Speedboost: Adobe omarmt Metal op OS X

Door: Raymon Mens - 19 reacties

Tijdens de WWDC Keynote werd kort genoemd dat Metal naar de Mac komt. Deze API laat ontwikkelaars efficiënter gebruik kunnen maken van de grafische chip in een Mac. Perfect voor games, maar ook voor professionele apps zoals die van Adobe.

Tijdens The State of The Union heeft Adobe aangekondigd metal voor OS X 10.11 El Capitan te gaan gebruiken in zijn Creative Cloud-apps. Dat geeft onder andere Illustrator en After Effects een enorme boost. Bekijk demo’s:

Vloeiend zoomen in Illustrator

Door gebruik te maken van Metal kan in Adobe Illustrator flink sneller gewerkt worden. Zoomen in complexe tekeningen gaat bijvoorbeeld vloeiend. In een aanstaande versie van Illustrator gaat Adobe een functie die Continuous Zoom heet introduceren. Deze draait volledig op Metal.

 

Renderen 8x sneller in After Effects

Ook After Effects laat indrukwekkende verbeteringen zien bij het gebruik van Metal. Een aantal effecten kunnen een een keer real-time gerenderd worden. Adobe claimt dat After Effects door het gebruik van Metal tot acht keer sneller kan worden.

 

Ook Photoshop en Premiere Pro

Photoshop en Premiere Pro zijn niet in bovenstaande demo’s te zien, maar krijgen ook ondersteuning voor Metal. Het gaat echt weer lonen om ook als professionele gebruiker Adobe-software op de laatste versie van OS X te draaien.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    Afroman

    Ben benieuwd hoe ver die smoothness gaat. Maar als het echt zo of ongeveer zo wordt. Bring it on!!!

  • Profielfoto
    Myquandro

    Het zal even wachten worden voor ik het kan gebruiken, maar dit is een van de grootste verbeteringen voor mij van El Capitan als het daadwerkelijk is zoals nu aangegeven wordt. After Effects gebruik ik zelf nog niet, maar wel Photshop en Illustrator en zal daar zeker blij zijn met beter prestaties.

    Ik hoop dat andere software ook dergelijke prestatie verbeteringen kan neerzetten. Ik neem aan dat ook Final Cut Pro X hier voordeel mee gaat halen.

  • Profielfoto
    Hasoweh

    Dit ziet er erg goed uit. Voor het eerst sinds CS5 weer echt iets met toegevoegde waarde. (Reden om te upgraden naar CC)

  • Profielfoto
    Thomas De Lange

    Hoop dat er nu ook Gavere games naar mac komen met metal ben erg benieuwd!!!

  • Profielfoto
    SvS

    Goede ontwikkeling.
    @Eple, same here. En dan gelijk met aankoop iMac 5k in najaar:)

  • Profielfoto
    P-sibuna

    Alleen adobe cc? Of ook cs6?

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Alleen CC.

  • Profielfoto
    sciletto

    Wauw! Niet alleen Adobe omarmt Metal op Mac maar ik ook:D Ik heb toevallig vorige maand CC aangeschaft en ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben.

    Ik heb een MacPro 8-core uit 2009, ge-upgrade met een nieuwe videokaart van Ati en werkgeheugen voor betere prestaties van games en meerdere programma’s. Dit gaat prima maar renderen is vaak een tijdrovend proces op me MacPro:(

    Ik hoop echt dat de release niet veel bugs bevat omtrent metal. Bring it on!

  • Profielfoto
    ozzie X

    Er zijn nog te weinig details bekend, maar of je ook met een oudere Mac hier geluk mee gaat hebben is nog afwachten. Ik heb hier de laatste (en zwaarste) retina iMac draaien ,dus het lijkt me sterk dat die niet gaat profiteren. Is me altijd een doorn in het oog geweest hoe traag complexe bestanden in Illustrator werken. Dat is een feestje waard als dat eens vloeiend gaat lopen.

    heel benieuwd hoe de rest van de crossplatform apps dit gaan oppikken. Vooral op 3D-vlak heb ik hoge verwachtingen…

  • Profielfoto
    donut

    Het gaat echt weer lonen om ook als professionele gebruiker Adobe-software op de laatste versie van OS X te draaien.

    De ervaring leert met OSX te wachten tot het ongeveer bij versie .5 is en de basisbugs eindelijk zijn opgelost. (Ik neem overigens aan dat Finalcut proX al lang van metal gebruikt maakt.)
    Bovendien heeft Adobe een slechte reputatie als het gaat om het gebruiken van de GPU kracht. Zit meestal ook vol met bugs…
    Mocht Adobe het lukken om het goed en probleemloos te implementeren dan is er eindelijk een argument om over te stappen van CS6 naar CC.

  • Profielfoto
    Monsta

    De filmpjes van onemorething kunnen ook wel een speed boost gebruiken, man man man 5 x bufferen

  • Profielfoto
    polansky

    Wat ze tijdens de keynote lieten zien werkt Metal op basis van OpenGL en OpenCL.
    In dat geval is het dus iets dat alleen werkt op Macs vanaf late 2013.

    Uiteindelijk is het overigens wel erg laat wat Apple nu doet. Metal is eigenlijk niets meer of minder dan DirectX, wat MS al jaren heeft.
    Overigens lijkt het er op met deze ontwikkeling dat Apple bezig is met een spelcomputer, of een full entertainmentcenter. Een soort Xbox One Plus zullen we maar zeggen.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    https://support.apple.com/nl-nl/HT202823

    Ik weet niet op welke versie Metal draait (zeg je dat zo?) maar de meeste Macs vanaf 2008 ondersteunen al zowel OpenGL als OpenCL op de videokaarten.

  • Profielfoto
    sciletto

    https://support.apple.com/nl-nl/HT202823

    Ik weet niet op welke versie Metal draait (zeg je dat zo?) maar de meeste Macs vanaf 2008 ondersteunen al zowel OpenGL als OpenCL op de videokaarten.

    Eigenlijk is dit mega slim. Als het idd buggieloos werkt, dan maak je eigenlijk oude Mac’s sneller waardoor je minder snel een nieuwe hoeft te kopen. Die hippies in cupertino kunnen alles mooi verkopen maar dit soort dingen vermelden ze dan weer niet.

    Dat heb ik overigens ook nooit begrepen met de LED-Display ”27 zonder thunderbolt. Hij ondersteunt max 1440P. Als je dat in 2010 op de doos zet dan verkoop je goed en dan doen ze het niet:P

  • Profielfoto
    Buzz

    Wat ze tijdens de keynote lieten zien werkt Metal op basis van OpenGL en OpenCL.

    Nee, Metal is juist een efficiëntere vervanger voor OpenGL:
    https://developer.apple.com/videos/wwdc/2015/?id=603 vanaf 2:30

  • Profielfoto
    pannekoek

    Het argument “dan koop je minder snel een nieuwe mac” is in het professionele segment niet heel erg van toepassing. Je wil maximale performance voor het geld dat hij of zij ter beschikking heeft. En mijn ervaring is dat je werkt met die performance tot je weer tegen het randje van irritant lang wachten aan zit, da’s eingelijk altijd als zo geweest, ik zie daar ook nu niets aan veranderen. Meer effecten, hogere resoluties en render tijden zin weer terug bij af.

    Adobe en veel 3-rd party plugins hebben overigens een niet zo’n best trackrecord als het gaat om het opnieuw programeren van effecten. Te veel effecten werken nog steeds single thread op multicore machines, maar misschien is dit wel een hele prettige oplossing voor de problematiek van juist die specifieke effecten.

    Beter eerder dan later, en mag die interface accentkleur blauw dan meteen een naar voorkeur in te stellen kleurtje zijn? Dan daalt de post “paracetamol” ook weer na een nachtje doorhalen.

  • Profielfoto
    Logan Legend

    Ben benieuwd of metal ook voor logic pro X zal werken op een MBPR mid 2014.
    logic is a snel maar sneller kan geen kwaad

  • Profielfoto
    NapO

    die spreker van het filmpje mag ook wel is op metal werken,…hij kijkt niet echt enthousiast of blij of lacht….

    neigt zelfs zenuwachtig,…

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Wanneer komt dit nou?!?!?!