Mark Zuckerberg vindt Apple’s kijk op privacy belachelijk

Door: Raymon Mens - 50 reacties

Tim Cook vertelt in interviews graag dat de privacy van zijn klanten erg belangrijk is voor Apple. In een recent interview gaf hij daarbij een steek onder water aan Facebook en Google door te zeggen dat Apple spioneren op gebruikers wel aan andere bedrijven overlaat.

In een interview met Time Magazine bijt Facebook-CEO Mark Zuckerberg nu van zich af door te stellen dat Cook’s kijk op privacy belachelijk is en dat Apple-producten veel te duur zijn. De missie van Facebook staat bovendien haaks op die van Apple.

Zuckerberg refereert aan nog een uitspraak van Tim Cook. De Apple-CEO zei in een interview in september dat steeds meer mensen zien dat ze bij gratis internetdiensten niet de klant, maar eerder het product zijn dat vermarkt wordt. Bij Facebook zien ze dat anders, dit zei Zuck:

Het frustreert me dat gratis diensten met advertenties als slecht voor de gebruiker gezien worden. Denk je dat Apple aan de kant van zijn gebruikers staat met die hoge prijzen voor hun producten? Belachelijk. Als ze écht om hun klanten zouden geven, zouden ze hun producten wel goedkoper maken. -vrij vertaald-

Facebook wil graag iedereen in de wereld zijn diensten aanbieden. Dat bereik je volgens Zuckerberg niet met premium prijzen. Hij ziet daarom niets in het Apple-model. Het sociale netwerk is lange tijd omstreden om zijn privacy-beleid. Zo maakte het recent bekend dat data van dochterbedrijven Instagram en WhatsApp intern gaat uitwisselen. De nieuwe voorwaarden die volgend jaar in werking zullen treden, doen ook veel stof opwaaien.

Reacties

50 reacties
  • Profielfoto
    essiw

    En half internet vind Mark Zuckerberg’s kijk op privacy belachelijk.

  • Profielfoto
    Niels

    Mark Zuckerberg is zelf belachelijk, een dief, een sell out, een geldwolf. Zolang zijn gegevenstracker (want dat is Facebook) geld in het laatje brengt via reclames, kan privacy hem echt geen f**k schelen. Kijk maar naar aankomende aanpassingen in de gebruikersvoorwaarden.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ah joh. Ik vind het echt slap ge..l van de eerste orde.
    Niet van Zuckerberg, maar van de mensen die fel uithalen naar de manier waarop Facebook te werk gaat.

    Dat hele sociale platform is nu eenmaal opgebouwd uit het tracken van gegevens.
    Daarom is Facebook zo succescol. Ik weet waar mijn vrienden zitten, en mijn vrienden weten wat ik doe. En ik ontmoet nieuwe vrienden door die uitwisseling van gegevens

    Wil je niet aan die toestand meedoen (en dat zal niemand je kwalijk nemen), dan moet je er gewoon fijn wegblijven en niet zo’n grote bek geven.:)

  • Profielfoto
    basiel

    En dan te bedenken dat in het prille begin het uitgerekend zuckerberg zelf was die geen banners/advertisement op Facebook wou. Tja voor geld danst den beer zeggen ze hier in Vlaanderen.

  • Profielfoto
    polansky

    Nou Nou Karel Willem – Dat jij met je privacy te koop loopt moet jij weten. Voor anderen is dat nog steeds iets dat ze belangrijk vinden. Men hoeft niet alles over je te verzamelen en Facebook is in die drift net als Google toch enigszins doorgeslagen.

  • Profielfoto
    wensink

    Facebook is nog steeds geen verplichting.

    Google en Facebook moeten ook geld verdienen en dat doen ze met onze gegevens. In de ruil daarvoor krijgen wij een gratis top dienst.

  • Profielfoto
    sedikit
  • Profielfoto
    Zakske

    Zowel Tim Cook als Mark Zuckerberg hebben gelijk;

    [1] Bij Facebook geef je inderdaad je privacy op, maar zo zit hun business model gewoon in elkaar. Elke Amerikaanse gebruiker van Facebook levert $6+ per kwartaal op, en dat cijfer groeit nog steeds. Mocht Facebook plots $25 per jaar aan hun gebruikers vragen dan zou minstens 80% hem smeren. Zelfde geldt voor Google.

    [2] Apple is een duur merk, vooral als je naar de iPhone kijkt. Een iPhone 6 Plus kost hier €800, 53% – dat is €424! – daarvan wordt direct op de winstrekening van Apple bijgeschreven. De rest gaat op aan productiekosten, verpakking, marketing, vervoer en BTW.

    Simpel: als het je niet bevalt dan moet je het gewoon niet gebruiken / kopen.

  • Profielfoto
    donut

    Toen whatsapp werd overgenomen voor 2MLD $ was het duidelijk dat Facebook iets terug wilde hebben voor dat geld… uiteraard de data. Facebook weet veel over je.. en voor bedrijven is het heel handig- ze gaan naar facebook en weten alles van je- dankzij jou – je hebt het er zelf allemaal ingestopt.. De NSA is er niets bij-dwz zal een goede deal hebben met ze.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Dat jij met je privacy te koop loopt moet jij weten. Voor anderen is dat nog steeds iets dat ze belangrijk vinden…

    .
    Die ‘anderen’ moeten zich dan ook helemaal niet begeven op social media.
    Of dat nu Facebook of iets anders is.

    Het is gelukkig een volledig vrije keus.

  • Profielfoto
    polansky

    KarelWillem daar sla je de plank volledig mis.

    Er bestaat ook zoiets als ‘peer pressure’.

    Kun je zeggen moet je niet aan toegeven, maar zit in het beestje dat mens heet om ergens bij te horen en om binnen een groep geaccepteerd te worden.

    Wie zegt dat het een vrije keus is, begrijpt weinig van hoe mensen in elkaar zitten.

  • Profielfoto
    MrHammond

    [2] Apple is een duur merk, vooral als je naar de iPhone kijkt. Een iPhone 6 Plus kost hier €800, 53% – dat is €424! – daarvan wordt direct op de winstrekening van Apple bijgeschreven. De rest gaat op aan productiekosten, verpakking, marketing, vervoer en BTW.

    Je vergeet verreweg de belangrijkste kostenpost: de ontwikkeling van dat apparaat! Dat kan Apple zeker niet op z’n winstrekening schrijven!

    Overigens ben ik het zeker wel met Tim Cook eens, de hoeveelheid advertenties die je tegenkomt, komt me gewoon de neus uit, zelfs mét AdBlocker op de Mac en sticker op de brievenbus! En uiteindelijk betalen we daar allemaal weer voor, door producten te (moeten) kopen van de bedrijven die adverteren… “Vrije markt” heeft weinig met “vrijheid” te maken…

    @polansky: helemaal mee eens!

  • Profielfoto
    Zakske

    Je vergeet verreweg de belangrijkste kostenpost: de ontwikkeling van dat apparaat! Dat kan Apple zeker niet op z’n winstrekening schrijven!

    Onzin. Ook de ontwikkelingskosten zijn in die overige 47% inbegrepen, en die liggen een stuk lager dan jij denkt. De eerste iPhone – dat is software én hardware – kostte Apple iets meer dan $150 miljoen. Voor een bedrijf als Apple is dat peanuts.

    Er bestaat ook zoiets als ‘peer pressure’.

    Kun je zeggen moet je niet aan toegeven, maar zit in het beestje dat mens heet om ergens bij te horen en om binnen een groep geaccepteerd te worden.

    Daar heb je absoluut gelijk in, maar dezelfde “peer pressure” heeft ook invloed op iedereen die bij Apple koopt. Ik had hier onlangs zes man over de vloer, die hadden elf iPhones bij zich. Een van de zaak, en een privé. Een van die gasten had er drie! Dat is hetzelfde verhaal; iedereen heeft een iPhone, dus ik koop er ook een.

    Ik niet; ik heb geen iPhone meer en ik gebruik Facebook niet. En als je er wel gebruik van maakt moet je niet gaan lopen zeiken over je verlies aan privacy of hoe duur een iPhone is. Zowel Apple als Facebook zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

  • Profielfoto
    JohnHenry

    Hij heeft helemaal gelijk!
    Wat je ook van het product Facebook vindt het is helemaal gratis, vindt je die voorwaarden niet oke doen dan gewoon niet mee.

    Apple knijpt hun consumenten tot de laatste cent uit, neem nu de iphone 5c met 8GB wie heeft hier nu wat aan ?
    Of de instap iphone 6 met 16gb, oh je wilt meer ? dat is dan 100 euro extra.

    Komop he alsof die jump van 16gb naar 64gb 100 euro waard is ? kost Apple misschien 5 euro….
    Doen dan op zn minst 32gb minimum in deze tijden.

    Maar nee natuurlijk doen ze dit niet, dit is puur om je 100 euro extra te kloppen.

    En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden.

  • Profielfoto
    The Redesigner

    Wat Zuckerberg zegt klopt wel en ik ben het er wel mee eens. Ik vind Apple nu ook veels te duur. Heb ook geen iPhone meer, Mac is verkocht en de iPad hou ik nog even bij me. Maar of ik nog terug kom dat weet ik niet. Niet omdat de producten slecht zijn, maar omdat ik het geld wat ze er voor willen het er gewoon niet voor over heb. Vroeger kon je de HDD en het RAM geheugen in bijv. een Macbook Pro of Mac Mini upgraden. Nu gaat dat niet meer omdat ze gewoon extra centen uit je portemonnee willen persen. Dan doe ik er niet meer aan mee.
    Zelfde als Facebook. Als je het niet bevalt/niet meer bevalt stop je ermee/begin je er niet aan.

    Het vreemde is alleen dat Zuckerberg dit zegt. Iemand die ik absoluut niet vertrouw met de data/gegevens van ZIJN gebruikers.
    Zoals Richard Stallman al eens zei: Facebook does massive surveillance

  • Profielfoto
    flappah

    Het probleem met privacy is dat je het pas merkt wat een groot goed het is wanneer je het kwijt bent. Natuurlijk zal Facebook mensen adviseren om hun gegevens op te geven. Niks is gratis. Facebook niet. Google niet. Bedrijven willen geld verdienen. Zuckerberg heeft daarom geen keus om te zeggen dat de aanpak van Apple niet correct is. Hij kan niet anders zeggen. Dat wil niet zeggen dat hij gelijk heeft. Natuurlijk heeft ie dat niet. Hij kan echter niet anders want dit is de manier waarop hij geld verdient.

  • Profielfoto
    iMad

    Facebook is niet gratis!!!

  • Profielfoto
    Richard74

    Ah joh. Ik vind het echt slap ge..l van de eerste orde.
    Niet van Zuckerberg, maar van de mensen die fel uithalen naar de manier waarop Facebook te werk gaat.

    Dat hele sociale platform is nu eenmaal opgebouwd uit het tracken van gegevens.
    Daarom is Facebook zo succescol. Ik weet waar mijn vrienden zitten, en mijn vrienden weten wat ik doe. En ik ontmoet nieuwe vrienden door die uitwisseling van gegevens

    Wil je niet aan die toestand meedoen (en dat zal niemand je kwalijk nemen), dan moet je er gewoon fijn wegblijven en niet zo’n grote bek geven.:)

    Amen. Mensen die een Facebook-account aanmaken en dan constant over de privacy gaan lopen klagen. Brrr.

  • Profielfoto
    websania

    Dat van de “peer-pressure” is zeker waar; als ik volledig op de hoogte wil blijven van het leven van mijn vrienden moet ik tegenwoordig hun actief benaderen (zoals het altijd al was) of op FB gaan kijken (wat ik dus niet doe, daar ik er verre van blijf). Zelfs familie lijkt FB boven direct contact te prefereren…als je vraagt waarom, zeggen ze dat je alles wat ze willen delen op FB kunt vinden over ze. Dus je wordt bijna net zo’n vage kennis als de rest van de 5000(ik noem maar een getal…) FB-“vrienden”.

    Afgelopen zondag het programma Tegenlicht gezien? Zou je eens moeten kijken. De geneugten van de “gratis” diensten? There is no such thing as a free lunch. Die diensten zijn allemaal geweldig en geweldig handig, maar er zijn mensen die er heel snel beter van worden en jullie privacy gewoon te koop zetten en jullie krijgen er geen cent van te zien, maar het is wel jullie privacy! Het zijn jullie gegevens die op FB staan, die verhandeld worden en waar je geen vat meer op hebt. Er bestaan al diensten die je alleen kunt gebruiken via een FB account, waarbij jouw FB-status dus bepalend gaat worden. Ik vind het serieus linke soep.
    Totaal eens met je, @flappah!

    Apple producten zijn gewoon goed; ik heb zes jaar met een iMac gedaan, totdat ik besloot dat ik wel eens een nieuwe wilde hebben, maar nodig…nee…ik had er ook SSD in kunnen zetten en dan was het weer een hele vlotte machine die ik had kunnen gebruiken voor waar ik m al zes jaar voor gebruikte. Het ding heeft nog geen 24 uur op marktplaats gestaan en leverde 350 euro op. Probeer dat maar eens met een pc…. buiten dat geen enkele pc het zes jaar heeft volgehouden.
    Dus even rekenen: nieuw gekocht voor pakweg 1100 euro, minus 350 euro is 750 euro, is 125 euro per jaar! Dus ik zou niet willen zeggen dat Apple producten “duur” zijn. De kwaliteit is goed, het OS is uitstekend. Sinds de iMac ben ik thuis geen “systeembeheerder” meer….nou ja…mijn vrouw heeft nog een windows-laptop….dus helemaal vrij van systeembeheer ben ik helaas nog niet. Enne oh ja, ze heeft ook zo’n 5c met 8GB geheugen en daar is helemaal niets mis mee.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    De man die van het verkopen van data van zijn onwetende “klanten” een product heeft gemaakt vindt Apple’s kijk op privacy maar niks? Complimentje voor Apple dus.

    Apple-producten zijn duur, maar mijn iPhone 4 is na vier jaar nog steeds prima. Op naar de zes jaar. Welke producent van telefoons kan dat tegenwoordig van zijn product zeggen?

    In mijn ogen is dit gewoon gratis publiciteit voor Apple.

    Oh ja en by the way: dump Facebook.

  • Profielfoto
    Zakske

    Wat velen hier blijkbaar niet willen begrijpen is dat ook Apple alles van je weet. Alles wat je met je Mac, iPhone, iPad of met iCloud doet wordt door Apple opgeslagen en geanalyseerd. Het enige verschil is dat Facebook deze informatie deelt met derden, en Apple niet.

    Maar ook Apple weet zo goed als alles van je; welke apps je gebruikt, je smaak qua films & muziek, ze hebben je mails & messages, weten je persoonlijke en financiële informatie, welke websites je bezoekt, alle plaatsen waar je bent geweest, en ga zo maar door.

    Information is power.

  • Profielfoto
    oblomov

    Suckerberg

  • Profielfoto
    JohnHenry

    Vroeger kon je de HDD en het RAM geheugen in bijv. een Macbook Pro of Mac Mini upgraden. Nu gaat dat niet meer omdat ze gewoon extra centen uit je portemonnee willen persen. Dan doe ik er niet meer aan mee.

    Eens!

    Vindt dit soort trucjes echt zo klant onvriendelijk brrr.
    Het product is al duur, de marge is al hoog, chinezen worden al uitgebuit (14uur in de giflucht werken), ze betalen al geen belasting (met smerige belasting trucs).

    Snap dat het keiharde business is en geen liefdadigheids instelling, maar een beetje klantvriendelijkheid is dacht echt teveel gevraagd ?
    Ik kan nu gewoon geen iphone 5c kopen omdat ik niets aan 8gb heb… als je 32gb moet je wel voor de iphone 6 gaan.

    Biedt wel kansen voor de concurrentie, vindt dat Android lekker bezig is met Lollipop, iPad is nog steeds king natuurlijk.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @JohnHenry: waarom zou je geen iPhone 5C 32gig meer kunnen kopen? Even Googlen en ik kon ‘m in drie verschillende kleuren vinden.

  • Profielfoto
    Razend

    Het echte probleem zit hem (wat mij betreft) natuurlijk in het feit dat FB ‘vroeger’ inderdaad gratis leek, en dat privacy hoog in hun vaandel stond. Of althans; zo werd het vermarkt.
    Vervolgens heeft de dienst een zekere behoefte gecreëerd onder de gebruikers. Een beetje zoals met drugs: je kon er prima buiten toen je ze nog nooit gebruikt had, maar eenmaal eraan begonnen maakt het lastig om te stoppen.
    En stilletjes aan zijn de gebruikersvoorwaarden stapsgewijs zeer ingrijpend veranderd. Maar de userbase was toen al ‘verslaafd’.
    Ik moet dan denken aan ‘de firma List en Bedrog’. Die handelwijze verschilt feitelijk niet zo heel veel van die van drugs-pushers.
    De tijd dat Zuckerberg en de zijnen bijvoorbeeld echt luisterden naar hun userbase (en dan bedoel ik niet de kopers van de enorme hoeveelheid verzamelde data) ligt ver achter ons. Laat iemand maar eens een voorbeeld geven van een recentere aanpassing in de interface, die tot stand is gekomen na klachten vanuit de userbase (en dan bedoel ik weer niet de aanpassingen na tussenkomst van justitie en/of controlerende overheidsorganen).
    Maar je kunt het ze daar bij FB nauwelijks kwalijk nemen. Wat je wel kunt is het wel een immorele manier van zaken doen vinden, maar dat is toch iets van alle tijden? De CEO van FB heet immers ‘Zuckerberg’. En ‘ethiek’ wordt op het internet nu eenmaal niet met hoofdletters geschreven.

  • Profielfoto
    Androidgirl

    “Leef jij in de Steentijd, ofzo?” antwoordde een collega, toen ik zei dat ik geen FB heb. Ik heb het gehad, maar vind het een smakeloze en infantiele representatie van sociaal contact.

    Ik gebruik momenteel G+ als een soort grappige tech-Blog, daar wordt men niet veel wijzer over mijn privé-leven. Daar heeft een bedrijf toch niks mee te maken?

  • Profielfoto
    Di May

    Diegenen die op dit en andere fora beweren
    dat Apple duur is, weten er niets van.

    Zij houden maar met één enkel aspect van
    de kostprijs rekening : namelijk dat wat
    ze neertelllen aan de kassa.

    Dat is evenwel een kortzichtig korte-termijn-denken.

    Tot niet zo lang geleden dacht ik ook
    dat Apple duur was. Tot ik een aantal mensen
    ging helpen met hun switch van Windows
    of soortgelijken naar Apple …

    De verhalen die ik daarbij te horen
    kreeg waren ontluisterend voor
    de niet-Apple producten.

    Eén enkel voorbeeld : Achter een jaar, of hooguit
    gaan hun devices voor geen meter meer vooruit.
    Volledig dichtgeslibd door anti-virus
    rommel en wat weet ik nog meer.

    En over de fysieke integriteit van de
    producten wil ik al helemaal niet hebben.

    Oké, je betaald aan de kassa meer voor je
    Apple-product méér, maar je doet er dan ook
    veel langer meer, en je blijft er over de ganse
    gebruiksduur onverminderd plezier aan beleven.

    Bovendien, op het moment dat je denkt
    dat je toe bent aan een nieuw exemplaar,
    kun je meestal nog een aantrekkelijk
    bedrag krijgen van je oudje …

    Mij hoeven ze al lang niet meer te overtuigen !

    Apple is bijlange niet perfect, verre van.
    Maar de rest …

  • Profielfoto
    interFACE

    Facebook is de KGB’s natte droom. Vroeger moesten we lachen om dat soort diensten. Nu schrijven alle schapen netjes zelf hun where abouts op. Kan het nog paradoxaler?!

    Wat betreft Apple en haar prijsbeleid:
    1. A-merken zijn duurder dan B-merken
    2. Apple heeft de hele tussenhandel omzeep gebracht en strijkt zelf die centjes op.

  • Profielfoto
    sciletto

    Facebook is de KGB’s natte droom. Vroeger moesten we lachen om dat soort diensten. Nu schrijven alle schapen netjes zelf hun where abouts op. Kan het nog paradoxaler?!

    Wat betreft Apple en haar prijsbeleid:
    1. A-merken zijn duurder dan B-merken
    2. Apple heeft de hele tussenhandel omzeep gebracht en strijkt zelf die centjes op.

    Dit zijn ook letterlijk de paradoxen van modernisering. De periode van 2010 tot 2015 is wat dat betreft revolutionair. Al jaren is men op zoek naar een studie om te kijken wat het menselijk gedrag is en die hebben we eindelijk gevonden. Sinds het bestaan van de aap zijn we er nu eindelijk.

    Joepie, we kennen onszelf en nu kunnen we daar producten op aanpassen;)

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Apple knijpt hun consumenten tot de laatste cent uit

    Wat een dikke bulsshit zeg. Men is vrij om Apple te kopen en mocht je Apple producten hebben dan ben je ook daarin geheel vrij om te kopen wat je wilt.

    Om een voorbeeld te geven hoe stompzinnig je reactie is: Ik heb genoeg centjes over dus wat gel*l over de laatste centjes

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Wat velen hier blijkbaar niet willen begrijpen is dat ook Apple alles van je weet.

    En daarmee staan ze op gelijke voet als FB?

  • Profielfoto
    sedikit

    @Ruwepit,
    Jouw vaker gehoorde redenering “vrij om te kiezen” (een verkeerd gebruikte liberale mantra), als reactie op JohnHenry, is ook hier niet relevant. Het gaat erom nadat je iets hebt aangeschaft. Denk aan o.a. de garantie, het niet meer ondersteunen van een pas 5 jaar oud systeem, de duurdere onderdelen(geheugen reepjes!), het verlijmen van de nieuwste iMacs enz.
    En wat betreft jouw reactie op Zakske’s opmerking:
    Het gaat niet om de mate waarin, maar om het waarop, het principe.Dat het überhaupt gebeurt. Dus, inderdaad net als FB.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ik vind het altijd zo grappig dat bepaalde mensen elke scheet die ze laten op Facebook smijten (met daarbij een lokatiebepaling en als het zou kunnen nog een foto van de scheet) en dan elders gaan zitten zeuren over hun “privacy” die in het geding komt… Als je je privacy zo enorm waardeert had je geen Facebook, Twitter en Instagram moeten nemen, moet je Whatsapp meteen verwijderen en kun je beter met en Nokia uit 1990 gaan bellen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik heb geen enkel probleem met het feit dat iemand die een prima dienst aanbiedt waar ik graag gebruik van maak, dik aan me verdient.

    Eerlijke ruil wat mij betreft. Ik krijg wat, ‘hij’ krijgt wat.

    En dat ik dan ook nog eens bijna dagelijks ‘decolleté-selfies’ van mijn Australische achternicht te zien krijg, als ze weer eens te diep in het glaasje heeft gekeken in een nachtclub, is een mooie bijkomstigheid.:)

    Dat zij hier later spijt van krijgt, zal wellicht een harde les voor haar worden.
    Niet iedereen kan even verstandig met die social media om gaan.

  • Profielfoto
    4you

    Apple is erg/te duur, Facebook neemt een loopje met je privacy, voor Google big data big business en gelukkig hebben we allemaal een eigen vrije keuze om er wel of geen gebruik van te maken.

    Uit deze discussie gaan voor- en tegenstanders toch nooit uitkomen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    En zo is het.:)

  • Profielfoto
    Aiko

    Ik vind het altijd zo grappig dat bepaalde mensen elke scheet die ze laten op Facebook smijten (met daarbij een lokatiebepaling en als het zou kunnen nog een foto van de scheet) en dan elders gaan zitten zeuren over hun “privacy” die in het geding komt… Als je je privacy zo enorm waardeert had je geen Facebook, Twitter en Instagram moeten nemen, moet je Whatsapp meteen verwijderen en kun je beter met en Nokia uit 1990 gaan bellen.

    Hier maak je een denkfout.

    Privacy is iets waarbij je geheel ZELF in controle bent wat over wat er aan informatie over jezelf de publieke ruimte in komt. Als je aan Facebook doet en zelf bepaalt dat de rest van de wereld mag weten dat jij vandaag drie kopjes thee hebt gehad, is dat jouw goed recht.

    Daarmee verspeel je niet het recht om een mening te hebben over alle andere aspecten van privacy, zoals welke gegevens nog meer beschikbaar zijn over jou en wie daarover beschikt en wat men daarmee doet. Een andere instantie heeft gewoon het recht niet om informatie over JOU naar buiten te brengen. JIJ hebt dat wel. En je mag dus gerust blijven zeuren als er informatie over jou in de openbare ruimte komt dat jij niet aangeleverd hebt.

    Maar als jij de wereld vertelt dat je drie kopjes thee hebt gehad, verspeel je hooguit het recht op behoudt van privacy over die drie kopjes thee waar je zelf je mond over voorbij hebt gepraat. Eenmaal in de publieke ruimte, staat het een ieder vrij om wat met die informatie te doen (mits het niets en niemand schaadt en men zich aan de wet houdt).

    Privacy is vooral controle houden over informatie over jezelf.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    KW, misschien smijt jij -of je zonen- nu dingen op FB (en elders), waar je geen enkel kwaad in ziet, maar als die informatie een eigen leven gaat leiden, uit de context wordt gelicht, wordt gecombineerd met andere informatie van en over jou, etc, zou het zo maar tegen jou (of jouw kinderen) kunnen gaan werken. Dat kun je nu niet overzien, en straks kun je het niet meer veranderen.
    Enig voorzichtigheid lijkt me, juist voor mensen die deze kwestie op zo’n luchtige manier benadering, op z’n plaats. (PS: hoe gaat het trouwens met je ex…?)

    Sedikit:
    – je weet het al jaren van Apple (want zolang klaag je er al over), en toch is elke volgende pc ook weer een Mac, blijkbaar. Hoeft niet; na één keer in die ‘val’ te zijn getrapt, ga je toch eens elders kijken?!
    – nee Sedikit, het gaat niet om het principe. Iedereen (bedrijven, instanties, stichtingen, etc) verzamelt informatie over zijn kopers/leden/gebruikers/donateurs/etc. Het gaat juist om WAT je met die info doet: verkoop je het door, of gebruik je het alleen voor eigen processen.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Uit deze discussie gaan voor- en tegenstanders toch nooit uitkomen.

    Hoeft ook niet.
    Als ik maar nooit FB hoef te gebruiken. En daar wringt de schoen: als we niet oppassen MOET je FB, of bv ook WhatsApp (ook van FB) gebruiken. Sterker, nu worden er al groepsgesprekken op WA gemaakt, waar je wel mee aan moet doen. We kunnen dus niet kritisch genoeg zijn tegen Suikerberg c.s.

  • Profielfoto
    sedikit

    @Goeiedag,
    Fe..eh..Fl…eh..Feli…eh… ik voel me zeer vereerd dat je mij al jaren hier en elders zo trouw en opvallend volgt. Geeft niet hoor, ik kan er tegen, vind het zelfs wel grappig. Maar ik blijf het ook wel een beetje merkwaardig vinden, dat je meteen op mij reageert als ik iets zeg, wat eventueel als nadelig voor Apple uitgelegd zou kunnen worden. Zoals je natuurlijk wel weet: ik geloof niet. Maar ga gerust door, ik doe dat ook!

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Wist niet dat je stotterde. Sorry, is vervelend.

    Ik reageer op inhoud (en op twee anderen, dus overdrijf niet). Maar inderdaad: ik kan me niet heugen dat ik ooit iets positiefs over Apple van jou heb gehoord (waarom zou ik je volgen; ik kom het toch gewoon tegen?!)

  • Profielfoto
    polansky

    Privacy is iets waarbij je geheel ZELF in controle bent wat over wat er aan informatie over jezelf de publieke ruimte in komt.

    Ehm, dat kan alleen als je alle techniek achter je laat en terug gaat in de tijd.
    – Dan moet je dus geen mobiele telefoon gebruiken,
    – Moet je geen internet gebruiken
    – Moet je ook geen gegevens delen via e-mail,
    – Kun je geen gebruik meer maken van het OV
    – Kun je niet meer bankieren
    – Wordt betalen in de winkel erg lastig, want je zult toch ergens moeten pinnen om contact te kunnen betalen
    – Wordt het lastig om digitaal je zaken te regelen met de overheid in verband met DigID.

    En zo kan ik nog wel even doorgaan

    Iemand die zegt dat je jouw privacy allemaal zelf in de hand hebt snapt weinig hoe de wereld tegenwoordig in elkaar zit. Diegene heeft geen idee dat alles, maar dan ook alles met elkaar verbonden zit en dergelijk communicatie digitaal met allerlei instanties gedeeld wordt.

    Je hebt je eigen privacy niet meer zelf in de hand.
    Wie dat denkt staat vrij onnozel in deze samenleving.

  • Profielfoto
    maconly

    Ik vind die sukkelberg zo’n irritant kereltje.

  • Profielfoto
    Aiko

    Polansky, ik zeg niet dat iemand privacy zelf in de hand heeft (hetzelfde geldt voor je veiligheid als je aan verkeer deelneemt). Me dunkt. Je bent altijd afhankelijk van het gedrag van anderen.

    Ik zeg wèl dat privacy iets is waarbij jij zelf mag bepalen hoe en wat als het op jezelf aankomt. Dus dat je geen rechten uit handen geeft op het gebied van privacy als je je eigen privacy niet 100% bewaakt. En je dus ook best over privacy mag klagen óók als je eens iets op Facebook of Twitter over jezelf vertelt.

    Ik haal hier alleen een denkfout van Cenobyte aan, die nogal stellig denkt op dit gebied (of in ieder geval in dat ene bericht dat ik aanhaalde).

  • Profielfoto
    gipsman

    Probleem is ook dat FB de spelregels voortdurend wijzigt en aanpast.
    De instellingen zijn intussen een doolhof waar je een hele dag zoet mee bent.
    Naar aanleiding van deze post ging ik na maanden afwezigheid even in mijn profiel kijken en herkende vrijwel niets meer. En sommige -in het werkelijke leven goede vrienden of bekenden- hadden zich ontvriend, andere vage kennissen van kennissen waren aangemeld om vriend te worden. Erg vreemd allemaal…
    Ander heikel punt is dat bedrijven een publiek FB of LinkedIn profiel meer en meer laten doorwegen. Heel veel mensen kunnen niet zonder als ze een kans willen maken op de arbeidsmarkt.
    Zo is privacy te grabbel gooien een risico maar maakt privacy beschermen je stilaan tot een zonderling die achterop hinkt of, erger, die misschien iets te verbergen heeft.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Ik heb geen Facebook en wil geen Facebook, maar op een verjaardag worden mijn kinderen leuk gefotografeerd door andere familieleden en blijken inmiddels op Facebook rond te gaan. Ongevraagd, ongewild en niet te voorkomen. Dus zelfs zonder Facebookaccount wordt je privacy door deze club aangetast. Ik vind het een zieke vertoning en walg er behoorlijk van!

  • Profielfoto
    vanpuffelen

    Het grootste bezwaar van diensten als Facebook en Google is dat je er op een gegeven moment niet meer omheen kunt omdat ze monopolist zijn geworden door alles op te kopen. Als iedereen er aan meedoet maar jij niet dan kom je (deels) in een sociaal isolement. Er zijn geen alternatieven meer met een ander verdienmodel en wél respect voor je privacy.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    KarelWillem op 05 december 2014

    Dat hele sociale platform is nu eenmaal opgebouwd uit het tracken van gegevens.
    Daarom is Facebook zo succescol. Ik weet waar mijn vrienden zitten, en mijn vrienden weten wat ik doe. En ik ontmoet nieuwe vrienden door die uitwisseling van gegevens

    Dat is logisch. Waar het om gaat is dat Facebook al die gegevens van jou en je vrienden vrienden verzamelt, analyseert, er een profiel van maakt en dat ook nog eens ten gelde maakt, zonder dat jij daar iets mee opschiet.
    Maar blijkbaar heeft niemand twee dollar per maand voor privacybescherming over en daarom zit ik niet op Facebook.

  • Profielfoto
    koen

    En dat ik dan ook nog eens bijna dagelijks ‘decolleté-selfies’ van mijn Australische achternicht te zien krijg, als ze weer eens te diep in het glaasje heeft gekeken in een nachtclub, is een mooie bijkomstigheid.:)

    Ze zal het vast niet erg vinden wanneer je die in het babe van de dag topic post:cool: