10 jaar later: Google omarmt podcasts

Door: Raymon Mens - 5 reacties

In 2005 integreerde Apple podcasts in iTunes en de iPod. Later zou iOS standaard een Podcast-app krijgen. Vandaag kondigt Google aan hetzelfde voor Google Play Music en Android te gaan doen. De Play Music-app krijgt een Podcast-sectie.

De zoekgigant gaat een eigen Podcast-portal bouwen en automatisch shows aanraden. Als podcasters van het eerste uur juichen we deze ontwikkeling natuurlijk toe, al werkt de dienst voorlopig alleen in de VS.

Google gaat op basis van interesses en luistergedrag podcasts aanraden aan gebruikers van Play Music en Android. Het mobiele besturingssysteem van Google zal net als iOS standaard over een podcast-app beschikken. De dienst is nog niet open voor publiek, maar Amerikaanse podcasters kunnen zich alvast aanmelden. Wanneer de dienst naar Europa komt is onbekend.

Google pakt podcasts commerciëler aan de Apple. In de voorwaarden voor podcasters lezen we dat het bedrijf het recht heeft om advertenties rondom podcasts te verkopen, maar dat de opbrengst niet met podcasters wordt gedeeld. Google belooft alleen audio- en video-advertenties na podcasts te tonen, dus niet voor of in het midden van de show.
playingsoon

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    De vraag is alleen waarom?
    .
    Advertenties in, voor, tussen en op video’s zijn heel moeilijk te blokkeren.

  • Profielfoto
    Laiven

    Haha lekker dan Google, alle monnies in hun wallet. Echt lame dit, daar kan je toch zo omheen werken door een android app te maken die podcasts gewoon via RSS binnenhaalt (want zo is het medium immers ooit begonnen!). Weet iemand of dit al bestaat?

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Er bestaan al talloze apps voor Android die op RSS-basis werken, maar de kracht van een ‘ingebouwde’ app is natuurlijk veel groter.

  • Profielfoto
    isoMac

    Weet iemand of dit al bestaat?

    Is je vraag of podcastapps voor Android al bestaan? Tientallen. Waar ik vooral op zit te wachten als Androidgebruiker is ondersteuning voor audioboeken in de Google Music app.

  • Profielfoto
    IsSidha

    in de podcasts staan vaak ook al veel advertenties en lijkt het steeds vaker op infomercials.. uiteraard verdiend daar de podcast maker aan.. om dan ook nog eens voor en na advertenties door je mik gepropt te krijgen. nee, dank je

    daar waar de gebruiker juist steeds meer geirriteerd door raakt (ads) vinden de bedrijven steeds meer wegen om het erin te bouwen.. wat een geld verspilling