‘Apple Watch alleen bij Apple Store te koop’

Door: Raymon Mens - 19 reacties

Alle Apple-producten zijn naast de officiële Apple Retail Store ook te koop bij andere keten als MediaMarkt, Dixons of een Apple Premium Reseller (APR). Voor de Apple Watch wordt een bezoekje aan een van de officiële Apple Stores waarschijnlijk verplicht.

De website Apfelpage heeft van bronnen uit de distributieketen gehoord dat Apple zijn horloge voorlopig alleen via eigen winkels gaat verkopen. Apple zou daarvoor gekozen hebben om de exclusiviteit te waarborgen en de klantervaring in eigen hand te hebben.

Omdat de Apple Watch ook als mode-accesoire in de markt gezet wordt, wil Apple het horloge op grote tafels met gekwalificeerd personeel uitstallen. Volgens de Duitse site is daar bij de vaak kleine APR’s geen ruimte voor. Een plaatsje tussen andere smartwatches bij grote retailers benadrukt het mode-aspect ook niet bepaald.

De Apple Watch tijdens een eerste demo in Parijs.
De Apple Watch tijdens een eerste demo in Parijs.

Als de smartwatch gemeengoed is geworden zouden andere winkels deze alsnog kunnen gaan verkopen. Waarschijnlijk volgen de Apple Premium Resellers als eerst. De voorbereidingen in Apple Stores zijn al begonnen. Zo wordt het personeel getraind en zijn er speciale kluizen in de winkels voor de gouden Apple Watch Edition. Het horloge is vanaf april te koop, maar waarschijnlijk alleen in de VS.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    kasuja

    Maakt het product NOG exclusiever natuurlijk.

    #Marketing

  • Profielfoto
    maconly

    Ik hou het wel bij m’n zwitserse submariner.

    arrogante kwibussen bij apple dat er nog resellers over zijn.

  • Profielfoto
    polansky

    Als de smartwatch gemeengoed is geworden zouden andere winkels deze alsnog kunnen gaan verkopen.

    Dat wordt nog lang wachten voor die resellers….

  • Profielfoto
    chrispis

    @maconly jouw eerste zin heeft ook een zweem van arrogantie. Maar ik snap dat je het voor de resellers opneemt.

    Maar ik snap ook waarom Apple dit doet. Ze willen dit meteen goed aanpakken om de watch als een luxe product neer te zetten. Bij een juwelier nemen ze ook even de tijd voor je, ik denk dat ze je datzelfde gevoel willen geven. Als het bij een reseller ergens tussen de goedkope hoesjes komt te liggen dan ontbreekt die beleving. Om die reden ben ik ook erg benieuwd hoe de verpakking zal zijn.

  • Profielfoto
    hokkie

    Ik hoop dat ze gewoon online te bestellen zijn, want een ritje naar één van de Apple stores is voor mij niet handig… Aan de andere kant, als deze in eerste instantie niet in NL verkrijgbaar zijn, maar bijvoorbeeld wel in DLD, is dat voor mij sneller EN goedkoper (benzine, tijd)…

    We gaan het meemaken.

  • Profielfoto
    polansky

    Ze willen dit meteen goed aanpakken om de watch als een luxe product neer te zetten. Bij een juwelier nemen ze ook even de tijd voor je, ik denk dat ze je datzelfde gevoel willen geven.

    .
    Wat is er luxe aan dat je wordt geholpen door een mannetje in een blauw t-shirt, met spijkerbroek in een winkel vol herrie en waar je als klant weinig aandacht en tijd krijgt omdat die ‘genius’ eigenlijk al bezig had moeten zijn met het helpen van die andere klant?

    Een bakje koffie kan er in een applestore nog niet vanaf, terwijl je minstens een half uur moet wachten om zo’n smurf te pakken te krijgen. Zo’n blauw mannetje dat jou niet bij naam kent, weinig beleefd te woord staat en min of meer een toneelstukje opvoert.

    Ik krijg in een Apple store nooit hetzelfde gevoel als bij de BMW garage wanneer ik kom voor het uitzoeken van een nieuwe auto.

    Die juwelier en autoverkoper weten wat ze verkopen. Namelijk een gevoel.
    Daar hoef je niet in de rij te staan, ben je geen nummer en maakt het niet uit hoeveel tijd je ervoor neemt. Zij weten dat ze een luxeproduct aan je verkopen. Daarom wordt je er met respect behandeld.

    Hoe anders is dat in een Applestore waar de consumables je om de oren vliegen en waar je vermoeid door de herrie de winkel weer verlaat.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Natuurlijk, slimme zet. zogenaamd exclusief doen, zodat de prijs ook beter te verantwoorden is :).

    Zo kan je product verkopen wat nog beetje kuren heeft of nog niet stabiel draai.
    Of overtuigen dat ze het moeten kopen terwijl ze niet nodig hebben.

    En het is nieuw product, via apple store maar 1 jaar garantie. zo dek jezelf ook een beetje in natuurlijk.
    logische allemaal:)

  • Profielfoto
    jackybe67

    Meeuw,

    ik heb gewoon 2 jaar garantie via de Store. Je bent zoals gewoonlijk weer aan het overdrijven.

  • Profielfoto
    Di May

    Meeuw & Polanksy …

    Tja …
    Zoals immer voorspelbare reacties.

  • Profielfoto
    chrispis

    @polansky Ok, ik heb een argument proberen te verzinnen waarom ze het in de Apple stores willen verkopen. Waarom denk jij dat ze het op deze manier willen doen?

  • Profielfoto
    polansky

    @Chrispis,
    Omdat ze zo nog meer winst kunnen maken.
    Door het uitschakelen van de resellers is er geen tussenketen meer.
    Apple hoeft geen inkoopprijzen te hanteren en kan daarmee kosten drukken op basis van een kortere supply chain.

    Bovendien wie zo’n horloge wil moet naar Apple om hem daar te kopen.
    Zo vloeit er dus ook geen omzet weg naar een 3e partij (de reseller) en kan Apple profiteren van maximale winstoptimalisatie.

    Een ander groot voordeel voor Apple is dat zo niemand behalve Apple kan zien hoeveel van die horloges er daadwerkelijk worden verkocht.

    Een grote reseller zou op basis van het aantal verkochte horloges een goede schatting kunnen geven van het aantal horloges dat er verkocht worden.

    Apple heeft al aangegeven dat zij geen verkoopcijfers bekend willen maken, noch de omzet bekend wil maken onder het mom de concurrentie niet wijzer te willen maken.

    Het kan natuurlijk ook zijn dat men niet bekend wil maken of dit product een mogelijke flop gaat worden. Wie vertrouwen heeft in zijn eigen product zou niet hoeven te vrezen en zou gewoon open kaart kunnen spelen. De geheimzinnigheid die Apple hier betracht te hanteren is een teken aan de wand dat Apple zelf ook niet zeker is.

    Als de AppleWatch inderdaad een flop zou worden is dat niet goed voor het aandeel Apple. Aandeelhouders zouden daardoor weleens het vertrouwen in Apple kunnen verliezen.

    De verkoopcijfers van de iPad vallen ook al een flinke tijd tegen (ondanks winst), en dit horloge is het eerste product van Apple wat niet onder leiding van Steve Jobs is ontwikkeld. Het is voor een aandeelhouder dan geen goed teken aan de wand als dit eerste product na het Steve Jobs tijdperk dan gelijk op het lijstje flops kan worden bijgeschreven. We weten immers allemaal hoe het met Apple is vergaan toen meneer Jobs midden jaren 80 tot eind jaren 90 (tijdelijk) Apple moest verlaten.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    @Chrispis,
    Omdat ze zo nog meer winst kunnen maken.
    Door het uitschakelen van de resellers is er geen tussenketen meer.
    Apple hoeft geen inkoopprijzen te hanteren en kan daarmee kosten drukken op basis van een kortere supply chain.

    Man, man, man, wat een negativiteit weer. Wordt tijd dat je wakker wordt, het is inmiddels 2015!!
    Dit is een beweging die fabrikanten al jaren maken, ik neem aan dat je wel eens buiten de deur komt, maar mocht je dat nog niet door hebben wens ik je weer een goede winterslaap verder!

    Oja, het is Apple en dan mag het niet. Foei, wat een schijtbedrijf, toch?
    En ja, kom maar, ik voel hem alweer aankomen. Ik ben een blinde fanboy….maar dan wel 1 die weet wat er gaande is in de grote boze buitenwereld!

  • Profielfoto
    maconly

    @maconly jouw eerste zin heeft ook een zweem van arrogantie. Maar ik snap dat je het voor de resellers opneemt.

    Maar ik snap ook waarom Apple dit doet. Ze willen dit meteen goed aanpakken om de watch als een luxe product neer te zetten. Bij een juwelier nemen ze ook even de tijd voor je, ik denk dat ze je datzelfde gevoel willen geven. Als het bij een reseller ergens tussen de goedkope hoesjes komt te liggen dan ontbreekt die beleving. Om die reden ben ik ook erg benieuwd hoe de verpakking zal zijn.

    Hij wordt op zeker ook online verkocht wat daar dan de aandacht zit.

    Inderdaad kom ik op voor de reseller , weinig marge en in de apple stores een concurrent waar je u tegen zeg.

  • Profielfoto
    Olafnl

    349 Eur voor de kleine variant, ongeveer 500 voor de grote. Tenzij Apple iets heel bijzonders weet uit te halen, vergalopperen ze zich volgens mij toch echt. Een produkt dat ‘slave’ is van je iPhone, lomp en onhandig om de pols zit, iedere avond op de oplader moet en qua functionaliteit ongeveer kan wat een smartwatch van 35 eur, inclusief vierkant ontwerp, van aliexpress.com ook kan. Daarbij gevoegd dat er waarschijnlijk binnen een jaar de tweede generatie van verschijnt doet mij concluderen dat je redelijk gestoord moet zijn om dit product voor deze prijs te kopen. Sucessen behaald in het verleden bieden, denk ik, ook hier geen garantie voor de toekomst.

  • Profielfoto
    polansky

    Ow RuwePit wat word ik nu bang van je!

    Doe even normaal – of ben je zo’n apple fan die niet tegen kritiek kan?
    Ik denk het laatste. Open je ogen en zie wat er gebeurt.

    Ik lig niet onder een steen maar jij slikt alles wat van Apple komt maar als zoete koek!
    Je verdedigt Apple alsof Steve Jobs Mohamed is.
    Je lijkt daarmee veel op een heilige die vecht voor zijn Apple geloof als een salafistische moslim.

    Maar droom vooral verder.
    Als jij je er prettig bij voelt dat een merkje jou een poot uitrukt voor eigengewin moet je dat vooral blijven doen.

  • Profielfoto
    maconly

    Ow RuwePit wat word ik nu bang van je!

    Doe even normaal – of ben je zo’n apple fan die niet tegen kritiek kan?
    Ik denk het laatste. Open je ogen en zie wat er gebeurt.

    Ik lig niet onder een steen maar jij slikt alles wat van Apple komt maar als zoete koek!
    Je verdedigt Apple alsof Steve Jobs Mohamed is.
    Je lijkt daarmee veel op een heilige die vecht voor zijn Apple geloof als een salafistische moslim.

    Maar droom vooral verder.
    Als jij je er prettig bij voelt dat een merkje jou een poot uitrukt voor eigengewin moet je dat vooral blijven doen.

    Steve was god , daar komen de huidige medewerkers van Apple inc. niet bij in de buurt.

  • Profielfoto
    polansky

    Ik ben het zeker met je eens dat sommigen hier dat ook werkelijk zo zien.

    De wijze waarop mensen een merk als Apple kunnen verdedigen is soms complete waanzin. Alsof dat merk een geloof voor hen vertegenwoordigd. Zo strijden ze voor dat merk en iedereen die er kritiek op heeft wordt afgedaan als ketter.

    Diegene moet verbannen worden uit de groep. Hoe durf je ongelovig te zijn en in opstand te komen tegen het enige ‘ware’ merk!

    De blinkende winkel met glazen trap is de kerk, waar je jezelf even mag vergapen aan de iconen en blinkende voorwerpen die er staan uitgestald, als kelken, monstransen en beelden in een basiliek.

    De gelovige die voorafgaand aan zijn bezoek van deze heilige tempel een afspraak heeft gemaakt, mag tien minuten praten met één van de aanwezige priesters die zich ‘Genius’ mogen noemen. Ze zijn te herkennen aan hun ‘blauwe tuniek’.

    De Genius als regelrechte link naar het heilige der heilige in Cupertino Californie. Als ware het Rome van het merk dat door hen zo vurig wordt aanbeden en alwaar men de grootste tempel van alle merken aan het bouwen is. Het ‘Spaceship’.

    Een gebouw dat voor de kostprijs van een slordige 6 miljard dollar alles zal ontstijgen. Iconisch, de droom van die ware gelovige om ooit er ooit in te mogen sterven, zodat het ‘ruimteschip’ hen bij ‘Steve Jobs’ kan brengen…

  • Profielfoto
    chrispis

    Maak je toch niet zo druk, Polansky. Lijkt me zonde van je tijd…

  • Profielfoto
    polansky

    Ik maak me absoluut niet druk.
    Er zijn hier mensen die zich er drukker om maken dat ik kritiek lever op Apple op een Apple site.

    Dat is in zijn geheel not done volgens de ‘volgers’.;)