Nagel aan de doodskist: Google faseert Flash-advertenties uit

Door: Raymon Mens - 9 reacties

Ooit was het dé reden om voor Android in plaats van iOS te kiezen, maar anno 2015 wordt van alle kanten aan de stoelpoten van Flash gezaagd. Google maakt vandaag bekend Flash-advertenties automatisch te gaan converteren naar HTML5.

Zodra een adverteerder een Flash-advertentie uploadt naar Google AdWords, wordt deze automatisch omgezet naar HTML5 en niet meer als Flash-object in browsers weergegeven. Voorheen was de conversie optioneel, nu is het verplicht. Vanaf vandaag worden bestaande en nieuwe ads omgezet.

Door het uitfaseren van Flash wil Google zorgen dat advertenties op mobiele apparaten en browsers die Flash standaard uitzetten goed worden weer­gegeven. Een toenemend aantal gebruikers installeert geen Flash Player meer en Safari speelt Flash-objecten pas af nadat erop geklikt is.
flash-blocked
Google is op meerdere fronten bezig het uitfaseren van de vaak onveilige Flash Player. Vorige maand maakte YouTube de HTML5-speler de standaard in moderne browsers. Flash wordt alleen nog als fallback gebruikt.

Apple was altijd fel tegen het gebruik van Flash. De iPhone en iPad hebben nooit ondersteuning voor de animatiespeler gehad. Steve Jobs schreef al in 2010 een fel betoog waarin hij op een rij zet waarom Apple niets in Flash ziet.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Buzz

    Ooit was het dé reden om voor Android in plaats van iOS te kiezen

    Ik ben niet zo bekend met Android, maar heeft Flash er ooit echt goed op gewerkt?

  • Profielfoto
    bartvanderveer

    En Steve Jobs draait zich nog een keer lachend om…

  • Profielfoto
    whaha

    Mooie ontwikkeling.
    (Er zit overigens een spelfout in het artikel: het laatste woord.)
    [Nu niet meer -red]

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik denk eerder dat ze dit doen om hun eigen Animatie programma in het zonnetje te zetten.
    Google heeft een soort Adobe Edge Animate in ontwikkeling waarmee je eenvoudig bewegende animaties kunt maken op basis van webstandaarden.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Adobe zal er ook blij mee zijn, kunnen ze hun energie in andere projecten steken.

  • Profielfoto
    Johnyw

    Ik heb meteen eens getest, ik heb een html.5 animatie aangemaakt en deze geprobeerd op
    Safari: werkt goed
    Google chrome: wil het bestand niet openen !
    Firefox: al evenmin

    Ik vraag me dan ook als ik die animatie op mijn website (blog) ga plaatsen, als deze dan wel zal kunnen bekeken worden door al die mensen die NIET met Safari werken ?

  • Profielfoto
    ray-

    logische evolutie, niet zo lang geleden kreeg ik hier bijna wekelijks een irritante flash-update om beveiligingslekken te patchen. En het waren dan volledige dmg bestanden, niet snel snel een patch inladen en installeren.

    bovendien mis ik die zaken bij apple nu. Jobs vaarde tegen de wind in, maar kon het altijd goed argumenteren waarom hij dat deed. Die visie mis ik nu bij apple. Ik ben er ook zeker van dat Jobs het design van de apple watch de grond zou hebben ingeboord.

  • Profielfoto
    Franky Mac

    Volgens mij geen mooie ontwikkeling. Nu zie ik die schreeuwerige flash advertenties niet, maar als ze omgezet worden naar HTML5 helaas weer wel.

  • Profielfoto
    Appletosh

    Ik vind het plaatje bij dit artikel wel leuk.
    Flash kaartje aan grote teen:-)