Opnieuw auto-expert van Tesla naar Apple

Door: Raymon Mens - 16 reacties

Er broeit iets in een een garage in Cupertino. Apple heeft opnieuw een expert op het gebied van zelfrijdende auto’s aangenomen die waarschijnlijk aan de slag gaat bij het auto-project genaamd Project Titan. Het gaat om een voormalig firmware engineer van Tesla.

Op LinkedIn zien we dat Jamie Carlson, voorheen Autopilot Firmware Manager bij Tesla, nu bij Apple werkt. Officieel werkt hij aan ‘special projects’, maar zijn ervaring met autonome auto’s zegt genoeg over zijn taak bij Apple.

De afgelopen tijd is Apple behoorlijk werknemers aan het shoppen bij autofabrikanten. Eerder werden al accu-experts aangenomen en stapte ook een Chrysler-topman die verantwoordelijk was operations en kwaliteitscontrole over. Dat wijst erop dat de auto-industrie wel een de volgende industrie zou kunnen zijn die Apple op z’n kop gaat zetten.

applecar-tesla-firmware-expert
Jamie Carlson is de nieuwste toevoeging aan het Apple Car-team.

Apple Car? Niet op korte termijn

De plannen voor de Apple Auto zouden na de aankondiging van de Apple Watch zijn begonnen en goedgekeurd zijn door Tim Cook. Inmiddels zouden meer dan 200 mensen aan ‘Project Titan’ werken. Eerdere geruchten spraken van een introductie in 2020, maar dat lijkt een ambitieuze planning gezien het maken van een nieuwe auto gemiddeld 7 jaar duurt.

Hoe de Apple Car er precies uit gaat zien is nog onduidelijk, maar het lijkt erop dat Apple geen eigen productielijn wil opzetten. In plaats daarvan zouden er de volgens Financial Times regelmatig gesprekken met Magna Steyr uit Oostenrijk zijn. Dat bedrijf maakt net als Nedcar auto’s in opdracht van autofabrikanten, waaronder de Mercedes G-Klasse en net als Nedcar ook de Mini.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    kasuja

    De aankondiging en lancering van de Apple Auto kan veel vroeger plaatsvinden dan er in dit document wordt gesteld.

    Wieweet is Apple al een groot deel van die 7 jaar (gemiddelde productietijd) in het geheim bezig aan hun eigen auto.

    Grote kans dat de experts die aangetrokken zijn zijn aangetrokken op het moment dat ze in het proces nodig waren. Dit om te voorkomen dat ze na hun overstap moesten wachten tot ze bruikbaar zijn in het project.

    Met andere woorden. Ik verwacht de Apple auto veel eerder dan de media nu schetst.

  • Profielfoto
    Vilscon

    Zou toch wat zijn als Elon Musk direct zou samenwerken met Apple..:)

  • Profielfoto
    sciletto

    2020 klopt zeker niet. Een horloge ontwikkelen zoals Apple dat gedaan heeft duurt ook erg lang en kijk hoe snel het gelanceerd werd nadat iedereen aangenomen werd. Ik denk dat het 2 jaartjes duurt en dan gaat ie rijden.

    Elon musk is ook zo een zakenman die je niet veel hebt. Die gast heeft het echt goed gedaan!

  • Profielfoto
    Chiel1990

    Apple gaat de automarkt niet op zn kop zetten. Dat heeft grotendeels Toyota al gedaan met de Prius en daarna Tesla met zijn rijdende accu’s. Ik zou niet weten wat Apple hier voor extreem gebruiksvriendelijks aan te zou kunnen voegen zoals altijd het geval is bij de producten van Apple. Het product bestaat al en Apple verbetert deze productcategorie qua gebruiksvriendelijkheid.

    Maar bij de Autobranche zie ik hier niet direct de mogelijkheden die Apple het grote voordeel op gaan leveren. Net als bij de Apple Watch, het is gewoon een smart watch die niks meer kan dan de rest van de productcategorie.

    Maar logischerwijs ben ik wel benieuwd en gun ik het Apple van harte om disruptive te zijn in deze branche!

  • Profielfoto
    Zakske

    Elon musk is ook zo een zakenman die je niet veel hebt. Die gast heeft het echt goed gedaan!

    Elon Musk heeft vooral veel geluk gehad; begin 2013 was Tesla Motors zo goed als failliet, waarop Elon Musk naar Larry Page van Google ging om te praten over een overname. In mei van dat jaar had Tesla het eerste winstgevende kwartaal, en was de overname niet meer nodig.

  • Profielfoto
    Twitfix

    Als Elon Musk ooit voor Apple gaat werken mogen we een feestje vieren. Al is een samenwerking tussen Apple en tesla ook al heel aardig.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Heel interessant, maar die Apple auto bestaat al hoor;-)

  • Profielfoto
    Zakske

    Als Elon Musk ooit voor Apple gaat werken mogen we een feestje vieren.

    Een figuur als Elon Musk past niet bij Apple. Hij had in 2013 ook met Apple kunnen praten over de overname van Tesla Motors, maar koos voor Google. Die passen veel beter bij elkaar; Google houdt van zeer waanzinnige ideeën, net zoals Musk (denk Hyperloop), en Larry Page heeft op een TED conference ooit gezegd dat als hij plots zou sterven hij wil dat z’n geld naar iemand zoals Elon Musk gaat.

  • Profielfoto
    wensink

    Apple gaat de automarkt niet op zn kop zetten. Dat heeft grotendeels Toyota al gedaan met de Prius en daarna Tesla met zijn rijdende accu’s. Ik zou niet weten wat Apple hier voor extreem gebruiksvriendelijks aan te zou kunnen voegen zoals altijd het geval is bij de producten van Apple. Het product bestaat al en Apple verbetert deze productcategorie qua gebruiksvriendelijkheid.
    Lees meer via http://www.onemorething.nl/2015/08/opnieuw-auto-expert-van-tesla-naar-apple/#QOBiLZRiBYsb8i3k.99

    Dit vind ik heel kortzichtig. Toyota en Telsa hebben de auto alleen iets millieuvriendelijker gemaakt, in dit artikel wordt ‘zelfrijdende auto’s’ genoemd.. Dit zie ik niemand anders dan Google of Apple doen.

    Wieweet is Apple al een groot deel van die 7 jaar (gemiddelde productietijd) in het geheim bezig aan hun eigen auto.
    Grote kans dat de experts die aangetrokken zijn zijn aangetrokken op het moment dat ze in het proces nodig waren. Dit om te voorkomen dat ze na hun overstap moesten wachten tot ze bruikbaar zijn in het project.
    Met andere woorden. Ik verwacht de Apple auto veel eerder dan de media nu schetst.

    Ik denk dat 2020 al heel snel is. Als Apple een auto gaat maken, wordt dit niet een normale auto. En als Apple 2,5 jaar erover deed om een telefoon te maken en 3 jaar om een horloge te maken, geloof ik er niks van dat ze dan ineens wel een hele auto in 7 jaar kunnen maken, aangezien je gewoon met tig keer meer aspecten rekening moet houden.

  • Profielfoto
    strigoi

    @wensink en de Prius en Tesla weg zetten als niet relevant vind je niet kortzichtig..? Deze twee auto’s hebben de auto industrie al een keer op z’n kop gezet. Tesla is er nog steeds aardig hard mee bezig.

  • Profielfoto
    polansky

    Kan mij het schelen dat Apple een auto ontwikkelt.

    Als het aan Apple ligt bepalen zij waar je wel en niet naar toe mag rijden…

    Maps heeft bovendien ook nog veel problemen.
    Kortom, ik heb er geen vertrouwen in.;)

    Doe mij maar gewoon een Tesla, of straks een leuke BMW.

    Maar misschien zit iedereen er wel gewoon naast en is Apple helemaal niet zo geïnteresseerd in auto’s.

    Interessanter is opslag van stroom opgewekt door zonne-energie. Accu’s zijn momenteel helemaal nog niet het ideale opslagmiddel omdat er heel veel energie verloren gaat en de accuduur relatief kort is. In Nederland kun je nu nog terugleveren aan het stroomnet, maar die regeling vervalt mogelijk om en nabij 2020. Alles wat je dan overdag opwekt kun je dan dus niet meer terugleveren in ruil voor ‘gratis’ energie s’avonds. In dat geval wil je dus wel graag dat al die stroom die je overdag door jouw zonnepanelen hebt opgewekt ook ergens kunnen opslaan.

    En eigenlijk is dat dus een veel interessantere ontwikkeling dan de ontwikkeling van een zelfrijdende auto. Die kunnen ook de huidige autofabrikanten heus maken.

  • Profielfoto
    H.deweg

    Jamie Carlson, voorheen Autopilot Firmware Manager bij Tesla, nu bij Apple werkt. Officieel werkt hij aan ‘special projects’, maar zijn ervaring met autonome auto’s zegt genoeg over zijn taak bij Apple.

    Ik weet niet hoor, maar ik ken een flink aantal erg slimme ingenieurs en die hebben allen gewerkt bij verschillende bedrijven in toch redelijk verschillende functies. Natuurlijk hebben ze wel zo’n hun specialiteiten, maar het kan iets totaal anders zijn waarvoor een desbetreffend persoon wordt aangetrokken. M.a.w. ik vind dit nogal een aanname.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …in dit artikel wordt ‘zelfrijdende auto’s’ genoemd.. Dit zie ik niemand anders dan Google of Apple doen…

    .
    Tesla’s Model S is met Autopilot (ingebouwd, maar niet standaard geactiveerd) al grotendeels ‘zelfrijdend’. Het is puur om externe (o.m. juridische) redenen dat dit niet volledig wordt doorgevoerd.

    Maar de auto is er feitelijk al helemaal klaar voor.

  • Profielfoto
    Arthur345

    Op het eerste gezicht wat hoog gegrepen, maar Tesla is bij wijze van spreken ook in niet al te lange tijd uit de grond gestampt, zonder het imago en vermogen wat Apple wel heeft. Wat dat betreft zou het dus kunnen dat de Apple Car werkelijkheid en een succes wordt.

    Conventioneel zal die auto er wel niet uit gaan zien, maar revolutionair (zeker volgens Apple) zou hij wel eens kunnen zijn. Autonoom rijden komt steeds dichterbij dus ik verwacht veel van wat Apple straks te bieden heeft.

  • Profielfoto
    Arthur345

    Apple gaat de automarkt niet op zn kop zetten. Dat heeft grotendeels Toyota al gedaan met de Prius en daarna Tesla met zijn rijdende accu’s. Ik zou niet weten wat Apple hier voor extreem gebruiksvriendelijks aan te zou kunnen voegen zoals altijd het geval is bij de producten van Apple. Het product bestaat al en Apple verbetert deze productcategorie qua gebruiksvriendelijkheid.
    Lees meer via http://www.onemorething.nl/2015/08/opnieuw-auto-expert-van-tesla-naar-apple/#QOBiLZRiBYsb8i3k.99

    in dit artikel wordt ‘zelfrijdende auto’s’ genoemd.. Dit zie ik niemand anders dan Google of Apple doen.

    Audi BMW en Mercedes-Benz zijn hier al volop mee bezig. En hebben al auto’s die de over de functie beschikken.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dat zeg ik: zie de Tesla model S. Die rijdt gewoon zelfstandig (inclusief bochten, rijbaanwisselingen, etc.), met techniek die NU te koop is. 2800 euro extra bij aanschaf. 3300 euro bij activering achteraf.

    Wel grappig, omdat het uitsluitend een software-dingetje is. Alle techniek zit in ELKE Tesla Model S al ingebouwd.