Office 2016 voor Mac nu ook los te koop

Door: Jan David Hanrath - 45 reacties

Goed nieuws voor mensen die geen fan zijn van abonnementen. Microsoft heeft Office 2016 nu ook beschikbaar gemaakt als eenmalige aanschaf. Hiermee wordt het mogelijk om Office te gebruiken op één Mac zonder apps in de cloud.

Afgelopen juli kwam de nieuwe Office-versie op de markt onder de vlag van abonnementsdienst Office 365. Hiermee krijg je voor € 69 per jaar de beschikking over de Office apps op Mac, PC, iOS en in de browser.

Gebruik je die extra’s niet en maakt het je niet uit dat je niet altijd de laatste versie hebt, dan is de eenmalige uitgave van € 149 voor het gebruik op één Mac te overwegen. Wil je ook Outlook erbij, dan betaal je € 279. Aan de Office 365-abonnementen is niets veranderd.

Reacties

45 reacties
  • Profielfoto
    Robin van Baalen

    Prima ontwikkeling. Betaal me straks helemaal scheel aan alle abonnementen van die software pakketten. Doe mij maar gewoon een fixed fee want ik gebruik dit pakket toch wel de komende 3 jaar minstens

  • Profielfoto
    Needler

    Bizar dat Microsoft anno 2015 nog steeds dit soort bedragen durft te vragen voor een standaard Office pakket. Ik red me prima met Pages, Numbers en vooral Keynote. Nog steeds een “NO MICROSOFT” policy op mijn Macjes <3

  • Profielfoto
    cmug

    Veel te duur. Je mag maar op 1 computer installeren. En 90% van de gebruikers gebruikt maar 10% van de functies die er in zit. Dus veel te zwaar/complex programma voor meeste gebruikers. Je adviseert toch ook geen Photoshop voor iemand die een foto wil bijsnijden ? Gelukkig zijn alternatieven als o.a. het Apple pakket en Libre Office.

  • Profielfoto
    Delta

    De nieuwe office 2016 kan ik kopen voor €27 via surfspot, wat zeker niet te duur is. Ik was echter aan het denken om van office 2011 over te stappen naar Pages en Keynote. Misschien eerst eens een tijdje daarmee proberen te werken, als het niet bevalt kan ik altijd nog office 2016 kopen.

    Zijn er mensen die specifiek kunnen zeggen waarom ze het officepakket van Microsoft prefereren boven het pakket van Apple? Of andersom?

  • Profielfoto
    Beakerflo

    ik was zakelijk gezien nog wel eens afhankelijk van Office. Dan wist je zeker dat bepaalde bestanden er zo uit zagen als je wilde. Maar goed, met de tegenwoordige Pages, Numbers en Keynote is dat geen issue meer.

    Toch.
    Kan Numbers qua functionaliteit, maar zeker qua gebruiksgemak (of gewend uiteraard) niet tippen aan Excel. Maar ik ben dan ook meer een vakidioot en doe eel met data.

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    ik was zakelijk gezien nog wel eens afhankelijk van Office. Dan wist je zeker dat bepaalde bestanden er zo uit zagen als je wilde. Maar goed, met de tegenwoordige Pages, Numbers en Keynote is dat geen issue meer.

    Nou… ik zie ook nu nog regelmatig PowerPoint-presentaties die in Keynote nergens op lijken.

  • Profielfoto
    plonserd

    Zolang ze Office 2011 blijven ondersteunen op de Mac zie ik geen reden om te upgraden.. Zelf gebruik ik op kantoor ook overwegend Office ipv de Apple varianten (ook al is ons kantoor 100% Mac), vooral omdat we met heel wat overheidsinstanties te maken hebben waar we wel willen dat onze uitgebreide Excels ook toekomen zoals ze bedoeld zijn. De uitwisseling tussen iWork en Office is nog steeds niet 100%

    Voor privégebruik en m’n eigen zaak gebruik ik wel Pages en Numbers, omdat de ontvangers van de documenten die ik daarin opmaak deze ontvangen in PDF-formaat, niet in .xls of .doc

  • Profielfoto
    cheekychimp

    Zijn er mensen die specifiek kunnen zeggen waarom ze het officepakket van Microsoft prefereren boven het pakket van Apple? Of andersom?

    Het hangt er van af wat je met de software wilt gaan doen.

    Numbers heb ik vrijwel meteen afgeschreven, omdat het geen draaitabellen ondersteunt. Met Keynote heb ik nauwelijks gewerkt, omdat ik vrijwel geen presentaties hoef te geven. Pages vond ik persoonlijk over het algemeen vrij omslachtig werken, met name bij het schrijven van langere papers. Word heeft bijvoorbeeld het navigatievenster, waarmee ik makkelijk de volgorde van mijn paragrafen kan veranderen (wat regelmatig gebeurt).

    Een andere belangrijke reden voor mij was OneNote, die ik op de middelbare school ontdekte voordat het gratis werd. Helaas is de Mac versie nog niet op het niveau van de (betaalde) Windows versie.

    Tot slot wissel ik constant tussen mijn Macbook en mijn Windows PC. Via mijn studentenabonnement (inclusief Skype minuten en extra OneDrive opslag) heb ik op allebei Microsoft Office draaien en kan ik makkelijk onderling switchen. Toen ik met iWorks werkte, moest ik iedere keer onthouden om mijn aantekeningen te exporteren, omdat ik het op geen ander apparaat kon openen.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Wat iWork nog mist: VBA….. Helaas is dat op de Mac toch een ramp en mag ik geen gegevens mee naar huis nemen, dus mis ik het ook niet…

  • Profielfoto
    Domtoren

    Zijn er mensen die specifiek kunnen zeggen waarom ze het officepakket van Microsoft prefereren boven het pakket van Apple? Of andersom?

    Office omdat ik veel documenten uit moet wisselen met mensen die Office gebruiken. De compatibiliteit van Numbers en Pages wordt steeds beter maar als ik zeker wil weten dat de bestanden zo gezien worden als ik ze gemaakt heb is Office toch handiger.

  • Profielfoto
    Dennvdam

    Als student/leerkracht 79 euro betalen voor 4 jaar service voor het office-pakket met alles erop en eraan vind ik toch doenbaar. Heel tevreden over office 2016 op mijn macje, grote verbetering tegenover de 2011 versie. Geen problemen meer met uitwisselen van documenten onder collega’s enzo.. wat bij de 2011versie wel eens het geval kon zijn.

  • Profielfoto
    SusanUSA

    Als je onder een steen leeft en nooit contact heb met de buitenwereld zou je Pages / Numbers kunnen overwegen. Zodra je met de echte wereld in contact komt, lacht iedereen je natuurlijk uit met dat kinderspeelgoed. Alle Apple adepten hebben een hekel aan Microsoft, maar als je beweert dat Numbers / Pages een alternatief is voor Excel/Word heb je er helemaal niks van begrepen.

  • Profielfoto
    knekkie

    @Raymon

    Nou… ik zie ook nu nog regelmatig PowerPoint-presentaties die in Keynote nergens op lijken.

    Geen idee aan wie dat ligt. Uiteindelijk is het de gebruiker die er last van heeft.
    Ik denk dat het mis gaat bij interpreteren van de office formaten een van de twee doet hierin niet genoeg zijn best.

    iWork is blijkbaar niet in staat om native office documenten te exporteren.
    (Je krijgt bij export naar Office een compatible formaat waar elementen kunnen ontbreken)

    iWork is blijkbaar ook niet in staat om native office bestanden correct te interpreteren (je krijgt bij openen al verschillen kunnen optreden. of anders geïnterpreteerd kunnen worden.)

    Vaak gaat dit wel goed omdat de verschillen pas optreden bij de wat complexere dingen. Maar het heet bewust compatible. Dat is wat anders dan native.

  • Profielfoto
    Needler

    Als je onder een steen leeft en nooit contact heb met de buitenwereld zou je Pages / Numbers kunnen overwegen. Zodra je met de echte wereld in contact komt, lacht iedereen je natuurlijk uit met dat kinderspeelgoed. Alle Apple adepten hebben een hekel aan Microsoft, maar als je beweert dat Numbers / Pages een alternatief is voor Excel/Word heb je er helemaal niks van begrepen.

    Dat hangt er vanaf. Als je in een rode dassen en grijze pakken wereld leeft dan heb je gelijk. Als je in de normale wereld leeft zijn Pages/Numbers/Keynote een meer dan prima alternatief.

  • Profielfoto
    int3nz0r

    Net nadat ik 2 weken geleden noodgedwongen een 365-licentie heb afgenomen omdat ik alleen de 2011 versie als eenmalige aanschaf kon kiezen. Lekker dan.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Zodra je met de echte wereld in contact komt, lacht iedereen je natuurlijk uit met dat kinderspeelgoed….

    .
    De ‘echte wereld’ heeft geen idee dat de .docx documenten die ik aanlever helemaal niet gemaakt zijn in Word.

    Dus dat valt alleszins mee.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Mocht je van plan zijn Office op de iPad Pro te gaan gebruiken heb je klaarblijkelijk het abonnement nodig….

    http://arstechnica.com/apple/2015/09/want-to-use-office-on-your-new-ipad-pro-then-youll-need-an-office-365-subscription/

  • Profielfoto
    KrijnB

    @susanUSA wat een onzin. Ik werk voor 100% op Pages en voor mijn bedrijf de administratie in Numbers. Werkt voor mij top en veel logischer dan office 2011 die ik ook op de Mac heb staan. De buitenwereld werkt helaas vaak volledig op Windows spul maar dat geeft veel problemen. Maak maar eens een word bestand en stuur dat naar een andere organisatie door. Grote kans dat het document bij hun helemaal op zijn kop staat omdat de layout en indeling compleet is aangepast. Nou fijn hoor dat word…… not

  • Profielfoto
    Buzz

    De nieuwste versies van Word en PowerPoint voor de Mac crashen te vaak om fijn mee te werken. Ik gebruik PowerPoint zelf nooit, en Word alleen als ik Track Changes moet gebruiken om commentaar te geven op documenten van anderen. Dat gaat vaak nog net. Pages en Keynote zijn superstabiel en veel fijner om mee te werken dan Word en PowerPoint.

  • Profielfoto
    jebman

    Is er nog wel een toekomst voor Numbers nu de iPadPro op Microsoft gaat draaien? En zelf mis ik te veel functies in Numbers dat ik geen upgrade heb gedaan naar 10.10. Op de machine die wel naar 10.10 is draait de lagere versie van Numbers wel maar niet fijn.
    Ik overweeg zelfs om 10.9 in een virtuele machine te installeren en daar mijn oude vertrouwde Numbers te gebruiken en toch mijn besturingssysteem moderner te hebben.
    Ik heb na de presentatie van de ipadpro het gevoel gekregen dat het iWork’s pakket end of life is.
    Wel irritant want na mijn overstap van Windhoos naar Apple is nu na een lange tijd alles in iWork bestandsformaten.
    De uitwisselbaarheid is gewoon beroerd, het werkt alleen maar als je 100% met het ene of het andere pakket werkt.
    Ik wil geen MS op mijn apple!!

  • Profielfoto
    SusanUSA

    Jullie kunnen met non-argumenten komen zo veel je wilt, maar feit blijft dat de mogelijkheden die Pages/Numbers bieden natuurlijk in het niets vallen in vergelijking met wat Excel en Word allemaal kunnen.
    De enige reden om Numbers/Pages te gebruiken is de afkeer van Microsoft. En dat is natuurlijk geen reden die we serieus kunnen nemen. Net als de mensen die vol blijven houden dat Pages/Numbers goede alternatieven zijn voor Word/Excel.
    Dat is natuurlijk niet zo maar dat zal een aantal mensen nooit toegeven en stug vol blijven houden. Totdat Apple stopt met de verdere ontwikkeling van Numbers/Pages omdat het niet meer loont. En dat moment komt steeds dichterbij.

    De prijs is ook geen argument. Een speelgoedautootje is nu eenmaal goedkoper dan een echte, grote mensenauto. Maar met een speelgoedautootje kan en mag je dan ook de openbare weg niet op.

    Zelfs onder ios, een door Apple zelf ontwikkeld platform, wordt Excel veel beter beoordeeld dan Numbers.

  • Profielfoto
    hatolex

    Maar het is net zo’n feit dat de meeste gebruikers van word/excel maar 10% van de functionaliteit gebruiken.

    Voor die gebruikers is pages/numbers dus goed bruikbaar, zeker als er geen uitwisseling plaats vind met andere platforms.

    En dat zijn geen non argumenten.;-)

  • Profielfoto
    SusanUSA

    @susanUSA wat een onzin. Ik werk voor 100% op Pages en voor mijn bedrijf de administratie in Numbers. Werkt voor mij top en veel logischer dan office 2011 die ik ook op de Mac heb staan.

    Logischer? Dat ligt dan toch echt aan jou. Kwestie van wennen hoor. Dan is Office net zo logisch

    De buitenwereld werkt helaas vaak volledig op Windows spul maar dat geeft veel problemen.
    Problemen voor jou dan, niet voor de buitenwereld. Maar die problemen kan je makkelijk oplossen door over te stappen op Office.

    Maak maar eens een word bestand en stuur dat naar een andere organisatie door. Grote kans dat het document bij hun helemaal op zijn kop staat omdat de layout en indeling compleet is aangepast. Nou fijn hoor dat word…… not

    Over onzin gesproken.

    De nieuwste versies van Word en PowerPoint voor de Mac crashen te vaak om fijn mee te werken.

    Echt nooit last van. Dat ligt dan echt aan jouw Mac.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Ik werk op Pages en Numbers voor mijn eigen bedrijf en heb eerlijk gezegd nooit last van missende functies. Ik heb ook een Office 2013 draaien op een oudere Mac, maar gebruik dat echt nooit meer. Ik was van plan te upgraden totdat ze met die idiote abonnementen op de proppen kwamen. En zodoende kan ik dus zonder Microsoft terwijl ik daar helemaal geen afkeer van heb. Heb hier ook enkele Windows machines draaien (zonder Office overigens).

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Zou er nog een upgrade komen van Office 2011 naar Office 2016?
    Ik vind outlook 2011 op mijn Mac Mini vergeleken met Outlook op mijn Windows laptop helemaal niets. Outlook is echt bagger onder OSX. Niet Microsoft waardig.
    Ik vind Euro 279,– voor een compleet nieuw Office pakket een hele boel geld.
    Zoals velen al zeiden, draai tabellen maken in Excel werkt echter prima.

    In de Apple app- store is tegenwoordig ook Libre Office gratis te downloaden.
    Overheden in binnen en buitenland maken hier al veelvuldig gebruik van.
    Echter Microsoft brengt ook voor Office 2011 nog regelmatig updates uit.
    Bij open source software zoals LibreOffice is dit nauwelijks het geval.

  • Profielfoto
    polansky

    SusanUSA zegt het misschien wat rottig, maar de kern is wel waar.

    Apple neemt de zakelijke gebruiker al lange tijd niet meer serieus.
    Het moment dat Apple ook het kraantje dichtdraait voor pages en numbers komt wel iedere dag dichterbij. Works wordt al jaren niet meer echt geupdate met een uitbreiding van features.

    De ontwikkeling van Pages en Numbers in de cloud bracht bovendien minder mogelijkheden. Pages is daarmee een leuke RTF tekstverwerker, maar een serieuze wordprocessor is het niet.

    Succes met het koppelen van mailinglijsten of het uitvoeren van macro’s in Pages en Numbers!

    Waarschijnlijk dat velen dat soort mogelijkheden hier niet zullen gebruiken, maar voor wie het wel nodig heeft is het office pakket van Apple inderdaad niet veel meer dan consumentenspul; een fancy tekstverwerker.

  • Profielfoto
    jackybe67

    Polansky,

    daarom kost iWork ook niets en Office 2016 €150, wat een beetje aan de prijzige kant is.:-)

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Waarom kost Outlook toch bijna net zoveel als Word/Excel/PowerPoint/One Note bij elkaar. Wat denken ze daar toch bij? Ook de basisprijs is €15 meer dan Office 2011.

    Verder krijg je het gevoel dat je geen updates meer hoeft te verwachten als je bij Office365 “altijd up to date” ziet staan terwijl er bij de desktopversies niets staat. Da’s vast niet waar.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik ben niet gecharmeerd van iWork.
    Na de update van mijn iPad naar IOS 9 worden mijn notities niet meer gesynchroniseerd tussen mijn Mac Mini en mijn iPad4.

    Ik weet niet of iemand problemen heeft met Pages en Numbers op hun Mac en Pages en Numbers op hun iPad of Iphone !!! Dus ik praat over de synchronisatie via iCloud.

    Ik upload al mijn documenten naar Microsoft OneDrive. Hier nog nooit geen problemen mee gehad. Daarom prefereer ik toch Microsoft Office.

  • Profielfoto
    SusanUSA

    iWork kost precies wat het waard is. Net als Office trouwens.

  • Profielfoto
    Taceau

    Mooi is dat: heb echt 5 minuten voor ik dit bericht las de key in zitten kloppen voor een 365 abonnement.

    Verder sluit ik me wat de inhoud van haar boodschap betreft bij SusanUSA aan: MS Office is in veel opzichten beter dan iWork plus dat Microsoft wèl door heeft hoe je een cloud product maakt terwijl Apple al jaren m’n contacten, foto’s, muziek en documenten ergens de ruimte in weet te schieten waardoor ik geen enkel vertrouwen meer heb in iCloud.

    OSX en de hardware zijn heel fijn, maar voor de rest kan ik niet zo snel op een superieur Apple software product komen.

  • Profielfoto
    ozzie X

    @Taceau FCPX en Logic zijn anders 2 erg mooie softwareproducten van Apple. Preview is ook erg handig trouwens. Kan qua mogelijkheden niet tippen aan Acrobat X maar doet het toch maar wel even heel handig allemaal. Datzelfde geldt voor de iWork tools. Keynote vind ik echt wel superieur aan Powerpoint. Makkelijk en snel iets goeds in elkaar zetten gaat erg goed en dat geldt eigenlijk net zo goed voor Pages. Het werkt allemaal iets anders, dus je moet er wel even je best voor doen en niet denken het is gratis en anders en ik ga snel weer terug naar mijn vertrouwde office met zijn triljard menu-opties.

  • Profielfoto
    Nosferius

    LMAO 130 euro voor Outlook? Volgens mij gaat dat de nagel in de doodskist van Outlook betekenen want naar mijn beleving haat de helft van de gebruikers Outlook maar accepteren ze het nog omdat het voor werk moet en ze dan thuis niet een los programma hoeven leren kennen.

    Nu Outlook 130 euro gaat kosten denk ik dat een hoop thuisgebruikers dat gaan skippen.

    Wat betreft functionaliteit moet ik het wel eens zijn dat het echte office pakket er bij iedereen in ieder geval altijd uit ziet zoals jij dat bedacht hebt (in het verleden ook met alternatieven gewerkt en altijd gezeik gehad).

    Maar zelfs dan is de office for mac versie afwijkend van de windows versie o.a. door het niet kunnen werken met macro’s op de Mac versie. Dit zijn bewuste keuzes van Microsoft om mensen toch nog op Windhoos te krijgen … marketing strategie enzo.

    Taceau: “ergens de ruimte in schieten” … goh ik weet al sinds de release van iCloud precies wat er met mijn data gebeurd, misschien moet je jezelf even goed informeren want alle informatie is beschikbaar.

    Verder zijn superieure software producten van Apple o.a. Logic, Final Cut Pro, iMovie (zeker in vergelijking met moviemaker), LightRoom en vast nog meer … eigenlijk alle pro producten die nog steeds industriestandaard zijn of enorm populair onder gebruikers (iMovie specifiek voor niet professionele gebruikers).

  • Profielfoto
    GoeieDag

    SusanUSA zegt het misschien wat rottig

    Toch de beste quote uit dit draadje (nou ja, als je misschien weglaat!

  • Profielfoto
    Yosemite

    Wow, €279 voor de versie met Outlook. Via Apple App Store (in-app aankoop vanuit een Office iOS app) betaal je €59,99 per jaar voor Office 365 Personal.

    Als je dan ook nog eens je tegoed met 20% korting hebt opgewaardeerd betaal je netto maar €47,99 per jaar voor Office. Dus die €279 staat gelijk aan bijna 6 jaar Office 365 gebruik.

  • Profielfoto
    Delta

    Hm, als ik het zo lees ga ik denk ik toch Office 2016 aanschaffen. Ik wil gewoon niet hebben dat als ik een tekstdocument of presentatie maak met iWork dat het dan anders uitziet of gaat verspringen bij de mensen die het moeten openen in Office.
    Bedankt voor de reacties op mijn vraag allen die zich de moeite hebben genomen:)

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Tjonge! Een echte discussie en voortdurend on-topic!
    In elk geval is Office 2016 veel te duur. En Outlook helemaal absurd. Outlook gebruiken we op mijn werk (alles Apple) absoluut niet (meer). De eigen Mail van Apple is prima.
    Als je in een bedrijf werkt en met anderen (lees Windows gebruikers) communiceert ontkom je niet aan Office. Ik heb Pages een paar jaar geleden uitgeprobeerd, maar de mogelijkheden zijn toch veel minder van met Word. Excel of Numbers snap en gebruik ik allebei niet. Ik heb niks met zulk werk. Keynote een aantal keren gebruikt, maar bij vertoning via Windows computers staan sommige foto’s en grafieken er helemaal niet in en staan er vraagtekens en dan sta je toch mooi voor gek. Misschien heb ik wat fout gedaan – ik ben geen technicus – maar als iets op mijn Mac het goed doet, wil ik ervan op aan kunnen dat het op een Windows computer ook net zo eruit ziet.

    Overigens is Word nooit perfect. 2016 nog niet geprobeerd, maar je weet inderdaad nooit hoe een ander je document binnenkrijgt. Dat wordt bijna altijd qua lay-out en lettertype volledig verhaspeld. Je hebt absoluut PDF nodig om een Word document goed bij je zakelijke (en andere) contacten te krijgen.

  • Profielfoto
    Rareluis

    Ik heb vandaag de docenten-versie van Office 2016 geïnstalleerd, voor de lage prijs van €12,50. Ziet er mooi uit en werkt prima. Voor mij geen Pages meer.

  • Profielfoto
    polansky

    Tjonge!
    In elk geval is Office 2016 veel te duur.

    Als je in een bedrijf werkt en met anderen (lees Windows gebruikers) communiceert ontkom je niet aan Office.

    Te duur is heel relatief.
    Ik denk dat heel veel gebruikers hier prima uit de voeten kunnen met Pages, of een andere gratis tekstverwerker. Voor hen is Word en Excel waarschijnlijk inderdaad ‘te duur’. Maar het hele Microsoft Office pakket is dan ook overkill voor wat zij ermee willen doen.

    Andere gebruikers hebben andere wensen en eisen.
    voor hen is Microsoft Office waarschijnlijk helemaal niet te duur.

    Als ik MS Office vergelijk met een Adobe CC abonnement, dan is office echt een koopje ten opzichte van de bijna 50 euro per maand die ik aan Adobe moet geven, terwijl ik daar enkel Illustrator en Photoshop gebruik.

  • Profielfoto
    rabuto

    @Delta Bedankt voor de tip!
    Net het pakket gekocht voor €27,=

  • Profielfoto
    Delta

    @rabuto You’re welcome:smile:

  • Profielfoto
    Ce

    Kijk nou ‘ns naar de tip van Delta. Met een partner in het onderwijs of kinderen op school is surfspot een serieus alternatief.

    Met een partner in het onderwijs heb ik het Office 2016 pakket (word, excel, powerpoint, onenote en outlook) voor 10,75 (voor leerlingen 27 euro) Volstrekt legaal.

  • Profielfoto
    monty python

    Ik heb het nog niet gezien maar de 5 jaar na Office 2011 is wel schandalig lang. En dan zoveel geld voor iets dat behalve wat extra tools quasi hetzelfde is als in de jaren ’90 … Gebruik Excel heel intensief en moet geregeld naar Windows gaan voor bepaalde functies van draaitabellen en VBA, dacht dat dat nu voorbij zou zijn. Nu hoor ik dat de 2016 versie de VBA/macro’s minder ondersteunt dan zelfs de aftandse 2011 versie ? Iemand dat al gemerkt ?

  • Profielfoto
    ernestvdh

    office 2016 voor 1 mac koop je aanzienlijk goedloper bij licentie2go;-)

  • Profielfoto
    Mac123

    Laatste nieuws: op heden is de Office alleen nog te krijgen op abo.

    Draait niet op El Capitan.