Oculus Rift voorlopig niet voor Mac

Door: Raymon Mens - 12 reacties

Oculus is van plan om zijn virtual reality-bril Rift begin volgend jaar op de markt te brengen en heeft vandaag de minimale systeemeisen bekend gemaakt. Mac-gebruikers vallen buiten de boot, het bedrijf laat weten geen tijd voor OS X-ondersteuning te hebben.

Dat is opmerkelijk gezien eerdere development-versies van de VR-bril wel ondersteuning voor OS X hadden. In een blogpost legt Oculus uit dat een soepele release voor Windows-gebruikers de eerste prioriteit is. OS X en Linux zullen op een later moment volgen.

Om de VR-bril aan te sturen is veel grafische kracht nodig. Oculus vereist minimaal een Intel i5-4590 processor, een NVIDIA GTX 970 of AMD 290 grafische kaart en 8 gigabyte werkgeheugen. Daarnaast zijn twee USB 3.0-poorten en een HDMI 1.3-poort nodig.

Dat wil zeggen dat alleen de Retina 5K iMac of Mac Pro de Oculus Rift zouden kunnen aansturen. Het installeren van Windows via Bootcamp op een gemiddelde Mac gaat dus niet helpen. De Rift projecteert beeld in een resolutie van 2160 x 1200 pixels met 90Hz op twee schermen.

Oculus is tegenwoordig eigendom van Facebook, maar begon in 2012 als onafhankelijk bedrijf met het maken van VR-brillen. De bril van Oculus bedekt je hele gezichtsveld en het beeld beweegt mee met je hoofd. Zo krijg je een levensechte ervaring en lijkt het alsof je letterlijk in een spel zit.

Naast Oculus zijn ook andere bedrijven bezig met VR-brillen. Onder andere Sony, Samsung en HTC maken al prototypes. Apple heeft nog geen concrete plannen, maar heeft wel een patent op een bril die iPhone laat functioneren als VR-scherm.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Xcode

    Grappig, ik heb eerder dit jaar uitgebreid twee generaties Oculus Rift getest met een 15-inch MacBook Pro. Draaide helemaal prima, maar zal wel geen ‘standaard software’ zijn geweest. Desondanks vond ik de kwaliteit behoorlijk tegenvallen, er was voor mij nog geen ‘wauw-effect’.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Op school af en toe een Oculus Rift aan me MacBook gehangen, leuk voor eventjes maar meer is het niet. Snap niet waarom mensen hier zoveel toekomst inzien, het is best lelijk als je graphics zo dicht op je oog hebt. Om je heen kijken in een game of film met VR is niet zo erg mooi. (Heb helaas geen dikke game PC tot me beschikking)

    Er moet nog heel veel gebeuren wil de gemiddelde consumenten aan de slag gaan met VR. De huidige modellen zijn nog veel te groot en te lomp. Pas als het een formaat van een jaren ’90 sport zonnebril aantikt, zal ik enthousiast worden.

  • Profielfoto
    Humain

    Xcode: duh het was oud..

    Baron: me is m’n. En als je hier geen toekomst in ziet is je visie niet echt grandioos.

  • Profielfoto
    Xcode

    @Humain
    Leg dat eens uit? Het moest HD voorstellen dus ‘duh het was oud’ lijkt mij niet van toepassing.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    De posters die hier over hun experimenten met de Rift hebben, vergeten even te melden dat dit de prototypes van oculist betreft die zoals dit artikel al aangeeft inderdaad software matig ook op de Mac werden ondersteund, om nog over de lagere resolutie van genoemde eerdere prototypes te zwijgen, dit artikel heeft het over de voorlopig uiteindelijke retail versie zoals die vooralsnog op de markt gaat verschijnen, welke dus een hogere resolutie projecteert (ruim 2K of 2x FullHD, per oog) dus zeg maar een 4K kijkervaring oplevert. Of zoals ze het, was het van Apple geweest, retina zouden noemen.

  • Profielfoto
    Bman

    @DaveFlash; voor Apple’s ‘Retina’ netvlies-scherpte (geen pixels kunnen onderscheiden bij gemiddelde gebruiksafstand) heb je minstens 4K PER OOG nodig. Zeker als je ervan uitgaat dat je wel 200 megapixels kunt waarnemen als je weet dat de ‘gele vlek’ geen statisch principe is.

  • Profielfoto
    nebilem

    @Xcode

    Niet alleen op game gebied maar ook op medisch gebied kan dit heel wat betekenen. Beeld kwaliteit gaat uiteraard de komende jaren beter worden.

    Je moet je visie verbreden anders kom je nergens (geldt ook voor jou).

  • Profielfoto
    Xcode

    @Nebilem
    Uiteraard! Maar dat betekent niet dat het op dit moment niet tegen kan/mag vallen.

  • Profielfoto
    polansky

    Als ik het zo weer lees – Als het niet van Apple is dan is het niks….

    Onzin natuurlijk. Dit ding heeft heel wat in zijn mars en niet alleen op het gebied van spelletjes. Het is niet voor niets dat Sony en Samsung ook met de ontwikkeling van zo’n bril bezig zijn, en het zou me niet verbazen als er ook wel ergens een prototype van iets soortgelijks bij Apple de ronde doet.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    3D TV, 3D printing, virtual reality, allemaal zaken die we zeker in de huiskamers terug zouden en zullen zien.

    En wat valt dat in de praktijk tegen (of mee?). De ontwikkelingen zijn geweldig natuurlijk. Maar de geschiedenis leert dat – op een handvol nerds na – zoiets niet snel (of helemaal niet) massaal door de consument wordt opgepikt.

  • Profielfoto
    KrijnB

    KarelWillem. Inderdaad! Niet elke hype gaat het worden. Zijn best wat leuke toepassingen, maar wie gaat er thuis met zo’n ding op zijn hoofd zitten?! Hooguit wat diehard gamers ofzo. Net als een bril voor 3D tv. Jammer maar helaas. Daar zit de consument niet op te wachten

  • Profielfoto
    computer space

    Ik snap het wel. Zelfde game onder OX vs Windows: bij Windows presteert de videokaart van een MBA net zo goed als de Geforce in een MBPro onder OSX.