Jan David Hanrath
Jan David Hanrath Nieuws 14 februari 2015

Apple Auto: geruchten stapelen zich op

Al langer gaan er geruchten dat de auto-industrie wel een de volgende industrie zou kunnen zijn die Apple op z’n kop gaat zetten. Na de computer-, muziek-, telefonie- en binnenkort de horloge-industrie moet Apple immers wat met z’n geld.

Twee weken geleden dook er een mysterieuze, door Apple geleasde minivan op die volgehangen was met camera’s. Nu komen de Financial Times en Wall Street Journal afzonderlijk van elkaar met nieuws die de geruchten verder aanwakkeren.

Er zouden inmiddels meer dan 100 man in opdracht van Apple werken aan ‘project Titan’. Naar verluidt is het project kort na de aankondiging van de Apple Watch gestart en wordt het geleid door Steve Zadesky en Johann Jungwirth. Steve heeft een verleden als ingenieur bij Ford. Bij Apple, waar hij al weer 16 jaar werkt, heeft hij zich volgens z’n Linkedin-profiel zo ongeveer met alles bezig gehouden.

Johann Jungwirth is een aparter geval. Tot september vorig jaar was hij de CEO van de Amerikaanse R&D afdeling van Mercedes-Benz. Volgens z’n Linkedin-profiel zou hij zich nu bezig houden met Mac Systems Engineering. Kijk je echter wat Jungwirth deed bij Mercedes, dan valt op dat hij zich bezig hield met connected cars, telematica en autonoom rijdende auto’s. Onderwerpen die het goed doen in Silicon Valley, getuige de projecten van Google en Tesla.

De geruchten worden verder versterkt door Business Insider, dat vorige week, naar aanleiding van de berichten over de mysterieuze minivan, een anonieme e-mail van een Apple-medewerker ontving waarin het volgende werd gezegd: “Apple’s latest project is too exciting to pass up. I think it will change the landscape and give Tesla a run for its money”. In dezelfde mail staat dat inmiddels 50 medewerkers van Tesla zijn overgestapt naar Apple.

Apple wil zelf geen productielijn opzetten voor een auto. In plaats daarvan zouden er volgens bronnen van de Financial Times regelmatig gesprekken zijn tussen Steve Zadesky en officials van Magna Steyr uit Oostenrijk. Magna Steyr maakt net als Nedcar auto’s in opdracht van autofabrikanten, waaronder de Mercedes G-Klasse en net als Nedcar ook de Mini.

Gezien de tijd die het ontwikkelen van een nieuwe auto in beslag neemt, hoeven we de komende paar jaar nog niet te rekenen op een iCar voor de deur. Sla daarom gerust je spaarvarken stuk bij de dealer voor een mooie ‘ouderwetse’ auto, zolang het nog kan…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Apple Auto: geruchten stapelen zich op
Sluiten