iTunes-content 14 dagen ‘gratis’ proberen

Door: Jan David Hanrath - 36 reacties

Het Europese consumentenrecht is nu echt doorgedrongen tot de iTunes Store, Mac App Store, App Store en iBook Store. Dit betekent dat gekochte content zonder opgaaf van reden ‘retour’ gestuurd kan worden tot 14 dagen nadat het ontvangstbewijs in de mail valt.

De Duitse website iFun is hier achtergekomen door de recent gewijzigde iTunes-aankoopvoorwaarden door te ploegen. Het retourrecht geldt niet voor zaken die je met een iTunes Cadeaucode aanschaft.

De gevolgen van de nieuwe regels zijn voornamelijk voor de makers van content en de ontwikkelaars. Retour gestuurde content wordt namelijk niet door Apple uitbetaald. Van Hollanders is bekend dat ze een ‘gratis is beter’ mentaliteit hebben, maar hoe zit dat eigenlijk bij Belgen?

Apps, muziek, iBooks en films die je retour gestuurd hebt, blijven op je Mac of iOS-apparaat staan. Je ontvangt echter geen updates meer en je kunt geen back-up meer terugzetten.

retour sturen doe je via reportaproblem.apple.com
retour sturen doe je via reportaproblem.apple.com

Om je retourrecht uit te oefenen heeft Apple een speciale webpagina ingericht. We weten niet of Apple maatregelen heeft genomen om misbruik te voorkomen, maar je kunt het er beter niet op aan laten komen…

Reacties

36 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Apart. Dus je koopt een app van 600 euro, stuurt hem retour en blijft hem vervolgens gewoon fijn gebruiken tot in lengte van dagen.

    Lijkt me nogal wat haken en ogen aan die regeling zitten.

  • Profielfoto
    JohnHenry

    Moet dan elke app om de 14 dagen een update uitbrengen en hun oude apps onbruikbaar maken of iets ? Dat kan iig bij apps waar internet bij nodig is, dat er dan een popup komt u gebruikt niet de laatste versie, app sluit af.
    Maar dat lijkt me ook behoorlijk irritant.

  • Profielfoto
    iPrincess

    Dus als je een boek ‘koopt’ ga je het boek lezen en zodra je het uit hebt lever je het retour? Prima regeling al zeg ik het zo!

  • Profielfoto
    pim939

    Goed dat het kan, maar ik ben bang dat er veel misbruik van gemaakt gaat worden…

  • Profielfoto
    Zakske

    Met andere woorden; vanaf nu zijn muziek, films, boeken en apps in essentie gratis? Lijkt me geen fijn vooruitzicht voor de makers van content.

  • Profielfoto
    ray-

    bij android mag je de app 24u uitproberen om hem daarna te refunden. Ik geloof dat hij dan automatisch wordt verwijderd

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik was al van plan om deze aan te schaffen, maar het is nu een mooie test om te zien hoe dit functioneert.
    .

  • Profielfoto
    marcelnijman

    @KarelWillem: Ik kan het je nog sterker vertellen. De ontwikkelaar ontvangt 70% van die 600 euro, maar moet wel de volledige 600 aan de gebruiker terugbetalen!!

  • Profielfoto
    iFlorens

    Ik kan me dit zo slecht voorstellen. Helemaal als na de refund het product op je device blijft staan. Voor apps irritant als ze geen update meer krijgen, maar muziek en boeken hebben dat toch niet nodig. Leuk voor de consumenten en waarschijnlijk geen hater aan de horizon, maar dit is toch helemaal niet slim?

  • Profielfoto
    Hydræ

    Apps, muziek, iBooks en films die je retour gestuurd hebt, blijven op je Mac of iOS-apparaat staan.

    Eh, de logica hiervan ontgaat me even…

  • Profielfoto
    oblomov

    Ik heb van deze mogelijkheid op 14 augustus jl. al eens gebruik gemaakt bij een app die mij tegenviel. Kreeg de € 2,69 vrijwel per omgaande terug op mijn rekening.
    Uiteraard heb ik de app daarna verwijderd.

  • Profielfoto
    Dashter

    @marcelnijman: Dat lijkt me wel heel sterk, heb je daar een bron van?

  • Profielfoto
    Roko

    Ook als je aangeeft dat een app niet functioneerd zoals verwacht krijg je direct een email dat het aankoopbedrag word vergoed.

  • Profielfoto
    Imade

    Ik kan me dit zo slecht voorstellen. Helemaal als na de refund het product op je device blijft staan. Voor apps irritant als ze geen update meer krijgen, maar muziek en boeken hebben dat toch niet nodig. Leuk voor de consumenten en waarschijnlijk geen hater aan de horizon, maar dit is toch helemaal niet slim?

    Apple heeft de mogelijkheid om vanaf hun kant apps van al jouw apparaten te verwijderen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dat zullen ze nooit of te nimmer doen.

    Ik heb mijn 26,99 inmiddels keurig terug.
    En de app staat er nog, en functioneert prima.

  • Profielfoto
    Col

    Ik kocht ooit een verkeerde app (ik had de verkeerde versie gedownload). Ik bracht de AppStore op de hoogte van mijn vergissing maar had niet veel vertrouwen in een goede afloop. Tot mijn grote verwondering kreeg ik een antwoord met het verzoek om de app van mijn iMac te verwijderen, ik zou dan de juiste app kunnen downloaden. Daar ik in het buitenland verbleef kon ik niet onmiddellijk actie ondernemen maar toen ik een kleine week later weer thuis kwam was er ogenschijnlijk niks veranderd. Naast de versie die ik wou stond een prijs vermeld dus durfde ik deze niet downloaden, bang om dan dubbel betaald te hebben. Maar goed, met de foute versie was ik niks dus verwijderde ik deze maar. En toen merkte ik op dat er geen wolkje naast de verwijderde versie stond maar een prijs. Normaal moet daar een wolkje staan, ik had deze app toch gekocht? Wanneer ik toen naar de gewenste versie ging stond daar warempel een wolkje naast i.p.v. een prijs.
    Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat ik het vermoeden heb dat de AppStore misschien kan zien of je een app verwijderd hebt van jouw toestel. In dit geval kunnen ze besluiten om pas over te gaan tot terugbetaling wanneer de app daadwerkelijk is verwijderd.

  • Profielfoto
    Unlock32

    Goh KW, ik had jou toch anders ingeschat…

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik heb mijn 26,99 inmiddels keurig terug.
    En de app staat er nog, en functioneert prima.

    Wat een ontzettende naaistreek.

    Die ontwikkelaar maakt nu dus een verlies van meer dan €8 (30% van €26,99), enkel omdat jij wel even wilt testen of het werkt.

    Koop dan een app van een grote ontwikkelaar voor €0,99.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Naaistreek? Hij volgt de spelregels van de Store.
    De Store moet overigens het geld terugstorten. Niet de ontwikkelaar. Apple stort 100% terug. Hoe Apple dat met de ontwikkelaar verder afhandelt is aan Apple en de ontwikkelaar.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Dat zullen ze nooit of te nimmer doen. Ik heb mijn 26,99 inmiddels keurig terug. En de app staat er nog, en functioneert prima.

    “Kijk jongen, ‘nen Hollander’…”

  • Profielfoto
    plonserd

    Hiervoor was er toch ook al een soort retour? Ik heb ooit al ‘ns een app gekocht die toen niet functioneerde zoals verwacht, en toen had ik een tijdje later ook mooi m’n geld terug. App werd dan wel verwijderd, wat ik ergens wel logisch vind. Dat apps nu zouden blijven staan is een beetje raar, ook al krijg je geen updates meer.

  • Profielfoto
    langbeest

    @Zakske
    @Targaryen
    Jullie zijn natuurlijk altijd het braafste jongetje van de klas……
    KarelWillem heeft helemaal niets fout gedaan en gewoon de procedure gevolgd.
    Alles netjes volgens de regeltjes.

  • Profielfoto
    oblomov

    Naaistreek? Hij volgt de spelregels van de Store.
    De Store moet overigens het geld terugstorten. Niet de ontwikkelaar. Apple stort 100% terug. Hoe Apple dat met de ontwikkelaar verder afhandelt is aan Apple en de ontwikkelaar.

    Misschien volgens de spelregels, maar als je een app om wat voor een reden niet wilt, lijkt het mij niet meer dan fatsoenlijk dat je de app ook verwijderd van je device.
    Ik neem aan dat KarelWillem na het uitproberen, de app alsnog koopt of verwijderd.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Dat neem ik ook aan, maar volgens mij was het punt van karel juist dat je na aanschaf en annulering de app gewoon kan blijven gebruiken. En dat kan dus.
    Dat is interessant, want ik ben nieuwsgierig hoe apple dit gaat oplossen. Een bedrijf kan er niet vanuit gaan dat mensen zo ‘eerlijk’ zijn om hier geen ‘misbruik’ van te maken.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik was al van plan om deze aan te schaffen…

    .
    Wel bij de les blijven hé, mensen.:)

    …maar volgens mij was het punt van karel juist dat je na aanschaf en annulering de app gewoon kan blijven gebruiken….

    .
    Exact. Testen of na terugbetaling de app nu wel of niet nog bruikbaar is. Ja dus.

    …Een bedrijf kan er niet vanuit gaan dat mensen zo ‘eerlijk’ zijn om hier geen ‘misbruik’ van te maken.

    .
    Ook met hardware wordt massaal misbruik gemaakt van het retourrecht kan ik je zeggen.

  • Profielfoto
    Zakske

    Ook met hardware wordt massaal misbruik gemaakt van het retourrecht kan ik je zeggen.

    Dit is een heel andere orde van grootte; het is alsof je de Apple Store inloopt, met je pinpas een MacBook Pro van €1.500 koopt, een paar dagen later Apple meldt dat je het maar een schijtcomputer vindt, maar je gewoon die laptop mag houden en Apple vervolgens ook nog eens €450 (30% van €1.500) aan de creditcard maatschappij moet betalen.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Dat laatste verzin je er zelf bij. Ben je je daar van bewust?

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik verzin niks. Apple betaalt de koper 100% van het aankoopbedrag terug, maar de ontwikkelaar van de software heeft bij de verkoop 30% aan Apple moeten afstaan en dat bedrag krijgt hij niet terug van Apple.

    Je koopt een app van €26,99, Apple betaalt je alles terug, maar de verkoper blijft wel mooi zitten met een verlies van meer dan €8.

    Lekkere regeling!

  • Profielfoto
    Ziegler

    Je bent je er niet van bewust. Pijnlijk.

    Apple ontvangt geld voor een app. Normaal gesproken storten ze een deel van de opbrengst door naar de ontwikkelaar. Nu niet. Daar wacht Apple mee tot twee weken na de verkoop. Elegant en simpel. Als de twee weken voorbij zijn en niemand een refund vraagt is het bussines as usual. Als iemand een refund vraagt, stort apple het geld dat ze zelf hebben ontvangen terug.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dat laatste lijkt me inderdaad de eenvoudigste en meest logische werkwijze.
    Maar feitelijk speculeren we maar een beetje?

    Of weet iemand exact hoe dat door Apple is geregeld?

    Ik weet wel dat Apple niet per verkochte app het geld direct doorsluist naar de ontwikkelaar.
    Dus de kans dat deze een refund ook direct uit eigen zak zal moeten betalen, is niet zo heel groot.

  • Profielfoto
    IsSidha

    Apple betaalt 1x per maand uit.. het is dus idd heel eenvoudig om de betalingen naar de volgende maand te hevelen als de twee weken nog niet voorbij zijn.

    Het is helemaal volgens de regels en zal feitelijk ook de ontwikkelaars tot andere methodes dwingen als de apps inderdaad bruikbaar blijven na een refund. De apps gewoon gratis aanbieden en wil je ze na een week nog gebruiken dan koop je in-app een unlocker.. of het unlocken van alle functies en dergelijke. Ook over in-app aankopen pakt Apple 30% mee, maar hiervoor is geen “geld terug” regeling want dit is dan ook tussen de consument en de ontwikkelaar.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Kan mijns inziens worden opgelost door ontwikkelaars aan te zetten een trial uit te brengen en dan met een in-app aankoop te werken zoals jij voorstelt. Dan heb je bv. een week of twee de tijd om te testen. Ben je tevreden, dan kun je ‘m kopen. Maar zoals het nu werkt, werkt dat gewoon oneerlijke praktijken in de hand.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Als ik een film huur verdwijnt hij na twee dagen ook uit iTunes. Zoiets moet toch ook kunnen met een app? Dat hij gewoon verdwijnt als je een refund hebt gevraagd?

  • Profielfoto
    IsSidha

    Als ik een film huur verdwijnt hij na twee dagen ook uit iTunes. Zoiets moet toch ook kunnen met een app? Dat hij gewoon verdwijnt als je een refund hebt gevraagd?

    Ik heb het nog niet geprobeerd, maar daar zat ik ook aan te denken.. vooral ook omdat films volgepropt zijn met DRM en ook niet afspeelt op andere devices dan degene met jouw id eraan en ook omdat je films kunt huren, dus ergens zou daar een mechanisme in moeten zitten waarmee dat kan..

    ben erg benieuwd naar de ontwikkeling hiervan want zoals het er nu naar uit lijkt te zien is voortaan gewoon alles gratis
    :razz:

  • Profielfoto
    Edwin

    Goede ontwikkeling, blijft een feit dat je software moet kunnen proberen, voor de Mac is er vaak op de website vd ontwikkelaar nog wel een testversie te downloaden. Ik heb te veel (iOS) apps gekocht die ik achteraf nauwelijks gebruik. De prijzen voor goede software op de iPad en Mac liggen wat hoger, geen probleem als het dé software is die ik zoek.

  • Profielfoto
    computer space

    Retourrecht lijkt me net zo goed voor in-app aankopen gelden. Is leuk met dat renprogramma, na 1 week een training te doen de boel weer “terugsturen”