Wie legt Apple het vuur aan de schenen in 2015?

32 reacties

Het gaat goed met Apple. Met de iPhone wordt record na record verbroken, de koers van het aandeel doet het lekker, iedereen is (meestal) blij met zijn of haar Apple apparaat, kortom, je zou bijna denken dat men zich bij Apple geen zorgen hoeft te maken over 2015.

Niets is minder waar. Laten we eens kijken wat de grootste bedreigingen voor Apple zijn. Is het Google, Samsung, toch Microsoft of had Tim Cook maar beter niet uit de kast kunnen komen? 

Samsung, Android, Google, Etc.

Als je mensen vraagt wat de bedreigingen voor Apple zijn dan zullen ze al snel over Android beginnen. Daar is al veel over gezegd en valt veel tegen in te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de nadelen van de gefragmenteerde Android-markt, de superieure Apple gebruikservaring, het feit dat Apple niet verdient aan de informatie die het bedrijf verzamelt over zijn gebruikers en dus goed omgaat met privacy, etcetera.

De iPhone-concurrentie

Ondanks de concurrentie van Android telefoons lijkt het er op dat het marktaandeel van de iPhone nog steeds groeit. Afgelopen week bijvoorbeeld bleek meer dan de helft van alle geactiveerde smartphones van Apple te komen.

Omdat de meeste mensen in de markten waar Apple zijn geld verdient al een smartphone hebben is het interessant te kijken naar hoeveel mensen van een ander merk naar Apple overstappen en vice versa. Als Apple er in blijft slagen het grootste deel van de overstappers naar zich toe te trekken in plaats van ze naar de concurrent te verjagen, dan blijft er op termijn geen Android gebruiker over.

Grootte van de bedreiging: 1 punt: Apple moet gewoon doorgaan met wat het de afgelopen jaren heeft gedaan en het blijft goed gaan.

Xiaomi

De Chinese startup Xiaomi maakte eerder deze week op Facebook bekend een investering van 1,1 miljard dollar te hebben binnengehaald. Daarmee is het op dit moment de meest waardevolle startup ter wereld ($45 miljard). Alleen Facebook was in z’n startupfase op een bepaald moment meer waard, pakweg $50 miljard. Xiaomi probeert Apple zo veel mogelijk te kopiëren, doet dat met Android-telefoons en verkoopt deze vooral in China. Het bedrijf houdt de prijs van z’n smartphones zo laag mogelijk en verkoopt ze aan zo veel mogelijk mensen. Dat lukt aardig; in het derde kwartaal van 2014 verkocht Xiaomi 16 miljoen toestellen.

Xiaomi’s productpresentaties hebben soms wel iets van Apple…

Apple doet juist het tegenovergestelde door voor een zo hoog mogelijke marge te gaan en de markt voor goedkope telefoons aan anderen over te laten. Dat is onderdeel van het ‘Apple DNA’: je focussen op dure producten die meer geld in het laatje brengen en niet je energie verspillen aan iets wat minder oplevert.

Maar de grote groei is er uit voor Apple, in de traditionele markten althans. Nagenoeg iedereen heeft al een smartphone en groei kan nu voornamelijk nog gerealiseerd worden door klanten af te snoepen van de concurrent. Als dat makkelijk was, dan had Apple in de afgelopen jaren met de Mac en OS X wel wat meer marktaandeel van Windows afgesnoept.

De strijd om de nieuwe smartphoneklanten speelt zich af in Azië. Daar zijn nog veel mensen die helemaal geen smartphone hebben. Volgens Apple’s CEO Tim Cook is het slechts een kwestie van tijd totdat de Chinese markt verantwoordelijk is voor de grootste bijdrage aan Apple’s omzet.

Apple doet het nu al niet onaardig in Azië, maar wat als een lokale concurrent over een paar jaar in staat blijkt te zijn een smartphone te maken die wel direct met Apple concurreert? Xiaomi bestaat nu vier jaar en heeft in die tijd bewezen dat alles mogelijk is als je een aantal slimme mensen een pot met geld geeft.

Grootte van de bedreiging: 2 punten: Apple moet oppassen dat andere spelers niet zo groot te worden dat ze een groeimarkt al veroverd hebben voordat het bedrijf zelf een goede positie heeft. Misschien is een goedkope, minder geavanceerde telefoon, speciaal voor de armere landen, zo’n gek idee nog niet. Jony Ive die zich negatief over Xiaomi uitlaat helpt misschien ook.

Microsoft, Xamarin

Onderdeel van het fundament onder het succes van Apple is de voorsprong die het bedrijf heeft op concurrerende producten. De iPhone is mooier, dunner en lichter dan de telefoons van Samsung en Microsoft. Consumenten en experts noemen iOS superieur over Android en Windows Phone. De apps voor iOS zijn beter en gevarieerder dan die voor andere mobiele platformen. Voor Apple is het de kunst die voorsprong te behouden.

Er was een tijd waarin iedereen een iPhone wilde omdat iOS er veel mooier uitzag. Dat is al lang niet meer zo, Android en Windows Phone kunnen er ook heel mooi uit zien. Apple was de eerste met een 64-bit-architectuur waarmee snellere en geavanceerdere applicaties mogelijk werden. Binnen een paar jaar zijn alle smartphones echter 64-bit en is Apple dit voordeel kwijt.

Je kunt je überhaupt afvragen of iOS en OS X nog voordelen bieden als je alleen maar e-mailt, Facebookt, op het web surft en op WhatsApp en/of Snapchat zit. Kortom, als je apps gebruikt die onder een ander besturingssysteem net zo goed werken als met iOS.

Nu Microsoft zo succesvol is met mobiele Office-abonnementen zou het kunnen gebeuren dat Microsoft uiteindelijk met Office ook de mobiele markt zal domineren. Pages en Numbers zijn mooi, maar de doorgewinterde Office-gebruiker (en daar zijn er nogal wat van) blijft, indien mogelijk, gewoon bij wat hij kent. Office is er nu voor iOS en Microsoft verdient er nog goed aan ook, iets wat Apple nooit gelukt is met software.

Microsoft is op meer fronten goed bezig. Stel je maakt een app die een servercomponent nodig heeft. Het ontwikkelen van dat deel is redelijk complex: je moet het zelf doen en als je veel gebruikers krijgt dan wordt het al snel ingewikkeld en duur.

Als ontwikkelaar kun je ook bij Apple terecht. iCloud biedt allerlei mogelijkheden voor ontwikkelaars, het schaalt uitstekend, maar het werkt alleen met iOS en OS X. Als je (later) ook voor Android wilt uitrollen moet je weer opnieuw beginnen. Veel ontwikkelaars zoeken daarom naar een oplossing die voor alle platformen werkt en daar is Azure van Microsoft in 2014 zo’n beetje marktleider geworden.

Ook komt de vraag op of er niet een product is waarmee je een app maar één keer hoeft te ontwikkelen en dan op meerdere platformen (iOS, Android, Windows Phone) kunt uitrollen. Die producten zijn er natuurlijk maar waren tot voor kort niet al te succesvol. Tot dat er Xamarin kwam.

Xamarin heeft ook z’n eigen developer awards. In 2014 gewonnen door de Nederlandse Belastingdienst.

Xamarin werkt prima (op een pc) en steeds meer apps worden ermee ontwikkeld. Het aantal Xamarin developers gaat in 2015 over het miljoen. Leuk voor die ontwikkelaars, maar niet leuk voor Apple. Een met Xamarin gebouwde app werkt met meerdere besturingssystemen en gebruikt veel van de unieke iOS-functies niet. Zo wordt iOS steeds minder onderscheidend, hoeveel Apple ook innoveert.

Grootte van de bedreiging: 3 punten: Apple moet zorgen dat iOS uniek blijft om zo de voorsprong te behouden. Zaken als iBeacons, de Health-App, HomeKit en Apple Pay zijn fantastisch, maar zeker in hun huidige staat niet voldoende.

Apple

Wat als de Apple Watch nou geen succes wordt? Ooit was de Macintosh het nieuwe product dat Apple van de ondergang moest redden. Aanvankelijk begon het veelbelovend maar als we John Sculley, destijds Apple CEO, mogen geloven waren er een jaar later dagen waarop er maar één Macintosh verkocht werd.

Wordt Apple Watch Apple’s next big thing?

Hoe de introductie van de Apple Watch zal lopen is redelijk voorspelbaar: hordes Apple-fans zullen rijendik voor de winkels staan en in eerste instantie zal het overal uitverkocht zijn. Apple zal zeggen dat de vraag zelfs nog groter is dan verwacht en sommige journalisten zullen roepen dat het toch erg tegenvalt. Minder voorspelbaar is hoe het een jaar na de introductie van de Apple Watch gaat. Zal dan blijken dat Apple het horloge, iets wat in zijn traditionele vorm een aflopende zaak was en als smartwatch nog niet van de grond kwam, terug op de kaart heeft gezet? Zal het Apple lukken ook in de modewereld een naam te vestigen?

Apple richt met de Watch zijn pijlen op een volledig nieuwe productcategorie. Dat is goed en de aandeelhouders zijn blij. Maar of de Watch echt zo goed is als het nu lijkt, dat moet nog blijken. Apple Maps zag er in eerste instantie ook veelbelovend uit maar dat liep toch anders. iTunes Radio moest later ‘gefixt’ worden met een overname van een paar miljard. En nog steeds verliest Apple iedere dag marktaandeel wat betreft muziekverkopen. Ook tussen de managers bij Apple zitten een paar rotte appels, hopelijk zijn dat er niet te veel.

Grootte van de bedreiging: 4 punten: Het grootste risico voor Apple in 2015 is wellicht Apple zelf. Al weten we wel zeker dat de geaardheid van CEO er niet toe doet.

Reacties

32 reacties
  • Profielfoto
    Nick Seamore

    http://www.nu.nl/mobiel/3964406/amerikanen-tevredener-met-samsung-telefoons-dan-iphones.html

    Amerikanen waren eerst ook tevredener over Obama dus wat is je punt?

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik ben bang dat een Apple watch niet verder dan 3 dagen op 1x laden werkt.

    Drie dagen lijkt me science fiction, ik dacht dat Apple al heeft gezegd dat hij elke avond in het stopcontact moet.

  • Profielfoto
    recoiller

    Van mij hoeft de vernieuwing niet eens zo erg als alles maar werkt. De Apple Watch is de eerste innovatie die niet van Steve zou komen. Ik hoop dat het een succes wordt zoals de iPad maar voor nu reken ik er nog niet op. Ook de vormgeving lijkt me niet ideaal voor op de pols omdat het best ‘bulky’ is volgens mij en je makkelijk ergens achter blijft haken.

    Ik heb nu een gewoon horloge en een Fitbit waar ik erg blij mee ben, ik vraag me af of een Apple Watch beiden zou kunnen vervangen. Ik ga echter niet met 2 horloges lopen en mijn reguliere horloge is een kwaliteitshorloge dat ik ook om ego en status draag. Een fitbit gaat ongeveer een week op 1x laden. Mijn reguliere horloge draait al meer dan 7 jaar op de eerste batterij nu. Ik ben bang dat een Apple watch niet verder dan 3 dagen op 1x laden werkt.

  • Profielfoto
    maconly

    De vernieuwing is al jaren zoek platter en groter en icoontjes veranderen .

    Waar blijft de smart tv van apple ?

    Wanneer komt er een iphone die 3 dagen op een ladig werkt ?

    Wanneer valt Apple de telecomproviders aan?

  • Profielfoto
    recoiller

    Die rechtszaak is inderdaad wel erg Amerikaans maar toch ook wel interessant.
    Tevens raakt het deels de frustratie waar steeds meer gebruikers mee kampen.

    De 16Gb omschrijft de totale schijfcapaciteit van de iPhone. De telefoon werkt alleen met het besturingssysteem er op dat schijnbaar al 3,5Gb in beslag neemt. Dat is meer dan 20% van de schijfruimte.
    Stel dat je een aanhangwagen van 2 kuub koopt en als je hem dan gebruikt blijkt dat bijna een halve kuub niet bruikbaar is omdat daar een reservewiel moet liggen dan kun je ook stellen dat ze beter de beschikbare capaciteit kunnen communiceren en niet de ‘technische’ capaciteit.

    Als je vervolgens je besturingssysteem op aanraden en advies van Apple gaat updaten vraagt hij om minimaal 5Gb aan vrije schijfruimte vrij te maken. Dus voor het updaten vraagt het systeem van Apple 8,5Gb schijfruimte van een schijf van 16Gb. Bij normaal gebruik is het vrij ongebruikelijk dat je zoveel schijfruimte over hebt.
    Dat is meer dan de helft van de totale ruimte van de schijf. Dan kun je stellen dat Apple 2 alternatieven bied:
    – maak gebruik van en computer voor de update
    – koop capaciteit op iCloud
    Echter.. Veel gebruikers gebruiken de iPhone zonder koppeling met een computer. Apple geeft ook aan dat dit kan.
    Dan blijft capaciteit op iCloud over waardoor gebruikers verplicht worden om extra kosten te betalen.
    Hoe je het ook wendt of keert, voor een gebruiker voelt dit op zijn minst ongemakkelijk.

    Vanuit Apple kun je ook stellen dat ze nergens echt over de schreef gaan. Echter het laat wel zien dat het belang van de gebruiker niet op de eerste plaats staat. En dat is exact waardoor de weerstand richting Apple groeit.

  • Profielfoto
    remcojan

    en nu lees ik in de krant ook over een rechtszaak tegen oneerlijke reclames van Apple omdat ze adverteren met een iPhone van 16GB, terwijl de consument eigenlijk slechts 12,5 GB krijgt.

    Die rechtszaken moet je niet al te serieus nemen. Zodra men in de VS een gaatje ziet om zo’n rechtzaak aan te spannen (met idioot hoge schadeclaims) dat doet men dat. Niet alleen tegen Apple. Voor iedere smartphone en tablet geldt hetzelfde v.w.bb geheugen als bij Apple. Sommige scoren zelfs slechter als het gaat om werkelijk beschikbare ruimte.

  • Profielfoto
    streeff

    Ik denk zelf dat de grootste bedreiging inderdaad uit de Microsoft/Xamarin hoek komt. Dat is naast Apple het enige ‘kamp’ waar dingen vandaan komen die ‘het gewoon doen’ en lang meegaan.

    Ik heb persoonlijk een zwak voor de power-to-the-people-filosofie van Firefox OS, HTML5 etc. maar het zal helaas tot eind 2015 duren voordat dit enige vaart krijgt (behalve op het web natuurlijk).

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Inderdaad, het grootste gevaar voor Apple kon Apple zelf wel eens zijn.

    Waarom moeten bijv. telefoons en iPads nog steeds dunner, waarom niet meer accu capaciteit? En waarom ligt tempo van het integreren van ontwikkelingen vanuit de Linux wereld zo laag? Bedenk maar eens Mac en Windows de enige 2 platformen zijn die Docker, gebruikt in de developers community, nog niet ondersteunen? Om maar eens een paar dingen te noemen.

    Het zou goed zijn als Apple de ramen weer eens open zet en goed kijkt welke ontwikkelingen om hen heen allemaal gebeuren.

  • Profielfoto
    seffen99

    Het grootste gevaar voor Apple is inderdaad Apple zelf.

    Waarom? Ze nemen zichzelf te serieus.

    Begrijp me niet verkeerd, ik heb een iphone 6 (naar alle tevredenheid), maar ik kan maar slecht tegen het hele PR-circus om Apple heen.
    Als je daar objectief en van een afstand naar kijkt doet het haast incestueus aan.

    Dit kan (is al aan het) doorschieten, waarbij mensen Apple-moe gaan worden. Het sluit ook aan bij wat al eerder is gemeld, namelijk dat Apple (op een ongezonde manier) naar binnen gericht is en de gebruikers uit het oog verliest.

    Ik vraag me ook af of John Ivy wel kan lachen, of dat hij tijdens het opnemen van zo’n walgelijk promotiefilmpje aan de verdovende middelen zit en met z’n reet op een hoopje punaises is gaan zitten.

    Overigens (niks dan goeds over de doden) vond ik Steve Jobs maar een enge man met narcistische trekjes. Tim Cook (hoe medogenloos hij wellicht is) komt heel wat menselijker over.

  • Profielfoto
    poing

    De grootste bedreiging voor Apple is Apple zelf.

  • Profielfoto
    Macwerk

    Dat het allemaal dunner en lichter moet ben ik persoonlijk niet zo’n fan van want alles word enorm groot dus in mijn ogen onpraktisch. Zo vind ik mijn zware ipad 3 fijner dan mijn dunne lichte ipad air met wel een fijnere connector dat wel.

    Toekomst visie:
    Ik lees in het stuk niks over een smartglass. Ik denk wel aan een smartring,
    Smartbattery, wireless powercord. Eigenlijk slimme innovaties bij bestaande Apple producten die nieuwe gebruikers moeten enthausiasmeren voor Apple te gaan.

    Als ik bijvoorbeeld zo’n domme Samsung smartphone gebruiker zie dan denk ik smakelijk aan dat Apple lang niet verslagen zal worden.
    Als ik iemand zie met een iphone dan is dat iemand van mijn club uit Palo Alto en die mensen spreek ik makkelijk aan om eens over Apple te chatten met elkaar.
    Ook dat de gewonere mens een iphone heeft vind ik wel geinig, maar ik hoop niet dat Apple een Microsoft imago gaat krijgen daardoor.

    Over Tim Cook ben ik kort en krachtig. Steve heeft zijn zege gegeven aan Tim, dus daar valt niet over te twisten.

  • Profielfoto
    KR1275

    De grootste bedreiging komt uit Noord-Korea!

    Red Star 3

  • Profielfoto
    computer space

    Apple is inderdaad zijn eigen nemesis, maar dat heeft niks met de watch van doen. Probleem is dat het stug iphone, ipad en mac apart houdt. Ik wil een OSX iPhone, op 14nm X86 processor.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Ik heb me na 7 heerlijk uitgeleefd op bugreport.apple.com met 30+ klachten; heerlijk Hollands [passief-]agressief

    Die houding zal dan echt de doorslag geven;-)

  • Profielfoto
    seek

    @Waffle We zitten op zelfde lijn. Ook ik vind de boel te bleek en te klein -> onduidelijk.

    Ik heb me na 7 heerlijk uitgeleefd op bugreport.apple.com met 30+ klachten; heerlijk Hollands [passief-]agressief. ‘k Zal niet de enige (misschien wel de enigste) geweest zijn, want wat versies later werd het iets beter.

  • Profielfoto
    Waffle

    Johny Ive moet van UI design afgehaald worden. Met zn achterlijke rondjes..

    Inderdaad, ronduit walgelijk!

    Van mij mag Ive ook wel eens wat mooiere hardware gaan ontwerpen. We hebben sinds 2007/2008 eigenlijk niets “nieuws” meer gezien, alsmaar dat aluminium en glas… Ik snap best dat veel mensen dat mooi vinden, maar ze moeten niet stagneren qua ontwerp. Ik hoop ten minste niet dat Apple de lijn van Duitse autofabrikanten gaat volgen:lol:

    De interface van iOS vind ik eigenlijk ook geen vooruitgang. Ze mogen bij Apple de Wet van Fitts wel eens gaan volgens: de interface elementen zijn op sommige plekken naar mijn idee te klein. Een iets grotere hitbox om het refreshknopje in Safari zou bijvoorbeeld al een goede stap zijn. Over de duidelijkheid van de hele interface kan je ook lang twisten, maar eigenlijk had ik liever de blauwe balkjes met knopjes dan de tundra van wit die iOS 7 met zich meebracht.

    Het lijkt er ook op dat Apple OS X steeds verder dicht gaat timmeren, en zodra dat gebeurt raken ze mij echt kwijt.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Ik denk dat Apple vooral moet uitkijken voor de consument die zich op termijn tegen het bedrijf zal beginnen verzetten. Die MacBook Pro GPU-gate is er één van, en nu lees ik in de krant ook over een rechtszaak tegen oneerlijke reclames van Apple omdat ze adverteren met een iPhone van 16GB, terwijl de consument eigenlijk slechts 12,5 GB krijgt.

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik denk dat de grootste bedreiging voor Apple hierboven niet staat vermeld, die komt namelijk van de providers.

    In veel landen – de Verenigde Staten aan top – is het heel normaal dat de telecomproviders een iPhone voor $200 aanbieden aan de consument. Als tegenprestatie wordt die laatste groep geconfronteerd met een hoge rekening voor spraak en data, maar dat interesseert ze niet veel. Probleem is dat het subsidiëren van smartphones ontzettend veel geld kost, terwijl Apple met de winst gaat lopen.

    De kans dat er in deze situatie op korte termijn iets verandert is niet groot, de telecommarkt in veel landen is een oligopolie. Op lange termijn is een oligopolie echter een riskante marktvorm, en als er een nieuwe speler toetreedt of een oude de strategie aan gaat passen kan het snel over zijn met subsidies (zie bv. China Mobile dat vorig jaar de subsidies met $2 miljard heeft verlaagd).

    Dan wordt de consument geconfronteerd met de echte prijs van een iPhone, en zal er een behoorlijk deel afhaken. Gewoon omdat ze het niet kunnen of willen betalen. Veel analisten twijfelen nu al aan het succes van de Apple Watch, omdat een prijs van $350 een probleem vormt voor veel consumenten. Een iPhone is ruim twee keer zo duur, dan kun je uitrekenen hoe ze daarop zullen reageren.

  • Profielfoto
    seek

    Johny Ive moet van UI design afgehaald worden. Met zn achterlijke rondjes..

    Inderdaad, ronduit walgelijk!

  • Profielfoto
    recoiller

    Ik denk dat inderdaad Apple zelf zijn grootste bedreiging vormt. I.p.v. steeds dunner en lichter zouden ze hun focus beter weer op gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid richten. Or they gonna loose a loyal user.

    Helemaal mee eens. In het tijdperk van Steve Jobs had Apple “fans”. Tegenwoordig zijn het Apple gebruikers. Bij Tim Cook draait alles om de cijfertjes, zoals het ook altijd bij Microsoft gegaan is.
    Apple is groot geworden op de filosofie dat de gebruiker centraal stond. Helaas is dat voorbij en daardoor zullen heel veel bedrijven aan alle kanten gebruikers van Apple langzaam weg trekken.

  • Profielfoto
    jort_programmeur

    als Apple met zowel mac als iphone een stap maakt naar 128Bit prossecors dan staat Apple voorlopig voor in de strijd.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Inderdaad. Een iphone is dezelfde goedkope rommel, maar dan met een veel hogere winstmarge. Met kwaliteit heeft het allemaal niets te maken, wèl met sluwe marketing. Voor de Mac geldt helaas inmiddels precies hetzelfde.

    Je bent wel erg kort door de bocht en wet 1 van de marketing is: zorg dat je een goed product hebt. Rommel door iemands strot duwen met sluwe marketing lukt je maar één keer, daarna lopen je klanten bij je weg. Ik zie dat bij Apple niet gebeuren. In tegendeel, het kan de vraag van nieuwe iPhones telkens amper aan.

  • Profielfoto
    Facundo

    Apple doet juist het tegenovergestelde door voor een zo hoog mogelijke marge te gaan en de markt voor goedkope telefoons aan anderen over te laten.

    Inderdaad. Een iphone is dezelfde goedkope rommel, maar dan met een veel hogere winstmarge. Met kwaliteit heeft het allemaal niets te maken, wèl met sluwe marketing. Voor de Mac geldt helaas inmiddels precies hetzelfde.

  • Profielfoto
    MEEUW

    En waarom staat Huawei er niet bij.
    75 miljoen telefoons verkocht.
    hoogwaardig ontwikkelen van g4 netwerk apparatuur.

  • Profielfoto
    Sosumi

    mensen als het niet je smaak is koop dan een pc zet er linux op dan kan je de GUI zelf naar eigen smaak aan passen, en bij deze nog namens mij de beste wensen en een gezond en gelukkig 2015
    of pas je mac aan met iCandy tot je het wel mooi vindt.

  • Profielfoto
    KR1275

    Apple is een op en top Amerikaans bedrijf: alleen het grote geld telt! Zelfde als Google, Facebook etc. Men geeft niets om de consument, tenzij die afhaakt. Apple laat zelfs zijn vertegenwoordigers keihard vallen: de winkels die door de jaren heen – zelfs in de moeilijke tijden – Apple bleven verkopen, worden nu door Apple zelf kapot gemaakt via bar lage marges en door de eigen stores flink uit te breiden. In die stores is niks te vinden, wat je elders mist, maar het kost de oude Apple vertegenwoordigers wel het broodbeleg. Apple cares… maar niet om een ander. De BBC documentaire was ook weer zo tekenend. Terwijl Apple kapitaal heeft om een een bijdrage aan wereldverbetering te leveren. Misschien rekenen met lagere marges? Apple’s succes zal niet eeuwig zijn. Wie heeft er nog een Sony Walkman?? In de jaren 80 en 90 was het een must-have…
    De enige ‘verbeteringen’ die Apple toevoegt aan OS-X en iOS zijn er niet op verzoek van gebruiker, maar genereren Apple nog meer inkomsten.

  • Profielfoto
    franziePan

    Ik denk dat inderdaad Apple zelf zijn grootste bedreiging vormt. I.p.v. steeds dunner en lichter zouden ze hun focus beter weer op gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid richten. Or they gonna loose a loyal user.

  • Profielfoto
    Hermanko

    Dat  zo groot is maakt het gezegde :”Hoge bomen vangen veel wind” waar.
    Ik vind iOS 8, qua uiterlijk, geen verbetering, net als OS X maverick overigens. Het is met terug naar af in eenvoud, wat doorgeschoten. Hr. J. de Bouvrie zal het prachtig vinden, ik niet.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Je vergeet de consument… vooral die van de MacBook Pro 2011.

    Inderdaad.
    En die van de MBP’s uit 2007, 2008 en 2010 (allemaal gesmolten GPU’s).

  • Profielfoto
    LighScan

    Je vergeet de consument… vooral die van de MacBook Pro 2011.

  • Profielfoto
    Usain

    Johny Ive moet van UI design afgehaald worden. Met zn achterlijke rondjes.. Software moet sterk verbeterd worden, op het gebied van hardware is Apple nog superieur.