Nog strakker: accessoires in Apple Store krijgen nieuwe look

Door: Raymon Mens - 17 reacties

Apple’s retailtopvrouw Angela Ahrendts is druk bezig met het optimaliseren van de winkelervaring in Apple Stores. Daarbij wordt ook op de kleinste details gelet, zoals de verpakkingen van accessoires. Die gaat Apple namelijk zelf ontwerpen.

Scooptijger Mark Gurman heeft foto’s gepubliceerd van accessoires van derden in door Apple ontworpen dozen. Strak, wit, weinig tekst en grote foto’s. Naar verluidt begint de uitrol van de nieuwe verpakkingen volgende week.

Volgens Gurman heeft Apple samen met onder andere Incase, Mophie, Logitech en Life Proof verpakkingen gemaakt die meer aansluiten bij de witte dozen van iPhones, iPads en Macs. Later zouden meer fabrikanten volgen.

newboxes
Gelekte afbeelding: Apple-verpakkingen van Mophie en Logitech.

Totaalplaatje

De nieuwe verpakkingen zijn onderdeel van een initiatief om de Apple Stores een nog luxere uitstraling te geven. Een voorbeeld is de onlangs geopende winkel in New York’s Upper East Side. Een aantal accessoires zijn daar niet langer ingepakt, maar staan opgesteld in rekken. De verpakte exemplaren zijn opgeborgen in een lade die normaal niet zichtbaar is.
storepremiumlook-001
storepremiumlook-002

Accessoiremakers in ijzeren greep

Door de verpakkingen in samenwerking met de fabrikanten te ontwerpen kan Apple niet alleen de premium look van de Apple Store waarborgen, maar ook toezien op de milieuvriendelijkheid van de accessoires. Dit past binnen de groene visie van de iPhone-maker die onlangs een eigen bos kocht om er zeker van de te zijn dat gebruikt papier van goed beheerde bron komt.

Apple verstevigt met de nieuwe verpakkingen zijn greep op de accessoire-fabrikanten. Ze moeten aan het Made-for-i-programma voldoen, mogen geen ontwerpen maken op basis van geruchten en waarschijnlijk moet de verpakking nu ook aan Apple’s wensen voldoen. Dit zal het voor accessories die bijvoorbeeld op Kickstarter ontstaan niet gemakkelijk maken om door te dringen tot Apple’s officiĂ«le verkoopkanalen.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Verwijderen

    Krijg het gevoel dat het wel erg netjes wordt. Ik durf het bijna niet meer te kopen.

  • Profielfoto
    mmww

    Het wordt steeds meer een “Louis vuitton” store. De prijzen ook! Niet mijn ding. Ik zit niet op allemaal witte doosjes te wachten, gelukkig zijn er ook andere winkels!

  • Profielfoto
    Zakske

    Straks krijg je bij aankoop van een MacBook Pro ook nog zo’n totaal overbodig inpakritueel zoals bij Louis Vuitton; laptop wordt in duur papier gewikkeld, zacht in een mooie doos gelegd en als kers op de taart een leuke strik om het geheel. Dan gaat alles in een luxe papieren tas en bij het verlaten van het pand wordt de deur voor je opengehouden door een gorilla in een donker pak.

    Laat maar…

  • Profielfoto
    Erick van der Ende

    Apple gaat zich met de verpakkingen bemoeien… Ergo: De producten worden standaard een stuk duurder.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Wat doen die bodyguards op de foto in de winkel, dat vrouwke op het plaatje heeft echt niet zoveel bescherming nodig.

  • Profielfoto
    Nickalicious

    Dan gaan jullie er toch niet meer heen?

    Ik vind het er erg mooi uitzien en ik denk dat het goed aansluit bij de visie van ‘dit nieuwe Apple’.

  • Profielfoto
    RoyB

    Erg mooi de luxe uitstraling past precies bij Apple .

  • Profielfoto
    Myquandro

    Ik denk niet dat de producten hierdoor duurder worden. Het lijkt me vooral de bedoeling dat er meer klanten komen en dat klanten vaker terugkomen. Zo kun je voor dezelfde prijs voor producten er meer van verkopen zonder dat je meer winkels hoeft te bouwen. Gewoon optimaliseren van de winkels.

    Dat niet iedereen blij wordt van de nieuwe verpakkingen is daarin geen probleem zolang er maar meer mensen zijn die het wel mooi vinden. Ik vind het zelf wel een mooi idee, moet alleen nog even zien hoe het in de praktijk zal zijn.

  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    Misschien moeten ze iets aan de Genius Bar doen i.p.v. aan de look en feel van de winkel sleutelen. Die is nu prima, maar aan de Genius Bar vertellen ze zulke ontzettende onzinverhalen… Ik neem ze niet meer serieus daar. Die verhalen hoef ik niet aan te horen, ik heb AppleCare, neem mijn laptop maar in en bel me maar als ik hem weer kan ophalen.:|

  • Profielfoto
    Broer T.

    Think luxurious.

  • Profielfoto
    interFACE

    Ik mis t oude Apple.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Ik mis de meerwaarde van een Apple Store boven een andere winkel…

  • Profielfoto
    Needler

    Straks krijg je bij aankoop van een MacBook Pro ook nog zo’n totaal overbodig inpakritueel zoals bij Louis Vuitton; laptop wordt in duur papier gewikkeld, zacht in een mooie doos gelegd en als kers op de taart een leuke strik om het geheel. Dan gaat alles in een luxe papieren tas en bij het verlaten van het pand wordt de deur voor je opengehouden door een gorilla in een donker pak.

    Laat maar…

    Klinkt als de perfecte ervaring. Laten we het doen!

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik vind helemaal niet dat de uitstraling van de Apple Stores luxer wordt. Wel strakker. Maar het lijkt toch meer op een moderne jeugdherberg: houten tafels, stelletje coole jongeren in jeans en T-shirt. Ik vind dat prima, maar het kan beter relaxter dan chiquer. Ik weet niet wat mevrouw Burberry allemaal voor ogen heeft, maar een Apple Store hoeft helemaal niet de uitstraling te hebben van een Louis Vuitton zaak.

    Zucht…. waar is de tijd gebleven dat iCentre nog iCentre was…. Alleen in Uitgeest.
    Het was al mooi, strak, maar vooral relaxed. De verkopers kenden je allemaal en ze wisten alles. En je kon er tien keer binnenlopen voordat je Ă©Ă©n keer een Mac kocht.
    En als je geholpen wilde worden, moest je soms wel ’s even wachten, want ze namen rustig de tijd. Ook voor jou. En dan bedoel ik niet vijf minuten, maar een half uur of langer. Waar is die jongen met dat zwarte baardje met dat Brabantse accent, die Ă©cht alles wist van elk Apple product.
    Waar is de tijd gebleven dat ik met die mooie blonde receptioniste met die prachtige ogen een gezellig praatje maakte met een lekkere cappucchino. (“Wil je koffie” zei ze altijd met een geweldige smile. En als ze druk was, mocht ik het zelf pakken uit het keukentje. Later werd ze wegbezuinigd en nu is iCentre iCentre niet meer. De verkopers weten van niks en ze hebben de meest simpele dingen niet in voorraad). Waar is de tijd dat je gewoon meteen een nieuw toetsenbord kreeg als er een toets niet lekker werkte. (“We hebben er nog wel eentje staan”)

    Voor reparaties is er gelukkig nog dat geweldige MacRepair in Amsterdam, waar elke Mac een kans krijgt en wordt gerepareerd voor een heel redelijke prijs (ook die door Apple zelf al lang keihard en meedogenloos afgeschreven zijn en niet gerepareerd worden).

    Leuk hoor, zo’n strakke Apple Store… En prima die Genius Bar, waar je direct geholpen wordt. Dat werkt. Maar mevrouw Burberry, maak er alsjeblieft niet zo’n akelige Louis Vuitton tent van met een paar onbetaalbare producten in vakken met mooie spotjes erop en personeel in strakke pakken en luxe jurkjes. En een paar dikke suppoosten bij de deur. Dát is echt geen Apple.

  • Profielfoto
    pimski

    Het word mooi, niks anders

  • Profielfoto
    Androidgirl

    Het komt op mij over als een zeer steriele omgeving? Dat kan een keuze zijn hoor, maar ik vind kringloopwinkeltjes over het algemeen nog de leukste uitstraling hebben! :heart:

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Angela Ahrends moet lekker opzouten….