Moederbedrijf iCentre in financiële nood

Door: Koen van Tongeren - 34 reacties

Er zijn onzekere tijden aangebroken voor Apple Premium Reseller iCentre. Het moederbedrijf BAS Group, waar ook Dixons en MyCom onder vallen gaat uitstel van betaling aanvragen bij de rechtbank. CEO Peter Brussel bracht gisteren medewerkers van de BAS Group van het nieuws op de hoogte in een e-mail waar OMT de inhoud van ontvangen heeft. Inmiddels is het bericht bevestigd in andere media.

In het bericht aan de medewerkers spreekt Brussel de hoop uit het bedrijf te kunnen herfinancieren en zo een doorstart te maken met een door de rechtbank aangewezen bewindvoerder. Vooralsnog zal er voor consumenten niets veranderen en blijven alle winkels van MyCom, Dixons en iCentre gewoon open.

Volgens ingewijden zijn de financiële problemen van het moederbedrijf niet te terug te voeren tot iCentre. De met vierentwintig winkels grootste Apple Premium Reseller in Nederland zou relatief goede cijfers draaien, in tegenstelling tot elektronicawinkel Dixons waar al langer problemen zouden zijn.

Reacties

34 reacties
  • Profielfoto
    Lucas V

    Misschien moet dixons dan wel sluit

  • Profielfoto
    Lucas V

    Sluiten

  • Profielfoto
    Gerbrandmeijer

    Dit is toch geen nieuws… ik bedoel dit komt niet als een verrassing!

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Als ik een aanbetaling zou hebben uitstaan…

  • Profielfoto
    queenfan

    Dixons sluiten bied niks meer dan een bv Mediamarkt of zelfs MyCom, hou je de gezonde formules goed en open.

  • Profielfoto
    PowerMacje

    Achja, bij iCentre staat de verkoop boven het daadwerkelijk oplossen van het probleem van de klant. Noem het marktwerking, noem het karma, ik lig er niet wakker van.

  • Profielfoto
    klonic

    In het artikel van Nu staat toch iets heel anders:

    Bas Group, moederbedrijf van onder meer Dixons, heeft voor een aantal van haar vennootschappen, waaronder de winkelformules Dixons, iCentre en MyCom, uitstel van betaling aangevraagd.

    Ze vragen dus uitstel van betaling aan voor hun dochters (waaronder Dixons, iCentre en Mycom). Volgens Nu.nl is het moederbedrijf dan dus niet in nood maar juist de dochterbedrijven. Dat is overigens ook een van de redenen waarom je die bedrijven niet in elkaar wil integreren, jurdisch zijn ze onafhankelijk.

  • Profielfoto
    Needler

    Winkels van de Bas Group staan al jaren stil. Als je een MyCom winkel binnenloopt ziet het er nog steeds hetzelfde uit als toen ik daar 468 en Pentium processoren kocht. Het was een mooie tijd. Maar anno 2015 kan dit echt niet meer.

  • Profielfoto
    ikheetwilliam

    De laatste keren dat ik bij Mycom was ben ik telkens weer naar buiten gelopen omdat ik na 10 minuten nog niet geholpen was. Betaal dan liever wat meer voor een fatsoenlijke service en ga naar Mediamarkt of koop online bij Coolblue. En dat, in mijn beleving, de service bij Mediamarkt beter is .. Dan heb je ergens als speciaalzaak iets heel erg fout gedaan.

  • Profielfoto
    Dydefox

    Ik denk dat ik heeeeel snel mijn cadeaubonnen van iCentre (ja, die oude paarse) ga inwisselen!!!

  • Profielfoto
    MacTS

    Bas Group is gewoon een financiële holding. De dochters kunnen gewoon uitstel van betaling aanvragen en failliet gaan (90% van de gevallen). Dit ongeacht de financiële situatie van het moederbedrijf Bas Group.

  • Profielfoto
    Thijs.w

    Ik zou zeggen: Dixons weg, iCentre ervoor terug. Eindelijk een Apple reseller in de buurt lijkt me fijn.:P

  • Profielfoto
    rico91

    Inderdaad oud nieuws. Tijdje gewerkt bij Dixons.
    Ik merkte gelijk al dat het er een zooitje was. Assortiment was waardeloos en de voorraad uit. Onze winkel stond bekend om zijn goeie service, maar ook daar vragen ze grof geld voor en ben je dus de vaste klanten ook kwijt. Veel collega’s van mij zijn echt verkopers en komen vaak met nieuwe ideeen om de winkel op te knappen en te verbeteren. Helaas is het hoofdkantoor hier totaal niet mee bezig en worden de verkopers (die op de winkelvloer staan en het toch echt van dichtbij mee maken) niet gehoord. Heel zonde, maar waar.
    Ik klaar eigenlijk nooit over mijn werkgevers op internet, vind het zelf ook onprofessioneel, maar moest dit even kwijt. Excuus hiervoor.

    Inmiddels elders aan de slag gegaan, en blijkt dus net op tijd..

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Erg vervelend voor iCentre. Dat was altijd zo’n goede winkel. Voordat de Apple Stores in Nederland kwamen was iCentre misschien wel de beste Apple winkel. Met de nadruk op wás, want nu weten veel medewerkers nauwelijks wat ze verkopen en zijn veel artikelen en onderdelen niet in voorraad. Zo lopen klanten vanzelf weg.

  • Profielfoto
    pimmink

    MyCom en iCentre zijn fijne winkels..

  • Profielfoto
    Balsjer

    iCentre in Hengelo is een prima winkel, tot nu toe altijd keurig te woord gestaan en geholpen. Soms ga ik er gewoon even naar binnen om gewoon even bij te kletsen en ideeën op te doen of uit te wisselen. Ik zou het zeer jammer vinden als iCentre de deuren moet sluiten.

    Dat het met Dixons slecht ging / gaat had ik al in de gaten. Eerst sloot de winkel in Hengelo (zat tegenover iCentre) en in Enschede is Dixons begin dit jaar verdwenen. Het grootste probleem is, als Dixons, iCentre en Mycom de deuren moeten sluiten er 1200 mensen hun baan kwijtraken. In deze tijd wordt je daar niet blij van om werkeloos te zijn. Ik hoop dat het nog goed komt voor het personeel.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik meen me te herinneren dat een dergelijk bericht al eens eerder voorbij is gekomen. Het gaat kennelijk nog steeds niet goed bij Bas Group.

  • Profielfoto
    apple-man

    De laatste keren dat ik bij Mycom was ben ik telkens weer naar buiten gelopen omdat ik na 10 minuten nog niet geholpen was. Betaal dan liever wat meer voor een fatsoenlijke service en ga naar Mediamarkt of koop online bij Coolblue. En dat, in mijn beleving, de service bij Mediamarkt beter is .. Dan heb je ergens als speciaalzaak iets heel erg fout gedaan.

    JIJ mag Mycom dan niet zo goed vinden. Maar dat je na 10 minuten nog niet geholpen bent kan wel eens gebeuren het is ook afhankelijk van hoe druk het in de winkel is. Ik ben vaker bij Mycom in roermond geweest voor zover ik weet heb ik daar nog nooit 10 minuten moeten wachten voor dat er iemand naar mij toe kwam.
    Wat mij wel opvalt nu bekent is geworden dat Dixons en Mycom mogelijk failliet zijn mensen hier in eens heel erg negatief zijn over deze winkels. Dat is in mijn ogen eenbeetje achteraf gelul. Van het waren toch maar slechte winkels dat verbaast mij niets dat deze failliet zijn. Tevens heb ik van de media markt ook de nodige verhalen gehoord. slechte service onbeschoft personeel defecte produkten die door een klant worden terug gebracht die vervolgens terug in de verkoop worden gegooid.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    MyCom was ooit goed, maar dat was in de tijd van het zelf bouwen van computers. Toen het dozenschuivers werden, verdween wat mij betreft het belang van MyCom.

    Dixons heb ik eigenlijk nooit fijn gevonden. Alles achter glas zetten en dan geïrriteerd zijn als je een product wil bekijken. Kon daar weinig mee.

    iCentre heb ik eigenlijk nooit vertrouwd. Als je maar naar een product keek, werd je al lastig gevallen door iemand die weinig meer wist, dan op het kaartje bij het product stond.

    Is dit erg? Ja, voor de werknemers, maar ik ga de curator wel in de gaten houden straks…

  • Profielfoto
    Danner001

    iCentre in Hengelo is een prima winkel

    Thanks Balsjer!

  • Profielfoto
    Balsjer

    iCentre in Hengelo is een prima winkel

    Thanks Balsjer!

    Graag gedaan.

  • Profielfoto
    KR1275

    Er is ook niet één bedrijf in deze sector die een alternatief biedt. Ze bieden allemaal dezelfde producten aan de onderkant van de markt.
    Het viel me op toen ik twee jaar geleden in de markt was voor een goede monitor (in Den Haag). Geen enkele winkel biedt ze aan. Alle winkels, inclusief Makro, Staples etc. bieden dezelfde goedkope spullen aan. De markt is veel te klein voor al die winkels.
    Waarom richt MyCom zich bijvoorbeeld niet op de consument die meer kwaliteit zoekt? Iedereen wordt gedwongen op internet te zoeken. De prijzen op internet zijn allang niet meer zo laag als voorheen, dus er valt prima mee te concurreren.
    Als als die winkels hetzelfde assortiment blijven aanbieden, dan wint de Mediamarkt. Ookal zijn ze in de praktijk vaak het duurst, de consument denkt het tegenovergestelde…
    MyCom was vroeger hét adres voor onderdelen; ze hadden alles op voorraad. En nu? Samsung-spul en wat harde schijven…
    Dixons was al heel lang een leverancier van wat gadgets. Wat is daar nou de winst op??
    Etc.

  • Profielfoto
    Picturethat

    Dixons was vroeger nog best een gezellige winkel. Nu is het een modern, onpersoonlijk en strak ingericht gedrocht van een winkel. Daarnaast vind je de producten zo’n beetje overal voor een lagere prijs.

  • Profielfoto
    apple-man

    Als je een goede computer winkel zoekt dan weet ik er in ieder geval eentje die heel erg goed is. Dat is namelijk https://www.eurosys.be/nl die hebben 10 winkels in België. Helaas verkopen die geen mac maar verder verkopen die alles van laptops en kun je daar net als bij paradigit een pc op maat laten bouwen. Hun service is voor zover ik weet uitstekend je word snel geholpen en het personeel is vriendelijk. De vestiging waar ik altijd ga ligt in Hasselt die is best groot en je hebt best veel keuze. Als het op service aankomt kan MyCom daar in ieder geval niet aantippen.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Vervelend voor de werknemers, maar alledrie geen winkels die ik ga missen. De laatste computer die ik in een winkel kocht was een eMac, daarna alles online aangeschaft, en volgens mij is dat de doodsteek voor veel van dit soort nauwelijks deskundige bedrijven, die niks toevoegen aan de koop. (Voor mij, althans)

  • Profielfoto
    polansky

    Dixons – De V&D onder de computerboeren – Do I need to say more?

    Mycom – Is zijn formule ook al voorbij en kan beter verder gaan als webshop.

    iCentre – Ik weet niet of er nog plek is voor een ‘erkende’ Apple retailer in Nederland.
    Nederland telt 3 Apple stores en alles wat je bij iCentre kunt krijgen kun je ook eventueel bij Apple online bestellen. Vaak nog sneller ook.

    OneMoreThing.nl – Die zal op zoek moeten naar een nieuwe sponsor naar het zich zo laat aanzien.

  • Profielfoto
    neals

    Computerhandel moet het vooral hebben van volume’s anno 2015. Kleine computerwinkels die anno 2015 nog bestaan moeten het vooral hebben van reparaties, werkplekbeheer bij zakelijke klanten, gebruikte computers of door het voeren van een Kiala-punt.

    Aan computers zelf is zeker al zo’n 10 jaar geen droog brood meer te verdienen.

  • Profielfoto
    diotav

    iCentre zat al op het randje van faillissement op het moment van overname door de BAS Group. Alle bestaande medewerkers mochten toen vertrekken. Van kwaliteit en expertise was dan ook al langer geen sprake meer. Ik vind het dan ook moeilijk te geloven dat iCentre de afgelopen 2 jaren winstgevender is geworden onder het bewind van de BAS Group.

  • Profielfoto
    Zakske

    Aan computers zelf is zeker al zo’n 10 jaar geen droog brood meer te verdienen.

    Zelfs Metro AG (de moedermaatschappij van de Media Markt) draait al twee jaar met verlies, dus ik denk dat je inderdaad kunt stellen dat er met elektronica zo goed als geen geld meer te verdienen valt.

  • Profielfoto
    bassbug

    Gek is dat. Onze wereld hangt aan elektronica vast en de winkels kunnen hun broek niet ophouden. Er is toch wat mis met het business model.

  • Profielfoto
    Eprom

    Gek is dat. Onze wereld hangt aan elektronica vast en de winkels kunnen hun broek niet ophouden. Er is toch wat mis met het business model.

    Het is niet het business model, maar de klanten, die alles maar goedkoper en goedkoper willen! Ze kopen electronica via internet in Singapore, omdat het daar een tientje goedkoper is en lopen hier te klagen dat er zoveel winkels in de binnenstad verdwijnen. Gek he?

  • Profielfoto
    McQueen

    Het is natuurlijk hoogst inefficiënt om elektronica te verkopen op een plek waar de huren hoog zijn (centrum van plaatsen), waar uitgebreide maatregelen tegen diefstal nodig zijn, waar je veel personeel hebt lopen. De centra van steden zullen dan ook meer horeca krijgen, en veel minder winkels, op een paar grote ketens en gespecialiseerde winkeltjes na.

  • Profielfoto
    polansky

    Brand Stores zijn de toekomst.

    Apple loopt daarin voorop.
    Grote elektronica bedrijven beginnen langzaamaan allemaal een soort van ‘showroom’ waar je bij toeval kunt kopen, maar waarbij ze nog liever hebben dat je online besteld om zo de voorraden in de winkels klein te kunnen houden.

  • Profielfoto
    hokkie

    Gek is dat. Onze wereld hangt aan elektronica vast en de winkels kunnen hun broek niet ophouden. Er is toch wat mis met het business model.

    Onbetaalde advieskosten (lees verkopers). De consument gaat dit niet meer betalen door vaak slechte kwaliteit verkopers. Maar helaas kan een winkel niet zonder personeel. De online markt hebben deze kosten veel minder of kunnen af met ongeschoold personeel. Kortom, zo bespaar je nogal wat als bedrijf.

    Daar komt bij dat een online retailer liever tien keer een duppie, dan één keer een euro verdiend en genoeg neemt met nauwelijks marge (gaat om grote aantallen).