Adblocker in iOS 9 heeft grote impact op laadtijd sites
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F08%2Fsafari-ios-16x9-1.png)
Met september en de release van iOS 9 in aantocht, beginnen de eerste apps voor de nieuwe iOS-versie aan hun betatests. Zo ook de vele adblockers die door de ingebouwde content filters native op iOS 9 kunnen draaien als onderdeel van Safari.
De maker van de Crystal adblocker heeft een benchmark met populaire sites uitgevoerd. Door de advertenties en trackers niet le laten, worden websites bijna 4 keer sneller getoond en de helft minder data verbruikt.
Crystal is een van de vele adblockers die samen met iOS 9 zijn debuut wil maken. Onderstaande grafiek laat zien hoe het negeren van trackers en advertenties voor de laadtijd van websites beïnvloed. De test is uitgevoerd op een WiFi-verbinding, op 3- of 4G is het effect waarschijnlijk nog groter.
Bij MacWorld en iMore is de grootste snelheidsverbetering te merken, terwijl Business Insider en The New York Times ook met advertenties vlot op het scherm verschijnen. Resultaten voor Nederlandse websites zijn er nog niet, maar zodra we beschikken over een beta-invite voor een van de adblockers zullen we een vergelijkbare test uitvoeren.
The Next Web mocht al even met Crystal Adblocker spelen en maakte onderstaande demo. Wie over een iOS 9-beta beschikt, kan zich aanmelden om Crystal te testen, maar er is een flinke wachtrij.