Bezitters Retina MacBook klagen over permanente vlekken in scherm

Door: Raymon Mens - 55 reacties

De anti-reflectiecoating op het scherm zorgt bij een aantal modellen Retina MacBook Pro voor problemen. Gebruikers klagen over vlekken die om onverklaarbare reden in het scherm onstaan en op geen enkele manier meer weg te krijgen zijn.

De coating lijkt onder diverse omstandigheden van het scherm te bladderen. De eerste tekenen beginnen na 12 tot 18 maanden zichtbaar te worden. Meestal begint het in de hoeken, maar bij een aantal gebruikers is het hele scherm vlekkerig door de loslatende coating.

De oorzaak is onbekend, al zou het volgens MacRumors te maken kunnen hebben met toetsen die het scherm raken als de laptop dichtgeklapt is. Ook schoonmaken van het scherm met microvezeldoekjes (aangeraden door Apple) zou een oorzaak kunnen zijn.
Retina-MacBook-Pro-Coating
Het aantal klachten over dit probleem op het Apple Support Forum neemt de afgelopen tijd flink toe en er is zelfs een onofficiële website (StainGate) en Facebook-groep voor gebruikers met last van de vlekken.

In de Apple Store wordt wisselend met het probleem omgegaan. Sommige gebruikers melden dat het scherm onder garantie vervangen is, terwijl anderen flink in de buidel moeten tasten om het scherm te laten vervangen. De foto’s tonen de extreme gevallen, het is afwachten hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Apple heeft nog geen reactie gegeven.

Reacties

55 reacties
  • Profielfoto
    RobbieB

    Binnen 2 jaar dus gewoon wettelijke garantie. Storm in een glas water. In ieder geval voor Europeanen.

  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    Dit is niets nieuws, dit had ik bij mijn witte MacBook uit 2008 ook. Gewoon goed drukken met een doekje, dan haal je het er binnen een half uur af. Weg irritatie. Maar eigenlijk had die coating natuurlijk nooit mogen loslaten.

  • Profielfoto
    Lucas Thoelke

    Het grappige is dat ik dit zelfs in de icentre zag

  • Profielfoto
    puchelaar

    Ik had ’t binnen 6 maanden, midden in het scherm. Te fanatiek schoon gemaakt volgens de genius… (alleen droog met micro vezel doekje).
    Apple Amsterdam zo dat ’t plm. €600 zou worden. Tja, ik bewerk er mijn foto’s op dus toch maar ja gezegd.
    Bij ophalen bleek ’t toch onder Apple Care te vallen.
    Helaas begint ’t nieuwe scherm om al weer…

    En ik was zo blij met het hi-res matte scherm van mij oude…

  • Profielfoto
    Tisak

    Ik heb er geen last van. alleen dat je snel vet vlekken ziet op het scherm, maar dat is een kwestie van een doekje er over heen halen.

  • Profielfoto
    Nino ten Voorde

    Ik had wel vreemde vlekken in de hoeken (waarschijnlijk door het openen en sluiten van de klep. Dit heb ik wel weg gekregen met een microvezel-doekje en een screencleaner-middel.

    EDIT: De hyperlink van “het Apple Support Forum” leidt naar het Mac Rumors forum. Foutje?

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Binnen 2 jaar dus gewoon wettelijke garantie. Storm in een glas water. In ieder geval voor Europeanen.

    Niet voor de Amerikanen , in de US is het 1 jaar

  • Profielfoto
    Matanza

    Als er geen andere schade is aan het display valt dit gewoon onder de garantie. Tot nu toe enkel geweten bij klanten die de verkeerde producten gebruiken voor schoonmaak.

    @Waffle:
    Jij had gewoon een (te) vettig scherm. Bij 2008 toestellen zit er effectief nog een glasplaat voor. Bij de Retina modellen is er geen glas meer. Hier gaat het echt om coating die er af komt.

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    @Nino: zal het zo fiksen.

  • Profielfoto
    sunapple

    Afdrukken van de toetsen heb ik wel, best griezelig hoe stevig die erin zitten. Doekje ertussen dan maar?

  • Profielfoto
    GForce85

    De titel van dit artikel klop niet. Je zou zomaar kunnen denken dat het over de nieuwe ultra dunnen MacBook gaat. Als je geen super fanboy bent en niet weet dat die nog niet in omloop is.

    Dat had ik bij dit artikel trouwens ook
    http://www.onemorething.nl/2015/03/eerste-benchmarks-nieuwe-macbooks/

    Ik heb het gevoel dat dit gedaan wordt om in de zoekmachines boven aan te komen.

    Want er wordt natuurlijk veel gezocht op ‘Retina MacBook’ en ‘Vernieuwde MacBooks’

    Ik begrijp het maar het werkt verwarrend vind ik.

  • Profielfoto
    Thijs

    Had ik ook. AppleCare heeft t voor me gefixt. (Nieuw scherm)

  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    @Waffle:
    Jij had gewoon een (te) vettig scherm. Bij 2008 toestellen zit er effectief nog een glasplaat voor. Bij de Retina modellen is er geen glas meer. Hier gaat het echt om coating die er af komt.

    Tuurlijk zit er een glasplaat voor. Een glasplaat met coating. En die ging er toen ook af. Bij de MacBook Air van mijn zus (uit 2009) begon die coating ook na een jaar los te laten. De simpelste oplossing was om het scherm gewoon zo min mogelijk schoon te vegen. Wat dat betreft mis je de matte schermen van de oude MacBook Pro’s wel.

  • Profielfoto
    4you

    Ik heb ook vlekken in mijn scherm MacBook Pro (Retina, Mid 2012), 2 witte vlekken. Een poos geleden ook al gehad en toen is onder garantie vervangen maar Mac is nu inmiddels > 2.5 jaar oud. Ik weet dat je onder het consumentenrecht aanspraak kunt maken op garantie i.v.m. de te verwachten deugelijkheid van een product in deze prijs klasse maar ik baal er weer van om in de clinch te gaan met die gasten.

    Iemand met vergelijkbare scherm problemen?

  • Profielfoto
    polansky

    Ah, mooi dat dit probleem wordt aangekaart.
    Ik heb het op mijn 15″ MBP (late 2013) rondom de camera in de zwarte rand en volgens mij wordt het veroorzaakt door huidvet, want het zit bij mij precies op de plaats waar ik de MBP vastpak om hem dicht te klappen.

    Misschien toch maar eens langsgaan bij cardservices in Zwolle om te zien hoe zij denken over garantie.

  • Profielfoto
    MelvinCornelissen

    @Waffle, de schermen van de retina’s zijn echt compleet anders. Hele andere coating dan iedere andere MacBook.

    Bij deze schermen wil je die laag er echt niet af poetsen want dan ben je verre van “Weg irritatie” zoals jij het beschrijft.

  • Profielfoto
    THX-1138

    tsja, de MacBooks hebben niet meer de kwaliteit van weleer…

  • Profielfoto
    Niels

    Hier (gelukkig) nergens last van… Waar maken deze mensen hun scherm mee schoon, thinner?

  • Profielfoto
    bummenawt

    Als ik zoiets lees krijg ik best wel twijfels of het verstandig is om nu een nieuwe Macbook pro aan te schaffen…

    Zijn hier op het forum veel mensen die er last van hebben?

  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    @Melvin

    Ik geloof best dat het een andere coating is (die van de retina MBPs is volgens mij anti-reflecterend, terwijl die van de MacBook juist meer leek te reflecteren door de coating:grin: ), maar ik vind het wel een beetje apart dat er toentertijd geen berichtgeving over was. Dat zal wel komen omdat het toen alleen de consumenten MacBooks betrof, en nu wel ook de professionele “het-moet-gewoon-werken” serie raakt. Het zag er in ieder geval precies hetzelfde uit als die MacBook Pro hierboven.

    Zelf heb ik nu een 15″ late 2013 rMBP. Gelukkig heb ik hier (nog) geen last van. En anders haal ik mijn AppleCare erbij.

  • Profielfoto
    polansky

    @Nielsdam, gewoon met het doekje dat bij je MBP komt.

    En als je op het forum kijkt van Apple zoals genoemd in het artikel zie je vele duizenden reacties van mensen met allemaal hetzelfde probleem en op ongeveer dezelfde plekken. Inclusief vele foto’s van het bewijs.

    Duidelijk wordt dat het hier gaat om een productiefout en niet een fout van de gebruikers zelf. Het probleem heeft dus weinig van doen met foutief reinigen zoals Apple het graag zelf af wil doen. Zoiets moet eigenlijk niet kunnen bij een computer van bijna 3000 euro.

  • Profielfoto
    koen

    Heeft dat hier mee te maken ?

    :lol:

  • Profielfoto
    S1t1e1f1a1n1

    Wat grappig dat ik dit hier lees! Ik heb dit ook gehad. Heb toen direct een afspraak gemaakt bij de apple store en stug volgehouden dat ik enkel met een microvezel doekje + warm water mijn scherm heb gereinigd. Daarna is het scherm onder garantie vervangen. Nu maak ik mijn scherm daadwerkelijk met een microvezel doekje + warm water schoon en heb ik nergens meer last van:) Voorheen deed ik het met van dat brillenpoets spul… Geen goed idee dus!

  • Profielfoto
    bartje

    Lijkt Sony wel met hun LCD schermen op camera’s. Die krijgen dat allemaal

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Hier (gelukkig) nergens last van… Waar maken deze mensen hun scherm mee schoon, thinner?

    Ja, steek het op de gebruikers. Alsof iedereen met etsende producten op zijn scherm bezig is. Dat Apple een productiefout heeft in 1 van zijn productlijnen kan natuurlijk niet……

    Hier kuis ik het scherm steeds met een klam microvezel doekje . (het zwarte doekje dat ik met mijn imac meekreeg). Maar ook niet als een bezetene elke dag. Eerder een keer per week.

    Ik vraag me wel af , hoeveel van die gevallen gebruikt de macbook gesloten aan een extern scherm. De hitte blijft dan langer hangen tussen het scherm en keyboard. Zou die hitte een invloed hebben op de coating en het patroon van het toetsenbord nalaten.

  • Profielfoto
    Niels

    De meeste ‘bewijzende’ filmpjes die ik zie, daar wordt toch verdacht veel druk uitgeoefend en volgens mij ook een nageltje. Het is logisch dat als er al ergens een stukje (hoe miniscuul het ook mag zijn), je bij wrijving de rest er ook afpoetst. Dit gaat echter niet zomaar.

  • Profielfoto
    Rickje

    Het grappige is dat ik dit zelfs in de icentre zag

    Welke vestiging? (je mag het me ook even PM’e)

  • Profielfoto
    Nicos

    Heeft de EU niet bepaald dat de nationale garantie regels
    boven de EU regels staan?
    In Nederland betekent dat dan :
    – recht op 1 jaar garantie
    – de redelijk te verwachten levensduur

    Waarom zou Nederland anders slechtere garantie regels hebben dan dat de EU voorschrijft?
    Heeft een rechter ooit bepaald dat een winkelier 2 jaar garantie moet toepassen?

    Lijkt mij dat er toch iemand, desnoods de Consumentenbond, die 2 jaar garantie
    heeft willen afdwingen bij de rechter.

  • Profielfoto
    Nikon1972

    Gisteren na dit artikel gelezen te hebben de vette vingers van mijn afgelopen december aangeschafte MBP retina 15 inch gepoetst. Ik gebruik een vochtige doekje zoals ik dat voorheen altijd bij mijn MBP 13 inch deed. De vlekken waren zo verdwenen maar na weer opgestart te zijn was er een groene gloed over het gehele scherm zichtbaar die voornamelijk de donkere tonen aantast. Ik schoot gelijk in de stress! Weg MB van meer dan 2000 euries! Door alleen het scherm schoon te maken met een vochtigedoek?

    Na wat op Google gezocht te hebben blijken hier meer mensen last van te hebben en gelukkig verdwijnt de groene gloed na een kwartier of zo. Ook blijkt de toplaag niet meer van glas te zijn maar van kunststof!? Dit vermoeden had ik al omdat er ook al kleine “deukjes” op het scherm te zien zijn die tijdens de schoonmaak beurt niet verdwenen.

    Als ik heel eerlijk ben voel ik mij voor het eerst een beetje bekocht door Apple. Ik verwacht bij de Pro modellen een duurzaam product wat tegen een stootje kan. Nu zit er een scherm in zonder toplaag van glas, wat blijkbaar slecht schoonmaken te maken is en na een paar maanden ook nog vlekkerig wordt. Ik krijg er zelf vlekken van….

  • Profielfoto
    nebilem

    Omg altijd issues met die Apple producten pfff

  • Profielfoto
    UtregCity

    En ik m’n MacBook maar steeds schoonmaken met Glassex en geen last (gelukkig)!:cool:

  • Profielfoto
    frank14

    Ik heb exact hetzelfde probleem als in het topic beschreven. Het zijn zeker geen vetvlekken en in mijn geval ook geen vlekken veroorzaakt door het toetsenbord. De coating laat los aan de bovenkant van het scherm een jaar na aanschaf (mbp-retina late-2013).

    Zakelijk gekocht dus helaas geen garantie meer gezien het 2 jaar garantie-recht enkel voor consumenten-aankopen is. Reparatie volgens Apple Store, 620 euro, ze hadden het probleem overigens wel veel vaker gezien maar dat maakte voor de garantie in mijn geval niks uit….

  • Profielfoto
    TorchedPoseidon

    Heeft de EU niet bepaald dat de nationale garantie regels
    boven de EU regels staan?
    In Nederland betekent dat dan :
    – recht op 1 jaar garantie
    – de redelijk te verwachten levensduur

    Waarom zou Nederland anders slechtere garantie regels hebben dan dat de EU voorschrijft?
    Heeft een rechter ooit bepaald dat een winkelier 2 jaar garantie moet toepassen?

    Lijkt mij dat er toch iemand, desnoods de Consumentenbond, die 2 jaar garantie
    heeft willen afdwingen bij de rechter.

    Internationale (en dus ook EU) wetgeving (zogenaamde supranationale wetgeving) gaat altijd boven nationale wetgeving. Nationale wetgeving hoeft hierop niet afgestemd te worden, omdat het (net zoals in dit geval) meestal gaat om een ‘een ieder verbindende bepaling’ is zo’n verdrag meteen geldig. Al is het gebruikelijk dat landen meestal hun lokale wetgeving aanpassen aan internationale wetgeving. De Nederlandse Grondwet erkent dit ook in art. 94.

    In de Nederlandse wet is geen garantietermijn vastgesteld, enkel dat je een deugdelijk product behoort te krijgen. In de praktijk komt het erop neer dat jurisprudentie door de jaren heen heeft uitgewezen dat de rechter keek naar wat voor product het was, welke prijs je ervoor betaalde (lees: welke kwaliteit mocht je verwachten) en aan de hand daarvan als je in de ogen van de rechter redelijkerwijs mocht verwachten dat het product langer mee zou gaan en als je aannemelijk kunt maken dat het een productfout is en geen slijtage.

    Mocht je verder nog geïnteresseerd zijn, dit is in Nederland de rangorde:

    1. een ieder verbindende bepalingen uit internationale verdragen en besluiten van
    2. volkenrechtelijke organisaties
    3. het Statuut van het Koninkrijk der Nederlanden
    4. de Grondwet (spek en bonen, rechter mag wetten in formele zin niet hieraan toetsen, zie art. 120)
    5. wet in formele zin
    6. algemene maatregel van bestuur
    7. ministeriële regeling
    8. provinciale verordening
    9. gemeentelijke verordening, waterschapsverordening en verordening van een productschap, hoofdbedrijfschap of een bedrijfschap

    Zo met deze warming up kan ik zo weer lekker aan de bak in het college strafrecht

    Update voor frank14:

    Ik heb exact hetzelfde probleem als in het topic beschreven. Het zijn zeker geen vetvlekken en in mijn geval ook geen vlekken veroorzaakt door het toetsenbord. De coating laat los aan de bovenkant van het scherm een jaar na aanschaf (mbp-retina late-2013).

    Zakelijk gekocht dus helaas geen garantie meer gezien het 2 jaar garantie-recht enkel voor consumenten-aankopen is. Reparatie volgens Apple Store, 620 euro, ze hadden het probleem overigens wel veel vaker gezien maar dat maakte voor de garantie in mijn geval niks uit….

    Als op de factuur een bedrijfsnaam staat en/of je BTW-nummer dan heb je geen recht op de minimaal 2 jaar, maar ook als onderneming heb je recht op een deugdelijk product. Het feit dat de AS heeft aangegeven dat ze dit veel vaker hebben gezien betekend dat ze in feite erkennen dat het om een ondeugdelijk product gaat. Ik hoop dat je die €620,- nog niet betaald hebt, want dan hebben ze je belazerd. Als je dat wel hebt gedaan kun je altijd nog een briefje wagen onder het mom van onverschuldigde betaling.

  • Profielfoto
    Nikon1972

    Mooi shit 1 jaar garantie als je hem zakelijk gekocht hebt. Dan de boel maar extra in de gaten houden..

  • Profielfoto
    Akoni

    Het alom bejubbelde Apple levert flut prestaties met schermen, dit is al vaker bewezen (iMac)

  • Profielfoto
    TorchedPoseidon

    Mooi shit 1 jaar garantie als je hem zakelijk gekocht hebt. Dan de boel maar extra in de gaten houden..

    Nee dat heb je verkeerd begreep, als zakelijke koper heb je ook recht op een goed en deugdelijk product, alleen heb je een slechtere startpositie als je wil dat de verkoper het probleem gratis verhelpt. Goede zakelijke rechtsbijstand doet wonderen, maar beste tip die ik je kan geven is privé kopen en dan als privé inbreng inboeken in je boekhouding

  • Profielfoto
    Nikon1972

    Nee dat heb je verkeerd begreep, als zakelijke koper heb je ook recht op een goed en deugdelijk product, alleen heb je een slechtere startpositie als je wil dat de verkoper het probleem gratis verhelpt. Goede zakelijke rechtsbijstand doet wonderen, maar beste tip die ik je kan geven is privé kopen en dan als privé inbreng inboeken in je boekhouding

    Thanks voor de tip!

  • Profielfoto
    Nicos

    @Lastminuteguy
    Wow, het zit dus heel anders in elkaar dan ik dacht. Weer wat geleerd. Bedankt!

    Het nadeel van zoals het in Nederland is geregeld is dus dat je bij een probleem
    met een product en de verkoper zegt “U 1 jaar garantie is voorbij” naar de rechter moet. Voor veel mensen lijkt me dat een (te) hoge drempel.
    AppleCare is dan zo slecht nog niet.

    Ik neem aan dat als een winkelier het heeft over 1 jaar garantie hij dit doet om
    puur financiële redenen.

    Het lijkt me voor consument en ondernemer veel duidelijker als Nederland de
    2 jaar garantie van de EU in de wet zet en desnoods in ruil daarvoor de bepaling “deugdelijk product” schrapt.

  • Profielfoto
    Niels Turnhout

    Ik heb een aantal optiek zaken en dit noemen wij een coating loslating. Dit kan slechts op 3 manieren ontstaan. Ondergrond niet schoon genoeg bij het opdampen van de ontspiegeling (komt zelden voor want industrieel gecontroleerd proces), het (te) warm worden tijdens gebruik waardoor de coating zacht word waarna deze erg kwetsbaar word. Met een doekje erover vegen kan dan al als gevolg hebben dat je de coating beschadigd en op den duur op de randen van de beschadiging loslatingen ziet of zelfs complete vegen, 3de en laatste manier is dat het zo warm word dat de uitzetting van ondergrond en coating niet meer gelijk zijn, de coating barst dan letterlijk van zijn ondergrond los en brokkeld na verloop van tijd af. Goed om te weten is dat een coating een opgedampte soort laklaag is. Hoe harder de ondergrond hoe beter deze hecht en er minder krimp en uitzet verschillen zijn.

  • Profielfoto
    winkipop

    Apple, een van de rijkste bedrijven ter wereld, die altijd loopt op te scheppen dat ze de klant zo’n mooie gebruikservaring wil geven stelt steeds vaker teleur.
    Tevens besteden ze veel tijd en geld, als je Apple moet geloven, aan het ontwerp van hun producten.
    Als bovengenoemde klopt, zou dat voor een groot deel de zeer hoge aanschafprijs van een Apple product, ten opzicht van de concurrerende producten verklaren. Het is dus uitermate schandalig dat bij zo’n dure laptop als de macbook pro dit soort problemen op grote schaal voorkomen, en er dus voor een goedkoop plastic frontje wordt gekozen ipv gals. En die mooie verhalen blijken steeds meer kul verhalen te zijn en gaat het ze puur om winst maximalisatie.
    Dit mag gewoon niet gebeuren met een laptop van EUR 2.000,00 of meer.
    Mijn oude imac uit 2008 doet het nog redelijk, maar ik moet nog maar eens goed bedenken of ik, bij vervanging van mijn imac, wel Apple wil blijven gebruiken. Als de prijs kwaliteit verhouding zoek lijkt te zijn, is dat dus geen verstandige investering meer.:sad:

  • Profielfoto
    klonic

    Ik heb een beschermende sticker over mijn scherm. Daardoor is het erg onwaarschijnlijk dat dit bij mij gaat gebeuren. Als ik die sticker echter verwijder dan vrees ik dat ik die coating misschien meetrek. Gelukkig is mijn laptop via ABN Amro verzekerd, dus garantie of niet, ik hoef niets te betalen. Toch vind ik dat Apple dit kosteloos moet herstellen zolang het scherm niet al te oud is (en met al te oud bedoel ik niet 2 jaar maar 5 ofzo).

  • Profielfoto
    bummenawt

    Ik neem aan dat dit euvel al geruime tijd bij Apple zelf bekend is. Zouden ze inmiddels van de nieuwe Macbooks niet het productieproces hebben aangepast? Of een andere soort coating gebruiken? Kan me niet voorstellen dat ze maar gewoon doorgaan…

  • Profielfoto
    Max_G

    En de nodige 2011 MBP’s hadden ernstige issues met de videokaart.
    http://9to5mac.com/2014/10/28/apple-class-action-lawsuit-2011-macbook-pro-gpu-graphics-issues. Er moet nu eerst een gemeenschappelijke rechtszaak tegen Apple voor worden begonnen om dit productiedefect op de kaart te zetten.

    En nu dit weer. Ook eerst weer een heleboel moeite om het rijkste bedrijf op aarde in beweging te krijgen: http://www.staingate.org

    Hoe haal je het in je kop over dit soort dingen laconiek te doen en mensen met zulke dure apparatuur niet schadeloos te stellen. Echt schandalig.

    Door dit soort dingen in combinatie met de blijvend torenhoge prijzen en het niet-vervangbare geheugen en HD in MBP etc. begin ik na 20 jaar serieus mijn voorkeur voor Apple te verliezen.

  • Profielfoto
    TorchedPoseidon

    Waarschuwing, hieronder een lang lulverhaal, bij voorbaat excuses. Scroll lekker door als het je niet boeit.

    @Lastminuteguy
    Wow, het zit dus heel anders in elkaar dan ik dacht. Weer wat geleerd. Bedankt!

    Het nadeel van zoals het in Nederland is geregeld is dus dat je bij een probleem
    met een product en de verkoper zegt “U 1 jaar garantie is voorbij” naar de rechter moet. Voor veel mensen lijkt me dat een (te) hoge drempel.
    AppleCare is dan zo slecht nog niet.

    Ik neem aan dat als een winkelier het heeft over 1 jaar garantie hij dit doet om
    puur financiële redenen.

    Het lijkt me voor consument en ondernemer veel duidelijker als Nederland de
    2 jaar garantie van de EU in de wet zet en desnoods in ruil daarvoor de bepaling “deugdelijk product” schrapt.

    Ik moest je bericht even twee keer lezen en toen bedacht ik me dat ik het niet goed heb uitgelegd. Sorry het was nog vroeg.
    Alles wat ik vanochtend heb gezegd klopt gewoon, maar het is belangrijk te weten dat die garantie de ‘wettelijke garantie’ wordt genoemd. De reden waarom ik je dit vertel zal zo duidelijk worden.

    Zoals ik eerder had uitgelegd geeft de wettelijke garantie je minimaal twee jaar garantie. Dit is bij wet geregeld (of nja bij een EU-verdrag, maar ‘wij’ juristen noemen dat ook wettelijk, zie een verdrag gewoon als een wet gemaakt door meerdere landen), dus die 2 jaar die heb jij gewoon en het maakt niet uit of dat in een Nederlandse wet staat of in een Europees verdrag of zelfs in een internationaal verdrag, zoals een VN verdrag.

    De meeste winkels, met name de wat grotere bekendere winkels, weten dit en zullen dit ook gewoon netjes zo communiceren naar de klant toe. ‘U heeft 2 jaar garantie’. Sommige winkels (zoals bijv. Dixons) die geven je zelfs vrijwillig een jaar extra garantie (dus 3 jaar). Besef dat je geen recht hebt op dat derde jaar, maar dat het een service is die de winkel verleend, maar áls het toegezegd is dan is het wel je recht geworden.

    Nu komt het addertje onder het gras en dus die 1 jaar waar jij het over hebt. Náást die 2 jaar wettelijke garantie, zijn er ook veel fabrikanten van producten die zo veel vertrouwen in hun product hebben, dat ze zelf ook een garantie geven. Meestal is dat een garantie van 1 jaar, maar soms ook van meerdere jaren. Denk bijvoorbeeld aan Zippo (van de aanstekers) die hebben zoveel vertrouwen in hun product dat zij levenslange garantie geven. Deze garantie door de fabrikant heet ‘fabrieksgarantie’. Fabrieksgarantie is geen recht, je hebt hier dus wettelijk geen recht op, maar net zoals de extra garantie bovenop de wettelijke garantie, waar ik het hierboven over had, wordt het wel een recht als de fabrikant het je heeft toegezegd.

    Dus even samenvattend:

    1. De wet geeft jou recht op minimaal 2 jaar garantie bij de verkoper = wettelijke garantie. Deze garantie komt voort uit de koopovereenkomst, daar zijn maar twee partijen: jij en de verkoper. De fabrikant was geen partij bij deze verkoop, daarom geld deze garantie uitsluitend richting de verkoper (lees: winkel)
    2. Sommige fabrikanten geven als service en als blijk van vertrouwen in hun product een bepaalde periode garantie bij de fabrikant = fabrieksgarantie.

    Nu komt de clou:
    Stel jij hebt een winkel waar je fotocamera’s verkoopt. Als jij deze inkoopt dan kosten ze jou €100,- per stuk. Jij verkoopt de camera’s voor €150,-. Op een dag komt een klant naar jou toe die vorige week een camera heeft gekocht en het blijkt dat deze defect is.
    Als jij deze camera terugneemt en de klant een nieuwe meegeeft dan hangt het van de afspraken die jij als winkelier met de fabrikant hebt gemaakt af of jij jouw €100,- inkoopprijs terugkrijgt van de fabrikant (zoals je in de reacties hier leest, heb je als zakelijke koper veel minder bescherming dan als consument). Je kunt je voorstellen dat een kleine winkel geen of moeilijk afspraken kan maken en dat die simpelweg €100,- verlies moet nemen onder het mom van ‘ondernemersrisico’.
    Een grotere winkel of winkelketen heeft meer macht en die kan vaak afdwingen dat de fabrikant defecte producten vervangt of gratis repareert en terugstuurt zodat hij geen of nauwelijks verlies hoeft te lijden als een klant aanspraak maakt op zijn garantie.

    Dus er zijn ook een hele hoop winkels die doen alsof hun neus bloed en zeggen “dan moet je contact opnemen met de fabrikant” en als je dat zegt dan moet je dus ook zeggen dat je maar 1 jaar garantie hebt (wat ook kan kloppen, maar dat is fabrieksgarantie, want na een jaar gaat de fabrikant jou niet meer helpen). Als ze deze werkwijze hanteren, dan zullen ze namelijk geen verlies lijden en zijn ze van je af, terwijl jij gaat zitten hannesen met de fabrikant. Die fabrikant heeft weliswaar garantie heeft gegeven, maar vaak een veel beperktere garantie waarvan hij zelf de dekking mag kiezen, want het is een service van de fabrikant. Vaak zie je dat toch een flink aantal defecten niet door die garantie gedekt zijn.

    Jij als klant vraagt dus om garantie, niet wetende dat er 2 verschillende garanties zijn, maar natuurlijk wil je je wettelijke garantie en de winkel gaat jou verwijzen naar en vertellen over fabrieksgarantie, om zijn schade zo goed mogelijk te beperken. Beetje lullig, maar geen man overboord zou je misschien zeggen, maar nu komt het ergste deel: (dit is wel kort door de bocht, maar zo kan ik het het snelste uitleggen) zodra jij gebruik gaat maken van fabrieksgarantie en je apparaat naar de fabrikant opstuurt, vervalt je wettelijke garantie bij de winkel. Waarom? Omdat de wet zegt dat jij wettelijke garantie hebt, maar dat de verkoper mag bepalen hoe en door wie hij jouw defect verhelpt, kies jij zelf iemand, dan vervalt je garantie omdat de, door de verkoper vereiste (dat recht heeft hij dan weer) deskundigheid dan mogelijkerwijs ontbreekt en je snapt dat een winkelier nooit gaat opbiechten dat hij je heeft doorverwezen naar de fabrikant.

    Dus laat je nooit afwimpelen met ‘neem maar contact op met de fabrikant’ en houd voet bij stuk dat de winkel waar je het gekocht hebt, jou moet helpen (tenzij dat de fabrikant zelf is, denk bijv. aan iPhone kopen bij Apple Store, in dat voorbeeld is Apple zowel fabrikant als verkoper).

    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.

    Verder als tip het volgende stappenplan bij problemen, om de gang naar de rechter te voorkomen.

    1. Gewoon in jip en janneke taal vriendelijk om hulp vragen bij de winkel zelf (telefonisch of mail bij webshop en in de winkel zelf bij fysieke winkel).
    2. Als ze moeilijk doen wel aangeven dat je gewoon wettelijk recht hebt op 2 jaar garantie.
    3. Blijven ze moeilijk doen dan een brief schrijven naar webshop of hoofdkantoor van keten, waarin je weer in jip en janneke taal vriendelijk om hulp vraagt en waarin je aangeeft dat je de vorige keer niet bent geholpen maar dat je toch echt wettelijk recht hebt op 2 jaar garantie.
    4. Pas als voorgaande niet lukt, mag je ‘hobby-juristje’ spelen en eventueel artikelen erbij halen.
    5. Werkt dat nog niet, dan kijken of ze aangesloten zijn bij geschillencommissie. Zie het als een soort van rechter-lite, daar kun je voor pakweg €40,- de zaak voorbrengen (als je wint krijg je het geld terug) en gewoon in jip en janneke taal. Het is helemaal niet juridisch, je logt in op de site van de geschillencommissie en alles wordt stapsgewijs uitgelegd. Bij zoiets simpels als garantie win je sowieso. Maar meestal krabbelt de winkel terug als hij een brief krijgt van de geschillencommissie dat je een klacht hebt ingediend en krijg je alsnog wat je wil. Omdat een winkel het tienvoudige en soms zelfs twintigvoudige (400-800EUR) moet neerleggen als kosten voor de behandeling van de zaak. Dus vaak is het goedkoper jou je zin te geven.
    6. Is de winkel niet aangesloten bij de geschillencommissie, maak dan even een afspraak bij het juridisch loket in de buurt. Dit is een juridisch advies en hulpbureau georganiseerd door de overheid door heel het land en voor consumentenzaken helemaal gratis.

    Ga niet meteen met juridische termen of artikelen gooien als je geen jurist bent, omdat je denkt dat je anders niet serieus genomen wordt. De gemiddelde eerstejaarsstudent die net een maand bezig is prikt daar namelijk al vrij snel doorheen, dus de bedrijfsjurist van zo’n winkel ook, die gaat dan bluffen en omdat jij het niet snapt sta je met je mond vol tanden.

    Mijn persoonlijke ervaring als consument en die als jurist namens anderen is dat de winkels waar jij het over hebt, in het begin moeilijk doen in de hoop dat je afdruipt, maar als je voet bij stuk zet en resoluut op je standpunt blijft staan, daar toch op terugkomen, omdat ze bang zijn dat ze problemen krijgen. Onthoud ook dat een rustige kalme klant die niet schreeuwt, niet dreigt (met geweld of met dingen als ‘dan stap ik naar de rechter’), maar wel blijft hameren op zijn recht van 2 jaar garantie veel meer zenuwen geeft dan een klant die het voorgaande wel doet. De verkopers en klantenservicemedewerkers hebben ervaring en weten dat blaffende honden niet bijten, maar ook dat er altijd stilte voor de storm komt.

    Kijk tot slot ook uit voor winkels die wel doen alsof ze je garantie respecteren, die kunnen namelijk alsnog proberen nog even extra aan je te verdienen (denk aan vochtstickers in iPhones die nimmer per definitie betekenen dat je geen garantie meer hebt), lees hiervoor dit interessante artikel van de consumentenbond maar.

  • Profielfoto
    Nicos

    @Lastminuteguy
    Bedankt voor je uitvoerige en toch boeiende uitleg.
    Veel termen zijn me nu een stuk duidelijker en een prima stappenplan.

    Mijn laatste vraag gaat over AppleCare :

    Hoe kijk jij aan tegen AppleCare als jurist èn als consument?

  • Profielfoto
    TorchedPoseidon

    @Lastminuteguy
    Bedankt voor je uitvoerige en toch boeiende uitleg.
    Veel termen zijn me nu een stuk duidelijker en een prima stappenplan.

    Mijn laatste vraag gaat over AppleCare :

    Hoe kijk jij aan tegen AppleCare als jurist èn als consument?

    Ik doe principieel niet aan het kopen van aanvullende garantie. Of dat nu AppleCare is of die extra garantie die bijv. de MediaMarkt verkoopt. In mijn ogen is het grotendeels een sigaar uit eigen doos die je koopt.

    Grofweg zijn de voordelen dat de garantievoorwaarden soms wat soepeler zijn, zo dekt het soms ook dingen als laten vallen van producten. Dat is fijn, maar heb ik geen behoefte aan.

    Meestal plakken ze er een jaar extra garantie aan, dus 2 ipv 2 jaar garantie, maar dat is een sigaar uit eigen doos. Het is namelijk echt niet zo dat dat stipt 2 jaar na de dag van aankoop je nergens meer recht op hebt. Alleen is je rechtspositie wat lastiger. Als ik bijv. kijk naar mijn MBP die is nu 2,5 jaar oud. Als er nu nog wat mis blijkt te zijn ermee, wat niet mijn schuld is maar komt door een slechte fabricage, dan heb ik alsnog recht op een kosteloos herstel. Alleen ben ik dan diegene die moet aantonen dat het aan het product ligt en niet aan mij i.p.v. vice versa (zoals het wel is bínnen die 2 jaar).
    Als ik weer mijn MBP pak als voorbeeld, stel je voor dat ik last krijg van mijn grafische kaart (en als je even doet alsof Apple het probleem niet erkend heeft) en ik kan aantonen dat er duizenden mensen zijn die daar ook last van hebben (fora, websites, youtube filmpjes etc) dan heb ik aannemelijk gemaakt dat het een fabricagefout is en niet door mij veroorzaakt. Daarnaast zal een winkel natuurlijk niet snel akkoord gaan hiermee (want: kosten) dus moet ik een lange adem hebben en is de kans groot dat ik een zaak moet starten. Nu snap ik dat dat uit mijn mond makkelijk klinkt, maar de grotere bedrijven zijn bij de geschillencommissie aangesloten en daar kun je gewoon zelf als consument naartoe en hoef je geen dure woorden of artikelen te gebruiken.

    Verder moet je er rekening mee houden dat het je wél geld gaat kosten bij waardevermeerdering. Kort uitgelegd: stel je voor dat ik met het bovengenoemd voorbeeld mijn zin krijg en ze vervangen het moederbord, omdat dat er voor nodig is om het probleem in de toekomst te voorkomen. Dan kan de winkel zeggen ‘Ja meneer Lastminuteguy, nu hebben we het probleem wel opgelost, maar door dat spiksplinternieuwe moederbord kan uw MBP nu wel 5 jaar langer mee dan voorheen en stijgt hij dus in waarde, dat moet gecompenseerd worden dus wij willen €150,- van u.’ Nu is de praktijk zo dat de meeste winkels zich dit niet beseffen en het dus ook niet zullen vragen en ik het persoonlijk wel redelijk vind (anders kon ik mijn MBP weggooien en/of moest ik een nieuwe halen tegen nieuwprijs). Het is desalniettemin wel iets waar je rekening mee moet houden.

    Voorbeelden zijn hier en daar wat gechargeerd voor de beeldvorming, maar in essentie wel zoals voorgespiegeld.

    Als consument snap ik de verleiding, het geeft je een gevoel van zekerheid dat je de komende 3, 4 en soms zelfs 5 jaar gebakken zit en je je geen zorgen hoeft te maken. Alleen als jurist doe ik er niet aan mee, omdat ze je eigenlijk grotendeels iets verkopen wat je al hebt (je koopt alleen het gezeik van bewijslast na 2 jaar ermee af) ,omdat het vaak een behoorlijk percentage van de nieuwprijs is (soms wel tegen de 50% aan) en de huidige levensduur van apparaten is vaak niet evenredig aan de dekkingsduur (daarmee bedoel ik dat de gemiddelde consument 5 jaar later vaak het apparaat al vervangen heeft en dan is je dekking niets meer dan lucht, want je kunt die niet meegeven of verkopen als je het apparaat weg doet).

    Meestal als ze erover beginnen dan zeg ik semi-grappend ‘Nee dank je, ik ben jurist. Als jullie moeilijk doen dan begin ik wel een rechtszaak’ en dan stoppen ze vaak vrij snel. Valt me trouwens op dat ze dan ook vaker eerlijker zijn over voorwaarden, nadelen etc. Dat zal wel toeval zijn

  • Profielfoto
    Balsjer

    MacBook pro retina, mooie schermen, maar als deze er naar een tijd zo uitzien, wordt je er niet vrolijk van. Het is van de zotte, je betaald € 1500,- of nog meer voor een MBPr, vervolgens wordt je getrakteerd op een vlekken scherm. Hoezo Apple kwaliteit en dan ook nog geen reactie geven. Ze moeten een vervangingsprogramma opzetten en niet zeuren, kosten uiteraard voor Apple’s rekening. Apple heeft gewoon geen deugdelijk product gefabriceerd of late fabriceren. Hoe dan ook als Apple zo blijft doorgaan, is het product zoveel geld niet meer waard. Nu ik dit artikel gelezen heb, wacht ik wel om een retina Mac te kopen.

    Kijken hoelang het gaat duren eer Apple zwicht net zoals gebeurd is naar aanleiding van ATI-videocardgate m.b.t. tot de 15″ MacBook’s pro 2011, daar loopt nu eindelijk een reparatieprogramma voor en, de rekening is voor Apple. Het duurt een paar jaar, maar na vele klachten, gebeurd er ook wat dit konden ze niet meer wegwuiven.

  • Profielfoto
    Nicos

    @Lastminuteguy
    Bedankt voor alle tijd en energie die je erin hebt gestopt.
    Ik denk dat ik nu een stuk sterker in mijn schoenen sta als ik een
    probleem met een product krijg.

    Moet toeval zijn, kan gewoon niet anders…

  • Profielfoto
    Quinn Quality

    Het is niet alleen Apple die hier last van heeft. Dit is mijn Sony NEX-5N camera

  • Profielfoto
    Pink Sun Design

    Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Sony NEX-5N. En dat is gewoon in de tijd ontstaan (deze camera heb ik nu 3 jaar). Het heeft niets met het schoonmaken te maken, want ik heb dat scherm nog nooit schoongemaakt. Niets met slecht gebruik of wat dan ook.

    Het is natuurlijk wel de vraag of we apples;) met peren vergelijken, maar Sony is gewoon een goed en duurzaam merk. (duurzamer dan Apple, naar mijn mening) Is het een zelfde soort scherm? Ik krijg het idee dat het in ieder geval een zelfde soort probleem is.

    In ieder geval stond ik op het punt een MBP met retina scherm te kopen (omdat Sony gestopt is met het maken van laptops), maar heb de beslissing nu voor me uitgeschoven. De MB light wil ik niet vanwege de slechte kleuren.
    Ik wil een product dat er na 5 jaar gebruik nog steeds goed uit ziet.

  • Profielfoto
    stabbie

    Vandaag langs geweest bij Apple Store in Den Haag. Gesprek begon goed met een stukje erkenning dat dit probleem wel vaak voor komt.

    De medewerker gaf aan dat hij het geheel kosteloos kon laten repareren. Toen de factuur boven water kwam en bleek dat de MacBook Pro zakelijk was aangeschaft gingen alle hakken in het zand. 1 jaar garantie = 1 jaar garantie dikke vette punt.

    Ondanks dat de medewerkers ook niet vonden dat een scherm naar een jaar (en twee maanden) deze gebreken vertoont hielden ze voet bij stuk. Geen ene vorm van coulance, bemiddeling of iets dergelijks. Antwoord is nee, blijft nee en zal altijd nee blijven.

    Wanneer de schade erger wordt, moet er 350 euro te worden geïnvesteerd voor een nieuw beeldscherm. Het wordt dan toch wachten tot er een vervangingsprogramma komt.. Customer satisfaction: -99

  • Profielfoto
    Hyrax

    @stabbie
    Begrijpelijk dat het vervelend is, maar zakelijk kopen = zakelijk garantie, en dat is de éénjarige garantie die Apple biedt. Die kan je uitbreiden naar drie jaar met AppleCare.

    Het is ook wel begrijpelijk vanuit Apple, immers, jij koopt iets zakelijk en hebt daar voordelen bij, namelijk de BTW teruggave en het aftrekken van je belastbare winst. Die voordelen heeft een gewone consument niet. Onder de streep betaal jij immers (er vanuit gaande dat je MacBook €2000 kost) €1653 voor je MacBook, waarna je hem nog aftrekt van je belastbare winst en de MacBook je netto €793 kost (er vanuit gaande dat je met je door je bedrijf in de 52% schaal zit). Natuurlijk is dit een hele simplistische weergave van de werkelijkheid, maar waarom zou jij meer voordelen mogen hebben dan een particulier? Waarom zou jij én de consumentengarantie moeten hebben, én nog eens alle belastingvoordelen?

    Snap je het punt? Nogmaals, ik snap dat het heel vervelend is, maar zo is het nou eenmaal in Nederland geregeld: voor wat hoort wat.

  • Profielfoto
    ushuaia71

    Nogal kort door de bocht hierboven.

    Of je nu een zaak hebt of niet maakt in deze niets uit. Er is ook zoiets als deugdelijkheid van het product. De garantie zal het vlotter laten verlopen, zoveel is zeker maar als bv bij een auto na drie jaar een ernstige fout opduikt en de remleidingen beginnen lekken, dan zal die autoconstructeur zijn verantwoordelijkheid ook wel nemen.

    Apple maakt zich ervan af dat cosmetische schade niet wordt gedekt, maar het is onmogelijk het scherm proper te houden zonder het te beschadigen blijkt. Fabricagefout, maar vooraleer de fabrikant van de schermen (blijkbaar Samsung) erdoor komt, zijn we wel een paar maanden verder.

  • Profielfoto
    Razend

    Doodenge verhalen allemaal. Bij mijn Retina MacBook Pro, eind 2013, begon het bovenin de bezel, rondom de camera. Nu zit het ook links en rechts van het scherm in de bezel. Ik durf mijn scherm niet meer te reinigen na het lezen van alle enge verhalen. Moet ik nu met een mondkapje op (tegen de gevolgen van niezen en hoesten) achter mijn laptop gaan zitten? Ik hoop (en verwacht) dat er binnenkort een gratis vervangingsprogramma komt. En dan maar hopen dat het probleem bij die vervangende schermen is opgelost.

  • Profielfoto
    raymin

    Het begint bij mijn MBP medio 2014 ook denk ik, het lijkt een vlek, maar is niet weg te poetsen. Je voelt ook dat het t.p.v. de beschadiging het oppervlak ruwer aanvoelt.