Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 25 september 2015

Populaire iOS 9-adblocker gaat tóch advertenties tonen

Sinds de release van iOS 9 met content blockers, domineert Crystal de toplijst met populaire betaalde apps. De adblocker voor iOS wordt echter een stuk minder streng en gaat een aantal ‘acceptabele’ advertenties niet langer blokkeren.

De ontwikkelaar van Crystal sluit zich aan bij AdBlock Plus, dat geld van onder andere Google krijgt om banners toch te tonen. De maker van Crystal krijgt nu ook betaald, maar zegt het niet voor het geld te doen.

In een interview met WSJ claimt ontwikkelaar Dean Murphy dat zijn app acceptabele advertenties gaat tonen om uitgevers van websites tegemoet te komen die hun advertentieinkomsten zien verdampen.

Adblockers zijn big business

Crystal (€ 0,99) is volgens analyticsbedrijf Apptopia meer dan 100.000 keer gedownload. Dat heeft de ontwikkelaar 75.000 euro opgeleverd en het whitelisten van advertenties zorgt daarnaast voor additionele inkomsten. Het Duitse bedrijf Eyeo GmbH zit achter het op de desktop populaire Adblock Plus en wordt door ongeveer 700 bedrijven betaald om hun ‘acceptabele’ advertenties toch te tonen. Ontwikkelaars die de whitelist in hun applicatie implementeren, krijgen een deel van de opbrengsten.

Problemen en geweten

Hoewel adblockers het surfen een stuk aangenamer kunnen maken, worden soms ook hele websites onterecht geblokkeerd of maar deels weergeven. Fortune Magazine bezocht een aantal grote webshops met de Crystal adblocker ingeschakeld en stuitte op veel niet werkende sites.

Lots of sites will be missing content, have broken links or customers won’t be able to add certain items to their shopping carts. They’ll probably just think the site is broken, but it’s really their content blocker.

Dit is serieus probleem voor webwinkels omdat ze nu genoodzaakt zijn hun sites met alle populaire adblockers te testen en onterechte blokkeringen aan individuele ontwikkelaars moeten doorgeven.

https://twitter.com/marcoarment/status/644917185949921282

Strubbelingen met adblockers zijn overigens niet alleen technisch. Ontwikkelaar Marco Arment verwijderde zijn adblocker Peace enkele dagen na de release uit te app store omdat hij last van zijn geweten kreeg en het ‘gewoon niet goed vond voelen’. Alle klanten hebben inmiddels het aankoopbedrag teruggekregen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Populaire iOS 9-adblocker gaat tóch advertenties tonen
Sluiten