iOS 9 bugs en oplossingen: Engelstalige apps, geen mobiel internet, meer

39 reacties
(Dit artikel heeft nog geen ster-beoordelingen gekregen)                                                 

Enkele dagen na de release van iOS 9 zijn berichten over ernstige tekortkomingen uitgebleven, maar toch komen een aantal vervelende problemen boven water. In de OMT Community en per mail melden veel lezers dezelfde problemen.

Een aantal apps blijken spontaan Engelstalig, bij sommige virtuele mobiele providers is het met iOS 9 niet meer mogelijk om te internetten en sommige delen van apps zijn verdwenen. Bugs en oplossingen op een rij:

Apps en games spontaan Engels

Veel lezers merken op dat apps als TomTom en games van King (Farm Heroes, Candy Crus) ineens een Engelse interface tonen. Dit is een bekend probleem en moet door Apple opgelost worden met een iOS-update. In het geval van TomTom is het mogelijk om de Nederlandse stem terug in te stellen, maar de app blijft Engels.
tomtom-engels

Geen internet bij Hollands Nieuwe en Ziggo Mobiel

Ziggo heeft via Twitter laten weten dat klanten met iOS 9 mogelijk geen mobiel internet hebben. De oorzaak zijn de instellingen van de APN (Access Point Name) die overschreven worden. Dit probleem treedt ook op bij andere virtuele providers als Hollands Nieuwe. Opnieuw instellen helpt.

Oplossing Ziggo Mobiel:

  • Ga naar InstellingenMobiel netwerkMobiel datanetwerk
  • Vul onder Mobiele Data in het veld APN ‘ziggo.dataxs.mobi’ in als je een abonnement van voor de fusie tussen Ziggo en UPC. Als je een nieuw abonnement hebt vul je ‘internet.ziggo.nl’ in.
  • Helpt dit niet? Laat van via deze pagina de instellingen opnieuw naar jezelf SMS’en.

Oplossing Hollands Nieuwe:

  • Ga naar Instellingen → Mobiel netwerk → Mobiel datanetwerk.
  • Vul onder Mobiele Data in het veld APN ‘data.dataxs.mobi’ in en vul bij gebruikersnaam en wachtwoord iets willekeurigs in.
  • Sluit instellingen.
  • Ga weer terug naar  Instellingen → Mobiel netwerk → Mobiel datanetwerk.
  • Wis de ingevulde gebruikersnaam en wachtwoord. Nu zou internet het weer moeten doen.
  • Helpt dit niet? Open deze pagina via Wi-Fi op je iPhone en laat een nieuw profiel installeren.

Notities synchroniseren niet

De notities-app heeft in iOS 9 veel nieuwe functies gekregen, maar daarvoor is de achterkant van de app behoorlijk op de schop gegaan. Bij het openen van de notities-app krijg je de optie om de app bij te werken met de nieuwe functies of om nog even te wachten. Indien je de app bij hebt gewerkt, synchroniseren notities niet meer met OS X 10.10 of ouder. Je hebt OS X 10.11 El Capitan nodig om met je Mac te synchroniseren.

Dit is niet meer terug te draaien, maar een tijdelijke oplossing is om je notities via www.iCloud.com op het web te bekijken en bewerken.
notes-ios-9

Knoppen weg in Podcasts-app

Bij sommige gebruikers mist de Podcasts-app een aantal knoppen. Onder andere de mogelijkheid om 15 seconden terug of vooruit te spoelen mist in iOS 9. De knoppen zijn wel aanwezig, maar worden door een grafische bug niet getoond. Als je op de plaatsen waar de iconen horen te staan tikt, doen de achterliggende functies het gewoon.

Toch liever de knoppen terug? Zet tijdelijk een sleeptimer, daardoor schuift de layout weer op zijn plek. Tik op de plaats waar het maantje staat, recht onder de volumebalk en zet een timer voor ‘einde aflevering’.
ios9-podcast-probleem

Nieuwsbronnen in Siri-suggesties

iOS 9 bevat een nieuw scherm met suggesties die door Siri gedaan worden. Een veeg naar rechts vanaf je homescreen brengt je bij een scherm met daarop je meestgebruikte apps, contacten en ook een verzameling nieuws. Deze suggesties zijn pro-actief en worden door Siri gedaan. Check je iedere dag nadat je wakker wordt Twitter? Dan staat in de ochtend je Twitter-app klaar op het scherm.

De suggesties zijn alleen aan- of uit te zetten. De volgorde is niet te wijzigen en de nieuwsbronnen zijn niet aan te passen. Mogelijk volgt dat nog in een latere versie van iOS. Uitschakelen kan via Instellingen → Algemeen → Zoek met Spotlight → Siri-suggesties (uit).
proactive-uit

Dank voor alle e-mails over iOS 9-problemen en oplossingen. Zelf een probleem en/of oplossing dat niet in dit artikel staat? Open een topic in de OMT Community zodat anderen van je ontdekking kunnen leren of je kunnen helpen. Via het formulier Tip de Redactie zijn berichten ook welkom.

                                                                                                                                        Beoordeel dit artikel

Reacties

39 reacties
  • Profielfoto
    Vilscon

    Iedere keer als ik een bericht krijg, ongeacht de app, staat er

    Veeg naar links om to read.


    Vraag me af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen..

  • Profielfoto
    Chorro

    Ik heb werkelijk waar nog nooit zo’n waardeloos iOS gehad. De definitieve versie lijkt heel erg op een eerste of tweede beta en zit vol met fouten

  • Profielfoto
    CHECKit95

    Hier loopt iOS 9 zonder enige problemen…

  • Profielfoto
    CHECKit95

    @Blackvibes: Bij mij staat gewoon “Schuif om te lezen”.

  • Profielfoto
    maconly

    met mn stomme kop de update weer gedaan , had weer een maandje moeten wachten.

  • Profielfoto
    macconsultants

    Ik heb hier in de winkel al vele iPads en iPhones moeten herstellen vanwege het volgende probleem: https://discussions.apple.com/thread/7221505?start=0&tstart=0

    Het vervelende is dat de enige oplossing tot nog toe blijkt om de iPhone te downgraden naar 8.4.1 via de herstel modus en erna de update uitvoeren naar iOS9. Helaas wordt de iPhone wel gewist en ben je de pineut als je geen backup hebt (wat helaas vaak voorkomt).

    Is toch een serieuze bug lijkt me!

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Ik vraag me af of Apple niet gewoon de notities app opnieuw hebben geschreven en gewoon hebben vervangen. Want als je het aan mij vraag denk ik dat dat gebeurt is. Hetzelfde met iCloud Drive en de hele iWork suite. Maar verder ben ik nog geen onhandigheden tegengekomen.

  • Profielfoto
    Janvw

    Tip: ik lees op veel (Amerikaanse) sites, dat veel mensen klagen over dat hun iPhone of iPad ‘vast’ staat na een update naar 9.0

    Wat Apple adviseert is teruggaan naar 8.4 met je backup (als je die niet hebt gemaakt, ben je helaas alles kwijt). Lekker dan, daarvoor was je niet bezig met een update.

    Wat ook kan (en mij na veel proberen is gelukt) is om de beta versie van iOS9.1 te downloaden en die op je iPad/iPhone te zetten. Dan werkt het wel!!

  • Profielfoto
    sanderman

    Bij mij liet Siri opeens niets meer van zich horen (letterlijk: hij deed ’t wel, maar sprak niets meer uit).

    Oplossing was heel raar, maar gevonden via google.
    naar toegankelijkheid, voiceover, rotortalen: nederlands toevoegen, en weer verwijderen.
    En opeens (abracadabra) had Siri zijn stem terug.

  • Profielfoto
    Appaul53

    Wat een geweldig slechte update is dit.
    De wifi thuis (airport netwerk) doet het geregeld niet meer. Hopelijk nu na een herstel-achtei wel, maar ben de wachtwoorden kwijt voor de diverse locaties waar ik toegang had.

  • Profielfoto
    vincej

    De geavanceerde stemmen werken ook niet bij TomTom na de update van iOS

  • Profielfoto
    iPhoneAPK.nl

    Helaas hebben wij (http://www.iPhoneAPK.nl) ook al erg veel klanten gehad gisteren en vandaag met vastgelopen iPhones door de update naar iOS 9. Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de upgrade van iOS 7 naar iOS 9.

    Door iOS 8.4.1 terug te zetten kunnen we gelukkig met behoud van data (behalve de contactgegevens) de iPhone weer aan de praat krijgen.

  • Profielfoto
    Lonestar

    Hier niks bijzonder storends…. alleen wat apps in het Engels en zo af en toe een vertraging met het mobiele internet… Maar dat overleef ik wel tot de eerst volgende update;-)

  • Profielfoto
    Markus77

    Bij mij maakt ios9 in eens weer verbinding met ‘vergeten’ draadloze netwerken. Push berichten van mijn live.nl mail komen niet binnen. Push berichten van Whatsapp als de iPhone wordt gebruikt zijn zonder geluid. Bij elkaar nog al wat bugjes

  • Profielfoto
    Xenophon

    Ik ben blij dat ik nog geen enkel apparaat geupgrade heb. Laat alles nog mooi op iOS 8 staan.

  • Profielfoto
    Tykoen

    Iphone 6plus hier met camera problemen na het maken van een slowmotion!

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Ik zal wel mazzel hebben, maar hier drie iPads en twee iPhones die zonder ellende 9 draaien.

  • Profielfoto
    Dommel

    Hier draait ook alles soepel.
    iPhone 4S
    iPhone 5
    iPhone 6

    Ipad mini 1 2X

    Alle updates ook zonder problemen gegaan en allemaal OTA.

  • Profielfoto
    NapO

    Zinvol topic, goed werk!

  • Profielfoto
    VxP

    de problemen die bij mij aan het licht zijn gekomen hebben te maken met het toetsenbord.

    Whatsapp: bij gebruik van de dicteerfunctie van het toetsenbord, lukt het dicteren prima, alleen kan ik daarna niet meer typen, doordat de toetsen niet terugkomen. De oplossing in uit de chat gaan en weer de chat openen.

    Marktplaats: een item zoeken en wanneer ik vanuit de resultaten weer wat nieuws in de zoekbalk wil typen, dan komt het toetsenbord niet tevoorschijn. Pas als ik helemaal terug ga naar de start-zoekpagina dan kan ik weer typen….

    Of dit nu aan de app ligt of aan iOS 9?
    Herkent iemand dit en/of ideeen om het op te lossen?

    Thanks

  • Profielfoto
    bestbier

    Ik heb IOS 9 weer gedowngrade naar 8.4.1 omdat Airplay niet meer werkt op een gejailbreakte Apple TV 2. En dat is me toch nét even heiliger dan IOS 9.

  • Profielfoto
    Dakterras

    Tot nu toe gaat het bij mij best aardig met iOS 9, alleen is Siri af en toe wat apart bezig. Ik zie in de Siri suggesties om de haverklap een agenda afspraak van dagen geleden staan. Daarnaast is er van een proactieve Siri echt niet te spreken, maar dat werkt zeker gewoon überhaupt niet in Nederland?

  • Profielfoto
    huinkroese

    Hier een update van iOS6 naar iOS9 ook tamelijk desastreus verlopen.
    Resultaat ongeveer 5 uur bezig geweest om weer te kunnen bellen omdat de update steeds bleef hangen op dat ‘sleep om bij te werken’ scherm.
    Gelukkig al m’n foto’s apart gebackupt want de iCloud backup zorgde steeds na een nieuwe poging van een half uur voor hetzelfde euvel; dat irritante scherm.
    Ik heb de iPhone niet eerst naar iOS8.4 maar dus direct als nieuwe iPhone ingesteld via iTunes.
    Als nieuwe iPhone instellen werkte niet. Ik heb eigenlijk sinds m’n iPhone 3GS en m’n iPad 1 nog nooit een update zonder kleerscheuren overleefd. Best raar want OSX updates gingen vroeger ook vaak fout maar heb ik nu eigenlijk nooit meer problemen mee.

  • Profielfoto
    Rareluis

    Mij valt op: het is dag drie sinds ik mijn iPhone 6 Plus heb opgeladen. De batterij staat op 46 procent. Volgens mij gaat mijn iPhone Veel zuiniger om met zijn energie.

  • Profielfoto
    TonE

    Weer waarschuwing van Payleven per mail gekregen dat er blue booth problemen zijn met hun pincode reader. Volgens hen zijn er met meerdere blue tooth apparaten problemen. Dus ik wacht maar even af.

  • Profielfoto
    vanquish

    Hoe haal ik iOS 8.4.1 nog binnen ?
    Wil nog niet over naar 9 maar heb door tijdje in het buitenland nog een oudere versie van iOS 8 draien

  • Profielfoto
    Wauters

    Mijn triller blijft nog even doorgaan als ik opneem.

  • Profielfoto
    PeterWedge

    Alle regels zijn bij mij achterelkaar gezet waardoor de Notes onleesbaar worden. Slecht!

  • Profielfoto
    RuudMac

    Dat is het mooie ervan dat veel mensen altijd direct willen updaten; zij dienen vrijwillig als proefkonijn. Dat gold vroeger ook voor mij, maar ik heb geleerd te wachten totdat de eerste update is uitgebracht. Ik kan het iedereen aanraden.

  • Profielfoto
    Nick Seamore

    Nul problemen hier.

  • Profielfoto
    tav

    als ik bij ontvangen oproepen kijk , krijg ik niet meer de knop wijzig te zien links boven , als ik dan eens op de knoppen gemist of alles druk komt de knop tevoorschijn .

  • Profielfoto
    tav

    wijziging vorig bericht ; links boven moet rechts boven zijn recht

  • Profielfoto
    tav

    “kan niet meer typen denk ik ” rechts boven zit de knop wijzig dus

  • Profielfoto
    csteelooper

    Ik kan nergens de optie vinden om Siri Suggestions aan (dan wel uit) te zetten in Settings >> General >> Spotlight Search. Die zou bovenaan moeten staan op de aangegeven plek, maar staat er niet. Al geprobeerd om regio en taal allebei op Nederland(s) te zetten dan wel de Engelse taal te gebruiken en een Engels taalgebied als regio te selecteren, maar geen van allen heeft geholpen. Probleem zowel op iPad 3 als op iphone 4S te vinden. Verder werkt iOS 9 feilloos.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Bij mij is (bijna) alles goed verlopen. Downloaden en installeren ging prima. Alles werkt. Heb alleen één app die niet opent. Ik heb de makers geschreven en die hadden het script voor een oplossing al ingediend,m aar dat duurt altijd even bij Apple voordat het is goedgekeurd. Een enkele keer loopt het typen vast, bijvoorbeeld in de Pagina’s app van Facebook (waarmee je groeps- en bedrijfspagina’s beheert) Verder alles prima.

    Ik had vooral goed opgelet hoeveel vrije ruimte ik had voor de update en hoeveel direct erna. Het verschil is groot. Ik heb nu 2,4 GB méér vrije ruimte! Dat is vooral voor iPhones met 8GB en 16GB erg veel.

  • Profielfoto
    cbdekleijn

    Volgens mij is die kerel van ziggo die de app horizon maakte verhuisd naar Apple ,nog nooit zo slechte update als deze keer ontvangen van ze.
    Is alleen te hopen dat met een update van Apple alles wel weer gaat werken en niet zoals de app horizon nog slechter gaat worden.;!

  • Profielfoto
    Jeroen-W

    Ik kan sinds iOS9 geen contactpersonen meer vinden met spotlight. Erg vervelend omdat ik nu pas merk hoe vaak ik dit gebruikte…

  • Profielfoto
    jrepko

    Heb 6 plus met OS9. Problemen met:
    iTunes en app store: kan niet op beide ingelogt zijn met verschillende apple accounts, in OS8.4 wel mogelijk.
    Marktplaats app: hangt vast met installeren, kan ‘m niet verwijderen, nieuwe volledige versie kan je wel binnen halen maar wordt niet geinstalleerd. Dus nu onbruikbaar.

  • Profielfoto
    App69

    App die niet meer werkt. Proximo (Kengsinton, Bleutooth Fob) Reeds contact opgenomen met Kenstinton en daar beweren ze dat de fout bij  ligt.

    Bij iedere iOS update worden er 4 problemen opgelost maar krijg je er 5 andere erbij.

    Nou, leuke service. En ze voorzien geen update voor hun App. Blijkbaar Fandroids.
    Kensington de deur uit.