Europees marktaandeel iPhone stijgt ten koste van Android

Raymon op 07 januari 2015 8 reacties Laatste door Zakske

De iPhone 6 en iPhone 6 Plus hebben een positieve impact gehad op het marktaandeel van de iPhone. Niet alleen in Europa, maar wereldwijd stijgt het aandeel van de iPhone ten koste van Android. Dat blijkt uit data van marktonderzoeker Kantar Worldpanel.

In de vijf grootste Europese landen moest Android in november van 2014 jaar-op-jaar bijna 3,2 procent marktaandeel inleveren. Het aandeel van iPhone steeg juist met bijna 6 procent. Vooral in Duitsland en de UK groeide het markt­aandeel van de iPhone met respectievelijk 4,1 en 12,2 procent.

Ook in de Verenigde Staten deed de iPhone het goed. 47,4 procent van alle smartphones die in november verkocht werden, was een iPhone. Het marktaandeel van Android in de VS daalde van 50,3 naar 48,4 procent.

De iPhone 6 en iPhone 6 Plus werden in september van 2014 geïntroduceerd.

De iPhone 6 en iPhone 6 Plus werden in september van 2014 geïntroduceerd.

Dominante besturingsysteem

Vooral in de Verenigde Staten hijgt iOS in de nek van Android. Als het aandeel iOS nog één procent groeit, is iOS het dominante besturingssysteem in het land. In de vijf grootste Europese landen is Android met een markt­aandeel van 69,9% procent nog steeds wel het dominante besturings­systeem. Al daalde het in de meest recente meting wel met 3,2 procent.

Kantar berekent het marktaandeel in Europa op basis vanin vijf landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Engeland. Nederland wordt niet in de berekeningen meegenomen.

Bekijk de data hieronder op een interactieve kaart of download een Word-document met daarin alle cijfers per land.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

8 reacties

Profielfoto

Zakske op 07 januari 2015

Het marktaandeel van iOS stijgt altijd in het kwartaal waarin er een nieuwe iPhone wordt gelanceerd, en valt vervolgens terug. Maar de forse stijging deze keer maakt duidelijk dat de visie van Steve Jobs verkeerd was; de consument wil duidelijk een grotere iPhone.

Profielfoto

Ziegler op 07 januari 2015

Da laatste kan je niet zien. De lijn vertoont een stijgend verloop met een op en neer gaande beweging rond de introductie van een nieuw model. De stijging is elke keer ongeveer even groot. Het stijgt alleen elke keer vanuit ee hoger ‘dieptepunt’.

Profielfoto

MrHammond op 07 januari 2015

Uhm, de iPhone 6 staat nog helemaal niet in de grafiek, Ziegler! Geen wonder dat je dat effect niet ziet:-P

De enorme stijging van Android is wél opvallend… Geeft wel duidelijk aan hoe snel de markt van smartphones stijgt.

Profielfoto

Zakske op 07 januari 2015

Het is inderdaad een oude grafiek; de meest recente die beschikbaar is op Wikipedia, maar de facto verouderd. In Q3 van 2013 werden er bijvoorbeeld 205 miljoen smartphones met Android verkocht, een jaar later (3Q14) waren dat er meer dan 250 miljoen. Apple verkocht in diezelfde periode 30 en 38 miljoen iPhones.

Profielfoto

MEEUW op 07 januari 2015

Hoe kun je het markt aandeel nu meten aan de hand van de verkoop.
Als je dat wil doen, zou je ook de weggegooide telefoons moeten bijhouden :).

Er kunnen wel elk jaar 200 meer forts verkocht zijn in amsterdam dan andere auto merken, maar betekend niet dat fort het meest gereden auto is in amsterdam.
Zeker niet als b.v. volvo een goed merk is en je er langer mee kan rijden.
Of de lease rijders elk jaar zelfde merk rijden…

Profielfoto

Ziegler op 08 januari 2015

@mr hammond
Ook dat nog . . . .

Profielfoto

Myquandro op 08 januari 2015

@MEEUW

Dat lijkt mij idd ook en dan zal dat voor mijn gevoel in het voordeel zijn van iOS. Ik zie in mijn directe omgeving de iPhones vaak van vader op zoon/dochter overgaan of andersom en die blijven dus in gebruik terwijl de meeste android telefoons (vooral de goedkopere) vaak weggegooid of voor cash worden ingeruild, die verdwijnen dus uit het systeem.

Wat ik me wel realiseer is dat hoewel er redelijk wat landen zijn waar iOS een groot marktaandeel heeft (Japan, USA, UK, Australië) het marktaandeel in China niet geweldig is en juist in China worden er heel veel telefoons verkocht. China kan dus opzichzelf al een enorm verschil teweeg brengen in de wereldwijde verkoop.

Profielfoto

Zakske op 08 januari 2015

Hoe kun je het markt aandeel nu meten aan de hand van de verkoop.

Zo wordt het al decennia lang gedaan, en dat werkt prima. Het is niet omdat er veel goedkope smartphones met Android worden verkocht dat deze voor de kopers geen waarde hebben. Vergeet niet dat voor ons €200 misschien niet veel geld is, maar voor het gros van de wereldbevolking is het dat wel degelijk. Die mikken die telefoon na aanschaf dus zeker niet meteen in de prullenmand om vervolgens snel een iPhone aan te schaffen.

Je zou ook op een andere manier kunnen meten, bijvoorbeeld met informatie uit de App Store. Probleem is dat die manier van meten nog veel slechter is, omdat een enorm aantal smartphones wel op Android draait, maar geen toegang heeft tot de Google Play Store. Dan moet je denken aan alles van Amazon (Kindle) en alle Android smartphones die in China worden verkocht.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?