App Store luidt 2015 in met recordverkopen

Door: Raymon - 0 reacties

Het jaar is nog maar net begonnen, maar de App Store heeft nu al een aantal records bereikt. Apple maakt vandaag een aantal indrukwekkende cijfers bekend. Zo is er in de eerste week van januari een recordbedrag uitbetaald aan ontwikkelaars.

In de eerste week van het nieuwe jaar werd voor half miljard dollar aan apps gekocht en nieuwjaarsdag 2015 werden de meeste apps ooit verkocht. Ook in 2014 ging het goed, toen zagen ontwikkelaars totaal 10 miljard dollar aan inkomsten via apps, bovendien werden 50 procent meer aankopen in de App Store gedaan.

Sinds de lancering van de App Store heeft Apple 25 miljard dollar uitbetaald aan ontwikkelaars. Er lijkt steeds meer te worden verkocht via de App Store, dat is waarschijnlijk te danken in-app aankopen. Voor consumenten soms irritant, maar voor ontwikkelaars is dat goede business gebleken.

Feestdagen en iOS 8

De feestdagen hebben bijgedragen aan de acceleratie van de verkoop van apps. Tijdens de feestdagen bleken iPhones en iPads populair onder de boom. Op nieuwe apparaten worden ook nieuwe apps gedownload.

Sinds iOS 8 kunnen ontwikkelaars nieuwe apps zoals toetsenborden, extensies en widgets maken. Deze vonden gretig aftrek. Ook zijn HealthKit en HomeKit geïntroduceerd, dat dient als brug tussen apps voor health en home automation.

Verdeling inkomsten en kritiek op App Store

25 miljard dollar is een indrukwekkend bedrag, maar dat wil niet zeggen dat iedere ontwikkelaar goud geld verdient. Uit een recent onderzoek bleek dat de helft van de iOS-ontwikkelaars minder dan €370 per maand met hun app verdient. Bij Android app-ontwikkelaars is dit percentage overigens 64%.

Een veelgehoord kritiekpunt van ontwikkelaars op de App Store is dat het niet mogelijk is om gebruikers te laten betalen voor updates. Grote updates worden daardoor vaak als nieuwe app uitgebracht worden die opnieuw gekocht moet worden. Wat bij gebruikers weer tot ergernis leidt.
appsforred-16x9

Apps for Red

Een nieuw initiatief in de App Store was Apps for Red. Rond Wereld Aids Dag boden 25 apps extra in-app content aan. De opbrengst ging naar het wereldfons voor de bestrijding van aids. Apple dondeerde zelf ook een deel van de opbrengst van alle verkochte producten.

Totaal werd hiermee 20 miljoen dollar opgehaald. Apple werkt al langer samen met RED en doneerde de afgelopen jaren meer dan 100 miljoen dollar.

Meer cijfers? Hieronder het volledige persbericht:

CUPERTINO, 8 januari 2015 – Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat het aantal factureringen van de App Store in de eerste week van januari een nieuw record heeft bereikt. Klanten van over heel de wereld besteedden bijna een half miljard dollar aan apps en aankopen vanuit apps, en nieuwjaarsdag 2015 was de dag met het grootste aantal aankopen in de App Store ooit. Deze prestaties volgen op een jaar waarin ook al records werden gebroken: het aantal factureringen steeg in 2014 met 50 procent en voor ontwikkelaars werd voor meer dan 10 miljard dollar aan inkomsten via apps gegenereerd. Tot dusver hebben App Store-ontwikkelaars bij elkaar 25 miljard dollar verdiend met de verkoop van apps en games. Met de komst van iOS 8, de belangrijkste iOS-update ooit, kregen ontwikkelaars de mogelijkheid fantastische nieuwe apps te maken en innovatieve functies te presenteren die razend populair bleken te zijn bij App Store-klanten wereldwijd.

“Na een ongekend succesvol jaar voor de App Store en onze gemeenschap van ontwikkelaars is dit jaar fantastisch gestart”, vertelt Eddy Cue, senior vice president Internet Software and Services van Apple. “We zijn ontzettend trots dat ontwikkelaars zoveel creativiteit en innovatie toepassen in de apps die ze voor iOS-gebruikers maken, en dat de gemeenschap van ontwikkelaars nu meer dan 25 miljard dollar heeft verdiend.”

Tijdens de feestdagen schreven de klanten van de App Store geschiedenis met hun steun voor Apps voor (RED), een speciaal initiatief in de Store met exclusief materiaal waarbij de volledige opbrengst ten goede kwam van het Wereldfonds voor de bestrijding van aids. Apple doneerde dit kwartaal een recordbedrag van 20 miljoen dollar en heeft sinds de start van de samenwerking met (RED) al meer dan 100 miljoen dollar gedoneerd.

Grote en kleine ontwikkelaars in alle 24 categorieën van de App Store maken fantastische apps voor iOS. Vooral de nieuwste generatie onafhankelijke game-ontwikkelaars vormt een bijzonder inspirerende categorie – zoals het Britse ustwo, maker van de game Monument Valley, het Australische Hipster Whale, maker van de slimme, intuïtieve game Crossy Road, en het Amerikaanse Sirvo, de uitvinder van Threes!, een puzzel die door de App Store is uitgeroepen tot game van het jaar voor iPhone.

“We hadden nooit kunnen dromen dat we zoveel succes zouden hebben. Crossy Road is pas sinds de laatste zes weken van vorig jaar in de App Store verkrijgbaar”, aldus Matthew Hall, medeoprichter van Hipster Whale. “We hebben in een paar maanden tijd een eenvoudige, leuke game gemaakt die werd aanbevolen in de App Store en vervolgens wereldwijd steeds populairder werd in de App Store-ranglijsten – echt ongelofelijk.”

Innovaties van ontwikkelaars in de App Store kregen in iOS 8 een extra impuls dankzij Swift, een krachtige nieuwe programmeertaal waarmee ontwikkelaars nog gemakkelijker mooie apps kunnen maken. Daarnaast was er de introductie van de solide frameworks HealthKit en HomeKit. Dankzij HealthKit kunnen ontwikkelaars van gezondheids- en fitnessapps gegevens delen met de Gezondheid-app. HomeKit is een framework waardoor ontwikkelaars software kunnen maken die domotica (apparatuur voor woonhuisautomatisering) kan detecteren en configureren, ermee kan communiceren en deze kan aansturen. Daarnaast maakten ontwikkelaars in iOS 8 kennis met Metal, een grafische technologie die bedoeld is om de prestaties van A7- en A8-chips te optimaliseren en die door grote game-ontwikkelaars wereldwijd met open armen is ontvangen.

In 2014 kregen ontwikkelaars in de App Store bovendien de beschikking over nieuwe voorzieningen als voorvertoningen van apps, appbundels, TestFlight voor bètatests van prerelease-versies van apps, een uitgebreide categorie met apps voor kinderen tot 12 jaar, China UnionPay als betaaloptie voor klanten in China, en Apple Pay, waarmee het nog gemakkelijker is om veilig te betalen.

Apple Pay is sinds de introductie in oktober favoriet onder klanten, ondernemingen en app-ontwikkelaars. Steeds meer banken en kredietverenigingen ondersteunen Apple Pay – in totaal vertegenwoordigen zij circa negentig procent van alle creditcardaankopen in de VS. Toonaangevende ondernemingen als Bloomingdale’s, Disney Store, Duane Reade en Walgreens bieden hun klanten het gebruiksgemak, de privacy en de veilige betaalmogelijkheden van Apple Pay. Ook een aantal van de populairste apps als HotelTonight, OpenTable, Target en Ticketmaster profiteren van het gemak en de privacy van Apple Pay, en maken het gebruikers nog gemakkelijker veilig aankopen te doen.

“De reacties die we kregen van klanten van HotelTonight sinds de invoering van Apple Pay waren fantastisch”, zegt Sam Shank, CEO van HotelTonight. “Ons huidige klantenbestand maakt gretig gebruik van Apple Pay en we zien het aantal nieuwe klanten steeds verder groeien, vanwege de eenvoudige, veilige benadering van betalen die Apple Pay biedt.”

Apple heeft de app-revolutie ontketend met de lancering van de App Store in 2008. Sindsdien is er een compleet nieuwe branche ontstaan rondom app-ontwikkeling en -ontwerp. Binnen zes jaar zijn er alleen al in de Verenigde Staten 627.000 nieuwe banen gecreëerd dankzij het iOS-ecosysteem.* iPhone-, iPad- en iPod touch-bezitters in 155 landen kunnen in de App Store kiezen uit een assortiment van meer dan 1,4 miljoen apps. En 725.000 daarvan zijn speciaal voor iPad gemaakt. Dit aanbod omvat maar liefst 24 categorieën, waaronder Games, Sociaal netwerken, Foto en video, Sport, Gezondheid en fitness, Reizen en Kinderen.

Tot dusver hebben App Store-ontwikkelaars bij elkaar 25 miljard dollar verdiend met de verkoop van apps en games. Met de komst van iOS 8, de belangrijkste iOS-update ooit, kregen ontwikkelaars de mogelijkheid fantastische nieuwe apps te maken en innovatieve functies te presenteren die razend populair bleken te zijn bij App Store-klanten wereldwijd.

Reacties

0 reacties