Think different: Ex-Apple-ontwerper gaat de strijd met IKEA aan

Door: Raymon Mens - 10 reacties

Wel eens uren aan het pielen geweest om een IKEA-meubel in elkaar te zetten? Brad Sewell denkt dat het veel makkelijker en efficiënter kan. De voormalig design and manufacturing engineer van Apple is een meubel-startup genaamd Campaign begonnen.

De meubels onderscheiden zich door hun efficiënte verpakking, ze worden in compacte dozen geleverd en zijn zonder gereedschap binnen 2 minuten in elkaar te zetten. Geïnspireerd op de oud-werkgever van Sewell.

De naam van het bedrijf verwijst naar reismeubels uit de 19e en 20e eeuw. Hoge officieren, adel en hoge rijksambtenaren reisden standaard met een aantal meubels (zogenoemde Campaign furniture) die in kisten opgeborgen werden. De Campaign-meubels van nu zijn vooral gericht op starters die vaak verhuizen en moeten ingepakt moeiteloos door iedere deur passen. Ze worden na een online order gratis bezorgd.

Goedkoper dan IKEA

In een interview met Entrepreneur.com zegt Swell dat er nog veel aan te merken is op de meubels van IKEA. Zijn Campaign-meubels zijn duurder in aanschaf, maar onder de streep goedkoper omdat ze gratis worden bezorgd en sneller in elkaar te zetten zijn.

IKEA laat veel te wensen over in als het op verpakking en assemblage aankomt. Als je uitrekent hoeveel tijd en moeite het kost om de meubels te halen, uitpakken en in elkaar zetten, is het zo goedkoop niet meer.

Klein beginnen

Campaign is net gestart en biedt een fauteuil ($ 495), tweezits- ($ 745) en driezitsbank ($ 995) aan. De collectie is in de kleuren wit, grijs, blauw, groen en oranje verkrijgbaar en wordt snel uitgebreid met eettafels, nachtkastjes en tuinmeubilair. Alle modellen zijn op de site van het bedrijf te bekijken, die overigens een laadscherm met knipoog naar de Macintosh bevat.
campaign-eerstecollectie
Campaign verwacht de eerste orders in november te leveren, let op: alleen in de VS. Voor Europeanen blijft verhuizen er voorlopig nog zo uitzien:

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    Koning Frank

    Zijn flash-dependent website is kennelijk niet geïnspireerd door zijn ex-werkgever.

    Overigens zie ik geen probleem in een uurtje pielen als je vervolgens jaren van dat meubelstuk plezier hebt.

  • Profielfoto
    Marijn100

    Zijn flash-dependent website is kennelijk niet geïnspireerd door zijn ex-werkgever.

    Overigens zie ik geen probleem in een uurtje pielen als je vervolgens jaren van dat meubelstuk plezier hebt.

    Ze noemen het HTML5;)

    Leuk concept verder, ik dacht gelezen te hebben dat Ikea ook een in elkaar schuif lijn had geïntroduceerd in de VS.

  • Profielfoto
    polansky

    Is geen flash maar HTML5 inderdaad.

    De bank oogt wel wat goedkoop voor 995,00.
    Maar een concurrent voor Ikea kan ik alleen maar toejuichen.

  • Profielfoto
    Melle

    Dit. Een concurrent voor Ikea. Wat een grap.

  • Profielfoto
    FFH

    Leuk die 2 dozen waar alles uitkomt, echter het zit(kussen)deel haaltie ff buiten beeld op… FLOP.

  • Profielfoto
    janvanes

    Wat het ook is (de w3c validation geeft een hoop errors), in Chrome zie je niet veel: “Deze plug-in wordt niet ondersteund”.

  • Profielfoto
    The Jesus

    Nou ja de strijd aan met Ikea… Drie bankjes tegen de grootste?

    “IKEA laat veel te wensen over in als het op verpakking en assemblage aankomt. Als je uitrekent hoeveel tijd en moeite het kost om de meubels te halen, uitpakken en in elkaar zetten, is het zo goedkoop niet meer.”
    Eh? IKEA is wel de meest efficiënte verpakker denk ik zo. Spullen zijn vaker op de verpakkingsmaat aangepast dan op praktisch gebruik.
    De tijdwinst is zo’n amerikaanse braadpan reclame; je kan nu een hamburger warm maken in 2.4 minuten ! Dan heb je 1.6 minuten extra om met je dikke reet achter [edit voor de liefhebbers: je mag er ook voor] de TV te zitten…
    Nog maar een edit: Facebook is blijkbaar de nieuwe standaard. Verkopen van je gegevens en gedrag om je zooi te verkopen via advertenties en meer. Je moet maar liken en tweeten, terwijl steeds minder mensen of zogenaamde vrienden dat lezen. Je krijgt zoveel zooi binnen bij Facebook, dat het niet meer allemaal te lezen is. Facebook “helpt” je daar nog bij door een flink deel voor je te filteren. Dat mag je geen manipulatie noemen, maar heeft er wel veel van weg. Internet is verworden tot een marketingmachine.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Waarom er achter?
    Voor de TV zie je meer. :nerd:

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Veel SVG. Doet het prima in Safari, FireFox, Chrome, TorBrowser (animatie gaat wel beetje snel) en Edge (onder Windows 10).

    Toegegeven: ik heb Flash nog steeds staan, maar ik zie het de pagina niet gebruiken.

  • Profielfoto
    sedikit

    Beetje off-topic: het valt mij op dat de tegenwoordige vormgeving, ook bij deze meubels, meer en meer gaat lijken op die van de jaren 50.