Think different: Ex-Apple-ontwerper gaat de strijd met IKEA aan

Wel eens uren aan het pielen geweest om een IKEA-meubel in elkaar te zetten? Brad Sewell denkt dat het veel makkelijker en efficiënter kan. De voormalig design and manufacturing engineer van Apple is een meubel-startup genaamd Campaign begonnen.

De meubels onderscheiden zich door hun efficiënte verpakking, ze worden in compacte dozen geleverd en zijn zonder gereedschap binnen 2 minuten in elkaar te zetten. Geïnspireerd op de oud-werkgever van Sewell.

De naam van het bedrijf verwijst naar reismeubels uit de 19e en 20e eeuw. Hoge officieren, adel en hoge rijksambtenaren reisden standaard met een aantal meubels (zogenoemde Campaign furniture) die in kisten opgeborgen werden. De Campaign-meubels van nu zijn vooral gericht op starters die vaak verhuizen en moeten ingepakt moeiteloos door iedere deur passen. Ze worden na een online order gratis bezorgd.

Goedkoper dan IKEA

In een interview met Entrepreneur.com zegt Swell dat er nog veel aan te merken is op de meubels van IKEA. Zijn Campaign-meubels zijn duurder in aanschaf, maar onder de streep goedkoper omdat ze gratis worden bezorgd en sneller in elkaar te zetten zijn.

IKEA laat veel te wensen over in als het op verpakking en assemblage aankomt. Als je uitrekent hoeveel tijd en moeite het kost om de meubels te halen, uitpakken en in elkaar zetten, is het zo goedkoop niet meer.

Klein beginnen

Campaign is net gestart en biedt een fauteuil ($ 495), tweezits- ($ 745) en driezitsbank ($ 995) aan. De collectie is in de kleuren wit, grijs, blauw, groen en oranje verkrijgbaar en wordt snel uitgebreid met eettafels, nachtkastjes en tuinmeubilair. Alle modellen zijn op de site van het bedrijf te bekijken, die overigens een laadscherm met knipoog naar de Macintosh bevat.

Campaign verwacht de eerste orders in november te leveren, let op: alleen in de VS. Voor Europeanen blijft verhuizen er voorlopig nog zo uitzien:

Reageer op artikel:
Think different: Ex-Apple-ontwerper gaat de strijd met IKEA aan
Sluiten