Apple stoot Samsung in China van de troon

Door: Raymon Mens - 21 reacties

Samsung is niet langer het populairste merk in de Chinese smartphone-markt. Het Koreaanse bedrijf is ingehaald door Apple. Samsung stond de afgelopen twee jaar op de eerste plaats in de categorie ‘mobiele telefoons’ van de China Brand Power Index.

De lijst met populairste merken wordt aan de hand van groot­schalig onder­zoek samengesteld. Van augustus 2013 tot januari 2014 deden 13,500 Chinese consumenten mee. Dat is voordat de iPhone 6 (Plus) op de markt was. Ook zonder grote telefoons wist Apple beter dan Samsung te scoren.

Er werd niet alleen naar bekendheid, maar ook naar merkloyaliteit gekeken. Volgens het onderzoek focust Samsung zich teveel op marktaandeel zonder op wensen en zorgen van consumenten in te gaan. Daar moet het nu de prijs voor betalen.

China wordt steeds belangrijker voor Apple. Niet alleen wist de iPhone-maker dit jaar een belangrijke deal met China Mobile te sluiten, de nieuwe iPhones gaan in het Aziatische land als warme broodjes over de toonbank. Er waren ongeveer 20 miljoen pre-orders voor de iPhone 6 en iPhone 6 Plus.
iphone6-china-16x9
Samsung wist wel een eerste plaats te scoren in de de categorieĂ«n TV en beeldschermen. In de categorie digitale camera’s staat het op de derde plaats. Met de mobiele tak van Samsung gaat het al langer slecht. De winst daalde afgelopen kwartaal met 60 procent. Dat komt vooral omdat consumenten vaker voor een goedkoper Aziatisch alternatief of voor de iPhone kiezen.

Via: Business Korea

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    ro_me

    Wouw! 13,500 hele Chinezen. Zullen wel niet veel eigenaren van een early 2011 Macbook Pro bij zijn! Want dan was hun loyaliteit niet zo groot!

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Groot­schalig onder­zoek en 13.500. Haha.
    Dat zou zelfs in Nederland niet grootschalig mogen heten.

    Ruwweg 1,4 miljard Chinezen?
    Past niet eens op de rekenmachine joh.

  • Profielfoto
    steveb

    @raymond
    het gaat er niet om dat je de bekendste bent maar wel de meest verkochte.
    hoe zit het daar mee?
    ik kan me niet inbeelden dat apple en samsung daar de eerste plaats delen.

    logish toch dat een stuk fruit heel herkenbaar is. tenopzichte van een naam in leters en niet in chinese tekens

  • Profielfoto
    Zakske

    het gaat er niet om dat je de bekendste bent maar wel de meest verkochte. hoe zit het daar mee? ik kan me niet inbeelden dat apple en samsung daar de eerste plaats delen.

    Op de eerste plaats staat Xiaomi, de rest van de top tien bestaat uit zeven Chinese producenten plus Apple en Samsung.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Groot onderzoek…het is nog geen 0,067% van de pre orders iphone….
    En dan hebben we de samsung mee gerekend.
    Zouden we dan op de 0,01% uitkomen ;).

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Goh, niet de grootste in tv’s en beeldschermen?

    Kan dat nou, met dat geweldige aanbod van twee verouderde displays waarvan de ene niet meer geleverd wordt?:nerd:

  • Profielfoto
    The Redesigner

    Xiaomi verslaan zullen ze nooit in China…

  • Profielfoto
    Buzz

    ro_me, KarelWillem en MEEUW: hebben jullie al eens van het begrip “representatieve steekproef” gehoord? Ik zeg niet te weten of deze steekproef representatief is, maar zo’n onderzoek bij voorbaat als onzin afdoen door het aantal deelnemers te vergelijken met het totale aantal Chinezen of het totaal aantal verkochte iPhones is natuurlijk nog grotere onzin.

  • Profielfoto
    MEEUW

    we geven alleen een beeld hoe groot het niet is @Buzz_D;)

  • Profielfoto
    belfortmac

    @Raymon

    Goh, weet ik dat ook weer.

  • Profielfoto
    Zakske

    China Brand Power Index; het gaat in dit onderzoek enkel om de populariteit van een merk, niet om de verkochte aantallen. Als je aan de inwoners van een willekeurig Europees land vraagt welk automerk ze cool vinden zullen ze wellicht als antwoord Ferrari, Porsche of Tesla geven, terwijl het gros enkel een trieste Opel, Peugeot of Kia kan betalen.

  • Profielfoto
    ro_me

    ro_me, KarelWillem en MEEUW: hebben jullie al eens van het begrip “representatieve steekproef” gehoord? Ik zeg niet te weten of deze steekproef representatief is, maar zo’n onderzoek bij voorbaat als onzin afdoen door het aantal deelnemers te vergelijken met het totale aantal Chinezen of het totaal aantal verkochte iPhones is natuurlijk nog grotere onzin.

    13500! Op 1,3 miljard! In NL doen het dubbele aantal mensen mee aan 1 vandaag opiniepeilingen! En dan roepen dat Apple Samsung van de troon heeft gestoten. Bovendien gaat het niet om verkochte iPhones! Ik zou wel een willen weten hoeveel mensen in NL wel bekend zijn met. Het merk Apple maar wel met een andere telefoon rond lopen waarvan ze het merk niet weten! Dit soort nutteloze onderzoekjes is allen interessant voor Applefanboys!

  • Profielfoto
    belfortmac
  • Profielfoto
    MouseMighty

    Copy -> paste -> vertaal en laat dan 13,500 staan ipv 13.500 … Kostelijk!

  • Profielfoto
    Buzz

    ro_me: Ik vind het bericht ook niet heel erg belangrijk. Maar een onderzoek onder 13500 deelnemers zou best representatief kunnen zijn voor een populatie van 1,3 miljard, en wie dat gegeven blijft tegenspreken heeft het begrip “representatieve steekproef” gewoon nog steeds niet goed begrepen.

  • Profielfoto
    Zakske

    Maar een onderzoek onder 13500 deelnemers zou best representatief kunnen zijn voor een populatie van 1,3 miljard, en wie dat gegeven blijft tegenspreken heeft het begrip “representatieve steekproef” gewoon nog steeds niet goed begrepen.

    Voor iemand die – naar ik aanneem – universitair geschoold is ga je hier werkelijk gigantisch de mist in. Een representatieve steekproef moet een afspiegeling zijn van de totale populatie, en dat is hier niet het geval. Dat staat ook duidelijk in het artikel;

    Ongeveer de helft van de Chinese bevolking woont in steden, de andere helft op het platteland. Die laatste categorie is onderontwikkeld en straatarm. Door de steekproef enkel in 30 steden uit te voeren verliest deze per direct het predikaat “representatief”. Sorry…

  • Profielfoto
    Buzz

    Zakske: Ik zeg toch ook nergens dat dit specifieke onderzoek representatief is voor de hele bevolking? Ik gebruikte bewust de woorden “zou kunnen zijn”, en in mijn eerdere reactie, letterlijk: “Ik zeg niet te weten of deze steekproef representatief is…”. De makers van het onderzoek geven in jouw citaat blijkbaar aan naar welk deel van de populatie ze hebben gekeken, en zo hoort het natuurlijk ook. Je zou kunnen beargumenteren dat dit het interessante deel van de bevolking is voor dit soort onderzoek, maar dat zal ik hier niet doen. Ik had zelf niet verder naar dit onderzoek gekeken, want het interesseert me ook verder niet, en ik had daarom ook niet zo’n stellige uitspraak gedaan als jij nu suggereert. Het was slechts een reactie op diegenen die suggereerden dat dit onderzoek nooit representatief zou kunnen zijn voor de populariteit van de iPhone in China, alleen omdat de steekproef te klein zou zijn. Dat blijft natuurlijk onzin.

    Zo te zien in jouw citaat is het ook nog best een oud onderzoek. Het zou goed zijn als de redactie van OMT dit soort details beter zou weergeven in de eigen artikelen, als ze al willen blijven doorgaan met het berichten over dit soort onderzoeken. Dat voorkomt een hoop misverstanden

  • Profielfoto
    Zakske

    Oké, dan zijn we het erover eens dat dit een slecht onderzoek is, gebaseerd op oude data uit een niet-representatieve steekproef.

    Naar de reden waarom OMT hier aandacht aan besteedt hoef je niet lang te zoeken, het gaat immers over Apple en Samsung. En zoals iedereen hier weet is Apple goed en Samsung slecht, waarbij men totaal vergeet dat zonder deze laatste er nooit een iPhone van de band gerold zou zijn.

  • Profielfoto
    Buzz

    Ach, je legt me weer woorden in de mond. De steekproef is allicht representatief voor iets, al is het niet de gehele Chineze bevolking. Of het onderzoek slecht is zou ik ook zo snel niet kunnen beoordelen. Ik vermoed dat de uitkomst van het onderzoek vast wel zijn waarde zal hebben (gehad) voor de doelgroep van de onderzoekers. Ik denk alleen niet dat de lezers van One More Thing bij deze doelgroep horen. Dat blijkt ook wel uit de reacties. Daar komt nog bij dat de kop van dit artikel niet passend is bij de inhoud van het nieuws.

  • Profielfoto
    d.denkers

    Jammer dat je verhaal maar voor de helft klopt, Ramon:

    http://www.canalys.com/newsroom/xiaomi-becomes-china’s-top-smart-phone-vendor

    Xiaomi is de bestverkopende fabrikant in China. De top vijf in China zijn:
    1. Xiaomi
    2. Samsung
    3. Lenovo
    4. Yulong
    5. Huawei

    Apple staat niet eens in de top vijf…… Leuk dat dan iemand een onderzoekje doet wat de ‘populairste’ merknamen zijn maar de verkoopcijfers geven een compleet ander beeld.