Apple Music zorgt niet voor nummer 1-hit

Door: Raymon Mens - 12 reacties

Is een exclusieve release via Apple Music genoeg om bovenaan de hitlijsten te komen? Dr. Dre bracht zijn laatste album Compton exclusief via Apple Music en iTunes uit, maar pakt met 25 miljoen streams net niet de nr. 1 positie in de Amerikaanse hitlijst.

Het album van de rapper en Beats-oprichter behaalde in de eerste week naast 25 miljoen streams via Apple Music ook een half miljoen downloads via iTunes. Goed voor een tweede plaats in de Billboard Top 100.

Apple Music-baas Jimmy Iovine zegt tegen The New York Times dat de release van het Dr. Dre-album een experiment was om te kijken hoe ver Apple Music een album kon brengen. De exclusieve releases zijn niet alleen leuk voor gebruikers van Apple Music, maar ook goed voor Apple en de artiesten. Eerder werd bekend dat de dienst 11 miljoen (proef)abonnees heeft.

music-dre-billboard-16x9
Apple Music billboards in San Francisco.

Nieuwe commercials voor Apple Music

Naast cijfers, zijn er ook nieuwe commercials voor Apple Music uitgebracht. In de campagne Discover gaat het over het totaalpakket dat Apple Music de liefhebber brengt. Van playlists tot radio én een plaats waar artiesten en fans elkaar kunnen ontmoeten. Drie commercials met de artiest centraal:

https://www.youtube.com/watch?v=RrM6rJ9JPqU
https://www.youtube.com/watch?v=PXFdspRt3PU
https://www.youtube.com/watch?v=6EiQZ1yLY0k

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Mac Daddy

    Euh sorry? Dat is zeker niet Dr. Dre op dat billboard.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Volgens mij wordt dat ook nergens beweerd(?)

  • Profielfoto
    IGBA

    Op zich wel grappig dat die overjarige rapperd het aflegt tegen een countryzanger.:lol:

  • Profielfoto
    Mac Daddy

    Volgens mij wordt dat ook nergens beweerd(?)

    Nu niet meer nee, maar het onderschrift is aangepast.;)

  • Profielfoto
    knekkie

    Door deze reclames krijg ik nog steeds geen zin om het te gaan gebruiken.

  • Profielfoto
    marco.nl

    @knekkie,
    Heb je daar echt een reclame filmpje bij nodig om dat te besluiten?

    Ik niet. Ik heb een jaar lang van Spotify Premium gebruik gemaakt. Afgezien van de zwart interface naar volle tevredenheid. Heerlijk over airplay naar mijn Marantz door spelen vanaf mijn iPhone of iPad of vanaf iMac natuurlijk.

    Ik mis bij Apple Music wel wat kleinigheden in de functies maar overall best redelijk tevreden over Apple Music. Goede dienst die zeker voor verbetering vatbaar is. Maar ja de eerste drie maand is gratis he.:) verder is een tientje per maand best redelijk.

  • Profielfoto
    polansky

    Nummer 1 posities kun je tegenwoordig kopen.
    Er is ooit een televisie uitzending geweest waarin mooi werd uitgelegd hoe dat exact werkt. Zo’n nummer 1 positie op een hitlijst zegt uiteindelijk daarom helemaal niets.

  • Profielfoto
    Bizon

    Als je je muziek dienst gaat aanprijzen met een aanfluiting van een artiest (pun intended) dat heb je het niet echt begrepen.

  • Profielfoto
    knekkie

    @Macro.nl. Een goeie commercial wekt interesse, trekt twijfelaars alsnog over de streep. En daarbij bevestigd het gebruikers dat ze een geode beslissing hebben genomen.

    Ik twijfel nog steeds. Niet dat dat belangrijk is of zo. Maar ik heb wel eens overtuigendere commercials van Apple gezien.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik vind 25 miljoen streams voor Dr. Dre helemaal niet zo weinig, zeker als je bedenkt dat Apple Music nog nieuw is. En Dr. Dré al aardig op leeftijd en rap als muzieksoort ook al behoorlijk over the hill. (volgens mijn kinderen worden rappers nog steeds rijk van hun muziek, maar ik vind het wel welletjes zo:) )

  • Profielfoto
    bigkevx2

    Vergeet vooral niet dat ondanks de lovende recensies (waar je meteen al bang van moet worden) het album Compton nog niet een beetje in de schaduw mag staan van het beste album van dit genre van Dre “2001” The cronic.

    Dat album is ongeëvenaard en nog steeds super bij de tijd.

    Maar ja, over smaak……

  • Profielfoto
    marco.nl

    @knekkie, fijn dat je de functie van reclame uitlegt. Het ging mij er eigenlijk alleen om dat je lijkt te zeggen dat je het product Apple Music wel voldoende kent maar dat je wacht tot je van Apple een aansprekende reclamespot ziet die maakt dat je er ook zin in krijgt.