Bank hint naar meerprijs voor Apple Pay

24 reacties

Nu er steeds meer aanwijzingen voor een Europese uitrol van Apple Pay zijn, beginnen Nederlandse ook banken zich voor te bereiden. Rabobank hint erop dat voor betalingen met Apple Pay extra kosten in rekening kunnen worden gebracht.

In een interview met het Financieele Dagblad legt adjunct-directeur Ronald van Aart uit dat banken 0,15 procent transactiekosten aan Apple moeten betalen. Die kosten worden mogelijk doorgerekend aan de klant, zodat het nieuwe systeem geen extra kosten voor de bank oplevert.

In het artikel van het FD legt van Aart het als volgt uit:

We denken er nu hard over na hoe dat moet als een partij als Apple kosten in rekening gaat brengen. Onze inschatting is dat Apple dat in Nederland niet gratis zal doen. En hoe meer partijen in de keten, hoe hoger de kosten. Misschien moet je als bank dan klanten de mogelijkheid bieden om tegen meerkosten met Apple te betalen.

Transactiekosten bij een nieuwe betaalmanier zijn niet vreemd. Bij de introductie van pinnen werd door veel ondernemers een extra bedrag gerekend om de transactiekosten te dekken. Betaalsysteem iDEAL kent soms ook nog transactiekosten die aan de consument doorgerekend worden.

De banken zouden ook niet zitten te wachten op het delen van gegevens met Apple. Ze vrezen voor het doorverkopen van data aan adverteerders. Dit zou een risico voor de veiligheid van het betalingsverkeer vormen. Apple heeft overigens meermaals benadrukt geen interesse te hebben in financiële data van klanten en deze ook niet op te slaan bij het gebruik van Apple Pay.

In de VS, waar Apple Pay al volop gebruikt wordt, rekenen banken doorgaans geen extra kosten voor het gebruik van de dienst.

Via: Tweakers

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    StephanNL

    A la Visual Voicemail. Je wilt het, dan betaal je er voor.

  • Profielfoto
    Swiftly

    De vraag is wie hiervoor gaat betalen. Het lijkt mij zeer merkwaardig als de klant van de bank moet betalen. De winkelier moet er maar voor betalen. De winkelier gaat kassa handelingen sneller uitvoeren en zal aantrekkelijker worden voor zijn klanten, dus die zou er dan ook voor moeten betalen.
    Als mijn bank geld gaat vragen voor deze dienst dan ga ik naar een andere bank.

  • Profielfoto
    Neowip

    Bank sector is wel toe aan aan wat vernieuwing. Apple bank? Zou zo maar kunnen gezien het vertrouwen wat klanten in Apple hebben.

  • Profielfoto
    Festen

    Graag zelfs, anders zijn klanten die wel op een economische manier willen betalen, de dupe, aangezien de winkelier het doorberekend in de prijs voor alle klanten.

    De zogenaamde tijdsbesparing weegt natuurlijk niet op tegen de flinke marge die Apple per transactie pakt. En zoals bekend, Apple doet alles met de hoogste winstmarge waar ze nog net mee wegkomen. Bij zoiets triviaals als betalingen is dat niet erg wenselijk. Waarom zou je bij je dagelijkse bestedingen niet alleen onze bankensector moeten sponsoren (die toch al overbetaald is), maar ook een Amerikaans bedrijf met meer dan honderd miljard op de bank?

  • Profielfoto
    seek

    Waarom betalen winkelier dit niet, net als bij PIN betalingen?

  • Profielfoto
    LT Barclay

    De vraag is wie hiervoor gaat betalen. Het lijkt mij zeer merkwaardig als de klant van de bank moet betalen. De winkelier moet er maar voor betalen. De winkelier gaat kassa handelingen sneller uitvoeren en zal aantrekkelijker worden voor zijn klanten, dus die zou er dan ook voor moeten betalen.
    Als mijn bank geld gaat vragen voor deze dienst dan ga ik naar een andere bank.

    Beetje naief om te denken dat de bank dit moet gaan betalen. Uiteindelijk worden toch alle kosten doorberekend aan de klant. Dat is ook zo bij pinbetalingen. Een winkelier zal dit misschien niet meer apart in rekening bij de klant maar die zal de kosten die bank in rekening brengt bij de winkelier voor een pincontract, toch via de producten in rekening brengen.

  • Profielfoto
    Tee Loo

    Niet te naïef zijn met z’n allen: je betaald altijd voor een service. Of het nou de bank is, de creditcard service of winkeliers die diefstal en andere zaken doorrekenen naar de klant: betalen doe je er hoe dan ook voor.
    De vraag is of het zichtbaar voor de klant gaat zijn.

  • Profielfoto
    Thomasjwz

    De banken zouden ook niet zitten te wachten op het delen van gegevens met Apple. Ze vrezen voor het doorverkopen van data aan adverteerders. Dit zou een risico voor de veiligheid van het betalingsverkeer vormen.

    Was het niet een bank (ING) die ongeveer een jaar geleden in het nieuws kwamen omdat ze de uitgaves van hun klanten wilde analyseren op koopgewoontes en dit doorverkopen? Beetje naïf als banken er dan om die redenen ineens een stokje voor zouden steken…

    Bron: http://www.nu.nl/economie/3722010/ing-houdt-privacygevoelige-proef-met-klantgegevens.html

  • Profielfoto
    LT Barclay

    In ander nieuws.

    http://www.nu.nl/economie/3976546/nederland-betaalt-steeds-vaker-elektronisch.html

    Oftewel. Als de mogelijkheid er straks is om via ApplePay te gaan betalen en er worden extra kosten in rekening gebracht gaat men het toch gebruiken. Ben alleen benieuwd of het ook mogelijk wordt om je pinpas er aan te koppelen. Als het alleen net een creditcard kan ben ik bang dat het Nederland niet zo’n succes zal worden.

  • Profielfoto
    Buzz

    Precies, LT Barclay en Tee Loo.

    En ook de marge niet overdrijven, Festen. 0.15% betekent dat er 1 cent naar Apple gaat als je je koffie met taart van €6,70 met je iPhone afrekent. Of 1 Euro als je een TV van €670 koopt. Een mimimumbedrag wordt voor Apple Pay (nog) niet genoemd, en meestal is er bij credit card betalingen wel zo’n minimum bedrag, waardoor winkeliers het bij het afrekenen van kleine bedragen soms wel apart in rekening brengen.

    Uiteraard gaan winkeliers dit dus gewoon in de klantenprijs opnemen, zoals ze nu ook al (vrijwel) altijd doen met pin- en creditcard betalingen. Dat Ronald van Aart zegt dat hij en zijn team hier nu echt zo hard over moeten nadenken, en aangeeft dat hij vreest voor de veiligheid van het betalingsverkeer geeft wel te denken over in hoeverre hij zich tot nu toe in de materie verdiept heeft. Het product dat Apple aan banken en klanten aanbiedt wordt nu juist gekenmerkt door de zeer hoge mate van veiligheid (en gemak) tegen een relatief lage prijs, in vergelijking met de bij banken zo populaire credit card.

  • Profielfoto
    MrJvG

    Rabobank, is dat niet die bank waarbij je een reader nodig hebt om te kunnen internetbankieren?
    Die bank met een app (op de iPad) die zo omslachtig is dat je nog liever een acceptgiro kaart op de post doet.

    Volgens mij snapt die van Aart niet heel het concept van Apple Pay.
    Apple levert een omgeving aan, wat compleet is. Wat toch wel het gouden ei is (vs Google Wallet/Samsung Paypall) en de volgende stap in digitale betalingen. Met vooral veiligheid en gebruiksgemak voorop. En de Rabobank gaat nu al klagen over een pietluttig percentage?
    Uiteindelijk rechtsom of linksom betaald de gebruiker het toch.

    Ik denk dat van Aart Apple eigenlijk wel dankbaar mag zijn om aan boord te gaan met Apple Pay. De mensen met een iPhone 6 zitten er op te wachten, de winkeliers wachten erop. Het is veilig en snel wat wil men nog meer.
    Nee Rabobank, gaan jullie maar verder met de ontwikkeling van MyOrder Cashless Betalen. Dat is echt DE oplossing!

    De banken zouden ook niet zitten te wachten op het delen van gegevens met Apple.

    Dat gebeurt toch juist niet!

    Ik denk van van Aart meer bang is dat de Rabobank (en vele andere) door de mand vallen, en bang zijn voor de toekomst. Wat de huidige bankensector heeft bepaald niet een rooskleurige toekomst.

  • Profielfoto
    joram

    Die banken zijn de hypocrisie-ten-top. Ze probeerden zelf al enkele keren toestemming te krijgen om onze privégegevens te verkopen aan adverteerders… en dat terwijl ze juist beheerder van ons geld zijn en daar hun centen al mee verdienen. Banken, maar ook IT-bedrijven, zouden in mijn ogen nooit en te nimmer onze privé(betaal)gegevens moeten kunnen doorverkopen. Er wordt al genoeg met onze privégegevens gespeeld: als men ook nog onze betaalgegevens te grabbel gooit gaat het in mijn ogen veel te ver.

    Daarnaast, in Amerika kost Apple Pay niets extra’s, juist omdat het zo makkelijk in gebruik en implementering is. Veel Amerikaanse bedrijven bieden al ondersteuning zonder dat dat de consument een cent meer kost (die betaalt al voor de iPhone en ’t product wat ze willen kopen bij die bedrijven ten slotte). En nu in Nederland zou je wél met extra kosten opgescheept worden? Ik denk niet dat Apple daar aan mee zou willen werken, en als dat wel zo is dan geloof ik niet dat Apple Pay in Nederland een succes gaat worden.

    Banken hier zijn wat een hoop dingen betreft net zo IT-minded als een stuk baksteen. Het liefst graaien ze alles waar ze hun vingers in vast kunnen grijpen, en rekenen ze (steeds hogere) kosten voor dingen vóór dat alles gedigitaliseerd was gratis waren, ook hogere kosten. De bankensector heeft volgens mij niet echt een mooie toekomst als ze vast blijven houden aan dat faalbeleid.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Ik snap de hype nog steeds niet. Is het nou zo ingewikkeld om te betalen zoals we dat nu doen? Gaat ApplePay dat radicaal veranderen en wil ik nooit meer terug? Voorlopig (en dan denk ik toch zeker in een termijn van vele jaren) is het leuk dat het kan en dat er weer een betaaloptie bijgekomen is. Maar dat dit de zaak op zijn kop gaat zetten en we het straks allemaal gebruiken geloof ik geen snars van.

    En verder lijkt het me logisch dat de bank of de winkelier deze kosten op de klant verhaalt. Op wie anders? Als de klant dit wil, prima, maar dan ook op eigen kosten net als bij een Creditcard. Tenzij Apple dit natuurlijk kostenloos aanbiedt.

  • Profielfoto
    madcat

    Banken hier zijn wat een hoop dingen betreft net zo IT-minded als een stuk baksteen.

    Ik denk dat je hier je heel erg in vergist, de grote banken “ABN, ING en Rabo” zijn juist IT bedrijven aan het worden en weten steeds beter wat wel en niet kan in de IT.

    Maar ik denk dat je wel gelijk hebt dat ze bang zijn voor concurrentie en liever hun eigen “oplossing” willen verkopen. Ik ben overigens prima tevreden met het contactloos betalen. Echter zou ik graag zien dat ApplePay ook in nederland te gebruiken is. Al dan niet met een paar cent transactie kosten.

  • Profielfoto
    MrJvG

    Ik snap de hype nog steeds niet. Is het nou zo ingewikkeld om te betalen zoals we dat nu doen?

    2 woorden; geen pinpas!

    Ik ben overigens prima tevreden met het contactloos betal

    Werkt inderdaad prima. En velen malen sneller dan de pas te dippen. Ook bedragen boven de 25 euro, pinpas er langs en code intypen, inderdaad stuk sneller.

  • Profielfoto
    w1mster

    Rabobank vreest de concurrentie en begint vast aan een campagne om Apple Pay minder aantrekkelijker te laten lijken – kosten in rekening brengen. Dat werkt goed bij Nederlanders. Daarnaast kan de bank zo bekijken hoe het land erbij ligt en of het plan veel weerstand oproept. Slimme zet. Gelukkig bankier ik elders.

  • Profielfoto
    Aerea

    Ik hoop dat Apple geen contract tekent met een bank als de bank extra kosten vraagt voor gebruik van Apple Pay.

  • Profielfoto
    hokkie

    De winkelier moet er maar voor betalen. De winkelier gaat kassa handelingen sneller uitvoeren en zal aantrekkelijker worden voor zijn klanten, dus die zou er dan ook voor moeten betalen.

    Zinloze opmerking! Jij denk werkelijk dat een winkelier deze kosten voor zijn rekening neemt? Meer klanten, hoe kom je daar nu weer bij?

  • Profielfoto
    Marijn100

    De kosten naar iemand anders doorvoeren wordt nog lastig. Aangezien Apple Pay gewoon een betaling is net EMV contactloos en de winkelier niet het verschil in een transactie ziet tussen Apple Pay en een gewone contactloze pas.
    De winkelier kan ook niet Apple Pay betalingen blokkeren zonder heel contactloos betalen te blokkeren. De transactiekosten zullen dus of door de bank of door de consument betaald moeten worden.

  • Profielfoto
    Martink

    Het is heel normaal dat bedrijven transactiekosten betalen. Per transactie moet er betaalt worden bij een bank. Dat hier bij gebruik Apple pay iets bovenop komt lijkt me niet raar. Voor iDEAL wordt ook al extra transactie kosten betaald. (Belachelijk dat sommige bedrijven dit doorrekenen naar klant)
    Lijkt mij raar als ze nu ineens gaan invoeren dat consumenten ook transactiekosten moeten betalen. Is dit wel juist begrepen? Bedrijven zijn ook klant van bank

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. De kans is groot dat ik bij de Rabobank weg ga, die bank is zo ouderwets… geen fatsoenlijk draadloze betalings mogelijkheid. Irritante k app.

    Tijd voor een revolutie!

  • Profielfoto
    Rolf

    Bank sector is wel toe aan aan wat vernieuwing. Apple bank? Zou zo maar kunnen gezien het vertrouwen wat klanten in Apple hebben.

    haha, zeker. Vooral het vertrouwen dat klanten al lang NIET meer in banken hebben.

  • Profielfoto
    MrJvG

    Bank sector is wel toe aan aan wat vernieuwing. Apple bank? Zou zo maar kunnen gezien het vertrouwen wat klanten in Apple hebben.

    haha, zeker. Vooral het vertrouwen dat klanten al lang NIET meer in banken hebben.

    Zo heel gek is dat niet eens gedacht. Apple heeft kassaldo waar je u tegen zegt. Als ergens je geld veilig is, is het bij Apple.

    Omdat het aantal bankkantoren en pinautomaten daalt, groeit de afstand tot de klanten. Er is behoefte aan slimmere software om klantengedrag te analyseren. Bijvoorbeeld om diensten op maat aan te kunnen bieden of sneller frauduleuze handelingen op te sporen.
    Bovendien hoelang hebben we een bank nog nodig?
    Het risico bestaat dat technologiebedrijven het contact met de klant volledig overnemen en de functie van een bank uithollen.
    Daar is de Rabobank gewoon bang voor dat ze met zulke uitspraken komen.
    Apple heeft een miljard creditcards gekoppeld aan zijn iTunes-winkel, er wordt al geëxperimenteerd om met Apple Pay contant geld te trekken uit de betaalautomaat. Nog even en we krijgen ons salaris uitbetaald in iTunes-tegoedbonnen.

  • Profielfoto
    joram

    Contactloos betalen… ook zo’n goed voorbeeld van hoe het niet moet. Als een kwaadwillend persoon met een geknutseld apparaatje door het winkelcentrum loopt kan hij zonder problemen maximaal €25 op afstand jatten. Per persoon. Dat is al bewezen ook zelfs: http://jdreport.com/handig-hoor-dat-contactloos-betalen-zakkenrollen-voor-1-miljoen-per-nfc-kaart-door-bug/

    http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014/49/pas-met-nfc-chip-niet-veilig

    Dat banken steeds meer IT-bedrijf worden kan best, maar dan wel een behoorlijk slecht IT-bedrijf.