Brusselse minister wil Uber-apps verbieden

Door: Raymon Mens - 27 reacties

Het zit Taxidienst Uber juridisch niet mee. Particuliere vervoersdienst UberPop is in Nederland in opspraak en chauffeurs worden beboet. Brussel gaat nu nog een stap verder. Verkeersminister Pascal Smet wil dat Apple en Google de Uber-app uit hun app stores halen.

Smet wil ook dat de website van Uber geblokkeerd wordt en dient een aangifte in tegen het bedrijf. De minister van het Brusselse gewest gaat daarnaast bij Apple en Google eisen dat de populaire taxi-app uit de App Store en Play Store verwijderd wordt.

Apple heeft in het verleden apps waarvan niet gegarandeerd kon worden dat deze voldoen aan de wettelijke regels in landen waar de App Store beschikbaar is verwijderd. Het is echter niet waarschijnlijk dat Apple of Google gehoor aan het verzoek van minister Smet geven.
uber-app-op-iphone-16x9

Oorlogstaal

De zachte aanpak die Uber tot nu toe van Brussel kreeg lijkt definitef over. De verkeersminister zegt ‘mystery shoppers’ in te gaan zetten die niet alleen een boete kunnen opleggen, maar ook auto’s van chauffeurs die voor Uberpop rijden in beslag kunnen nemen. De taxidienst zou echter een database hebben met de credit cards van deze controleurs in burger en deze actief blokkeren. Smet noemt dat vergaande provocatie.

In essentie ontplooit het bedrijf illegale handelspraktijken via het internet. Er is geen reden waarom de overheid daar niet tegen zou optreden en tegen andere onwettigheden wel.

Het is een van de vele juridische tegenslagen voor UberPop, de dienst is in vele landen in opspraak. In Nederland werd eerder deze week door een rechter geoordeeld dat UberPop illegaal is. Daarnaast was er ophef over een Uber-chauffeur die in India een passagier verkracht zou hebben. De screening van de chauffeurs zou niet op orde zijn.

Uber opende vorige week een kantoor in Amsterdam waar een deel de ontwikkeling van de Uber-app plaatsvindt. Ondanks de juridische tegenslagen timmert de taxidienst aan de weg, zo werden samenwerkingen met Spotify en KLM aangekondigd.

[Hat tip: Tweakers.net]

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    Jor1

    Hij kan zoveel willen.. maar er bestaat nog iets als Freedom Online Coalition (FOC) en de digital Defenders waarvan de Nederlandse overheid kar-trekker is.
    Zomaar een site of app blokkeren past daar niet bij.

    Uber hou vol.. breek een lans.. je tijd vooruit.

  • Profielfoto
    leavestone

    Eindelijk kan je in Nederland voor een normale prijs met een Ubertaxi dit soort initiatieven moeten juist aangemoedigd worden. Dan zijn er een stuk minder auto’s op de weg.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Pascal is een hater, laat goeie ideeën gewoon hun gang gaan.

  • Profielfoto
    ramrod

    Terecht , zo lang er door de overheid regels worden opgelegd tav het rijden met een taxi , of vinden we het ook een goed idee om een uber app voor treinmachinisten , piloten enz te ontwikkelen ….:shock:

  • Profielfoto
    Arthur345

    Hij kan zoveel willen.. maar er bestaat nog iets als Freedom Online Coalition (FOC) en de digital Defenders waarvan de Nederlandse overheid kar-trekker is.
    Zomaar een site of app blokkeren past daar niet bij.

    Uber hou vol.. breek een lans.. je tijd vooruit.

    Personen vervoeren zonder vergunning is nou eenmaal verboden in Nederland. Begrijp niet waarom al die überhipsters daar nou zo moeilijk over doen

  • Profielfoto
    Col

    Regels zijn regels. Men kan een regel aanvechten wanneer men hiermee niet akkoord gaat maar zolang het de wet is moet men er zich aan houden.
    Sommigen hier vinden Uber een goed idee???? Tot ze op een dag zelf eens te maken hebben met een kwakzalver — op welk vlak dan ook — en dan ontdekken waarom er eigenlijk regels zijn.
    Laat de overheid die wagens maar in beslag nemen, het zal dan wel snel gedaan zijn met die piraten.

  • Profielfoto
    Fietsbel

    Ik heb er geen probleem mee dat een beroep beschermt wordt, maar taxibedrijven profiteren daar teveel van. In Brussel bijvoorbeeld, mag je maar met 1 taxibedrijf van het vliegveld naar de stad, en dat bedrijf vraagt teveel, rijdt in te dure auto’s en heeft een monopoliepositie. Ik ben grafisch ontwerper en ik heb nog geen rechtbank gehoord over illegale fonts en software en bescherming van het beroep. Uber is de toekomst, de taxiwet is iets van de vorige eeuw. En taxichauffeurs kunnen voor Uber werken. Het zijn de centrales die bedreigt worden in hun bestaan, niet de chauffeurs.

  • Profielfoto
    Fietsbel

    In plaats van taxicentrales te beschermen zouden die centrales allang zelf met apps en goede service moeten komen, en gewoon de concurrentie met Uber aangaan. Uber kan nooit monopolist worden door de manier waarop de app werkt – een concurrerende app en een paar nieuwe spelregels en het verkeer in de stad en de consument profiteert ervan. Verhalen over ‘zwart geld’ en onverzekerd rondrijden hebben niets met Uber te maken. Iedereen kan onverzekerd zijn of zijn inkomsten niet aangeven.

  • Profielfoto
    mika_janssens

    Volledig terecht dat er paal en perk gesteld wordt aan Uber. Dat de taxi-sector toe is aan vernieuwing: volledig akkoord. Maar Uber heeft totaal geen regels en dat komt de consument niet ten goede. Je weet als klant niet of je chauffeur goed kan rijden (medisch in orde?), of de wagen in orde is, of er een verzekering is (ongevallen), of de chauffeur niet uitgebuit wordt, of er sociale zekerheid betaald wordt, of er in het zwart gewerkt wordt enz.

    Nieuwe innovaties moeten aangemoedigd worden, maar dat moet binnen een kader gebeuren!

  • Profielfoto
    mika_janssens

    In plaats van taxicentrales te beschermen zouden die centrales allang zelf met apps en goede service moeten komen, en gewoon de concurrentie met Uber aangaan. Uber kan nooit monopolist worden door de manier waarop de app werkt – een concurrerende app en een paar nieuwe spelregels en het verkeer in de stad en de consument profiteert ervan. Verhalen over ‘zwart geld’ en onverzekerd rondrijden hebben niets met Uber te maken. Iedereen kan onverzekerd zijn of zijn inkomsten niet aangeven.

    Bullshit. Alle taxi’s in België met een erkenning, mogen niet in het zwart werken en moeten een verzekering hebben. De regels zijn streng (ik heb vrienden in de taxi-sector). De auto’s zitten vol met sensoren bijv.
    Je moet weten waar je over praat.

    BTW: er worden regelmatig steekproeven gedaan in grafische bedrijven wat betreft illegale software en het gebruik van fonts…

  • Profielfoto
    Fietsbel

    Grootaandeelhouders van Uber zijn Google en de bank Goldman-Sachs. Niet bepaald leuke bedrijven. Door taxi-apps te verbieden, kan Uber doorgaan (geld genoeg voor juridische strijd), en worden toekomstige apps de nek omgedraaid en daarmee dus concurrentie en marktwerking.

  • Profielfoto
    Fietsbel

    @ Mika: je moet lezen waarover je praat ;). Als ik een taxi neem om naar een afspraak te gaan 5 km verderop en dat kost me 20€, klopt er iets niet. Taxicentrales zijn overbeschermd, monopolistisch, en te duur. Punt. Die sector moet anders georganiseerd worden, ik zeg niet dat Uber voortaan precies kan doen waar ze zin in hebben.

  • Profielfoto
    Milez

    @ Fietsbel: het is volstrekt onjuist dat er in Brussel maar een taxibedrijf van de luchthaven naar de stad mag rijden. Alle taxi’s die erkend zijn als taxi van de luchthaven te Zaventem mogen dat. Er is geen monopolie. Wel zijn de tarieven door de overheid opgelegd, dat klopt.

    Wie een beetje volgt hoe Uber omgaat met chauffeurs, met de pers, met iedereen die kritiek op hen heeft, weet dat dit bedrijf erg onethisch te werk gaat. Dat bewijst ook de hardnekkigheid waarmee ze weigeren zich te schikken naar lokale regels en wetten.

    Uber kan een mooi reservatie- en betaalmiddel zijn voor taxi’s. Maar dan wel taxi’s die zich verder schikken naar alle regels en verplichtingen.

  • Profielfoto
    Fietsbel

    Alle UberPop taxis zijn gecontroleerd en verzekerd, en de chauffeurs ‘gecheckt’. Hoe zat het ook al weer met de sensoren bij die taxichauffeur in Brussel die een aantal vrouwen aangerand heeft? Ik verdedig Uber niet, maar ik ben tegenstander van taxicentrales.

  • Profielfoto
    MrHammond

    Duidelijk: Uber biedt een dienst aan die niet volgens de wettelijke regels gaat. Je kan het met die regels eens zijn of niet, maar Uber houdt zich er niet aan, en is dus illegaal bezig. Punt. Ik weet niet precies hoe het in België zit, maar in Nederland is er een flinke Taxi-Oorlog gevoerd voordat de huidige regels tot stand zijn gekomen.

    Als ik een taxi neem om naar een afspraak te gaan 5 km verderop en dat kost me 20€, klopt er iets niet.

    Hoezo niet? €3 – €5 aan kosten voor de auto, €4 aan BTW, nog eventueel kosten voor de centrale en coördinatie, houd je hoogstens een tientje bruto over voor de chauffeur die daar wellicht een half uur voor moet werken.

  • Profielfoto
    Fietsbel

    Wat betreft controles in grafische bedrijven: BSA/Software Alliance controles worden in België (en dit topic gaat ook over een Belgische beslissing) beschouwd als inbreuk op privacy, net zoals dat gedoe met camera’s op snelwegen… dus ze moeten wel met een soort huiszoekingsbevel binnenkomen, en dat krijgen ze niet zo snel… maar dat is een ander onderwerp

  • Profielfoto
    Fietsbel

    @ MrHammond: die taxicentrale kosten kunnen er dus uit, en dan zit je op de prijs van Uber;)

  • Profielfoto
    Fietsbel

    Wat kosten betreft, Uber is niet bezig om de taxisector overeind te houden. Uber chauffeurs hoeven er helemaal niet hun hoofdinkomen uit te halen. En degenen die dat wel doen kunnen er een beter inkomen uithalen dan wanneer ze voor een taxicentrale werken. Het gaat bij UberPop gewoon om auto’s die toch al rijden of anders ongebruikt voor de deur staan. Een heel nieuw (business)model, een nieuwe manier van vervoer, over een paar jaar met zelfrijdende auto’s. En zelfrijdende auto’s toeteren nooit!

  • Profielfoto
    Fietsbel

    @ Fietsbel: het is volstrekt onjuist dat er in Brussel maar een taxibedrijf van de luchthaven naar de stad mag rijden. Alle taxi’s die erkend zijn als taxi van de luchthaven te Zaventem mogen dat. Er is geen monopolie.

    Juist ja, er is één taxibedrijf in het dorp Zaventem bij het vliegveld dat o.a. de stad Brussel bedient. Brusselse taxis mogen geen passagiers ophalen.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Alweer een onnozel idee van onze minister Smet die tijdens zijn carrière er een erezaak van lijkt gemaakt te hebben om domme ideeën te lanceren die nooit uitgevoerd worden.

  • Profielfoto
    Imade

    Volledig terecht dat er paal en perk gesteld wordt aan Uber. Dat de taxi-sector toe is aan vernieuwing: volledig akkoord. Maar Uber heeft totaal geen regels en dat komt de consument niet ten goede. Je weet als klant niet of je chauffeur goed kan rijden (medisch in orde?), of de wagen in orde is, of er een verzekering is (ongevallen), of de chauffeur niet uitgebuit wordt, of er sociale zekerheid betaald wordt, of er in het zwart gewerkt wordt enz.

    Nieuwe innovaties moeten aangemoedigd worden, maar dat moet binnen een kader gebeuren!

    Je weet wel iets over de verzekering… dit is namelijk nul komma nul omdat het een strafbaar misdrijf is.
    Geen enkele verzekeraar keert ook maar 1 cent uit als bewezen is dat de bestuurder/passagiers de wet overtreden.

  • Profielfoto
    Imade

    Wat kosten betreft, Uber is niet bezig om de taxisector overeind te houden. Uber chauffeurs hoeven er helemaal niet hun hoofdinkomen uit te halen. En degenen die dat wel doen kunnen er een beter inkomen uithalen dan wanneer ze voor een taxicentrale werken. Het gaat bij UberPop gewoon om auto’s die toch al rijden of anders ongebruikt voor de deur staan. Een heel nieuw (business)model, een nieuwe manier van vervoer, over een paar jaar met zelfrijdende auto’s. En zelfrijdende auto’s toeteren nooit!

    Maar toch is het niet fair dat de eerlijke man;
    1) belastingen dokt;
    2) duizenden euro’s insteekt om de vergunningen te behalen.

    Dan komt UberOplichting aanzetten en ineens vind iedereen het goed als er wordt ZWART GEWERKT.
    Ik wens iedere UberPOP bestuurder dan ook een 1-zeidig ongeluk toe zodat iedereen dan inziet dat je voor tonnen in de schuld beland.

  • Profielfoto
    flappah

    Sorry anti-ubers maar jullie l*llen uit jullie nek. Als er een markt voor overgeprijsde taxi’s dan blijft die ook wel bestaan nadat initiatieven als überhaupt ontstaan. En mensen die voor Uber kiezen, kiezen toch niet voor de dure taxi’s. Dus gewoon naast elkaar laten bestaan. We zien vanzelf wel wat overblijft. Last de consument in hemelsblauw vrij om zelf te kiezen!

  • Profielfoto
    leavestone

    Wat worden er veel .. gezet. Als je de taxi prijs in Nederland vergelijkt met willekeurig ander land is het gewoon te duur hier. het systeem van vergunning is ook belachelijk in Nederland. Het moet zorgen voor kwaliteit, maar veroorzaakt ook een hoge prijs. Doordat elke Chauffeur maar ook elke passagier beoordeeld kan worden middels een App kan men hiermee veel goedkoper kwaliteit waarborgen. Dat Uber in dit geval het spits afbijt en zo snel geadopteerd wordt. Geeft aan dat het eens tijd werd dat deze stoffige markt eens opgeschud werd.

    De uitvoering laat misschien te wensen over maar het is wel de toekomst wordt wakker en ga aan het werk zou ik zeggen.

    Fijn he dat je straks voor puberpop tarief naar huis kan? je hoeft ook niet in de regen te staan wachten je ziet je auto aankomen en kan zo instappen.

  • Profielfoto
    zulu

    Het gaat eigenlijk niet om bescherming van de taxi-branche. Weinigen zullen het goed vinden dat je een beroep uitoefent zonder vergunning, diploma of enige kennis. Het feit is dat er nieuwe ontwikkelingen zich ontplooien, zoals Uber, Airbnb etc. die niet tegen te houden zijn met wetgeving. Zij zullen altijd winnen, alleen maar vanwege vraag-en-aanbod. De enige remedie is meegaan met je tijd; in de taxi-branche moet er gewoon een goede App komen zodat je kunt zien waar je taxi is en wat voor een service er geleverd wordt. De bestaande bedrijven zijn te star.
    Platenmaatschappijen konden downloaden niet tegenhouden met wetten, het schrift moet aan de e-book, televisie verliest het binnen 5 jaar van online kijken, winkels sluiten vanwege webshops, en waarom? Om de simpele reden dat de consument niet dom is!
    Kwaliteit en gemak winnen meestal wel van goedkoop, laat dat een les zijn.

  • Profielfoto
    gipsman

    Voorzover ik zie heeft uber een globale verzekering, zoels bv. ook airbnb er een heeft voor schade en diefstal. In hoeverre dit werkt vanuit het buitenland is een andere zaak. Iedere bestuurder is bovendien geacht zelf een autoverzekering af te sluiten en dit is een wettelijke verplichting, zoals ook de jaarlijkse autocontrole een verplichting is.
    Alle uber transacties zijn traceerbaar via het betaalsysteem dat moeilijk te omzeilen is, althans in de eerste rit, net zoals je bij airbnb 1 overnachting kan boeken en daarna onderling kunt afspreken om zonder airbnb verder te gaan. je moet dus zelf beslissen of je dit in de belastingaangifte meeneemt of liever ooit ( niet tegen de lamp loopt.
    Uber is een soort upgrade van het aloude ‘autostoppen’, waarbij handig gebruik gemaakt wordt van nieuwe technologie. De meerwaarde van een officiële taxi lijkt beperkt tot zijn uiterlijke kentekens ( bordje op het dak) en in doorsnee meer rijvaardigheid, meer respect voor verkeersborden en meer inzicht in de plattegrond van de stad.
    Uber is OK voor mij.

  • Profielfoto
    leavestone

    @Johannes, het is wel traceerbaar omdat je routes traceerbaar doormiddel van de app. Alsook je huis is beschikbaar als je airbnb niet meer gebruikt.

    Juist door dit soort slimmigheden worden anderen benadeeld. Het lijkt op goede handelsgeest maar wordt veroordeeld als het in een ander land gebeurd dan heet het corruptie.

    Grootste probleem is de zogenaamd vergunningen waar de taxi bedrijven grof voor moeten betalen. Dit was om kwaliteit te kunnen waarborgen maar werkte corruptie in de hand zoals zo vaak met ingewikkelde overheids regelingen en bemoeienis.

    @zulu, diploma wordt vaak te hoog aangeschreven in NL het gaat veel meer om ervaring, diploma zegt alleen dat je aan de minimale eisen hebt voldaan. In Duitsland wordt veel meer gekeken naar ervaring en wat je gedaan hebt. In Nederland wordt gekeken naar je laatste diploma bij de eerste selectie.

    Derhalve reverenties zullen in de toekomst steeds belangrijker worden en dat is met in dit geval een Uberapp gelijk goed geregeld.