Duidelijkheid 112-app: alleen burgerhulp, geen koppeling meldkamer

Door: Raymon - 17 reacties

Er is vandaag veel nieuws over een nieuwe 112-app genaamd SOS Alarm. Een enigszins verwarrende app gemaakt door een stichting die wel goede bedoelingen, maar geen enkele koppeling met de landelijke hulpdiensten heeft. Dit moet je over de app weten.

De app heeft twee functies. Allereerst is het een veredelde 112-belknop die geen informatie doorgeeft aan de meldkamer. De informatie wordt wel doorgegeven aan vrijwillige hulpverleners, zodat burgerhulp georganiseerd kan worden.

Organiseren van burgerhulp

Op de app is een netwerk van vrijwilligers aangesloten. Zij ontvangen bij een noodsituatie een pushbericht. Omdat bij de noodmelding een locatie en omschrijving verstuurd wordt, kan burgerhulp snel georganiseerd worden.

Burgers met een BHV- of EHBO-diploma kunnen zich als vrijwillig aanmelden. Naar eigen zeggen heeft de app 32.000 geregistreerde hulpverleners.
Afbeelding_SOS_ALARM_App

Geen koppeling met 112-meldkamers

De app gebruikt een eigen systeem voor het inschakelen van burgerhulp. Dit is op geen enkele wijze verbonden met de meldkamers van 112. Niet met de landelijke en niet met de regionale meldkamers. Het enige dat de app doet, is een grote bel-knop presenteren.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie bevestigt bij monde van woordvoerder Edmond Messchaert dat er geen technische koppeling tussen de app en meldkamer is. De privacywet laat zo’n koppeling volgens de zegsman bovendien niet toe. Ingevulde gegevens zoals de omschrijving van het ongeval, het aantal slachtoffers of foto’s zijn voor de centralist niet zichtbaar.

Via het mobiele netwerk is de locatie van de melding altijd al zichtbaar, ook als je direct 112 belt. Daar speelt de app geen rol bij.
meldkamer-de-yp

Advies ministerie: eerst 112 bellen

Het ministerie van Veiligheid en Justitie zegt tegen OMT dat het direct bellen van 112 altijd de voorkeur heeft. De centralist kan de melder zo gerichte instructies geven. Eventueel kan na het telefoongesprek burgerhulp gezocht worden. De SOS Alarm-app is voor het bellen van 112 overigens onhandig, want er moeten twee schermen en een waarschuwing doorlopen worden voordat het telefoongesprek gestart wordt.
sosalarm-001

Nobel initiatief, misleidende marketing

Het organiseren van burgerhulp met behulp van smartphones is een nobel initiatief, maar de stichting gaat op het gebied van marketing over de schreef. Voordat de app gebruikt kan worden, moeten persoonsgegevens ingevuld worden. In de app verschijnt de melding dat deze gebruikt worden om de meldkamer sneller te informeren en valse meldingen tegen te gaan. Dat is onzin, want deze info wordt helemaal niet doorgestuurd.

melding-onzin
Onzin, gezien er helemaal niets naar de meldkamer doorgestuurd wordt.

Verwacht van de SOS Alarm-app niet meer dan de mogelijkheid om burgerhulp te organiseren, maar bel eerst 112.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Rolf Willems

    Gelijk uit de appstore vanwege misleindende content dus

  • Profielfoto
    TheBogeyman

    Als centralist op een meldkamer wil ik jullie danken voor dit verhelderende artikel!

    Ik ergerde mij al aan alle andere sites die niet de moeite hebben genomen om wat research te doen.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Dank voor de uitleg! Ik had m’n kinderen al opgedragen hem te downloaden…

  • Profielfoto
    GForce85

    Ik begrijp dat 112 wat interessanter klinkt. Maar noem die app gewoon ‘burgerhulp’ of zo en het probleem is opgelost. En sowieso die onnozele 112 belknop er uit. Want om 112 te bellen hebben we inderdaad geen app nodig die het omslachtiger maakt.

  • Profielfoto
    NielsDam

    Als EHBO’er bij de volgende noodsituatie:

    “Even wachten hoor, ik moet even mijn app instellen… Eerst even het checklistje af:
    – Noodsituatie > ja.
    – Wat is er aan de hand > geen idee, ik heb eerst de app geopend zonder goed te kijken wat er aan de hand is.
    – Lokatie doorsturen > ja.
    – Geen mobiele data beschikbaar, opnieuw proberen > ja.

    5 minuten later…
    – Foto maken > ja, leuk toch voor later.
    – 112 bellen > ja > weet u het zeker > ja > weet u het echt zeker (want anders krijgt u een boete) > ja ik weet het echt zeker.

    Met ander woorden: de app die van seconden minuten maakt. En o ja, we willen ook nog even al je persoonsgegevens voor in onze database zodat we deze aan reclame-agentia kunnen verkopen.

    Waarom een (onbetrouwbare) app om je locatie te delen als via het mobiele netwerk de locatie van de melding altijd al zichtbaar is bij direct bellen van 112.

    @Raymon: ik zou even de volgorde van de tekst aanpassen, waarbij het advies van het ministerie vooraan staat en een prominentere rol krijgt. Zoals het artikel nu opgesteld is, lijkt het net alsof men juist deze app moet gaan gebruiken ipv 112 te bellen.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Ondertussen blaat de NOS nog vrolijk het persbericht van dit stelletje prutsers na… In het NOS Journaal van 16:00 uur hebben ze het nog doodleuk over het doorgeven van de locatie en het aantal slachtoffers aan de meldkamer.

    Zeer misleidend dit en zeer kwalijk. NielsDam heeft volkomen gelijk: deze app maakt van seconden minuten. Levensgevaarlijk!

  • Profielfoto
    SvS

    Heel erg teleurstellend dit.
    Ik dacht eindelijk de app te hebben waar je niet bij hoeft te bellen. Niet iedereen is in staat te bellen. Wanneer begrijpt 112 dat nou eens.
    En gegevens invoeren, nah jah, ik kieper het wel weg.

  • Profielfoto
    Pytr

    De app krijgt in de app store een aantal 5 sterren reviews van mensen die nooit eerder een review geplaatst hebben waaronder de service manager van Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst die zelf blij verrast is met de app…
    Behalve dat onduidelijk is wat de app doet met je persoonsgegevens kun je bij de stichting een kaart aanvragen en je (medische) gegevens laten registreren met een abonnement van 10 euro per jaar. Anderen kunnen die kaart dan weer scannen maar wat wordt er vervolgens met die gegevens gedaan? Die gaan dus niet naar 112…
    Van de site:
    “Onze liefde is … er alles aan doen om ons gezin te beschermen”
    “Daarom hebben we bij ons thuis allemaal de SOS ALARMkaart”…
    Misschien is het een goed initiatief om mensen uit de omgeving te laten helpen, misschien niet als teveel onervaren mensen ingaan op een melding… laat staan er allemaal met spoed naar toe gaan..
    De marketing rondom dit geheel vind ik ronduit dubieus… ik ga in iedergeval voorlopig nog geen SOS wintermuts of Hein Vergeer banner bestellen.

  • Profielfoto
    TimKuikZuigtBal

    Man man man….wat een trieste app. Idee een 10, uitwerking een 2.

  • Profielfoto
    lucschram

    Ik als BHV’er heb deze app niet nodig.

  • Profielfoto
    ceesbo

    Dit is exact wat de Help!-app ook doet (deed). In mijn ogen een nutteloos programma, omdat je in een noodgeval niet eerst je telefoon raadpleegt maar professionele hulp inschakelt.

  • Profielfoto
    WvB22

    Als je dan toch wil helpen en echt iets goeds doen meld je dan aan bij een burger reanimatie team. Die worden wél door de echte meldkamers aangestuurd. Als burger hoef je niets extra’s te doen, alleen 112 te bellen. De meldkamer zorgt voor de rest.

  • Profielfoto
    Tobias Hulsker

    10 Euro voor een SOS-Alarmkaart + 6,95 administratiekosten.
    Kan je nog beter netjes je Medische Apple ID invullen en laten raadplegen.

    Dikke doei.

  • Profielfoto
    zwaailampje

    Helaas zit er een kwalijke fout in het artikel, namelijk dat de meldkamer kan zien waar vandaan je belt. Dit is niet correct en geldt alleen voor vaste telefoonlijnen en (nog) niet voor de mobiele telefoontjes. Vandaar dat je altijd op moet geven waar je je bevindt, echter dit wordt je door de meldkamer wel gevraagd.

  • Profielfoto
    remcojan

    @zwaailampje: de meldcentrale krijgt de coordinaten van de cel (van het 2G of 3G netwerk) te zien waar je vandaan belt met je mobiele telefoon (volgens de EU E112 richtlijn). Weliswaar niet zo nauwkeurig als GPS of het adres van een vaste aansluiting, maar ze krijgen wel degelijk informatie over de locatie.

  • Profielfoto
    leavestone

    Ehbo heeft al ruimschoots 2 jaar een dergelijke app rode kruis ook. Het is een riep off en hoax die gelijk uit de AppStore dient te worden gehaald.

  • Profielfoto
    IPhonePeter

    Persoonlijk vind ik het een goede aanvulling op de 112 hulp lijn en dat puur omdat in sommige gevallen elke seconden telt bijvoorbeeld bij een hart stilstand. Je vergroot dus de kans dat de persoon binnen 6 minuten gereanimeerd kan worden. Maar als je zelf geen EHBO of dergelijke hebt EERST 112 bellen dan pas hulp zoeken