CarPlay: Toyota zet de hakken in het zand

Door: Raymon Mens - 10 reacties

Een flinke tegenvaller voor Apple. Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, zet de hakken in het zand wat CarPlay betreft. Ondanks dat de Japanse autofabrikant als een van de eerste merken aankondigde met Apple in zee te gaan, lijken die plannen veranderd.

In een interview met The New York Times zegt de fabrikant voorlopig zijn eigen, gesloten EnTune-systeem te blijven leveren. Toyota heeft wel met Apple en Google gesproken over een partnerschap, maar CarPlay en Android Auto zijn voorlopig niet welkom op het dashboard.

De berichtgeving gaat over in de VS leverbare auto’s, maar gezien de trage adoptie van CarPlay en Siri is ook in Europa niet veel te verwachten. Eerder zei Toyota nog dat in 2015 de eerste CarPlay-auto’s van de band zouden rollen. Dat bericht werd echter snel teruggetrokken.

toyota-incar
De uiterst moderne interface van Toyota’s Entune-systeem.

Andere autofabrikanten lijken ook geen haast te hebben met het uitrollen van CarPlay, maar hebben in ieder geval wat aangekondigd. Zo gaat Volkswagen nog dit jaar CarPlay en Android Auto ondersteunen in nieuwe modellen. Dat geldt ook voor Audi, Volvo en Honda.

Geen zin om te wachten? Pioneer, Kenwood, Parrot en Alpine hebben al inbouwsystemen beschikbaar of aangekondigd.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    knekkie

    Ja ergens snap ik het wel. Eenmaal in zee met zulke partners heeft het geen zin meer om zelf wat te ontwikkelen op dat vlak. Dit was nog zon beetje het enige terrein waarop je aan de binnenkant van de auto je onderscheid kon maken met modellen in de showroom. naast wel of geen leer en automaat of handgeschakeld.

  • Profielfoto
    Bman

    Voor mij is het heel simpel: geen CarPlay, geen koop. Dat Ford en Volkswagen beide systemen spoedig in alle modellen gaan inbouwen, zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Voor mij is het nog simpeler: geen mogelijkheid tot plaatsen van eigen systeem = géén koop.*

    Autofabrikanten en in-dash-elektronica blijft een moeizame aangelegenheid.

    * Nu heb ik makkelijk praten, want ik kan toch alleen maar auto’s van 10+ jaar kopen. Dus het probleem lost zich vanzelf op.:)

  • Profielfoto
    macpro

    @knekkie: als dat dan ook nog eens goed werkende en bruikbare systemen zijn, prima. Maar dat is het niet. Of je komt bij de dure Duitse merken uit die weten wat ze ervoor vragen.
    En als je de pech hebt dat het standaard ingebouwd zit, dan is het niet altijd makkelijk om het te vervangen. Want meestal wordt het geĂŻntegreerd met de boordcomputer en betekent dat je functionaliteit gaat verliezen als je het apparaat vervangt. Of weer extra (en dure) adapters erbij moet kopen.

  • Profielfoto
    4GTL

    Bij voorkeur zou hier een universeel systeem moeten inkomen met updatebare software. Een auto gaat 10-15 jaar mee (of in het geval van mijn wagen 31+). Binnen 10 jaar is eender welke smartphone van vandaag de dag een museumstuk, en wil je je nieuwe telefoon nog steeds kunnen koppelen met je wagen.

  • Profielfoto
    joram

    Autofabrikanten zijn wat dat betreft net zo “in” voor open systemen als de film en muziek industrie. En daar hoef je niet eens voor gestudeerd te hebben om dat te begrijpen… ik bedoel, kijk naar CarPlay of Android, en vergelijk die interfaces met EnTune. EnTune lijkt op exact dezelfde “mooie” interface als de aftermarket rommel van 1990. De hardware van die apparaten wil soms wel, maar de software blijft qua gebruiksvriendelijkheid achter uit hetzelfde jaar dat het werd verzonnen. Lang… hĂ©Ă©l lang geleden.

    Wat mij betreft plakken de autofabrikant er gewoon een touchscreen in met een HDMI-aansluiting (en universele stroomvoorziening, zoals USB?) in het dashboardkastje, waar iedereen (Apple, Google, Pioneer, Microsoft e.d.) een heel klein computertje aan kan hangen. Op die manier kun je er alles aan hangen en wordt het meer een modulair systeem. Veel beter als de standaard meuk die meestal in auto’s zitten.

  • Profielfoto
    Di May

    Geen CarPlay. Geen Toyota. Zo simpel is ‘t.

  • Profielfoto
    IsSidha

    ergens begrijp ik die hele heisa om carplay, of eender welk systeem dan ook, niet

    ik gebruik al een paar jaar een houdertje van de Action van 7 euro en stop daar m’n ipad mini in.. 7,9 inch aan updatebare TomTom.. en natuurlijk alle andere genoegens.. zoals even een spelletje Panda Pop doen als ik toch in de file sta..

    :x

  • Profielfoto
    joram

    @IsSidha; integratie. Dat is eigenlijk waar het in mijn ogen om gaat. Integratie en controle. Autofabrikanten willen geen enkele vorm van controle uit hangen geven.
    – Autoradio’s inbouwen wordt steeds lastiger met nieuwe auto’s
    – Zelfs de buitenkant van een auto wordt vaak vastgelast op het frame, waardoor het maken van een donorauto voor een kit car nagenoeg onmogelijk is.

    Bij moderne auto’s heb je steeds minder de mogelijkheid om naderhand te finetunen. Iets wat een enĂłrme markt is waar de fabrikanten zelf eigenlijk niets aan verdienen omdat het in handen is van de 3rd party fabrikanten. En dan komt Google en Apple die hun mobiele systeempjes, wat qua gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden vĂ©Ă©l meer biedt dan wat de fabrikanten willen/kunnen leveren… dat willen ze natuurlijk niet. Waarom zou je nog een €1000,- kostende upgrade nemen voor een Sony Sound pakket bij een auto (wat in werkelijkheid misschien €400,- kost), als je voor minder geld een Android of iOS systeem kan aansluiten op wat je al aan hardware hebt (zoals een iPod, iPhone, iPad, Samsung Galaxy e.d.)?

  • Profielfoto
    rachel

    A big setback for Apple. Toyota, the world’s largest automaker, put the heels in terms CarPlay. Although the Japanese automaker as one of the first brands announced deal with Apple in the sea, those plans seem changed.
    Hope Apple is not getting distracted from their strategies.