Apple Auto: geruchten stapelen zich op

Door: Jan David Hanrath - 22 reacties

Al langer gaan er geruchten dat de auto-industrie wel een de volgende industrie zou kunnen zijn die Apple op z’n kop gaat zetten. Na de computer-, muziek-, telefonie- en binnenkort de horloge-industrie moet Apple immers wat met z’n geld.

Twee weken geleden dook er een mysterieuze, door Apple geleasde minivan op die volgehangen was met camera’s. Nu komen de Financial Times en Wall Street Journal afzonderlijk¬†van elkaar met¬†nieuws¬†die de geruchten verder aanwakkeren.

Er zouden inmiddels meer dan 100 man in opdracht van Apple werken aan ‘project Titan’. Naar verluidt is het project kort na de aankondiging van de Apple Watch gestart en wordt het¬†geleid door Steve Zadesky en Johann Jungwirth. Steve heeft een verleden als ingenieur¬†bij Ford. Bij Apple, waar hij al weer 16 jaar¬†werkt, heeft hij zich volgens z’n Linkedin-profiel zo ongeveer met alles bezig gehouden.

Johann Jungwirth is een aparter geval. Tot september vorig jaar was hij¬†de CEO¬†van de Amerikaanse R&D afdeling van Mercedes-Benz. Volgens z’n Linkedin-profiel zou hij zich nu bezig houden met Mac Systems Engineering.¬†Kijk je echter wat Jungwirth¬†deed bij Mercedes, dan valt op dat hij zich bezig hield met connected cars, telematica en autonoom rijdende auto’s. Onderwerpen¬†die het goed doen in Silicon Valley, getuige de projecten van Google en Tesla.

De geruchten worden verder versterkt door¬†Business Insider, dat¬†vorige week, naar aanleiding van de berichten over de mysterieuze minivan, een anonieme e-mail van een Apple-medewerker ontving waarin het volgende werd¬†gezegd: “Apple’s latest project is too exciting to pass up. I think it will change the landscape and give Tesla a run for its money”. In dezelfde mail staat dat inmiddels 50 medewerkers van Tesla zijn overgestapt naar Apple.

Apple wil zelf geen productielijn opzetten voor een auto. In plaats daarvan zouden er volgens¬†bronnen van de Financial Times regelmatig gesprekken zijn tussen¬†Steve Zadesky en officials van Magna Steyr uit Oostenrijk. Magna Steyr maakt net als Nedcar auto’s in opdracht van autofabrikanten, waaronder de Mercedes G-Klasse en net als Nedcar ook¬†de Mini.

Gezien de tijd die het ontwikkelen van een nieuwe auto in beslag neemt, hoeven we de komende paar jaar nog niet te rekenen op een iCar voor de deur. Sla daarom gerust je spaarvarken stuk bij de dealer voor een mooie ‘ouderwetse’ auto, zolang het nog kan…

Reacties

22 reacties
  • Profielfoto
    ro_me

    Samengevat; Apple jat het idee van de electrische auto. Jat wat personeel weg bij Telsa. Apple is weer goed bezig!

  • Profielfoto
    Apple Focus

    Samengevat; Apple jat het idee van de electrische auto. Jat wat personeel weg bij Telsa. Apple is weer goed bezig!

    Welkom in de de wereld van Apple:)

  • Profielfoto
    Martin1610

    Zou het mogelijk kunnen zijn dat ze dit gebruiken om hun onderhandelings positie met tesla te versterken? Concurrentie cre√ęren en dan tesla overnemen

  • Profielfoto
    Bman

    Samengevat; Apple denk het beter te kunnen en wil daar talent voor binnen halen.
    Er is nog een aantal mogelijke verklaringen voor de minivan en overnamen personeel:

    1. Ze willen een dashboard- standaard bouwen; als auto’s geen stuur etc. meer hoeven te hebben, komt er opeens heel veel plek vrij voor entertainment en productiviteit
    2. Een street view concurrent (lijkt me niet)
    3. Of inderdaad een auto (voertuig)
    4. Verbeteringen voor Apple Maps
    5. Car Play gaat zich bemoeien met aansturing voertuig

    Naar: The Verge

  • Profielfoto
    gijs735

    Als apple een auto maakt denk ik dat ik niet eens wil weten wat dat ding gaat kosten…

  • Profielfoto
    SUPERJORN

    Dit zou super gaaf kunnen worden! Als Jony Ive maar niet met nog meer teletubbievormgeving komt.

  • Profielfoto
    Usain

    @gijs735 100k of meer.

  • Profielfoto
    IsSidha

    Samengevat; Apple jat het idee van de electrische auto. Jat wat personeel weg bij Telsa. Apple is weer goed bezig!

    Die dus eerst van Apple naar Tesla gingen en nu weer terug zijn..

  • Profielfoto
    MouseMighty

    @ro_me tuurlijk want Steve Zadesky heeft een verleden als ingenieur bij Ford. Bij Apple, waar hij al weer 16 jaar werkt, heeft hij zich volgens z’n Linkedin-profiel zo ongeveer met alles bezig gehouden.

    Johann Jungwirth was hij de CEO van de Amerikaanse R&D afdeling van Mercedes-Benz. Echt Tesla personeel dus.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Samengevat; Apple jat het idee van de electrische auto. Jat wat personeel weg bij Telsa. Apple is weer goed bezig!

    Wordt tijd dat jij je eens ergens in verdiept. Het begint nu wel onderhand wel erg flauw te worden met dat kinderachtig gereutel en gejank wie eerst was met wat dan ook. Of een normaal functionerend persoon/consument zich daar allemaal mee bezig houdt. Verder wat klok en klepel gezeik. Ook even samengevat voor je.

    OT: Erg benieuwd wat de toekomst ons gaat bieden.

  • Profielfoto
    macmellow

    LinkedIn-linkjes werken niet, Jan David. Hij opent de link van dit artikel met daarachter de link van het profiel.

  • Profielfoto
    abacab

    Ze zouden beter weer eens aandacht besteden aan hun software voor ze die op het publiek loslaten. iOS8, Yosemite, iCloud… mooie tools maar met zeer veel problemen.

  • Profielfoto
    McNismo

    Super gaaf!!

    (Jammer weer van die zeikstralen op dit forum)

  • Profielfoto
    donut

    Het enige wat we straks nog niet van Apple hebben is iPindakaas…

  • Profielfoto
    Vilscon

    Ik verbaas mij er iedere keer weer over, als ik een ‘Apple auto’ gerucht hoor, dat men √ľberhaupt praat over een auto. Ik wil er gerust een ‘flinke’ weddenschap van maken dat het niet om een auto gaat.

    Een veel logischere stap zou zijn om de software van een auto te moderniseren- niet een auto zelf. In principe Apple Software meets Tesla Motors. Op dat gebied valt nog zóó veel te winnen.

  • Profielfoto
    Benjamin3691

    Niet overal hoeft een Apple op te staan!

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Beste ‘line of action’: n√ļ een Tesla kopen (is tenslotte een halve Apple-auto als je kijkt naar het aantal ex-Apple mensen dat bij Tesla werkt) en daar de komende 10 jaar in rijden. Misschien dat er tegen die tijd een Apple-auto is die een waardig alternatief zal zijn voor die 10 jaar oude Tesla.
    Of -zie de advertentie op deze pagina- als ‘electrisch’ je te milieuvriendelijk is of als je geen oplaadpunt bij je huis kunt realiseren zo’n Volvo V70 Polar. Met Carplay. Ook niet fout hoor…

  • Profielfoto
    Roko

    …tuurlijk en het opladen gaat middels het bekende lightning kabeltje:lol:

  • Profielfoto
    pruus

    Beter goed gejat dan slecht bedacht. Nu al beginnen met iTuneskaarten te sparen….

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Dus een auto met 1 jaar garantie ?

  • Profielfoto
    kasuja

    Zou Apple dan grote logge familie auto’s gaan maken of pakken ze hot hatches en sportwagens als productlijn?

  • Profielfoto
    Yosemite

    Samengevat; Apple jat het idee van de electrische auto. Jat wat personeel weg bij Telsa. Apple is weer goed bezig!

    LOL, van wie dan?

    De electrische auto is al zo oud als de auto zelf. Meer dan 100 jaar geleden reden er al electrische auto’s rond. Niks nieuws aan het fenomeen electrische auto.