Koos Spee: verbod smartwatch in auto is onzin

Door: Raymon Mens - 18 reacties

De afgelopen weken was er veel nieuws over de uitspraak van Ministerie van Infrastructuur en Milieu dat een smartwatch af moet in de auto. Een slim horloge om je pols wordt gezien als een mobiele telefoon in je hand en kan een boete van 230 euro opleveren.

Een Nederlandse Apple Watch-bezitter pikte dit niet en wil een proefproces. Nu heeft ook oud-verkeersofficier Koos Spee zich over de redenering van het ministerie uitgelaten: “een niet te handhaven en onzinnige redenatie.”

Spee deed de uitspraak donderdagavond in het programma Pauw:


Het smartwatchverbod in de auto is het gevolg van een oude uitspraak van het Gerechtshof in Leeuwarden. Het hof was van mening dat een vrouw die in 2006 haar mobieltje om haar pols bevestigde nog steeds een telefoon vast had, die redenering wordt nu doorgetrokken.

“Het is niet te handhaven en bovendien met twee maten meten.”

Volgens Spee heeft de politie ook niet genoeg capaciteit om op gebruik van de smartwatch te controleren. Er worden 50 extra agenten ingezet om verkeersovertredingen aan te pakken, maar dat zijn er volgens de oud-officier veel te weinig, automobilisten zullen er in de praktijk niets van merken.

Het plan van een Nederlandse Apple-fan om een proefproces uit te lokken zal gezien de kleine pakkans heel wat voeten in de aarde hebben.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    botoo

    Koos Spee staat nu niet bekend om zijn heldere uitspraken, om de pot heen draaien en vragen ontwijken was meer zijn gebruikelijke manier van doen. Nu als oud-verkeersofficier kan hij minder ontwijkend antwoorden maar hij heeft er nu niets meer over te zeggen.

  • Profielfoto
    ArtHarg

    Mark my words: het gaat niet heel lang duren eer de eerste slachtoffers vallen door automobilisten of fietsers die worden afgeleid door een smartwatch. Als je dacht dat bellende automobilisten erg waren, of WhatsAppende fietsers, dan moet je wachten tot mensen al rijdend gaan proberen te zien wat er op dat kleine schermpje staat dat net op hun pols trilde. Of nog erger: gaan proberen daarop te reageren.

  • Profielfoto
    hokkie

    Koosje toch… Als je nu ook maar eens een keertje commentaar kon geven zonder direct je eigen mening hierin te verkondigen, dan kom je veel deskundiger over dan nu. Desalniettemin ben ik het nu volledig met je eens!

  • Profielfoto
    knekkie

    Met twee handen aan het stuur kan je het scherm alleen zien als je de apple watch aan de binnenkant van je pols draagt.

    Waarom is dit JUIST nu ineens een probleem? Slimme horloges bestaan al een tijdje ( pebble ) en daar voor de spot watch van microsoft en tussen die twee een heel bataljon van verschillende merken.

    Als het echt een probleem is voor de verkeersveiligheid dan had daar al veel eerder aandacht aan besteed kunnen worden.

  • Profielfoto
    oblomov

    “… niet te handhaven….” aldus Spee, maar het gebruik tijdens het rijden blijft natuurlijk levensgevaarlijk.

  • Profielfoto
    ArtHarg

    Waarom is dit JUIST nu ineens een probleem?

    Omdat er nu een smartwatch op de markt komt die door meer dan alleen technospeeltjesliefhebbers gedragen zal gaan worden. Je kunt verwachten dat er nu veel meer gebruikers in het verkeer zullen komen.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het lijkt me onzin om het te verbieden. Het is inderdaad niet te handhaven. Daarbij is een smartwatch een heel ander ding dan een telefoon. Je zal toch wel gek zijn om al rijdend je pols tussen je oor en je mond te houden om zo een telefoongesprek op te nemen. Dat geeft al heel snel kramp in je arm:) Eerder zal het gebeuren dat je een signaal krijgt dat er een bericht is binnengekomen en even snel naar de notificatie op je Apple Watch kijkt.
    Dat lijkt me niet gevaarlijker dan even op het schermpje van je navigatie of het scherm van je autoradio kijken.

    Beter lijkt me een campagne van de overheid dat (intensief) gebruik van een smartphone gevaarlijk is, aanhakend met de F / T > P verkeerscampagne om mensen voor gebruik van smartphone naar een parkeerplaats te laten gaan.
    Dergelijke campagnes blijken behoorlijk goed te werken.

  • Profielfoto
    Niels

    Ik stoor me eerder aan al die fietsers die zich als zombies door het verkeer begeven doordat ze continu aan het appen zijn, maar daar wordt niets aan gedaan.

    Een smartwatch is naar mijn mening zelfs betrekkelijk veiliger dan een smartphone, omdat je deze niet echt vast hoeft te houden en je bovendien door de geringe hoeveelheid informatie op het scherm voor kortere periodes wordt afgeleid van je omgeving. Ik zie niet in waarom een smartwatch meer afleiding biedt dan een handsfree telefoongesprek of de scala aan mogelijkheden die de huidige entertainment systemen (met touch screen en al) in auto’s geven.

    Afleidingen en ongelukken blijf je houden, of dit nu komt door een smartwatch, navigatiesysteem of die langsfietsende blonde dame met dat net iets te korte rokje. Zelfs als je met niets anders bezig bent dan autorijden, kun je dingen missen door vermoeidheid of concentratieverlies. Wil je dus echt geen ongelukken meer krijgen, dan zul je de menselijke factor uit de vergelijking moeten halen. Zelfs bij de zelfrijdende auto’s die men nu aan het testen is, gaat het geregeld mis. En waarom: de menselijke factor. Het zijn immers mensen die de software schrijven.

    Beter lijkt me een campagne van de overheid dat (intensief) gebruik van een smartphone gevaarlijk is, aanhakend met de F / T > P verkeerscampagne om mensen voor gebruik van smartphone naar een parkeerplaats te laten gaan.
    Dergelijke campagnes blijken behoorlijk goed te werken.

    Dan denk ik dat je toch echt eens beter om je heen moet gaan kijken wanneer je aan het autorijden bent. Tegenwoordig is 1 op 3 bestuurders wel met een smartphone bezig. Dit is heel goed te zien aan de gebogen nekken (naar rechts onder) en slingerend weggedrag.

  • Profielfoto
    essiw

    Het is niet veilig om te bellen in de auto, of dit nou handsfree is of niet. De enige reden waarom we niet bekeurd worden op handsfree bellen is omdat dit niet te handhaven is. Een smartwatch lijkt mij idd ook niet te handhaven…

  • Profielfoto
    Dviate

    Ik ben het volledig met NielsDam eens; de focus op de weg zul je amper kwijtraken omdat…

    1. Het scherm dermate klein is dat je een alert snel kunt lezen. Hou ’t dan ook wel op lezen ipv lekker navigeren door je Watch-springboardje…
    2. Telefoneren in het geval van de Apple Watch toch via je Watch gaat, de enige handeling die je uitvoert is het indrukken van het groene knopje op je scherm, wat misschien in de toekomst wel te vervangen is door een stemopdracht zoals “neem op” of “negeer beller“. You name it…
    3. Je smartwatch toch al om je pols zit, je hoeft hem niet uit je broekzak te halen/te zoeken in het vakje onder je autoradio of waar de mens ook zijn/haar telefoon neerlegt in de voiture.

    Ik heb nu tijdens twee rijlessen (een klein beetje op aanraden van mijn instructeur, ook een gadgetfanaat;) ) gesprekken gevoerd via mijn ᴡᴀᴛᴄʜ en ook al verschilt het natuurlijk per bestuurder… Mij ging het goed af en ik raakte niet afgeleid tijdens het rijden.

    Wat betreft de fietsers en het nieuws dat daar afgelopen week over in de media was: ook dit is totale onzin. Mijn rij-instructeur gaf ook al aan dat een fietser een bepaalde bescherming heeft als het gaat om verkeersregels. Mocht je als automobilist een telefoonzombie op de fiets aanrijden, dan is de kans groot dat de automobilist de schuldige is, omdat de automobilist dan “meer afstand had moeten houden“, terwijl de fietser in kwestie niet eens de moeite neemt om om zich heen te kijken want dat ene berichtje van vriend(in)lief op de telefoon is natuurlijk véél belangrijker.

    Al met al; meneer Spee vind ik een rare knakker maar in my humble opinion wil ik hem toch gelijk geven en lijkt het me beter als Den Haag zich toch achter de oren krabt als het gaat om die “appende” (wat een kots-werkwoord) zombies op de fiets.

  • Profielfoto
    knekkie

    bij nader inzien…. idd een enorm verhoogd risico op ongelukken.

    https://youtu.be/sZlgMRzER0g

    Daar gaat wel een belangrijke usecase verloren als dit straks verboden is in de auto.
    Gelukkig is er nog de traditionele TomTom met geïntegreerde carkit. Handiger maar helaas niet per definitie veiliger.

    Even afgeleid zijn en omdat je aan de knoppen van je navigatie of radio zit en een ongeluk kan gebeuren. CarPlay met Siri dan de oplossing?

  • Profielfoto
    Koekenbakker

    Je moet niet gaan klooien in de auto, 1 seconde je ogen van de weg af is al teveel zeker als het druk is. Het werkt gewoon niet, de snelheid is te hoog.

    Met spraak zou je eventueel nog wat dingetjes kunnen doen.

    Daarom vind ik ook niet dat het direct verboden moet zijn, is gewoon moeilijk te handhaven ,oh is die watch smart, nee ik heb mn iPhone thuis laten liggen. oh oke dan is het goed! prettige dag. Dat werkt natuurlijk niet.

  • Profielfoto
    ilja.nieuwland

    *Ahem*

  • Profielfoto
    Pjotr

    Inmiddels lijkt handhaarbaarheid de heilige graal als het om wetgeving gaat. In de straf wetgeving staat het bol van wetgeving die niet of lastig is te handhaven. Die zou ik nou niet willen afschaffen. Uiteindelijk is handhaving niet doel. De wetgeving is ook de weerslag van onze eigen ethiek, overtuigingen. Het bindt ons samen in de overtuiging van wat eerlijk en juist en recht is. Bij een meningsverschil kunnen op de wetgeving terugvallen.

    Het dragen van een smartwatch in een auto, vinden we dat juist en recht? Daar gaat het om. Handhaving komt pas op de vierde plaats.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Kan oud officier Koos Spee zijn muil niet gewoon eena houden. Geen interesse is zijn mening over alles.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Die link van Knekkie is inderdaad wel heel duidelijk. Onderzoek toont aan dat een smart watch nog gevaarlijker is dan een smart phone. Dat zegt toch genoeg?

    Het is iets anders dan navigatie of handsfree bellen, want daar hoef je niet na te denken over hoe je wil reageren.

    En navigatie-apps maken het verkeer juist veel veiliger, omdat je niet op kaarten of straatnamen hoeft te letten.

  • Profielfoto
    computer space

    Misschien moeten we mobiele dekking langs de snelweg maar verbieden;)
    Navigatieaps maken verkeer echt niet veiliger! Wat een dom gedrag zie je er door! Misschien last mile iets, maar daar rijd je vaak 30 en heb je een remafstand van 5m.
    Goed voorbereid en borden lezen is veel rustiger dan op laatste moment je auto naar een andere baan duwen omdat de navigatie het zo k uitlegt.

  • Profielfoto
    Edwin

    Hoop snel op de zelfrijdende auto’s, kan ik er zelf weer naast gaan zitten met mét smartphone en smartwatch.