Ministerie: ‘Smartwatch moet af in de auto’

Door: Raymon Mens - 52 reacties

De Apple Watch achter het stuurt dragen kan handig zijn, maar je riskeert wel een fikse boete. Voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu staat het dragen van een smartwatch voorlopig gelijk aan het in je handen houden van een mobiele telefoon.

De overheid is niet bezig met specifieke wetgeving voor smartwatches, maar laat aan AlwaysWith weten dat de apparaten onder Artikel 61a van het Reglement verkeersregels vallen. De boete bedraagt net als bij het vasthouden van een telefoon 230 euro.

In artikel 61a staat het volgende:

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Voor de wet is een mobiele telefoon ‘een apparaat dat bestemd is voor gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten’. Daarom is een smartwatch wettelijk gezien ook een mobiele telefoon. Daarnaast blijkt ‘vasthouden’ een ruim begrip. Het klemmen tussen oor en schouder of het bevestigen van een smartphone aan je pols is ook verboden.

Het hoger beroep van een vrouw die haar mobieltje om haar pols bevestigde werd ongegrond verklaard. Op die grond zou iedereen die een smartwatch achter het stuur gebruikt beboet kunnen worden. Voor het boetebedrag heb je overigens bijna een CarPlay-radio, dat is de beste manier om achter het stuur connected te blijven.
carplay-pioneer

[Via: RTL Nieuws]

Reacties

52 reacties
  • Profielfoto
    UtregCity

    Hoi Ministerie van Infrastructuur en Milieu, welkom in 2015…:shock:

  • Profielfoto
    Edwin

    Dat zagen we al aankomen in dat geval ga ik geen nieuwe smartwatch meer aanschaffen.

    Maar inderdaad, ik merk dat het kijken op mijn Pebble Steel de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen. Vond het nu nog erg handig omdat de smartphone niet gebruikt mag worden.

    Is overigens niet anders dan met navigatie apparatuur, leidt de aandacht ook flink af (bij het instellen)

  • Profielfoto
    Neowip

    Nederland begint altijd met nee ipv eerst te kijken hoe e.a zich ontwikkeld.

  • Profielfoto
    NTG

    Moet zeggen dat ik het eigenlijk wel eens ben met het ministerie.

  • Profielfoto
    iGeO

    HAHAHAHAHAHA…!!!!!

  • Profielfoto
    steveb

    dat zet de markt wagenwijd op en voor carplay + siri

  • Profielfoto
    iGeO

    Hahahaha…!!!

  • Profielfoto
    hatolex

    Dat dat je je zelf te pletter rijdt moet je zelf weten natuurlijk, maar een ander is natuurlijk een ander verhaal.

    Goeie maatregel derhalve.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    ‘Wettelijk gezien’… Fiscaal gezien is een smartphone allang geen mobiele telefoon meer… De wetgever heeft heel veel moeite met nieuwe producten en gelukkig laten rechters van dit soort ruime interpretaties weinig over. Wat is het verschil tussen een iPad en een iPhone? Mag je wel op de iPad Facetimen tijdens het besturen van van een motorvoertuig?

    Ik denk niet dat het Ministerie het helemaal snapt, de jurisprudentie richt zich juist op het hoofdzakelijk als telefoon gebruiken van een vastgehouden apparaat. Het enkel om je pols hebben van een smartwatch tijdens het besturen van een motorvoertuig zal niet door rechters geaccepteerd worden als zijnde een strafbaar feit.

    Misschien bangmakerij van het Ministerie?

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Maar gelijk hebben ze.
    De boetes zijn alleen wel rovend hoog !

    Zullen we dan ook al die amateurs van de weg afhalen die Belgische kenteken hebben (blijvend links rijdend) , alleen op zondag rijden en niet mee doen met verkeer. zomaar remmen, en met 90 inhalen?

  • Profielfoto
    hatolex

    @poezenbeest

    Ik zou zeggen, lok een proefproces uit.

  • Profielfoto
    marivanwijk

    Is dit een late 1 april grap of zijn ze helemaal van de pot gerukt in Den Haag………

  • Profielfoto
    Myquandro

    Dit is naar mijn mening een erg scheve regelgeving. Ik mag wel mijn TomTom op het raam monteren en daarmee afleiding cre√ęren en een deel van mijn zicht wegnemen, maar een horloge dragen waarmee ook gebeld zou kunnen worden is al voldoende om een boete van meer dan ‚ā¨200,- te krijgen en daarvoor hoef ik er nog niet eens mee te bellen. Ook mag ik best met een iPhone bellen, berichten lezen, navigatie gebruiken, etc. zolang ik mijn iPhone in een houder heb en niet in de hand houd.

    Het lijkt me dat als iemand telefoneert hij die bekeuring zou mogen krijgen, maar zolang iemand gewoon met het verkeer bezig is en twee handen aan het stuur heeft zou men geen bekeuring behoren te krijgen (en zeker geen ‚ā¨230,-).

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    @hatolex: zal nuet gaan, aangezien ik sowieso al geen motorvoertuigen mag besturen…

  • Profielfoto
    Rutger-cg

    Oke, ik ga mijn horloge voortaan rechts dragen.

  • Profielfoto
    hatolex

    @marivanwijk,

    Nee het is gelukkig geen 1 april grap (hoop ik).

    @ poezenbeest,

    Jammer maar er zal ongetwijfeld een ander zijn die dat uitlokt.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Helemaal mee eens. Levensgevaarlijk! Die boete kan niet hoog genoeg. Levens staan niet in verhouding tot boetes.

  • Profielfoto
    Myquandro

    Ik lees in vrij veel reacties hier terug dat er toch ook een deel is dat hier positief tegenover staat. Wat ik mij dan afvraag is in hoeverre deze groep een smartwatch onveiliger vindt dan een gewoon horloge (er vanuit gaande dat beide niet bediend noch bekeken worden, want dat is niet nodig voor het begaan van de overtreding).

  • Profielfoto
    JeremyvanVliet

    Ergens snap ik het wel MAAAAAAAAARRRRR ik denk ook dat de “hands-free” functie van de Apple Watch het verkeer weer een stukje veiliger zou moeten maken…

  • Profielfoto
    iGeO

    Ik zou ook niet eens weten waarom je een hemelsnaam een “iPhone-verlenging” aan je pols moet hebben.
    Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal Apple-fan.
    Al sinds ik er mee werkte met m’n Performa 700.
    Heb er bijna alles van.

    Maar die watch is wel het toppunt van overkill!

  • Profielfoto
    pim939

    Ik snap ergens wel dat ze hier boetes voor gaan geven maar ik vind het dan wel raar dat je wel je iPhone in een houder mag hebben staan waardoor je misschien zelfs nog wel meer wordt afgeleid dan een smartwatch die aan je pols zit…

  • Profielfoto
    Sosumi

    Dan maar weer voortaan dit meenemenYoutube

  • Profielfoto
    hatolex

    @myquandro, omdat je op een horloge slecht de tijd ziet, in 1 oogopslag, en op zo’n ding van Apple kunt mailen, appen, en weet ik wat al meer.

  • Profielfoto
    Xcode

    Een mobieltje aan je pols bevestigen is iets anders dan een smartwatch om je pols doen. Strikt genomen is een Apple Watch zo ingericht dat je met ‘quick glances’ (alsof je even kijkt hoe laat het is op je horloge) informatie kunt krijgen en via Siri berichten kunt versturen. De opzet is dus anders dan die van een mobiele telefoon, maar zeker wel een discussie waard.

  • Profielfoto
    Verhaegen S

    @Meeuw, ik garandeer u dat vele Belgen dit ook van de Nederlanders in Belgi√ę vinden, dus gelieve geen racistische opmerkingen te maken op dit forum.

    Verder verwijs ik naar de opmerkingen van @Myquandro. Ik deel zijn mening.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Voor het boetebedrag heb je overigens bijna een CarPlay-radio…

    .
    Keer drie of vier dat ja.

    Of heb ik al die mooie CarPlay radio’s van 250 euro gemist?

  • Profielfoto
    LanWolf

    Nederland draait echt door… Ik heb geen Apple watch en Ik zie mezelf niet in een horloge praten, maar dan nog, dan heb je hem tenminste niet vast en kan je gewoon het stuur vasthouden. In zie het meer als hands free bellen…. Oortjes in is veel gevaarlijker, hoor je ook geen claxon, ambulance enzo meer..

  • Profielfoto
    pippen2

    Er is toch wel degelijk één groot verschil met een smartwatch om je pols en een telefoon in je hand: bij dit laatste doe je met opzet een actie uitvoeren die niet mag. Het is aantoonbaar. Maar die smartwatch heb je de hele dag al om je pols en daar doe je verder niets mee. Het argument dat je af en toe op die smartwatch kijkt en dat dat af zal leiden is bij een navigatiesysteem precies hetzelfde. Het is dan toch wel erg vreemd dat een TomTom of je telefoon wel in een houder mag zitten, maar dat het niet aan je pols mag zitten. Ik snap dat de wet hier nog niet op inspeelt en ik snap ook dat de overheid probeert zoveel mogelijk afleiding te verbieden, maar uiteindelijk gaat het hierbij toch om het eigen verstand van de automobilist. Je bijrijder aankijken tijdens het rijden zou de politie dan ook graag willen verbieden. Niet alles is te beboeten.

  • Profielfoto
    macpro

    “Het argument dat je af en toe op die smartwatch kijkt en dat dat af zal leiden is bij een navigatiesysteem precies hetzelfde.”

    Niet helemaal waar. Bij een navigatie systeem hoef je alleen maar je hoofd te bewegen of eventueel je ogen.
    Bij een smartwach moet je je hand/arm bewegen zodat het scherm in het zicht komt. Dat is een extra handeling en daardoor in principe dus meer afleiding.

  • Profielfoto
    SvS

    Nederland draait echt door… Ik heb geen Apple watch en Ik zie mezelf niet in een horloge praten, maar dan nog, dan heb je hem tenminste niet vast en kan je gewoon het stuur vasthouden. In zie het meer als hands free bellen…. Oortjes in is veel gevaarlijker, hoor je ook geen claxon, ambulance enzo meer..

    Eens. Mouw erover en niemand praat erover. Beetje lastig in de zomer dan. Je zult ‚ā¨11k ervoor betaald hebben en dan mag je er eens niet mee rijden. Als ik rij en huidige tijdstip wil weten, is een blik naar (navigatie)display op dashboard voldoende. Voor de rest ben ik dan gewoon offline.

    Maar dat over oortjes is onzin. Er rijden miljoenen doven en slechthorenden en nooit lees ik erover dat een of ander ambtenaar een nieuwe wetvoorstel wilt indienen dat de doven en slechthorenden vanuit oogpunt van veiligheid beter niet meer mogen rijden.;) Gewoon opletten, verstand bij gebruiken, klaar.

  • Profielfoto
    Di May

    Achter je stuur ben je met … besturen bezig.
    Al de rest is afleiding en in het verkeer van vandaag onverantwoord.

    Een radio is nog het meest onschuldig.

  • Profielfoto
    jorgdane

    Opmerkelijk dat dit nu pas naar buiten komt.
    Er zijn al jaren smartwatches met berichtfunctie… daar heb ik tot op heden nog nooit iets over gehoord.
    In dezelfde lijn: Horloges met alarmfunctie mogen dus ook niet meer?

    Peppie en Kokkie zijn weer on tour…

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Ieder horloge kan afleiden. Waar ligt de grens??
    Stelletje gekken bij het Ministerie.

  • Profielfoto
    Griffendahl

    Als je met de Apple Watch je telefoon kunt bedienen en die vervolgens daarom niet in de hand mag houden, Mag ik dan nog wel mijn stuur vast houden? Die is bij de meeste moderne auto’s ook ingericht om je mobiele telefoon te bedienen… Grens wordt wel heel vaag zo…

  • Profielfoto
    Ce

    De autofabrikanten dragen ook bij aan het verbod door functionaliteit die we normaliter zo ergonomisch en verantwoord mogelijk in ons dashboard willen hebben te gaan proppen in een horloge met een scherm van 3 x 4 cm waar je ook nog ‘ns met een “schuin” oog op moet kijken. Wat mij betreft hebben ze volkomen gelijk.

    @griffendahl. De functionaliteit kun je na enige gewenning blindelings op het stuur bedienen zonder jouw aandacht voor het verkeer te verliezen. Probeer dat maar ‘ns op een horloge met een menustructuur.

  • Profielfoto
    polansky

    Geheel terecht, als je nu al ziet wat er wordt ge-apped, Twitter, facebook en ge-pinterest in de auto begrijp ik deze stap wel.

    Uiteindelijk gaat het hier om verkeersveiligheid en afgeleid worden door allerlei binnenkomende berichten waar je steeds naar wilt kijken. Zo’n smartwatch leidt alleen maar de aandacht af.
    Je zult maar iemand aanrijden omdat je het zonodig vond om aan die magic crown te draaien omdat je perse dat tweede of derde berichtje wou lezen.

    Goede zet dus!

    @Swiftly – De meeste auto’s hebben het klokje op een plek in de auto geplaatst zodat hij duidelijk en snel is af te lezen. Daarvoor hoef je de handen niet van het stuur te halen of je hoofd te draaien.

    Noem mij een auto waar de klok is geplaatst op de achterruit, of in de zijportieren… Dat klokje in de auto zit dus op een plek waar de verkeersveiligheid niet in gevaar komt. Dat kun je van een horloge niet zeggen. Ik ken weinig mensen die tijdens het autorijden op hun horloge kijken, wel op het klokje in het dashboard.

    Bovendien valt het LCD scherm van de Apple Watch vanuit die hoek niet af te lezen wanneer je de handjes aan het stuur houdt. Bovendien gaat het hier om meer dan alleen het aflezen van de tijd.

  • Profielfoto
    K_N

    Lijkt me heel moeilijk te handhaven en zolang de watch nog niet in Nederland te koop is nog niet echt een reden om er heel druk over te maken maar het zou wel goed zijn als er snel duidelijkheid over komt.

    Zou trouwens wel een hele zuur zijn als je een keer vergeet je horloge af te doen en je wordt bestraft.

  • Profielfoto
    Koekenbakker

    Showpolitiek van de bovenste plank dit!

    Ik ben helemaal voor het veiliger maken op de weg absoluut en elke vorm van afleiding is slecht.

    Wat ze beter kunnen doen is bepaalde eisen stellen voor de interface van de bedieningsknoppen ed in autos.
    Die tesla mega Tablet bv, is leuk maar je moet echt kijken waar je op klikt om even de verwarming te verstellen. Dit is ook slecht.

    Btw Apple Carplay werkt echt heel slecht iig in het nederlands.

    Het wordt trouwens tijd dat ze autonome autos toestaan, die ontwikkeling kunnen ze beter stimuleren, daar zijn de Amerikanen toch weer beter in op het moment.

  • Profielfoto
    pippen2

    @polansky, in onze auto zit de klok anders wel helemaal rechts in het navigatiescherm dat in het midden van het dashboard zit. De tijd heb je dan sneller van je horloge afgelezen (zeker als de zon nog eens op het dashboard staat, dan is het bijna helemaal niet te zien). Dit argument slaat dus niet zozeer op de smartwatch. Dan zouden namelijk alle horloges afgedaan moeten worden. Ik zou het een prima regel vinden dat je niet op de watch mag kijken, maar af doen gaat echt veel te ver. Als je zo’n ding draagt ga je natuurlijk niet iedere keer wanneer je in de auto stapt het af doen.

  • Profielfoto
    Griffendahl

    @ce: Nou bij mij niet, het display tussen de tellers of het navigatie is echt verplichte kost als je door het adresboek bladert. Overigens is voice command op een optie, maar dat is Siri op de Watch ook.

  • Profielfoto
    hatolex

    Gezien het aantal negatieve reacties lijkt het me urgent dat er stringent wordt gehandhaaft .:)

  • Profielfoto
    juriaan22

    Oké als de wettelijke omschrijving van een mobiele telefoon is :een apparaat dat bestemd is voor gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten’.

    Durf ik het wel aan. Een smartwatch heeft die mogelijkheid namelijk niet. Hiervoor is een connectie met een smartphone nodig.

    Ik heb al met succes een boete aangevochten bij het vasthouden van een ipod touch.
    Nog de ipod touch nog een smartwatch (uitzonderingen daargelaten) hebben de mogelijkheid direct te verbinden met telecommunicatiediensten.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Wat een betuttelende bullshit weer hier in Nederland. En hoe zit het dan met mensen die straks constant aan zo’n Apple-connected display in hun auto zitten te prutsen? Of mensen die een krant lezen in de auto?

    Laat mensen toch eens zelf een verantwoordelijke beslissing nemen in plaats van alles zo betuttelend te willen regelen. Ik wil zelf uitmaken of ik mijn gordel wel of niet aan doe!!

  • Profielfoto
    hatolex

    Dat je je zelf te pletter rijdt, ach, maar dat je een ander meeneemt……..

  • Profielfoto
    VxP

    Precies, betutteling van de hoogste plank.

    Maar al rijdend je Big Mac menu achter het stuur eten is vervolgens geen probleem???

    Ik denk dat de apple watch een veiliger optie is voor het bekijken van je notificaties doordat je je handen aan het stuur kunt houden.

    Maar goed, waarschijnlijk ziet de overheid weer een inkomstenbron voor ogen…

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    @Meeuw, ik garandeer u dat vele Belgen dit ook van de Nederlanders in Belgi√ę vinden, dus gelieve geen racistische opmerkingen te maken op dit forum.

    Verder verwijs ik naar de opmerkingen van @Myquandro. Ik deel zijn mening.

    wij rijden links omdat we inhalen, niet omdat we gewoon leuk links willen rijden en niet aan onze medeweggebruikers willen denken.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Nu nog even over het handhaaf gedeelte, waar vermoedelijk te weinig blauw voor beschikbaar is. Straks zitten die stumpers allemaal te watchappen in de auto. Dus ik vind het wel oke dat er wordt gedacht aan de veiligheid.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Grappig om te zien hoe iedereen zich hier aan de regeks houdt! Als iedereen dat zo goed als jullie zou doen, dan hadden we nog maar tien verkeersdoden per jaar…

  • Profielfoto
    alexys

    Oplossing voor in de auto: Airplane Mode: Wireless is turned off but non-wireless features are still available

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Deze regel is juist om niet bij iedere technologie de wet moeten aanpassen. Denk dat de agent in kwestie kan interpreteren of de bestuurder die een smartwatch om heeft een boete verdient of niet. De wet word niet altijd letterlijk toegepast.

    Laat je je afleiden door je horloge dan kan je een boete krijgen. De weg word alleen maar drukker. Ik was geschokt toen ik een reportage zag of wat het doet met iemand die een ongeluk heeft veroorzaakt met een dodelijk slachtoffer. Deed mij ook nadenken.

    Zijn niet alleen maar de autobestuurders er zijn fietsers genoeg die met hun telefoon hun laten afleiden denk dat er zelfs meer zijn dan mensen in de auto. Als iemand een fietser omver rijd die niet oplette omdat die Facebook of Whatsapp checkte.

    @meeuw je bedoelt dus die Nederlanders die in Belgi√ę wonen en rond rijden met een Belgisch kenteken in Nederland.

  • Profielfoto
    leavestone

    Te gek voor woorden ik moet mijn pebble dus af doen in de auto? Dat slaat dus werkelijk nergens op. Bovendien kan ik er niet mee bellen zoals met Apple Watch ik vind het nogal over een kam scheren en denk niet dat het stand houd mocht het tot een rechtzaak komen.