KPN-klanten bellen volgend jaar via 4G

17 reacties

KPN gaat begin volgend jaar bellen over 4G aanbieden. Daardoor gaat de gespreks­kwaliteit omhoog en de tijd die het duurt om verbinding te maken omlaag. De iPhone 6 en iPhone 6s hebben al ondersteuning voor bellen via het 4G-netwerk.

De achterliggende techniek heet Voice over LTE (VoLTE) en wordt momenteel door de provider getest. Begin 2016 moeten alle abonnees de beschikking hebben over bellen en videobellen via 4G.

Voordelen Voice over LTE

Bij bellen via 4G is het mogelijk om tegelijkertijd via 4G te internetten en bellen. Als je nu belt, schakelt de 4G-verbinding terug naar een langzamere 3G-connectie. Daarnaast gat de tijd die het kost om verbinding te krijgen omlaag van zo’n 7,5 seconde naar 3 seconden. De provider noemt de geluidskwaliteit daarnaast HD.

iPhone en Voice over LTE

De iPhone 6 en iPhone 6s ondersteunen bellen over 4G al. In onder andere Australië, Duitsland Spanje, Zwitserland en de Verenigde Staten wordt de techniek al met de iPhone gebruikt. Omdat bellen via 4G werkt overigens niet tussen verschillende providers. Wanneer een KPN-klant met een klant van een andere provider belt, schakelt het toestel terug op 2G of 3G om de verbinding tot stand te brengen.
iphone6-ios9-enable-lte

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Needler

    Ik mis een *GESPONSORD* labeltje voor die “nieuws”bericht.

  • Profielfoto
    Ron Stijnen

    Ik zie de optie niet staan bij mobiel netwerk

  • Profielfoto
    Macteach

    Omdat bellen via 4G werkt overigens niet tussen verschillende providers.

    Even opnieuw formuleren lijkt mij;-)

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Ik zie de optie niet staan bij mobiel netwerk

    Dat klopt, want geen enkele Nederlandse provider ondersteunt dit nog. KPN wordt volgend jaar dus de eerste.

  • Profielfoto
    Niels

    Benieuwd hoe dat klinkt, bellen over 4G. Maar moet ik perse een iPhone 6 of hoger hebben? Of ondersteund de iPhone 5s dit ook?

  • Profielfoto
    Dydefox

    Meh….wie belt er nog?

  • Profielfoto
    Yosemite

    Jammer dat dit net als bij HD Voice alleen werkt als je belt met iemand bij dezelfde provider en niet tussen providers. Dan moet je ook nog eens een compatibel toestel hebben. Zal dus straks in de praktijk niet zo veel gebeuren dat je via 4G belt.

  • Profielfoto
    Spinozo

    Klinkt goed!

  • Profielfoto
    KR1275

    Dus nog een paar iPhones en dan is het over en uit met de iPhone. Dan wachten op de iPod…

    Als dataverkeer betrouwbaar en stabiel is, is GSM nergens meer voor nodig.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Ik heb Vodafone, en als ik andere Vodafoneklanten bel heb ik ook al HD… Een enorm verschil! Gaat dat niet over 4G dan?

  • Profielfoto
    Yosemite

    Nee, HD Voice gaat via het 3G netwerk.

  • Profielfoto
    Loewie

    En daarna snel bellen over wifi beschikbaar maken voor mensen met een slechte verbinding!

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    @Richard… GSM is nog steeds de drager van het dataverkeer. Waar jij op hoopt is een landelijk dekkend wifi-netwerk…

  • Profielfoto
    Roko

    @Loewie: Precies! Laten ze liever Wifi Calling op de markt zetten, daar worden veel meer klanten blij van.

  • Profielfoto
    KR1275

    @Poezenbeest: 3G en 4G maken gebruik van dezelfde antennes, maar maken geen gebruik van GSM-techniek.
    Zo’n vaart zal het niet lopen, maar ik vermoed dat GSM op termijn uitgefaseerd wordt, als alle gesprekken via 4G (of opvolgers) gevoerd worden.
    In GSM is sinds de ‘upgrade’ naar 1800 ook al niet meer geïnvesteerd.
    Wijdverspreid wifi zie ik met al die geldwolven niet gebeuren. De netwerken worden steeds beter beveiligid en open netwerken worden straks volgestampt met reclame: eerst boodschap aanhoren, dan 5 minuten praten, dan boodschap, dan 5 minuten praten… De meest app-upgrades gaan ook al die kant op…

  • Profielfoto
    draugminaion

    Is 4G bellen niet een beetje te hoog gegrepen voor KPN?
    Het lukt ze maar niet om hun holbewoners voicemail af te schaffen bijvoorbeeld.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Is 4G bellen niet een beetje te hoog gegrepen voor KPN?
    Het lukt ze maar niet om hun holbewoners voicemail af te schaffen bijvoorbeeld.

    Wat is er mis met de Voicemail van KPN? Als je iets tegen het principe Voicemail hebt, dan is de schuldige dus niet KPN, want alle providers hebben Voicemail. De systemen van KPN en T-Mobile zijn de besten, al heb je voor KPN nogal wat kennis nodig van afwijkende netwerkverzoeken. Als ik een voicemail-systeem echt een holbewoners-systeem vind, dan is het wel dat van CanalDigitaal — daar kun je niet eens je eigen naam of welkomstboodschap op inspreken. Dan heeft Vodafone ineens spontaan een erg goed systeem…
    Met de werking van het Vodafone-systeem is overigens niets mis; het enige dat me irriteert is de melding die een beller krijgt als een Vodafone-klant de Voicemail uit heeft staan: “Diegene die u probeert te bellen neemt niet op, en u kunt geen voicemailbericht inspreken”. Die melding krijg je na 5 rings (is kennelijk te wijzigen via Klantenservice) en is NIET volledig uit te zetten.