Interview: Eddy Cue en Jimmy Iovine gaan dieper in op Apple Music

Door: Raymon Mens - 3 reacties

Enkele uren voordat Apple Music wereldwijd gelanceerd wordt, heeft Apple-blog The Loop een interview met Apple’s Eddy Cue en Beats-oprichter Jimmy Iovine gepubliceerd. De mannen vertellen hoe de nieuwe muziekdienst van Apple is ontstaan.

Cue vertelt hoe de beslissingen in samenwerking muzikant Trent Reznor en producer Jimmy Iovine werden genomen. Hij blijkt niet wakker te liggen van de concurrentie en helemaal te geloven in Apple’s radiozender.

Het aantal nummers in ondergeschikt

Apple Music bevat meer dan 30 miljoen nummers die streaming geluisterd kunnen worden, maar volgens Cue gaat het niet om de hoeveelheid nummers. Belangrijker is volgens de Apple-topman wat je met die nummers doet. Het moet verrassen en je meteen onderdompelen in muziek.

Apple Music bevat verschillende onderdelen van het oude iTunes en Beats Music. De heren hadden regelmatig pittige discussies over de verschillende onderdelen van Apple Music.

‘We argued a lot, we fought a lot, and we’re still doing it. We’re doing it on a few things we can change on this version.’

Diepte, breedte en muziekkennis

Apple gelooft niet alleen in algoritmes, maar dat menselijke muziekkennis voor een veel rijkere ervaring zorgt. Volgens Jimmy Iovine is dat een belangrijk verschil tussen Apple Music en andere muziekdiensten. De radiozenders worden bijvoorbeeld volledig handmatig geprogrammeerd.

Iovine zegt dat veel algoritmes blijven hangen in een bepaald tijdperk en sound. Apple Music zou door de menselijke muziekkennis van de muziekredactie breder kijken, bijvoorbeeld naar welke muziek de artiest die nu speelt zelf enthousiast over is. Dat zorgt voor een breder en dieper aanbod.

“You can’t do everything humanly curated, and you can’t do everything with algorithms. We have what we believe is the best of both.“

Waarom een live radiozender?

Toen Jimmy Iovine voorstelde om een radiozender te beginnen, zag Eddy Cue radio als een ouderwets medium was dat langzaam irrelevant aan het worden was. Toch zijn mensen volgens Iovine radio niet beu, maar de commercials en altijd dezelfde muziek wel.

Beats One wordt daarom een radiozender zonder traditionele radio-regels. Je hoort er niet alleen bekende hits maar ook muziek die nieuw en verrassend is. Of het nu rock of hip-hop is. DJ’s kunnen dat zelf bepalen.

“It works because the DJ is in the middle explaining how it works. DJs give you context.”

music-screens-001

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    Roko

    En ondertussen is B1 al begonnen zo te horen. Het klinkt eens heel stuk rustiger dan de 2,5 minuten demo

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Je hoort nu een loopje van muziek, sinds vanochtend ‘Airport music’. Vanavond om 18:00 is de eerste uitzending.

  • Profielfoto
    Roko

    Ah, op die manier. Ze testen even de streams voor dat de sluizen open gaan:-)