Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 1 oktober 2015

Apple reageert op roamingkosten: „We’re trying to fix it“

In augustus ging het gerucht dat Apple een eigen mobiele netwerk testte, maar de iPhone-maker was er als de kippen bij om dat te ontkennen. Apple-topman Eddy Cue heeft er in een interview naar gehint dat er misschien toch iets in het vat zit.

Het interview met The London Evening Standard ging het vooral over Apple Music en de iPhone 6s, maar Cue maakte ook een spannende toespeling op de hoge Europese- en wereldwijde roamingkosten.

Gewaagde uitspraak

De Apple-manager had tijdens zijn verblijf in de UK een Amerikaanse SIM-kaart in zijn iPhone en zei er alles aan de toen om geen, naar eigen zeggen, belachelijk hoge roamingkosten te betalen. Hij voegde er aan toe:

It’s sad, it’s another problem, We’re trying to fix it and we’re making a little bit of progress but you’ve got to convince a lot of people.

Een gewaagde uitspraak, zeker als je bedenkt dat Apple de geruchten over het opzetten van een eigen netwerk nog steeds ontkent. De vraag is dan ook of het in augustus verschenen bericht over het eigen mobiele netwerk van Apple toch niet enigszins op waarheid berust.

Een mobiel netwerk van Apple

Volgens eerder verschenen geruchten zou Apple in de VS tests uitvoeren met een eigen mobiele netwerk dat verschillende nationale providers combineert en automatisch het beste netwerk kiest. Google doet met Project Fi iets vergelijkbaars. Gesprekken met providers zouden zich op lange termijnen focussen, iets dat Cue nu min of meer lijkt te bevestigen.

Apple heeft al een eigen sim, namelijk de Apple Sim. Die wordt in de VS gebruikt om data-abonnementen af te sluiten, het is daarbij mogelijk om direct tussen providers te switchen zonder de sim te vervangen. In Nederland wordt de Apple Sim ingezet voor internationale data-abonnementen.

Reageer op artikel:
Apple reageert op roamingkosten: „We’re trying to fix it“
Sluiten