OV-bedrijven starten proef inchecken met smartphone

40 reacties

Een veelgehoorde wens van smartphone-gebruikers is om op stations in te kunnen checken met hun telefoon. OV-bedrijven geven daar nu gehoor aan en starten een proef die het mogelijk maakt om met smartphone of bankpas in te checken.

De proef start kleinschalig op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede. Bij een succesvol verloop moet het volgend jaar landelijk mogelijk worden om met smartphone of bankpas in te checken.

Het nieuws kwam naar buiten door een voortgangsrapportage van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) over betalen in het OV. Daarin staat dat het niet de bedoeling is om de ov-chipkaart helemaal af te schaffen, maar reizigers meer opties moeten krijgen.

NFC en Bluetooth Beacons

De OV-bedrijven willen met NFC en Bluetooth gaan werken. Door met een NFC-apparaat in te checken, worden de kosten van de reis automatisch afgeschreven. Daarnaast moeten beacons de locatie reizigers via Bluetooth gaan volgen, zo wordt het afgelegde traject duidelijk en worden geen verkeerde kosten in rekening gebracht.

De Londense metro dient als voorbeeld: “Omdat de technologie zich in Londen al bewezen heeft, lijkt het mogelijk deze manier van betalen op relatief korte termijn te realiseren”, staat in de toekomstvisie van de NOVB.

applepay-uk-16x9
In Londen kan Apple Pay gebruikt worden in de metro.

iPhone-gebruikers kunnen hun OV-chipkaart nog niet door midden knippen. Hoewel de iPhone NFC bevat, wordt dit alleen gebruikt voor Apple Pay. Andere apparaten en diensten hebben zonder goedkeuring van Apple geen toegang tot de chip. Fingers crossed.

Reacties

40 reacties
  • Profielfoto
    Ricardo95

    Kijk, dat zou helemaal makkelijk zijn

  • Profielfoto
    MrHammond

    Wanneer ze in NL dan niet gelijk weer met een eigen NL-only systeem komen, maar gewoon iets implementeren/accepteren dat een wereldwijde standaard wordt, dat zou mooi zijn! Dan vervalt één van de grootste nadelen van het chipkaargedrocht, nl. de aparte dure aanschaf van de kaart en het borgsaldo dat erop moet staan. Dan kan ik als “buitenlander” ook gewoon van het chipsysteem gebruik maken, zonder dat ik een bepaald bedrag moet “blokkeren” op die chip.

  • Profielfoto
    Martink

    Dus over en tijdje komt conducteur coupe binnen lopen “Goedemorgen uw telefoon a.u.b.”

  • Profielfoto
    wimbo

    Bankpas gebruiken? En als er dan iets mis gaat, dan kan je rekening opeens een stuk leger zijn dan de bedoeling is/was. En dan ongetwijfeld omgekeerde bewijslast dat je zelf moet bewijzen dat het niet jouw schuld was.
    Daar bedank ik dus mooi voor. Geef mij maar pre-paid opties / anonieme kaart.

  • Profielfoto
    hatolex

    En toch is ruim de helft van de Nedelanders tevreden over de OV kaart.

    Maar ik ben het met Ricardo eens, en met bankpas of smartphone zou bijna ideaal zijn.

  • Profielfoto
    wimbo

    Daarnaast moeten beacons de locatie reizigers via Bluetooth gaan volgen, zo wordt het afgelegde traject duidelijk en worden geen verkeerde kosten in rekening gebracht.

    Dus het ‘failsafe’ mechanisme is dat reizigers maar een stuk privacy op moeten offeren, om er voor te zorgen dat ze niet per ongeluk je rekening leegharken.
    Ik hoop toch zo dat dit zo enorm fout gaat en dat men (het klapvee) nu eens gaat begrijpen wat privacy nu eigenlijk inhoudt.

  • Profielfoto
    Martink

    @wimbo Als je wil dat alles goed in rekening wordt gebracht hebben ze deze informatie nodig. Wat maakt het nou uit of de ov bedrijven kunnen zien in welke voertuigen jij zit? (overigens ziet de app dat)

  • Profielfoto
    chrisbe
  • Profielfoto
    hatolex

    @wimbo,
    als je zo begaan ben met je privacy, waarom zit je dan op internet, heb je een bankpas, en waarschijnlijk een iPhone, een OV kaart en een bonuskaart van AH?

  • Profielfoto
    Imade

    De ov kaart is niet eens stabiel… dus eerst dat en dan pas nieuw project optuigen.
    Je moet voor god sake tot na 00:00 uur wachten om thuis je saldo in te zien en niet alle automaten bieden opladen aan.

  • Profielfoto
    hatolex

    Imade, kiezen voor automatisch opladen, is het niet nodig om je druk te maken over je saldo, of over opladen.

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Ach joh. Gewoon een afspraakje met Apple en alle vervoersbedrijven van Nederland. En dan 5jaar wachten. Af wat ook gewoon kan is een QR code bij de NS. Gewoon een pas met die code in Wallet. Maar ik vraag me af waarom die proef helemaal in dat boerenland moet. In de randstad zijn er toch veel meer reizigers dus krijg je ook veel accuratere resultaten. Lekker slim zijn die schepsels.
    En waarom willen zij weten waar wij zijn geweest? Als je van Middelburg naar Groningen reist via Limburg, dan hoef je toch niet te betalen voor het tripje naar Limburg en betaal je alleen Middelburg-Groningen. Zij hoeven niets van mij te weten. Gewoon Bluetooth uitzetten wordt het bij mij

  • Profielfoto
    IsSidha

    Wanneer ze in NL dan niet gelijk weer met een eigen NL-only systeem komen, maar gewoon iets implementeren/accepteren dat een wereldwijde standaard wordt, dat zou mooi zijn! Dan vervalt één van de grootste nadelen van het chipkaargedrocht, nl. de aparte dure aanschaf van de kaart en het borgsaldo dat erop moet staan. Dan kan ik als “buitenlander” ook gewoon van het chipsysteem gebruik maken, zonder dat ik een bepaald bedrag moet “blokkeren” op die chip.

    (y)

    Maar Nederland kennende, die ook nog steeds wars is van de prepaid credit card en andere diensten zoals de bank/credit/spaar pas in 1 pasje en waarbij je betaalrekening ook dienst doet als “prepaid” credit card (wat de normaalste zaak is in ontwikkelde landen), zullen we wel weer een ondeugdelijk stukje techniek krijgen waar alles mee fout is… zoals de OV chipkaart maar dan als app

  • Profielfoto
    hatolex

    Technisch gezien mankeert er niet zoveel aan die kaart, maar het gebruiksgemak is niet bijzonder groot.

    Hoewel, ik gebruik hem nu zo’n 10 jaar, en heb er eigenlijk niet zoveel moeite mee.

  • Profielfoto
    IsSidha

    behalve dat er dus nog steeds miljoenen in het systeem blijft hangen bij de NS.. nee, dat zou ik ook geen technisch probleem noemen

  • Profielfoto
    hatolex

    Dat heeft dus te maken met het feit dat men niet uitlogt na de reis. Dat ligt niet aan de kaart maar aan de gebruiker.

    En hier komt dan het door mij genoemde gebruiksgemak om de hoek kijken.

  • Profielfoto
    RhB-Mikey

    Ja nu eerst de kaartjes duurder maken zodat ze het systeem weer kunnen verbouwen

  • Profielfoto
    hatolex

    Nee de kaartjes worden niet duurder, een kaartje van 6 euro blijft 6 euro kosten.

    Je bedoeld dat de tarieven omhoog gaan.

  • Profielfoto
    wacon

    Vreemd dat geen enkele reactie iets schrijft over privacy gevoeligheid. Maar dat komt wellicht omdat ik al middelbaar ben intussen.

    Ik ben daar erg strikt in. Vooral met parkeren. Ik zal nooit en te nimmer betalen in de steden via je kenteken vd auto invoeren. Dat is wettelijk zelfs aanvechtbaar. Maar wordt gedoogd.

    Feitelijk is privacy zo ie zo al heel lastig. Iedereen en ook ik lopen met een smartphone rond. Maar toch heb je zelf nog enigszins controle over hoe en wat je deelt aan gegevens. Maar de jonge twintigers hoor je daar in het geheel niet over.

    Reizen met het OV doe ik ook wel met regelmaat. Via een anonieme OV kaart. Anoniem is relatief dan weer. Want je kunt alleen uploaden met je bankpas.

    Ik wil maar aangeven als bovenstaande proef landelijk zou worden ingevoerd is er weer een stukje minder privacy.

    Autorijden(indien eigen bezit) incl via kenteken parkeren, OV kaart op naam en onze smartphone. Voor de overheid is een ieder zo bijna 100% traceerbaar. Parkeergarages zijn verplicht aan de overheid alle gegevens af te staan.

    Een beetje off-topic deels en ik ben ook niet panisch ofzo. Maar de vanzelfsprekendheid waarbij de massa hier zo nonchalant mee omgaat, verbaasd me toch best.

  • Profielfoto
    imathijs

    @hatolex, u werkt voor Translink?

    Sinds het gebruik van de OV chipkaart voel ik me een collectieve schaap. De marketing boys en overheid zijn erg blij met alle gegevens die binnenstromen.

  • Profielfoto
    bigkevx2

    @wacon

    Nu nog allemaal even wat dna inleveren en we zijn bijna rond toch?

    Werkelijk, hoe interessant denk je dat de gemiddelde burger is voor een overheid?!?
    Ik geloof niet dat onze Premier het iets kan boeien dat jij een verhouding hebt en om die reden jou gaat tracen.

    En voor de criminele onder ons…juist begin met bibberen want jullie kosten ons juist geld.

  • Profielfoto
    wacon

    @bigkevx2

    Daar zou je nog van te staan kijken? Niet voor onze Premier maar 100% zeker wél voor de belastingdienst(en). En dat is ook overheid. Ben zelf zzp’er en werk met en voor de media. Vele vrienden zijn ook ondernemer. En kan je daar wel wat horror verhalen over vertellen.

    Maar idd voor de massa zal dat niet zo’n vaart lopen. Maar als je eens in het vizier komt op één of andere manier sta je er van te kijken wat ze kunnen en weten.

  • Profielfoto
    Myquandro

    Ach joh. Gewoon een afspraakje met Apple en alle vervoersbedrijven van Nederland. En dan 5jaar wachten. Af wat ook gewoon kan is een QR code bij de NS. Gewoon een pas met die code in Wallet. Maar ik vraag me af waarom die proef helemaal in dat boerenland moet. In de randstad zijn er toch veel meer reizigers dus krijg je ook veel accuratere resultaten. Lekker slim zijn die schepsels.
    En waarom willen zij weten waar wij zijn geweest? Als je van Middelburg naar Groningen reist via Limburg, dan hoef je toch niet te betalen voor het tripje naar Limburg en betaal je alleen Middelburg-Groningen. Zij hoeven niets van mij te weten. Gewoon Bluetooth uitzetten wordt het bij mij

    Dat die proef tussen Amersfoort en Ede wordt gedaan is simpel te verklaren doordat daar weinig investeringen hoeven te worden gedaan. Er zijn daar maar een klein aantal stations en één lijn en om die te gebruiken moet je in en uit checken aangezien de vervoerder geen aansluitende lijnen heeft. Zou je deze proef in de randstad doen dan moet je ook gelijk alle NS stations voorzien van dit systeem.

    En de reden dat je moet betalen voor omreizen via Limburg is ook jaren heel normaal geweest. Als men in de trein van Sittard naar Roermond zat met een kaartje Middelburg – Groningen dan kreeg men gewoon een boete. Dus waarom dat nu in eens niet normaal meer zou zijn is mij onduidelijk.

    Zelf zie ik dit systeem wel zitten, al zou ik liever dan met een smartphone in willen kunnen checken met mijn Watch.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het lijkt me een prima idee! Ik doe het liefst alles met mijn iPhone, dus ook betalen, inchecken op een vliegveld en hem gebruiken met een OV app. En dat er dan geregistreerd moet worden waar ik instap, via welke route ik reis en waar ik uitstap lijkt me heel normaal. Ik begrijp absoluut niet waarom mensen daar problemen mee hebben. Alleen als je crimineel bent of om andere reden iets te verbergen hebt, wil je niet laten traceren waar je bent.

    Weten jullie niet dat elke iPhone (of andere telefoon) overal op elk moment van de dag automatisch getraceerd wordt via de zendmasten van GSM netwerken? Daarom gebruiken criminelen prepaid telefoons, die ze hooguit even aanzetten als ze willen bellen.

    Maakt me absoluut niets uit als de OV organisatie weet dat ik van Haarlem naar Utrecht reis of zoiets. En wanneer. Wat zou dat? Ik vind het een stuk vervelender als precies wordt geregistreerd waarnaar ik zoek op internet of via Siri of Spotlight. Dat wordt nu automatisch allemaal doorgestuurd naar Apple én Microsoft – staat in de info als je Spotlight in iOS 9 voor het eerst gebruikt. Er staat ook bij hoe je dat uitzet. En dat heb ik dus gedaan.

  • Profielfoto
    wacon

    Als je géen crimineel bent en als je niets te verbergen hebt, dan nog heeft een ander(instanties) er wat mee te maken waar ik ben, hoe en waar ik reis enz.

    Zoiets heet vrijheid! in mijn optiek. En daar is al heel weinig van over. En dat gaat zeer zeker niet beter worden. Maar de meerderheid maakt zich daar 0% zorgen over. Gemak voor alles..

  • Profielfoto
    hatolex

    Volgens mij is die zorg over privacy bij veel mensen een vorm van selectieve verontwaardiging, “men” heeft wel een mobieltje, dan geldt het argument privacy niet (want het gemak, en in sommige gevallen de status ), terwijl je die privacy toch echt inleverde bij de aankoop.

    Voor een OV kaart geldt het argument privacy dan weer wel, maar die legt in principe dezelfde reisroute vast als je mobiel, a.d.h. van de zendmasten.

    Kan iemand mij het verschil uitleggen.

    Voor de bankpas geld hetzelfde min of meer, in mijn jonge jaren moest ik in de rij gaan staan en een volledig ingevulde formuliertje afgeven om geld te kunnen opnemen, en daarbij een geldig legitimatiebewijs overleggen. En dat formuliertje werd heel zuinig bewaard kan ik je verzekeren. Nu gaat het geld opnemen mbv een bankpasje, en worden dezelfde gegevens vastgelegd.

    Kan iemand mij het verschil uitleggen.

  • Profielfoto
    IPhonePeter

    Het lijkt mij niet handig en erg fraude gevoelig. Als bijvoorbeeld je telefoon leeg is kan je niet meer reizen maar ook een beetje hacker of hobbyist zal met een gekraakte telefoon gratis kunnen reizen net als in het begin van de ov kaart.

  • Profielfoto
    hatolex

    @wacon,

    de belastingdienst is niet geïnteresseerd in hoe en wanneer je reist, met wie je in bed duikt enz. De belastingdienst int belasting en meer niet hoor.

    En ja, om dat op een juiste manier te doen hebben ze wat gegevens nodig.

    That’s all.

  • Profielfoto
    Aiko

    Ik snap werkelijk niet waarom mensen alles met een telefoon willen doen. Je wordt zo vreselijk afhankelijk van één apparaat. Is daar iets mee (kapot, batterij leeg, kwijt, gestolen, allemaal redelijk veel voorkomende problemen), dan zit je gelijk met de handen in het haar.

    Het argument dat privacy geen zorg is als je niets te verbergen hebt is een loze reden. Als – bijvoorbeeld – de Belastingdienst je gangen kan nagaan, betekent dat niet dat ze die data niet zullen bewaren ondanks dat ze het misschien niet nodig hebben om nu je belastinggeld af te laten dragen. Je hebt geen idee wat ze er in een toekomst mee willen doen. Je moet ook vooruit kunnen / durven kijken. Data verkopen / doorgeven aan andere instanties is geen onredelijke naïeve gedachte. En als de Belastingdienst bij je gegevens kan, kunnen andere (commerciële) instanties het ook, goedschiks of kwaadschiks.

    Ook bij ‘niets te verbergen’ kan het betekenen dat je kan worden lastiggevallen. Voor reclame, bijvoorbeeld. Bij een misdrijf, kan de politie nagaan welke personen waar en hoe laat ergens geweest moeten zijn. Dat kan betekenen dat je ook onschuldig toch serieus verdacht kunt worden van een misdrijf. Je zal niet de eerste zijn die onschuldig vast komt te zitten dankzij toevalligheden en veroordeeld in hechtenis komt. Of in tijdelijke hechtenis tot je naam gezuiverd is; maar ga dat je baas maar eens uitleggen waarom je een paar dagen niet op het werk kon komen… En dat alleen maar omdat je zogenaamd niets te verbergen hebt.

    En je weet maar nooit of je in de toekomst wèl eens iets te verbergen wilt hebben. Misschien sla jij over een jaar in een opwelling wel iemand omdat die persoon je lastig aan het vallen was (iedereen zal wel eens die neiging gehad hebben, of je nu wel of niet geweldadig bent), en doet die persoon daarvan aangifte. De autoriteiten weten dan welke personen op het aangegeven tijdstip op die locatie is geweest, en zal die personen uitnodigen voor een gesprek. Daar gaat je toekomstige mogelijkheid met zoiets weg te komen (want niet meer anoniem en wèl traceerbaar) en welkom strafblad voor een geweldsmisdrijf, alleen maar omdat je voor jezelf wilde opkomen.

  • Profielfoto
    hatolex

    De belastingdienst gaat je gangen niet na en vind het niet belangrijk hoe jij je door Nederland beweegt. Behalve als je deel uit maakt van een criminele organisatie, of je schuldig maakt aan belastingontduiking.

    In die gevallen lijkt het me terecht dat ze dat doen.

    En het laatste door jou geschetste geval, als je uit zelfverdediging handelde en daarbij gepast geweld hanteerde is er niets aan de hand, en houd je een blanco strafregister.

    In dit geval pleitten de beelden je vrij;)

  • Profielfoto
    wacon

    ‘hatolex’ Lijkt toch een beetje naïef hoor. De belastingdienst gaat wel degelijk zulke zaken na. Hetzij niet iedereen maar steekproef controles.

    Ooit wel eens zo’n grote controle op de weg gezien? Douane, RW, politie, belastingdienst.

    Ook iedere auto die door mag rijden is een eindje daarvoor automatisch gescand. Geen enkel bewijs/controle erop of ze die gegevens wel/niet bewaren. Jij passeert braaf met de auto. Zij zien op hun schermje jou (belastingen) huishoudboekje.

    Je zal maar eens een verre reis gemaakt hebben en even abuis met een blauwe enveloppe zijn geweest. Bingo.. Heeft niets met OV te maken, maar toch.

    Je zou je verbazen wat er allemaal wordt opgeslagen. Ze kijken zelf op je FB en Twitter als ze iets niet vinden kloppen. Financieel gezien of bepaalde uitingen.

    Het is hier een vrij land toch!? Maar als de Koning komt worden enkelen met protestborden resoluut uit beeld van de meereizende media verwijderd.

  • Profielfoto
    hatolex

    Wacom, je moet mij niet uitleggen hoe de belastingdienst werkt. Heb er 40 jaar gewerkt.

    Ik kan je verzekeren dat er weinig of beter gezegd niets van je analyse klopt.

  • Profielfoto
    wacon

    hatolex Ik hoop dat jij gelijkt hebt:-) Dat zou een geruststelling wezen.

  • Profielfoto
    hatolex

    Ga daar maar van uit.

    Het is ook fysiek onmogelijk om 16 miljoen potentiële klanten te volgen, dat gebeurt dus ook niet. Behalve in de door mij eerder geschetste gevallen.

    Als je dus elk jaar netjes je aangifte invult is er voor de belastingdienst geen enkele rede om je verder te volgen.

    En die scan die je noemt wordt gedaan om te zien of er een signalering op je naam staat om de een of andere rede. En die scan laat zeker niet je belasting huishoudboekje zien.

    En de rede dat de douane (ook belastingdienst) bij die grote controles is, is omdat de douane grotere bevoegdheden heeft om in je auto te mogen kijken. Dat mag de politie alleen bij vermoedde
    van een overtreding/misdrijf, de douane kan dat altijd doen op grond van het CDW.

    Zo weer een beetje gerustgesteld.:)

  • Profielfoto
    Imade

    Wacom, je moet mij niet uitleggen hoe de belastingdienst werkt. Heb er 40 jaar gewerkt.

    Ik kan je verzekeren dat er weinig of beter gezegd niets van je analyse klopt.

    Vandaar dat de fiscus binnenkort af mag luisteren, kentekens bewaard etc.?

  • Profielfoto
    Imade

    Ga daar maar van uit.

    Het is ook fysiek onmogelijk om 16 miljoen potentiële klanten te volgen, dat gebeurt dus ook niet. Behalve in de door mij eerder geschetste gevallen.

    Als je dus elk jaar netjes je aangifte invult is er voor de belastingdienst geen enkele rede om je verder te volgen.

    En die scan die je noemt wordt gedaan om te zien of er een signalering op je naam staat om de een of andere rede. En die scan laat zeker niet je belasting huishoudboekje zien.

    En de rede dat de douane (ook belastingdienst) bij die grote controles is, is omdat de douane grotere bevoegdheden heeft om in je auto te mogen kijken. Dat mag de politie alleen bij vermoedde
    van een overtreding/misdrijf, de douane kan dat altijd doen op grond van het CDW.

    Zo weer een beetje gerustgesteld.:)

    De fiscus heeft alleen tijdje terug een kind maanden lang brieven gestuurd dat er belasting gedokt moest worden.
    Pas na media aandacht werd dat recht gezet.
    Nee… de belastingdienst is niet lief, juist crimineel.

  • Profielfoto
    Imade

    Imade, kiezen voor automatisch opladen, is het niet nodig om je druk te maken over je saldo, of over opladen.

    Juist en dan nog erger opgelicht worden? :’)
    Heb al 4 maal in 1,5 jaar tijd de vervoersbedrijven moeten mailen omdat er onterecht geld werd afgeschreven van mijn kaart.
    Dan geef ik die ratten geen auto incasso machtigingen.
    Dan moet je btw maar net weten wie jouw vervoerder was… anders is geld teruggave praktisch onmogelijk of Nederland1/RTL/SBS moeten er aandacht aan besteden.

  • Profielfoto
    hatolex

    Imade je bent kennelijk voor het ongeluk geboren, ik heb echt met je te doen.

    Veel sterkte in de inktzwarte toekomst.

  • Profielfoto
    wacon

    ‘hatolex’

    Denk dat de waarheid een beetje in het midden ligt;-)

    Ben zelf ooit ambtenaar geweest. Nu al lang zelfstandig. En komt voor mijn werk elke dag/week in aanraking met alle lagen van de bevolking. Van CEO, Harley rijders/motorclub tot het ambtelijk gebeuren. De denkwijze en inleving van de gemiddelde overheidsinstantie ligt zo ver uit dat van een ondernemer of vrijdenker dat het bijna een parallel wereld is.. En als er binnen het ambtelijk apparaat al eens koppen met spijker kunnen of willen geslagen worden dan remt het ‘instituut’ dit weer zonder meer af.

    Denk niet dat toekomst inktzwart is! Maar gemakkelijk wellicht ook niet. Zou al heel wat zijn als politiek op gemeentelijk niveau als wel landelijk niveau incl de overheidsdiensten wat dichter bij elkaar zien te geraken.

  • Profielfoto
    hatolex

    Ach het enige wat ik probeer te doen is de nuance aanbrengen. Als tegenwicht voor de gebruikte ongenuanceerde kretologie.;-)

    Men vergeet soms dat organisaties uit mensen bestaan, dus is het welhaast vanzelfsprekend dat er dan dingen fout gaan.