De Apple Watch in Nederland

Door: Jan David Hanrath - 34 reacties

Wie OMT in de gaten heeft gehouden kan het niet zijn ontgaan: vandaag ging de Apple Watch in de verkoop in Nederland. Al vroeg in de ochtend stonden er rijen bij Premium Resellers, die hiervoor eerder de deuren openden.

Ook One More Thing ging extra vroeg uit de veren om te kijken hoe het eraan toeging bij iCentre in Amsterdam!

Reacties

34 reacties
  • Profielfoto
    wdele

    Bij de Amac in Eindhoven een Watch gehaald. Rij viel mee, maar ze hadden wel koffie:-)

  • Profielfoto
    Usain

    @wdele ik denk niet dat het de bedoeling is om over andere Apple resellers te praten onder het gesponsorde bericht van iCentre.

  • Profielfoto
    Ramon

    Ik wacht nog even af. Beetje duur. Misschien als watchOS2 komt de apps ook beter gaan draaien.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    niet nodig , geen interesse.

  • Profielfoto
    hokkie

    @wdele @Usain

    Waar zijn de foto’s/filmpjes met honderden mensen die ongeduldig wachten?

    iPhone 3G release NL

    iPhone 5 release NL

  • Profielfoto
    bigkevx2

    @Hokkie
    Een reactie om maar te kunnen reageren.
    Als je nu echt op had gelet dan had je geweten dat Apple bewust gekozen heeft voor een andere verkoop techniek, één uit de categorie ‘zonder rij’.

    Dit om de koop ervaring naar een ander level te tillen.
    Dus verkoop succes meten adhv de rij lengte? Kansloos.

  • Profielfoto
    knekkie

    Dat vroeg ik mij ook af.

    Volgens mij is de Apple watch maar lauwtjes ontvangen. Of lauwtjes opgepakt door de media.

    Meestal hoor je er wel wat meer over als Apple een eerste generatie product lanceert

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Ik heb hem gewoon om 7:10 bij Apple Store online gereserveerd, en kon hem netjes zonder rij in de ochtend ophalen.

  • Profielfoto
    hokkie

    @Hokkie
    Een reactie om maar te kunnen reageren.
    Als je nu echt op had gelet dan had je geweten dat Apple bewust gekozen heeft voor een andere verkoop techniek, één uit de categorie ‘zonder rij’.

    Dit om de koop ervaring naar een ander level te tillen.
    Dus verkoop succes meten adhv de rij lengte? Kansloos.

    Ik reageer helemaal niet om te reageren, ik reageer omdat ik alleen maar wil weergeven dat Apple hier volgens mij zich heeft vergist in de populariteit van de Apple Watch.

    Elk commercieel bedrijf krijgt een strakke plasser als er rijen voor de winkel staan, dan doe je het goed. Deze hysterie is voor slechts enkele bedrijven weggelegd en Apple hoort hier helaas (niet meer) bij! Een ander ‘level’? Wat is dat volgens jou? Je komt namelijk over als een slim persoon die hier wel antwoord op weet…

    Volgens mij heeft iCentre dit filmpje alleen maar laten plaatsen om de ‘filmploeg’, die voor 5 mensen vroeg moest opstaan, een pleziertje te doen. #nohardfeelings

  • Profielfoto
    flappah

    In de rij gaan staan os kansloos. Je moet m reserveren om m te kunnen kopen. Dan krijg je een tijdstip waarop je aanwezig moet zijn. Daarom zie je nu geen rij. Dit concept is overigens allang terug aangekondigd en ik vermoed dat de volgende iPhone release ook op deze manier gaat. Rijen zullen een fenomeen van t verleden zijn!

  • Profielfoto
    flappah

    In de rij gaan staan Is kansloos. Je moet m reserveren om m te kunnen kopen. Dan krijg je een tijdstip waarop je aanwezig moet zijn. Daarom zie je nu geen rij. Dit concept is overigens allang terug aangekondigd en ik vermoed dat de volgende iPhone release ook op deze manier gaat. Rijen zullen een fenomeen van t verleden zijn!

  • Profielfoto
    html-junky

    Geen rijen is gewoon zoals het anno nu moet! Mensen kopen niet voor niks tegenwoordig alles in webshops, het moet allemaal met zo min mogelijk moeite,

  • Profielfoto
    Maced.2

    Wat een ophef zeg…..over een Watch :x

  • Profielfoto
    Yosemite

    Ging prima zo via het reserveringssysteem bij de Apple Store in Haarlem. Hopelijk doet Apple dit voortaan ook wanneer er een nieuwe iPhone wordt gelanceerd. Ik haat in de rij staan en doe dat voor geen enkel product.

  • Profielfoto
    sedikit

    bigkevx2:
    “Dit om de koop ervaring naar een ander level te tillen”

    Mooi voorbeeld van gebakken-lucht-priet-praat zoals b.v. 24 uur per dag te beluisteren valt op BNR (Business Nieuws Radio) :)

  • Profielfoto
    Ruwepit

    @hokkie

    Ik verbaas me over de hoeveelheid bewijsdrang dat het een zogenaamde flop is omdat er geen rijen staan. Als dat jou ondersteuning is voor het feit dat jij hem nuet wilt kopen, prima. Het slaat alleen nergens op.
    Wanneer is het een flop? Wanneer een succes? Allemaal kaders die jij blijkbaar bepaald.

    Ik heb een half uur staan kijken bij Xando waar ze met zo’n 15 man stonden te helpen. Gingen toch aardig wat tasjes de deur uit. Succes of niet?

  • Profielfoto
    Zakske

    Wanneer is het een flop? Wanneer een succes?

    Voor de buitenwacht is het onmogelijk om te bepalen of het een flop is, aangezien Apple besloten heeft om geen cijfers vrij te geven. Voor mij geeft dat toch wel een indicatie dat de vraag niet zo extreem is als Apple hoopte, maar dat zullen we dus nooit weten.

  • Profielfoto
    michiel112

    Apple had dat al een jaar voor de lancering van de Apple Watch besloten, dus dat zegt niet zo veel. Ik denk eerder dat de buitenwacht er meer van verwachtte dan Apple zelf…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …aangezien Apple besloten heeft om geen cijfers vrij te geven. Voor mij geeft dat toch wel een indicatie dat de vraag niet zo extreem is als Apple hoopte, maar dat zullen we dus nooit weten.

    .
    Wees maar niet bang.:)
    Die trotse cijfers komt Apple jou echt nog wel mee lastig vallen.

    Schattingen gaan er van uit dat Apple (al ruim) meer heeft verkocht dan de totale smart-watch verkoop van alle merken tezamen in één jaar.

  • Profielfoto
    Helena Vanaeken

    Euh KarelWillem, even serieus? Alle Androidwatches+Pebbles samen zijn goed voor zo’n 800K, Apple Watch heeft al een ruime 3 mil, en volgens mij is een grote handicap aan de verkoop, dat hij eigenlijk amper te verkrijgen is in vele landen, zoals België, Scandinavië, Midden-, Oost- en Zuid-Europa, en ongeveer volledig Azië, Afrika, Zuid- Amerika, en Canada weet ik eigenlijk niet zeker en @hokkie, hou toch op man;-) ik krijg hier spontaan lachbuien van… : ) Als je echt denkt dat verkoopsucces aan de rijen hangt, dan ga ik weer wat rondjes rollen, maar oke even on topic waarom liggen alle Nederlandse apple stores vrij dicht bij elkaar aan de westkust???

  • Profielfoto
    ArMac

    Elk commercieel bedrijf krijgt een strakke plasser als er rijen voor de winkel staan, dan doe je het goed. Deze hysterie is voor slechts enkele bedrijven weggelegd en Apple hoort hier helaas (niet meer) bij! Een ander ‘level’? Wat is dat volgens jou? Je komt namelijk over als een slim persoon die hier wel antwoord op weet…

    Het waren vooral andere commerciële bedrijven die een harde plasser kregen van de rij voor de Apple Store. Bedrijven die mensen geld geven om als eerste in de rij te staan, of al weken voordat een product is aangekondigd in een tentje gaan slapen dat soort dingen.

    De rijen zorgde de laatste tijd voor steeds meer gevaarlijke situaties, zoals in Duitsland het goed uit de hand is gelopen, dat is voor geen enkel bedrijf reclame.

    De rijen waren er nog steeds, alleen waren deze nu online, zodat je lekker thuis kan wachten en je product kunt bestellen en op een afgesproken tijdstip je watch kunt ophalen en goed geholpen wordt.

    Ik denk juist een hele goede zet van Apple!

  • Profielfoto
    Twitfix

    Ik probeer te wachten op watch 2. Met moeite ;p

  • Profielfoto
    bigkevx2

    Sorry aan iedereen die mijn ‘ander level’ uitspraak een beetje te BNR vinden.
    Ik luister er nooit naar dus daar kan het hem niet aan liggen.

    Ik zal proberen het e.e.a. nader toe te lichten;

    Met een ander level wordt niet meer of minder bedoeld dan dat wat Tim Cook in de keynote had te vertellen bij de 1e officiële launch, dus van vorig jaar september geloof ik.

    Uitgebreid is toen toegelicht dat de Apple Watch niet zomaar verkocht zou gaan worden en dus niet als massa product over de toonbank zou gaan.

    Geen rijen dus, als koper van een Apple Watch moest je juist een persoonlijke verkoop ervaring van ‘the next level’ (sorry!!!! doe ik het weer;-) ) krijgen, persoonlijke aandacht uitgebreide toelichting en een bakkie koffie.

    Kopers van de Edition krijgen zelfs nog meer en worden naar een apart kamertje genomen om dit extra’s te geven.

    That’s all!

    Met alle nieuwe mensen in de top bij Apple, Ahrens als voorbeeld, zul je deze verandering in verkoop van Apple producten steeds vaker waar gaan nemen.

    Persoonlijk zou ik er geen enkel probleem mee hebben om mijn volgende Mac in Amsterdam te halen, gewoon voor juist die koop ervaring, ik ga dan toch al 1000+ euri kapot slaan, dan kan er nog wel een reisje naar een Apple store vanaf.

  • Profielfoto
    sedikit

    Even off-topic, een beetje pesten :evil: : bigkevx2, je begrijpt nog steeds niet wat ik bedoel:
    ander level, 1e officiële launch. Hoezo “level” Hoezo “launch”? En wat bedoel je in vredesnaam met dat belachelijke woord ervaring in “persoonlijke verkoop ervaring“. Bedoel je gewoon “hoe je iets koopt/verkoopt” of zo? Is dat dan hier zo bijzonder? Je zult vast ook wel dat …eh…belachelijk dure…eh…horloge…eh…sorry…watch, een mooie “uitstraling” toedichten. Meer pretenderen/camoufleren dan het is, heet “gebakken lucht”.

  • Profielfoto
    knekkie

    @ sedikit.

    Apple imiteert Met de verkoop van de Gouden  Watch de behandeling die Cartier aan zijn of haar klanten geeft als ze een uurwerkje komen kopen. Je krijgt dan (op afspraak) een luxe behandeling. Men neemt daar de tijd voor je en je krijgt echt het gevoel dat je speciaal bent. Met de beter betaalbare modellen maakt Apple er ook iets exclusiefs van.

    Alles behalve het: “doe mij die maar” dozen schuif concept, dat men hanteert bij de verkoop van een iPod of iPhone.

    Daar is op zich niks mis mee. En de manier waarop Apple de  Watch verkoopt ook niet. Apple geeft de klant uitgebreid de mogelijkheid de producten te proberen en beleven alvorens de koop. Je kent het concept als je wel eens in een Apple Store of APR bent geweest. je wordt er hebberig van.;)

    Zonder verkoop cijfers weet niemand hoe goed het gaat. Maar het lijkt nu door deze exclusieve aanpak (waarbij Apple liever geen rijen voor de deur heeft) alsof het een minder populair product is. LIJKT. Ik denk dat het tegendeel waar is.

    Even afwachten tot de cijfers dus.

    Niet dat het wat uit maakt verder.
    Vele met mij vinden het een super gaaf product. En ik kijk uit naar waar het heen gaat als watch OS 2 uit is en de apps van developers er op los gelaten worden.

  • Profielfoto
    sedikit

    @knekkie, Je hoeft me niet die hele reutemeteut uit te leggen. Het gaat me alleen om het gebruik van nietszeggende trendy (engelse) woorden die alles opblazen tot absolute open deuren en onzin. Dat is alles. Ik ben totáál niet geïnteresseerd in de de aanpak van de verkoop e.d. van een klokje, waar iedereen maar weer braaf achteraan loopt. Het zal mij worst wezen.

  • Profielfoto
    petethefreeze

    @sedikit. Je bent niet geïnteresseerd in de Apple watch en het klokje zal je een worst wezen. Maar komt wel 3x terug naar een nieuws item over de Apple Watch om de mensen te wijzen op overmatig gebruik van Anglicismen. Is het weer je niet mooi genoeg, of heb je werkelijk niets beters te doen?

    On topic: de koopervaring bij de Apple Store is wel degelijk relevant en een belangrijk onderdeel van een van de pijlers waar Apple’s business model op steunt: Klantenorientatie.

  • Profielfoto
    Shyos

    Ik ben totáál niet geïnteresseerd in de de aanpak van de verkoop e.d. van een klokje, waar iedereen maar weer braaf achteraan loopt. Het zal mij worst wezen.

    Het zal mij ook een worst wezen wat jij ervan vindt. Maar zeg niet: “waar iedereen maar weer braaf achteraan loopt”, als je zelf ook allemaal Apple spulletjes hebt…

    Maar waarschijnlijk koop je pas de vijfde generatie van een product… laatbloeier.

  • Profielfoto
    klonic

    Ik zou voor die van RVS gaan met de schakelarmband maar €1169 (zilver) of €1269 (zwart) voor 1/3 zou ik het misschien doen:razz: Nee mijn normale horloges zijn wat mooier en een stuk goedkoper.

    Deze is echt veel veel veeeeeeeeeeel te duur als je het mij vraagt.

  • Profielfoto
    Sjakelien

    Het feit dat ik nooit een horloge draag, de prijs, en de (op iPhone-ervaringen gebaseerde) angst dat ik elke twee jaar een nieuw horloge moet hebben – voor die prijs- maakt dat ik nooit een applewatch zal kopen

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik moet denken aan de lancering van de iPad 1. Felle kritiek op de forums, maar velen gingen hem halen. Ontwikkelaars wisten niet goed wat te doen met een groter scherm, maar het heeft wel geleid tot een uitkristallisering van mogelijkheden en verbetering. Dankzij de early adopters werd het een succes.

    Of de  Watch net zo’n succes gaat worden als de iPad betwijfel ik. Terug naar een klein scherm is een frustrerende ervaring, net zoals het instellen van de videorecorder of het gebruik van een klein navigatiedisplay. Meestal kun je maar 1 ding op het scherm tonen/doen. En voor een beetje spielerei is de Watch te duur.

    Volgens mij is dit hetzelfde verhaal met de aankomende  Watch 2. een sterke verbetering die de Watch 1 doet verbleken. Apple zou die dingen nooit maken als er geen vraag naar is, maar het blijft naar mijn mening een nichemarkt.

  • Profielfoto
    Mrwhoopie

    Er was een tijd dat ik een zware Apple fan was en alles kocht,bij 1 ding was er twijfel,de iPad maar eens in het echt gezien kwam ik toch met dat ding naar huis.
    Nu…na al een paar miskopen in Macbooks,iPhones die na 2 jaar idd graag vervangen worden,en dagelijks tussendoor opgeladen moeten worden,stel ik mij de vraag waar Apple tegenwoordig hun priors legt.Is het nog steeds de bedoeling om de consument een top product te bieden?Of is het de bedoeling om de consument het “gevoel” te geven dat hij een topproduct koopt en hem het gevoel geven dat hij maar moet blijven uitgeven om zijn topproduct pas echt top te doen uitzien?
    Ik heb altijd 2 GSM toestellen en iPhone is altijd mijn privé GSM maar met mijn gsm toestel wissel ik altijd af (normaal) van android naar windows mobile en Apple.Het was nu de beurt aan de iPhone6 en toch…de xperia Z1 compact was me zo goed bevallen dat de Z3 compact het won van de iPhone6.En laten we eerlijk zijn als een fabrikant als Sony een toestel op de markt kan brengen dat 2 dagen kan werken op batterij (laatste uren in Ultra stamina)
    Er is geen twijfel mogelijk de apple watch is mooi,heel mooi maar ook heel duur…en heel nutteloos als hij geen 24u meegaat.Om een vergelijking te geven de smartwatch3 van Sony gaat 48u mee en kost een hoop minder,toegegeven hij is minder mooi maar doet wel langer wat hij moet doen…en dat in een tijd waar we zo energiezuinig willen zijn (apple wil ook milieuvriendelijk zijn ls we hun keynotes mogen geloven)…
    Ik denk dat apple de boot aan het missen is en overal meer nahuppeld en tegenstelling dat ze vroeger vooruitstrevend waren.

  • Profielfoto
    knekkie

    Ik verwacht dat de kracht van de  Watch hem zit in persoonlijke assistentie in agenda, navigatie, vertaling, ondersteuning in parate kennis (opzoeken van de betekenis van dingen)

    Daarvoor moet SIRI flink verbeteren. Ik geloof dat dit met iOS9 al een flinke stap voorwaarts is.

    Wat ik hoop dat de  Watch ooit op gaat lijken. J.A.R.V.I.S. of V.E.R.O.N.I.C.A. om je pols.

  • Profielfoto
    Franky Mac

    Net zoals toentertijd met de iPhone heeft deze eerste generatie nog beperkingen. Ik hou mijn geld daarom nog op zak, dan kan ik hopelijk eerdaags een 21″ retina iMac kopen.;-)