Google’s I/O versus Apple’s WWDC

Vorige week liet Google z’n laatste technische staaltjes zien in de Google I/O-keynote. Over 7 dagen doet Apple in dezelfde zaal van hetzelfde conferentiecentrum iets vergelijkbaars bij de aftrap van de WWDC. Wie speelt nu eigenlijk catch-up met wie?

Wie Google’s keynote heeft bekeken, kwam een aantal zaken tegen die we al kennen van Apple, een aantal zaken waarmee Google Apple bij- en zelfs inhaalt en een aantal zaken waar Apple altijd al achter de feiten aan liep. Het lijkt er dus op dat beide bedrijven elkaar scherp houden. 

Voor ons herkenbaar

Android Pay: coming soon
  • Android Pay gaat de concurrentie aan met Apple Pay;
  • Apps die je met het nieuw aangekondigde Android M besturingssysteem gebruikt, vragen toestemming voor het gebruik van een voorziening op je telefoon wanneer de voorziening daadwerkelijk nodig is. Dit komt in plaats van het accepteren van alles bij installatie van de app;
  • Google heeft Project Brillo aangekondigd, een speciale uitgeklede Androidversie voor slimme apparaten in huis. Of dit aansluit bij of concurreert met Apple’s Homekit weten we waarschijnlijk volgende week, omdat dan de eerste Homekit- compatible apparaten verwacht worden;
  • HBO Now komt na een exclusieve periode op Apple TV nu ook naar Android.

Haasje over

Google liet ook iets zien waarmee ze een achterstand inhalen en zelfs Apple voorbij streven:

Google Photo demarreert…
  • Een nieuwe gratis Photo’s app voor Android en iOS slaat al je foto’s en video’s gratis op in de Google-cloud. Maar interessanter is de beeldherkennings-intelligentie die Google aan je foto’s toevoegt. Met hulp van de rekenkracht van Google is de app in staat om gezichten en objecten te herkennen op je foto’s. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zoeken op strandfoto’s, bergen, foto’s van auto’s, gebouwen, e.d. zonder dat je ze vooraf hoeft te taggen.

Verder uitlopen en onontgonnen gebieden

Op een aantal andere terreinen moet Apple echt aan de bak om Google bij te blijven of in te halen. Uiteraard alleen wanneer Tim erin gelooft, want in tegenstelling tot omni-company Google is bij Apple focus nog altijd zeer belangrijk.

  • Google Now heeft z’n voorsprong op Siri verder uitgebouwd, nu het in staat is om context-relevante informatie te geven. Voorbeeld: je loopt het station binnen en je telefoon laat automatisch zien welke trein van welk spoor vertrekt. Daarnaast werkt ‘Now on Tap’ straks (net als Siri, maar dan contextgevoelig) over je hele Android-telefoon door de homeknop ingedrukt te houden;
  • Google Maps werkt nu ook deels offline en ondersteunt navigatie offline. Google doet dit met name voor ontwikkelingslanden, waar connectiviteit niet altijd vanzelfsprekend is. Van Apple is inmiddels bekend dat de mysterieuze camera-auto’s die door California rijden voor een streetview-achtige variant zijn;
  • Google kennen we als een bedrijf dat veel proefballonnetjes oplaat. Na Google Glass (waar voor het tweede jaar met geen woord over werd gerept) lijkt Virtual Reality nu het buzz-word. Het kartonnen VR-brilletje van Google is opgepompt, zodat nu ook grotere smartphones (én iPhones) erin passen. Een SDK voor iOS moet ervoor zorgen dat ook in onze App Store VR-compatible apps gaan verschijnen. Het maken van stereoscopische video’s wordt mogelijk dankzij een samenwerking met GoPro.
Google Cardboard nu ook voor iPhone

Over een week zullen we weten of Cupertino een goed antwoord heeft op alle ontwikkelingen uit Mountain View. Je beleeft het maandag vanaf 18.30 uur mee met onze livestream, of natuurlijk in onze studio wanneer je je nog snel even aanmeldt voor de Keynote Party. We zitten bijna vol.

Reageer op artikel:
Google’s I/O versus Apple’s WWDC
Sluiten