Cue: 11 miljoen Apple Music-gebruikers

Door: Jan David Hanrath - 21 reacties

Ok, er is bijna geen ontkomen aan op de iPhone, iPad en Mac en de eerste drie maanden is Apple Music gratis, maar toch. 5 weken na de introductie van Apple Music heeft Eddy Cue laten weten dat het goed gaat met Apple’s nieuwe streaming muziekdienst.

Er zijn inmiddels 11 miljoen registraties op Apple Music, waarvan er 2 miljoen hebben gekozen voor het gezinsplan, waarbij maximaal 6 gezinsleden eigen lijstjes maken en individuele recomendations krijgen voor € 14,99 per maand.

Het is natuurlijk de vraag of al deze gebruikers Apple Music blijven gebruiken wanneer de gratis periode voorbij is. Ter vergelijking heeft Spotify momenteel 20 miljoen betalende gebruikers.

In het interview dat Eddy Cue aan USA Today gaf, geeft hij toe dat Apple Music niet voor iedereen probleemloos werkt. Apple is echter op de hoogte van de bugs en brengt zo snel mogelijk updates uit.

Jimmy Iovine, die met Beats Music de basis legde voor Apple Music, is ook blij verrast omdat Beats Music nooit verder dan een paar honderdduizend betalende gebruikers kwam. Hij ziet nog wel een uitdaging om mensen te laten overstappen van illegaal muziek downloaden, maar dat lukt alleen door meerwaarde te bieden. Verder zal de Apple Music Android app een grote nieuwe doelgroep bereiken, al moet de gebruiker daar wel zelf het inititief nemen om de app op te zoeken in de Play Store en te installeren.

Zelf Apple Music nog niet geprobeerd? Ontdek dan hoe Apple Music jouw persoonlijke muzieksmaak ontdekt in onze video:

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    PowerMacje

    Eerlijk gezegd vind ik dat best weinig, zeker voor een trial en het feit dat het een first-party app is.

  • Profielfoto
    jorusz_

    Integratie in de muziek app is een goeie zet gebleken en de voorstellen n.a.v. je muzieksmaak zijn erg vaak een schot in de roos. Spotify heeft echter meer mogelijkheden qua instellingen. Voorlopig 1-1 dus wat mij betreft

  • Profielfoto
    Steve Brooklyn

    Vond spotify al niets, zuigt bandbreedte. En Apple Music netzo. Dus dan betaal ik, en voor m’n muziek en voor m’n bandbreedte. En aan het einde van het verhaal heb ik nog steeds niets wat van mij is. Ik koop t liever gewoon. Plus dat zie niet alles hebben wat ik luister. Dus gewoon offline muziek luisteren is voor mij nog steeds het lekkerste :)))

  • Profielfoto
    joostvg

    “gebruikers” is een groot woord. Ook ik heb de gratis proefperiode geactiveerd maar gebruik het niet aangezien Spotify toch fijner werkt dan Apple Music.

  • Profielfoto
    Rolf Willems

    Ik moet het nog aanzien, maar als de mogelijkheid komt om een afspeellijst te delen en dat ook iedereen hem kan bewerken ben ik om; nu mis ik die feature op Apple Music nog erg

  • Profielfoto
    NielsDam

    En hoeveel % van deze gebruikers heeft de automatische verlenging al stopgezet of gaat dit voor het einde van de trial nog doen? Ik ga namelijk niet voor Apple Music betalen terwijl ik 2x Spotify gratis krijg via KPN/Hi. Daar biedt Apple te weinig/nauwelijks voordelen tov Spotify om de extra kosten te justificeren. Bovendien heeft Spotify een veel betere equalizer en makkelijkere en completere toegang tot hitlijsten.

  • Profielfoto
    Hermanko

    Denken dat Spotify gratis is bij KPN is een mooie verkoop truck. Kijk bij het abo waar Spotify niet gratis is, zet dezelfde instelingen er in en zie : Spotify kost 10€ per maand.
    IK ben tevreden met  Music en blijf het gebruiken heb mijn KPN omgezet zonder Spotify..

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik heb het – ondanks mijn 3 naanden proef – serieus nog geen kwartier gebruikt.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Apple is doomed:evil:

    Nee serieus, ik zie toch wel wat rimpeltjes onstaan de laatste tijd. De aantallen vallen mij ook een beetje tegen, ook al zeggen ze zelf blij verrast te zijn. De Apple Watch gaat ook niet razend hard en ook Apple Pay lijkt wat stil te staan op het moment.
    Allemaal dingen die misschien wat meer tijd nodig hebben om echt aan te slaan, maar al met al vind ik het niet verbazend dat ook het aandeel Apple een stapje terugdoet. Komt vast allemaal weer goed. Vooral heel benieuwd of Apple het tij met de dalende iPad-verkopen weet te keren.

    Wat Apple Music betreft, heb ik geen interesse in een abbo. Ik heb een mooie collectie opgebouwd en voeg daar af en toe zelf wel iets aan toe (legaal).

  • Profielfoto
    iMad

    Apple is doomed:evil:

    Nee serieus, ik zie toch wel wat rimpeltjes onstaan de laatste tijd. De aantallen vallen mij ook een beetje tegen, ook al zeggen ze zelf blij verrast te zijn. De Apple Watch gaat ook niet razend hard en ook Apple Pay lijkt wat stil te staan op het moment.
    Allemaal dingen die misschien wat meer tijd nodig hebben om echt aan te slaan, maar al met al vind ik het niet verbazend dat ook het aandeel Apple een stapje terugdoet. Komt vast allemaal weer goed. Vooral heel benieuwd of Apple het tij met de dalende iPad-verkopen weet te keren.

    Wat Apple Music betreft, heb ik geen interesse in een abbo. Ik heb een mooie collectie opgebouwd en voeg daar af en toe zelf wel iets aan toe (legaal).

    IBM 200.000 iMac’s lol doomed;!

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik vind 11 miljoen in 5 weken erg veel, zeker als je het dan vergelijkt met het bekende Spotify dat al een paar jaar bezig is. Je kunt het natuurlijk nog niet echt vergelijken, want officieel zijn die 11 miljoen wel betalend, maar niemand heeft betaald omdat het een gratis proefabonnement is, waarvoor je wel een betalingshandeling moet verrichten. Leuke marketingtruc van Apple!

    Er kan inderdaad nog veel worden verbeterd en vooral het automatisch veranderen van art work en speciale versies van nummers etc (daarom heb ik m’n iCloud bibliotheek bij Apple Music uit staan). Ook de duidelijkheid wat je precies waar kan vinden kan beter.
    Maar verder ben ik zelf behoorlijk tevreden. Nadat ik een aantal artiesten pagina’s ben gaan volgen worden (blijkbaar daardoor) dagelijks verrassende suggesties gedaan met playlists van nummers die ik écht erg goed vind en ooit heb gehoord of gekocht. Zelfs behoorlijk zeldzame experimentele industrial muziek weten ze te vinden. Daar heb ik veel plezier van.

    Mijn kinderen vonden het idee helemaal niks. Ze hebben Deezer en Spotify (soms gratis via jailbreak). Maar omdat het nauwelijks duurder was, heb ik toch een gezinsabonnement gedaan en zowel kinderen als ook anderen daarop gezet. (Dat kan; je kunt het dus ook met een groepje vrienden doen, dan is het erg voordelig).

    Het grappige is dat m’n oudste zoon er nu toch gebruik van maakt en steeds meer leuke dingen ontdekt. Met name in de persoonlijke suggesties is Apple Music beter dan elke andere muziekdienst.

  • Profielfoto
    wwgnr

    @karelwillem: same here

  • Profielfoto
    NielsDam

    Denken dat Spotify gratis is bij KPN is een mooie verkoop truck. Kijk bij het abo waar Spotify niet gratis is, zet dezelfde instelingen er in en zie : Spotify kost 10€ per maand.
    IK ben tevreden met  Music en blijf het gebruiken heb mijn KPN omgezet zonder Spotify..

    Spotify is wel degelijk gratis bij KPN compleet. Daarnaast is ook bij mijn Hi abonnement spotify compleet gratis. De hogere abonnementskosten van het duurdere abonnement zijn namelijk voor de grotere databundel (ik heb nu een databundel van 20Gb!) Leg er maar eens een vergelijkbaar abonnement van Vodafone of T-mobile naast, daar betaal je hetzelfde maar heb je geen Spotify. Wil je dan dus Spotify, dan ben je 10 euro in de maand extra kwijt.

    Overigens besparen we dankzij KPN compleet nog 5 euro extra per abonnement en dankzij Mb-delen zijn de andere abonnementen thuis zeergoedkope abonnementen met minder data (de Gb’s zijn immers zo overgemaakt naar de andere gebruikers).

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Wat moet je in vredesnaam met een databundel van 20 GB?
    Woon je ergens waar WiFi nog niet is uitgevonden? Het lijkt mij zonde van je geld.

  • Profielfoto
    polansky

    11 miljoen proefabonnementen op 675 miljoen iPhone gebruikers is best weinig. Veel van die proefabonnementen zullen ook niet omgezet gaan worden naar betaalde abonnementen.

    Maar om te zeggen dat het een blunder is, daarvoor is het na 5 weken natuurlijk veel te vroeg.

  • Profielfoto
    Neowip

    Zolang iedereen nog in zijn gratis proef periode zit is iedere vergelijking vrijwel nutteloos. Spotify heeft 20 miljoen betalende gebruikers, maar hoeveel stappen er over naar Apple Music? Als die 11 miljoen van Apple bij Spotify vandaan komen is het een heel ander verhaal dan als die 11 miljoen nieuwe streaming gebruikers zijn.

    Ik ben over in elk geval, zo intuïtief was Spotify nou ook weer niet. De curated playlists en Beats1 radio een verademing en goede manier om nieuwe muziek te ontdekken en op gezin van 5 scheelt het nog flink wat geld ook.

    Net als met de Apple watch gaat het Apple niet puur alleen om de muziek markt waar Spotify het wel van moet hebben. Het idee is dat de aanvullende diensten en producten zoals Apple Watch, iCloud photo library, Apple Music de iPhone value proposition versterkt, en dat doet het IMHO.

  • Profielfoto
    Ron V Luyt

    Na de proefperiode blijf ik lekker b

  • Profielfoto
    Ron V Luyt

    Bij Apple music want zij zijn de enige die bvb hafabra muziek of een enorm aanbod aan regionale muziek aanbieden en dat alles in 1 app. Tevens is het downloaden van video’s ook super.

  • Profielfoto
    THX-1138
  • Profielfoto
    THX-1138

    Apple is inderdaad doomt. Al is het alleen maar door de walgelijke Apple Music ad van iCentre. bah.:evil:

  • Profielfoto
    Maikelw

    Soundcloud.. zie werkelijk geen enkele reden waarom ‘k AM zou willen proberen. De interface is niet speciaal, t schijnt technisch bout te werken en t voegt qua functionaliteit werkelijk niets nieuws toe aan de wereld. Itunes was geweldig, tot ze ’t begonnen te slopen. T begon met de overzichtelijke zijbalk verwerken in menu’s achter icoontjes…

    K heb nog nooit zoveel gezeik met bestandsbeheer en apps gehad sinds de introductie van iCloud, waar Music natuurlijk onderdeel van is.

    Gelukkig is er voor alles altijd wel ergens een alternatief beschikbaar.