Nederlands ’Nieuws’ uit Cupertino

12 reacties

Het voormalige Prss-team uit Nederland zal het – in Apple-stijl – niet hardop zeggen, maar het is zonneklaar dat de nieuw aangekondigde ’News’-app in iOS 9 het resultaat is van de aankoop door Apple van hun publishingplatform voor iOS-apparaten, Prss.

2012
Het jongensboekachtige avontuur begon voor de heren nadat TRVL, hun prachtige iPad-app met toeristische informatie over landen en steden, door Apple werd uitgelicht in de WWDC-keynote van 2012. TRVL was met 4 man aanwezig in San Francisco. Ontwikkelaars Thijs Zoon en Sebastiaen Metz hadden WWDC-tickets en eigenaren van het bedrijf Michel Elings en Jochem Wijnands waren hier vooral voor de feestjes en connecties. Die feestjes waren er in overvloed, maar er waren zo mogelijk meer afspraken. Ook afspraken in Cupertino, op het hoofdkantoor van Apple.

Ik was ook in San Francisco en elke middag dat ik ze sprak bij de Italiaanse espressobar op Union Square waren ze weer een tak hoger geklommen in de ’Appleboom’. Met wie ze spraken hielden ze netjes geheim, maar aan het enthousiasme was af te lezen dat de gesprekken vruchtbaar waren.

Waarschijnlijk gingen die gesprekken bij Apple over het volgende project dat beide heren in de pen hadden: Prss, een online pubishingplatform voor iOS-apparaten geïnspireerd op TRVL, waarmee uitgevers van tijdschriften op eenvoudige wijze, voor de lezer prettige en prachtige interactieve publicaties konden maken.

2013
Het jaar erop was de eerste beta-versie van Prss klaar en waren de heren opnieuw tijdens de WWDC in San Francisco. Apple kon wel een oplossing voor kranten en tijdschriften gebruiken, want de in iOS 5 geïntroduceerde Kiosk (in het Engels Newsstand) werd door veel uitgevers beschouwd als een voorziening om nooit gevonden te worden. Diezelfde uitgevers deden overigens weinig moeite om content te optimaliseren voor de iPad. Vaak waren het PDF’s van de papieren editie met een paar navigatieknoppen. Prss bood voor het laatste een elegante oplossing, maar zou zonder hulp van Apple in Kiosk ‘verdwijnen’.

Opnieuw maakten de heren vele ritten naar Cupertino en volgden er vele gesprekken. Toen in mei 2014 abrupt en zonder toelichting de stekker uit Prss werd getrokken, wist ik het zeker: Prss was gekocht door Apple, maar omdat ook dit niet bevestigd werd door de mannen van Prss, moest ik het label ’opinie’ aan mijn artikel hangen. Toen in september verhuisfoto’s van Michel op Twitter verschenen had iCulture de officiële scoop.

Sindsdien is Cupertino de nieuwe werkstad van een groot deel van het originele Prss-team dat met familie en al is verhuisd naar de Sunny State van Amerika.

Wired in News op een iPhone
Wired in News op een iPhone

News
Terug naar nu. In de keynote bleek dat in ruim een jaar tijd het Prss-platform is omgevormd tot ’News’. Vooral in de animaties, transities, integratie van audio en video en de grafisch prachtige layout is het DNA van Prss terug te zien. Met de komst van News is de geplaagde Kiosk verdwenen. De Kiosk-apps vinden we nu met normale icoontjes terug op het beginscherm.

In News wordt content van verschillende uitgevers, waaronder bij de start New York Times, Wired, Vanity Fair en vele anderen gemixt in één app. Je kunt de algemene nieuwsstroom bekijken, die zich volgens Apple zal tunen naar je leesgedrag, maar je kunt ook je eigen stroom creëren door favoriete titels of genres te selecteren.

Doordat content gemixt wordt lijkt het een beetje op een kruising tussen Flipboard en het oude Prss. Maar waar Flipboard een grafisch mooi gemaakte RSS-agregator is, gaat News verder. Uitgevers kunnen News zelf vullen met News Publisher, het Content Management Systeem (cms) van News dat onderdeel wordt van iCloud. Het cms kan praten met bestaande cms’sen van uitgevers en je hoeft maar één layout samen te stellen. Apple zorgt er vervolgens voor dat het goed smoelt op alle iOS-apparaten.

De registratiepagina van de nieuwe News Publisher.
De registratiepagina van de nieuwe News Publisher.

Verdienmodel
Het vullen van News betekent wel extra werk voor uitgevers, maar het feit dat News automatisch wordt geïnstalleerd op alle iOS 9 apparaten ter wereld én dat iAds onderdeel uitmaakt van het product, zorgt ervoor dat de door Apple benaderde uitgevers als New York Times, Wired, Vanity Fair er nu al voor warm voor zijn gelopen. Andere uitgevers kunnen zich aanmelden voor de beta van het News Publisher. Wij hebben dat alvast gedaan.

Hoe een kleine Nederlandse start-up uit Utrecht de worsteling van uitgevers met digitaal publiceren oploste. Daar mogen we als kaaskoppen best trots op zijn!

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    polansky

    Mooi voor die jongens,

    Maar ‘News’ was nooit in iOS 9 opgenomen als ze geen druk hadden van Facebook met ‘Paper’ en van ‘Flipboard’.

    Apple’s ‘News’ is 100% geïnspireerd op beide bestaande apps.

    Paper (niet in NL beschikbaar)
    https://itunes.apple.com/us/app/paper-stories-from-facebook/id794163692?mt=8

    En Flipboard:
    https://itunes.apple.com/nl/app/flipboard-jouw-sociale-nieuws/id358801284?mt=8

  • Profielfoto
    MEEUW

    Het lijkt het AD wel.
    Heel verhaal, maar na 2 alinea’s weet je nog niet waar het over gaat.
    Waar gaat het over en wat is het nieuws?

  • Profielfoto
    Antaeus

    Mooi artikel en duidelijk!

  • Profielfoto
    Needler

    Hoe een kleine Nederlandse start-up uit Utrecht de worsteling van uitgevers met digitaal publiceren oploste. Daar mogen we als kaaskoppen best trots op zijn!

    Het grootste probleem wat uitgevers hebben is niet het digitaal publiceren. Maar het net zoveel geld verdienen aan digitale publicaties als aan print. Daar gaat Blendle niets aan doen. Daar gaat Apple News niets aan doen. Die tijden komen niet meer terug. Het wordt tijd dat uitgevers zich dat realiseren.

  • Profielfoto
    Arjan110

    Leuk verhaal

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Goed verhaal, en een app die ik zeker ga gebruiken, als ik het zo lees.

  • Profielfoto
    sciletto

    Hoe een kleine Nederlandse start-up uit Utrecht de worsteling van uitgevers met digitaal publiceren oploste. Daar mogen we als kaaskoppen best trots op zijn!

    Het grootste probleem wat uitgevers hebben is niet het digitaal publiceren. Maar het net zoveel geld verdienen aan digitale publicaties als aan print. Daar gaat Blendle niets aan doen. Daar gaat Apple News niets aan doen. Die tijden komen niet meer terug. Het wordt tijd dat uitgevers zich dat realiseren.

    Tijden veranderen en dus ook voor papieren tijdschriften. Ik ben zelf een lezer vanuit boeken en zal ook geen digitale boeken lezen maar ik vind de oplossing die News en Blendle hebben gecreëerd wel een heel goed alternatief.

    Ouderwets aan tafel met een krant zal nog wel blijven maar er is een alternatief gekomen en ik vind artikels via Blendle op de iPad of Mac echt heerlijk. Gewoon kiezen wat je interessant vindt en klaar:D

  • Profielfoto
    Neowip

    Vind alleen onbegrijpelijk dat de app voorlopig alleen USA is. Alle genoemde bladen en blogs die bij aanvang meedoen worden internationaal gelezen en zijn wel via Flipboard en Paper te volgen.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Leuk geschreven artikel!
    Wie weet kan Blendle ook een plekje krijgen in News… zou zowel voor Blendle, als voor Nederlanders. Als voor Apple goed zijn…

  • Profielfoto
    Zakske

    Wie weet kan Blendle ook een plekje krijgen in News… zou zowel voor Blendle, als voor Nederlanders als voor Apple goed zijn.

    Nou, dat lijkt me dus een vreselijk idee. Open je die News-app, krijg je een lijst met artikelen voorgeschoteld waar je voor moet betalen. Dan rent echt iedereen meteen terug naar Flipboard.

  • Profielfoto
    Needler

    @Zaske: liever kwalitatieve content waar ik voor moet betalen dan de gratis troep van nu.nl en dergelijke.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Ik neem aan dat het niet gratis is. En wat je precies moet betalen is nog niet duidelijk. Voorlopig is Blende nog steeds de absolute winnaar! Dat was nog eens een top-concept.