Wearables? Consumenten willen vooral een betere smartphone-accu

Door: Raymon - 15 reacties

Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas lieten fabrikanten afgelopen week hun nieuwste gadgets zien. Er was geen gebrek aan televisies met een gebogen scherm, smartwatches en drones. Maar zitten consumenten daar wel op te wachten?

Zakenblad Fortune vroeg 1000 consumenten welke feature ze het liefst in een nieuwe smartphone zouden zien. Het meest gekozen antwoord was een betere batterijduur. Het overgrote deel van de consumenten bleek niet geïnteresseerd in wearables en wist ook niet wat 4K was.

Om precies te zijn wilde 33 procent van de respondenten een betere accu. Op twee stond een snellere processor met 16 procent van de stemmen. Opvallend genoeg was er tijdens CES weinig aandacht voor nieuwe accutechnieken. Smartwatches waren er wel in overvloed, maar slechts 12 procent van de respondenten gaf aan een smartwatch te willen. Een 4K-televisie scoorde niet veel beter, maar liefst 75 procent van de ondervraagde consumenten had geen idee wat 4K is.

Nu maar hopen dat Steve Jobs gelijk had toen hij zei dat consumenten niet weten wat ze willen, totdat je ze het laat zien. Al laat het gebrek aan interesse in 3D-televisies zien dat die theorie niet altijd opgaat.
apple watch-iphone-16x9

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Lijkt me logisch. Ik heb nu een iPhone 4, en de enige reden die ik voorlopig zou kunnen verzinnen voor een nieuwe telefoon is een betere batterijduur. En daarom heb ik dus nog steeds die “oude” iPhone.

  • Profielfoto
    sunapple

    Accutechniek staat praktisch stil. Processors en beeldschermen worden zuiniger waardoor er wat winst wordt behaald, maar het kan veel beter. Niet alleen uithoudingsvermogen maar ook gewicht, grootte en laadtijd.

  • Profielfoto
    NielsDam

    Accutechniek staat zeker niet stil, alleen zijn de productiekosten momenteel nog veel te hoog. Bovendien, er moet toch ‘motivatie’ blijven om iedere 1-2 jaar een nieuw toestel aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan het RAM geheugen van de iPhone 6, die is met opzet op 1Gb gelaten zodat ze de iPhone 6s eind van het jaar met 2Gb beter in de markt kunnen zetten.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Ergens is het wel logisch. Er loopt nu een hele generatie rond die niet gewend is om een horloge te dragen, op de telefoon zit namelijk een klokkie. TV wordt minder gekeken omdat netflix op tablet of telefoon ook prima te doen is. Gevolg: een 4K televisie of een smartwatch staat niet bepaald bovenaan de verlanglijst.

  • Profielfoto
    vuurvreter

    Met de iphone 6+ heb ik een battery duur van 3 dagen (met heel veel gebruik), hier ben ik erg over te spreken, maar 5 dagen zou beter zijn.

  • Profielfoto
    kasuja

    Tot de dag dat iemand helder en concreet kan maken waarom je een bepaalde feature of product je gehele leven al hebt gemist zal de meerderheid zeggen dat ie het niet nodig heeft.

    Apple heeft al meerdere keer laten zien dat ze zulke behoefte hebben kunnen creëren door het product goed doordacht in de markt te zetten. Ik ben benieuwd of Apple nu bewust weinig functionaliteit heeft laten zien met de Apple Watch. En ik ben ook benieuwd hoe smartwatches zullen zijn na de Apple Watch op de markt is gekomen.

    Is de Apple Watch een mooi jasje om een Airplay schermpje om je pols of ie het heel veel meer?

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Natuurlijk had Jobs gelijk toen hij zei dat consumenten niet weten wat ze willen!
    Als het aan consumenten lag, hadden we nu opgevoerde paarden gehad.

    Beetje verspilde moeite dus, dit onderzoek.

  • Profielfoto
    polansky

    Ik vraag me eerder af of er überhaupt wel een horloge zou zijn gemaakt door Apple als Steve Jobs er nog was geweest.

    De volmaaktheid die Steve na streefde valt in ieder geval niet terug te zien in het design en functionaliteit van de Apple Watch.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Kom op zeg, ik kan 63 producten van Apple (en Next) opnoemen waar de nagestreefde perfectie van Jobs niet in is terug te vinden.

    Dat gaat weer nergens over.:)

    Die onzin hebben we nu wel een beetje gehad hè?!

  • Profielfoto
    ozzie X

    De AppleWatch is geen iPhone of iPad. Voorlopig is het leuk voor erbij (als je het geld ervoor over hebt). Je mist niks als je hem niet hebt. Dat was met de iPhone/iPad wel anders. Een technologische doorbraak als de smartphone is tamelijk bijzonder, er komt niet elke paar jaar weer zoiets voorbij dat de grote massa gaat bereiken.
    Neemt niet weg dat in smartwatch-land Apple zonder twijfel de toon zal zetten en het meest succesvolle model zal hebben. Maar nogmaals, het zal qua succes nooit een iPhone worden.

  • Profielfoto
    klaasb

    Wat heb je aan een mooi design als er vervolgens toch een foei lelijke hoes omheen moet om te voorkomen dat het stuk gaat?
    iphone mag best wat dikker als dat betekent dat hij steviger wordt en een betere accu bevat.
    het is een gebruiksvoorwerp, geen mode accessoire.

  • Profielfoto
    mymac

    Het is al een miljoen keer gezegd, maar de iPhone 6 had volgens praktisch iedereen – mezelf incluis – net zo dik als het deel van de lens mogen zijn met als gevolg meer ruimte voor de accu. Eens dus.

  • Profielfoto
    Homemix25

    @ozzie X: Dat is het hem nou juist. Voor de (r)evolutie ingezet door de iPhone en iPad had ook niemand verwacht dat een touchscreen zo essentieel zou worden. Nu kan niemand zonder.

    Ik denk dat de kans groot is dat het met de smartwatch dezelfde kant op gaat. Iedere fabrikant is zoekende naar de manier waarop een smartwatch een prominente plaats in gaat nemen in het leven van de consument. Apple heeft bewezen dat zij dit goed kunnen; ik ben benieuwd of zij dit met de smartwatch ook kunnen.

  • Profielfoto
    macpride

    Ik als consument weet dus prima wat ik wil (een betere accu) totdat er blijkt dat dat niet op de menukaart staat.
    Vervolgens kies ik dan maar iets uit het aanbod (een dunnere iPhone of een nog dunnere) en dan zegt Apple “zie je wel, je weet niet wat je wil, want je wilde een betere accu en nu koop je toch een dunne..”

  • Profielfoto
    polansky

    Volgens mij is de markt helemaal nog niet klaar voor wearables als een smart watch.

    Ik zie dit soort dingen dezelfde kant op gaan als de personal organizers uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Populair bij een kleine groep mensen, maar niet populair genoeg om echt door te breken en de markt te veranderen.

    Apple Newton, Palm Pilot en de HP iPaq allemaal hele mooie apparaten, maar ze konden net te weinig totdat Apple jaren later besloot er een telefoon omheen te bouwen.

    De Apple Watch biedt naar mijn mening nu ook te weinig functionaliteit om echt door te breken. Ook omdat er zoveel beperkingen aanzitten zoals het altijd meedragen van een iPhone (niet eens een smartphone).

    Maar we zullen het zien. Ik ben voorlopig nog lang niet overtuigd van het nut.