Focus: Eerste bioscoopfilm gemaakt in Final Cut Pro X

Door: Raymon Mens - 14 reacties

Na de release van Final Cut Pro X was een veelgehoorde klacht van professionals dat je er geen serieus werk mee gedaan kreeg. De bioscoopfilm Focus bewijst nu het tegendeel, de gehele montage van de nieuwe film met Will Smith is in Final Cut Pro X gedaan.

Regisseurs John Requa en Glenn Ficarra vertellen op een microsite dat het productieproces flink sneller ging door het gebruik van Final Cut, MacBooks op de set en de Mac Pro in de edit room. Focus is sinds vandaag in de Nederlandse bioscoop te zien.

De crew is vooral te spreken over de snelheid waarmee gemaakte beelden te verwerken zijn. Door het gebruik van de plugin Sync-N-Link X was het een eitje om beelden te synchroniseren en van de juiste metadata te voorzien. Assistent-editors konden dit alvast op de set doen zodat lead editor Jan Kovac de in ProRes 4444 opgeslagen beelden makkelijk kon vinden.
article_organized_large
De film werd op tijd en binnen budget afgeleverd. De editors prijzen de magnetische timeline van Final Cut Pro X en konden veel graphics en effecten met de ingebouwde tools van Final Cut en Motion 5 maken.

In een interview met USA Today vertellen de regisseurs dat Final Cut Pro X nog vaak door professionals onderschat wordt. De software werd in 2011 ‘iMovie Lite’ genoemd omdat veel functies zouden ontbreken. Volgens de crew van Focus is de software de laatste jaren echter sterk verbeterd en is de terugkerende kritiek vooral gebaseerd op oude informatie.

  • Focus is te zien in de Nederlandse bioscopen
  • Uitgebreide informatie over het productieproces is hier te vinden

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Appelschil

    En toch zullen films gemonteerd in FCP X in de minderheid blijven, net als dit met FCP7 zo was. Je mist gewoon de snelheid van monteren zoals in Avid MC, evenals de volledig customisable interface, welke het monteren makkelijker moeten maken.

    Daarnaast moet ik het monteren van drama/fictie in FCP X persoonlijk nog meemaken, maar ik heb zomaar het idee dat dit zonder preview monitor (het linker afspeelgedeelte) geen eenvoudige klus is, aangezien je normalerwijs continue bezig bent met heen en weer slepen vanuit je bins, selecteren en plakken van verschillende takes.
    Maar misschien ben ik na vijf jaar Avid MC en heel soms Adobe Premiere gewoon vastgeroest en verwend.;-)

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    als dit geen over de top in elkaar gezet promotie stunt is… dan weet ik het ook niet meer :D.
    Zal me niks verbazen als apple het script heeft gekocht en de opdracht heeft gegeven (onder de welbekende strikte algemene voorwaarde van apple) om de film te maken, mits ze maar apple hardware en software gebruikte.

    dat de film leuk en goed is, betekend niet dat het montage werk goed is gedaan btw ;).

  • Profielfoto
    GodzillaNinja

    @MEEUW montage heeft wel degelijk direct effect op de beleving van de kijker. Een programma als WIDM is door goede editing en muziek en succes geworden en dat is bij films precies hetzelfde.

  • Profielfoto
    polansky

    Zijn er nog film- en foto pro’s die Apple als softwareboer nog serieus nemen dan?

    Na het ter grave dragen van FCP en Aperture (waar eigenlijk altijd al veel te weinig oog voor is geweest vanuit Apple) is er eigenlijk totaal geen reden meer om als professional in de creatieve industrie om Apple te blijven gebruiken.

    Apple vaart hier alleen nog wel bij iets dat zij in het verleden waren.
    Het aanzien dat Apple ooit had in de creatieve industrie is behoorlijk tanende als ik zo kijk wat er tegenwoordig op de bureaus van menig reclamebureau staat.

    Was het niet om Mac OSX dan zouden er nog heel wat meer creatievelingen afscheid nemen van Apple.

  • Profielfoto
    Koning Frank

    En de filmposter in Pages zo te zien.

  • Profielfoto
    Vassilli

    @MEEUW

    Als een film goed en leuk is betekend het juist dat de montage goed is……….. Check your sources.

  • Profielfoto
    Buzz

    Volgens mij had MEEUW eigenlijk het punt moeten maken dat als de film leuk en goed is het nog niet betekent dat de gebruikte montagetool goed is gemaakt. Maar in plaats daarvan laat hij weer eens blijken dat hij graag zonder na te denken en kennis van zaken overal zijn commentaar op geeft.

  • Profielfoto
    sciletto

    Met final cut pro x kan je zeer hoge kwaliteit producties maken, het is maar net hoe je het invult en wat je combinaties zijn. Ik maak niet alles in 1 programma. Voor sommige effects pak ik After Effects en voor het meeste editings gedeelte pak ik toch echt final cut pro x omdat het veel sneller werkt.

    Moet je maar is goed opletten hoeveel handelingen je moet doen in Adobe en in Final Cut X met het zelfde doel en principe. Final Cut X werkt daarin inderdaad veel en veel sneller.

  • Profielfoto
    Humain

    Zijn er nog film- en foto pro’s die Apple als softwareboer nog serieus nemen dan?

    Ik heb Aperture echt diverse kansen gegeven destijds en niet zo maar even een half uurtje testen maar serieus opgenomen in m’n workflow, maar het haalde het voor mij nooit bij de concurrenten Adobe en Phase One.

  • Profielfoto
    sciletto

    @MEEUW
    en dan een windows phone in beeld laten komen|?

  • Profielfoto
    knekkie

    @sciletto
    Windows Phone is het nieuwe simpel zoals iOS dat ooit in een grijs verleden was.

    Geen idee of het een prestatie is. Voor Final cut X gebeurde het toch ook al dat men in de film industrie koos voor een volledige Apple suite (waar mogelijk)
    Zijn de alternatieven dan nu zoveel beter sinds X? Is het zo erg gesteld dat de film industrie massaal iets anders heeft gekozen ? Apple dit charme offensief nodig heeft?

    Hoeveel zou Apple betaald hebben voor deze Promo film FOCUS?

  • Profielfoto
    Tjerker

    Ik monteer al een jaar of 25 professioneel, op machinesets, in Avid mediacomposer, première en fcp. Fcp x was een drama maar sinds 10.1 echt mijn favoriete NLE. Het is volwassen, snel en handig. Apple blijft rap updaten en laat mi zien dat het luistert naar de pro’s. Denk aan de ondersteuning voor mxf bijvoorbeeld.

    Ik vrees dat het sentiment hierboven dan ook niet is gebaseerd op échte (recente) ervaring met FCP X. Maar goed, gelukkig is er keuze!

  • Profielfoto
    KrijnB

    Ik doe al mijn werk in FCPX en werkt heerlijk. De combi met motion geeft je alle vrijheid die je nodig hebt. Dus Polansky en Meeuw stelletje ouwe zeurkousen. Volgens jullie is niets meer goed als er Apple op staat. Dus wat zoek je nog op OMT?

  • Profielfoto
    golden

    De fotograaf in mij is zeer ontgoocheld, na een decennia trouw aan Aperture.
    De video operator in mij vind FCPX echt wel zijn ding.., maar helaas.
    Apple investeert niet meer echt in deze sector. Er valt immers elders geld te rapen.
    Adobe blijft innoveren, het is tenslotte hun core business. En daarom stap ik met alles over naar hen. Zal niet evident zijn, opnieuw al dat studiewerk. Daar staat tegenover dat ik zielsrust zal hebben.

    Bey Apple