Apple kerstreclame ‘The Song’ trekt tranen

Door: Jan David Hanrath - 14 reacties

Ter gelegenheid van de feestdagen heeft Apple een nieuw reclamespotje online gezet waarin twee Apple-apparaten en de muzikale creativiteit van een meisje een generatiekloof slecht. Geen productnamen, uitleg of prijzen. Louter emotie.

In het filmpje van anderhalve minuut vindt een meisje een oud voice-o-graph-plaatje waarop haar oma voor haar opa zingt. Ze zoekt de noten uit, neemt het analoge plaatje op met haar MacBook Air en voegt haar eigen stem en gitaar toe. Hierdoor ontstaat een duet tussen twee generaties.

Wanneer oma op tafel een iPad mini onder een briefje met “A duet, press play” ziet liggen en luistert, houdt ze het niet meer droog.

http://youtu.be/WRsPnzcZ1VY

Vorig jaar had Apple ter gelegenheid van kerst ook een speciale commercial gemaakt genaamd ‘Misunderstood‘. Voor deze reclamespot won Apple afgelopen augustus een Emmy Award.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Cderaedemaeker

    Mooi en ontroerend.
    Weer een typisch Apple-reclame: sfeer:smile:

  • Profielfoto
    Tee Loo

    Apple stopt tijd en moeite in het product zodat wij tijd en moeite kunnen stoppen in ons leven.
    Priceless.

  • Profielfoto
    Disser24

    Klinkt voor geen meter.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Dit soort amerikaans sentimenteel gedoe is not my cup of tea. Tenenkrommend altijd weer.

  • Profielfoto
    sedikit

    Dit is nou een echte “tear jerker” (smartlap/vals sentiment).

  • Profielfoto
    Aerea

    LOL, gelukkig niet de enige die het kansloos vindt.:P

  • Profielfoto
    Buzz

    sedikit: Fijn dat je even een foto van jezelf plaatst. Dit klassieke liedje van George & Ira Gershwin onder de noemer smartlap plaatsen vind ik wel ver gaan.

    Een tranentrekker is het zeker, en dat hoef je niet te waarderen, maar wanneer is sentiment vals? Ik vind het realistischer dan de reclame van vorig jaar. Dat dit daadwerkelijk op een kinderkamer mogelijk is tegenwoordig hadden we ons 30 jaar geleden niet kunnen voorstellen.

  • Profielfoto
    sedikit

    @Buzz_D Alle respect voor George en Ira Gershwin. In dit geval is het nog niet eens de muziek zèlf (de compositie), maar het is de vormgeving (de uitvoering, de film, het “verhaal”). Overigens, ook al is de muziek van (de eveneens grote) Irving Berlin, vind ik doorgaans “White Christmas” van hetzelfde laken een pak.
    En wat “vals sentiment” is: bij uitstek een persoonlijke smaak. De zeer talrijke jazz-interpretaties van bovengenoemde componisten zijn zelden of nooit vals sentmenteel (vind ik!)

  • Profielfoto
    Dutch_Muscle

    Geniaal.

  • Profielfoto
    farl4web

    Piece of art!
    *pink*

  • Profielfoto
    MouseMighty

    Het is gewoon een feit dat in de USA heel anders tegen het hele kerst (holiday season) wordt aangekeken dan hier. Deze commercial(s) laten dat ook zien. De nederlandse cultuur van reclame maken is heel anders, meer humor (soms zelf zwart) en een beetje zoals we zelfs zijn in het kader van “doe maar gewoon … etc etc”. Voor de US markt is dit een prachtige commercial die vast weer hoge ogen gaat gooien.

  • Profielfoto
    bechris60

    OMT app voor iOS 8?!

  • Profielfoto
    AndyB

    Heel erg mooi. Het geeft mooi weer wat je allemaal kunt d

  • Profielfoto
    AndyB

    oen met je iPad. Prachtig!