Krijgt de volgende iPhone een virtuele sim?

Door: Raymon - 8 reacties

Apple is samen met telecom­providers en Samsung bezig met het ontwikkelen van een virtuele simkaart voor insmartphones. Dat zegt de zegt de directeur van de GSM Association tegen Financial Times. De gesprekken zijn in een vergevorderd stadium.

De embedded sim verschijnt volgens FT volgend jaar in de eerste toestellen verschijnen en maakt overstappen van provider een stuk eenvoudiger. Apple heeft al een eigen sim, maar gebruikt die alleen in de iPad.

Door de ingebouwde sim kunnen gebruikers softwarematig van provider wisselen zonder hun toestel open te maken. Het project wordt gedragen door Apple en Samsung, die samen meer dan 90 procent van de smartphone-markt in handen hebben. Grote providers als Deutsche Telecom (moederbedrijf T-Mobile) en Vodafone doen mee.

De Apple Sim in de iPad kan diverse data-abonnementen bevatten.
De Apple Sim van de iPad kan diverse data-abonnementen bevatten.

De ingebouwde simkaart heeft wat weg van de Apple Sim die momenteel bij de iPad Air 2 en iPad Mini 3 geleverd wordt. In de VS en UK kunnen gebruikers hiermee moeiteloos tussen providers switchen. In Nederland is de Apple Sim ook verkrijgbaar, maar wordt alleen ingezet om de iPad te combineren met internationale databundels.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Odiebla

    Zolang je maar de keuze houdt om een losse sim in te steken. Veel kleine MVNO’s zullen niet zomaar op de virtuele SIM springen. Conclusie: je zou als klant met je iPhone alleen nog maar op “de grote drie” kunnen werken.

  • Profielfoto
    ---

    Ben benieuwd naar de techniek erachter. Ben werkzaam in een telefoonzaak en veel (netwerk) problemen worden verholpen door een nieuwe SIM.

  • Profielfoto
    Helena Vanaeken

    I hope so

  • Profielfoto
    Sjakelien

    Vooruitgang!
    De volgende stap zou een Virtual Dual Sim kunnen zijn, als dat niet nu al in die technologie gedefinieerd is.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Uiteindelijk wordt een sim gewoon een ingebouwd chipje of zelfs een stukje software dat ergens is opgeslagen met alle benodigde codes etc. Dat moet heel eenvoudig zijn te realiseren. Ik vind het een goed idee. En waarom zouden niet alle providers er uiteindelijk in mee willen gaan. Het scheelt hun ook kosten voor de simkaart. Ze hebben wel meer risico tussentijds klanten te verliezen, omdat de mogelijkheden flexibeler worden, maar dat hebben ze zelf in de hand. Je gaat toch naar de provider die het voor jou meest aantrekkelijke aanbod heeft, tegen de beste prijs.

  • Profielfoto
    Myquandro

    @Odieblad

    Zou het niet zo zijn dat als de “grote drie” dit nieuwe systeem gebruiken dat de kleine spelers op de markt meegaan om niet te veel klanten te verliezen?
    Zolang de kosten niet hoger zijn (of zelfs dalen) voor provider en klant zie ik weinig reden om na de eerste (mogelijke tweede) generatie nog losse simkaarten te gebruiken.

    Ik zie mezelf alleen niet sneller dan nu van provider wisselen. Ik kies nu ook voor 2-jarige contracten en ga dan niet tussentijds wisselen met bijkomende extra kosten en gedoe (en van dat gedoe is een simkaart wisselen wel een van de minsten).

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Een voorbeeld van hoe dingen ook heel simpel kunnen is de manier waarop je (bijvoorbeeld prepaid) beltegoed op je telefoon krijgt. In Nederland is dat best ingewikkeld. Het blijft een gedoe met kaarten kopen en ellenlange nummers intikken. Het verbaasde me toen ik de eerste keer in de Filippijnen was, in 2006, hoe makkelijk dat daar gaat. Beltegoed koop je bij bijna elk klein winkeltje of loketje langs te weg. Kleine winkeltjes met blikjes drinken etc verkopen ook beltegoed.

    En hoe dat gaat: je betaalt en krijgt direct een smsje toegestuurd van de winkelier. Je drukt op de link daarin en het zit er direct in. Wat nóg handiger is, is dat je elkaar (ook toen al!) even wat beltegoed kunt uitlenen en sturen, bijvoorbeeld voor een vriend of klasgenoot die door zijn beltegoed heen is. Ook via een simpel smsje. Verbazingwekkend zo simpel!

  • Profielfoto
    Koning Frank

    Ben benieuwd naar de techniek erachter. Ben werkzaam in een telefoonzaak en veel (netwerk) problemen worden verholpen door een nieuwe SIM.

    … maar dat ligt dan ook aan de SIM kaart.