Apple Pay lijkt schot in de roos

Door: Maarten - 9 reacties

Zoals vaker bij nieuwe ontwikkelingen was het voor sommige bedrijven even schrikken toen Apple’s betaalsysteem in de winkels ver­scheen. Een kleine vier weken na de lancering van Apple Pay komen de eerste winkel­concerns met cijfers. De stemming is positief.

Het twijfelachtige onthaal heeft de Amerikaanse consument niet afgeschrikt. Fastfoodketen McDonald’s laat aan The New York Times weten dat meer dan 50% van hun ‘tap to pay’ transacties via Apple Pay gaat. Whole Foods Market, een grote supermarktketen gespecialiseerd in biologisch eten, heeft al meer dan 150.000 Apple Pay transacties verwerkt. Zelfs concurrenten Google en Softcard zijn positief.

https://www.youtube.com/watch?v=QIF7ypa3Nxs

Naast McDonalds en Whole Foods kwam ook de drogisterijketen Walgreens met cijfers. In de meer dan de 8000 winkels verspreid over de Verenigde Staten heeft de keten de hoeveelheid mobiele betalingen zien verdubbelen. Speelgoedwinkelgigant Toys “R” Us  is ook positief, maar plaatst de kanttekening dat er ook nog veel consumenten zijn die moeten wennen aan de nieuwe mogelijkheden.

Google en Softcard zien ook een stijging in het gebruik van hun diensten
Google en Softcard zien ook een stijging in het gebruik van hun diensten

Het is nog maar het prille begin van Apple’s betaalservice, maar de cijfers laten zien dat Apple de juiste dienst heeft ontwikkeld en die op een goede manier onder de aandacht brengt. Dit onderschrijven ook concurrenten Google en Softcard. De twee merken dat Apple Pay bijdraagt aan de bekendheid van mobiel betalen. Ze zien dit aan stijgend gebruik van de eigen diensten. Natuurlijk domineert Apple Pay de betalingsmarkt nog lang niet, maar de juiste koers lijkt gekozen.

“It’s a rising tide that has lifted all boats,” – Mike Abbott, CEO Softcard tegenover de NYT

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Dick de Roos

    gespecialiseerd in organisch en groen eten

    Organisch noemen we hier over het algemeen “biologisch”.
    Wat “groen eten” is, weet ik niet. Sla? Spruitjes?
    :roll:

  • Profielfoto
    vuurvreter

    Spinazie;-)

  • Profielfoto
    macpro

    Alles wat te lang is blijven liggen wordt uiteindelijk groen. Of blauw.;-)

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Ik blijf het bijzonder vinden dat Apple zo’n impact heeft. Volgens mij waren NFC-betalingen op Android al langer mogelijk (liefst nog met reclame slogans als ‘THE future is now’ of ‘when the iPhone 4 was there it was already here’. Maar heeft toen nooit echt uitgepakt.
    Ik hoop dat het voor Apple (en voor Android ook trouwens) een rake wordt. Dat CurrenceC is echt te omslachtig voor woorden. En ik zou nfc-betalen graag snel in Nederland zien (meer dan het chipknip variantje van ING).

  • Profielfoto
    Ce

    Ik denk dat het een combinatie van factoren is. De allerbelangrijkste is in mijn ogen het feit dat nu zo goed als alle smartphone platformen met NFC betalingen overweg kunnen. Ik denk dat, als voorbeeld, Apple als enige een NFC betaal systeem had ingevoerd de impact niet groot zou zijn geweest. IOS is dan wel ‘groot’ in de VS, er zijn nog steeds erg veel markten waar IOS een niche speler is. Juist het feit dat zowel Apple, Android als Windows met bijbehorende software d.m.v. NFC betalingen kunnen verrichten is voor velen (inclusief bedrijven) een doorslaggevende factor.

  • Profielfoto
    mctazman

    Ik denk dat het een combinatie van factoren is. De allerbelangrijkste is in mijn ogen het feit dat nu zo goed als alle smartphone platformen met NFC betalingen overweg kunnen. Ik denk dat, als voorbeeld, Apple als enige een NFC betaal systeem had ingevoerd de impact niet groot zou zijn geweest. IOS is dan wel ‘groot’ in de VS, er zijn nog steeds erg veel markten waar IOS een niche speler is. Juist het feit dat zowel Apple, Android als Windows met bijbehorende software d.m.v. NFC betalingen kunnen verrichten is voor velen (inclusief bedrijven) een doorslaggevende factor.

    Het lijkt mij een combinatie van factoren. Ja, Android heeft al veel langer (en o veel meer devices) een NFC mogelijkheid, maar toch werd het nauwelijks gebruikt.

    Wat Apple vooral heeft bijgedragen (imo) is de contracten met grote spelers op de markt. Die zijn nu in ene NFC breed uit gaan rollen in hun organisaties en aangezien het een open standaard is, kunnen ook Android apparaten die terminals gebruiken.

    De iPhones kunnen andersom ook gebruik maken van de NFC apparaten van de ketens die niet bij Apple zijn aangesloten.

    Daarnaast heeft Apple gezorgd voor brede media aandacht voor NFC. Iets wat Android gebruikers ook bewust(er) heeft gemaakt van hun mogelijkheden.

    Die combinatie lijkt goud te zijn en bovenal goed voor beide platformen.

  • Profielfoto
    Buzz

    Ik vind het een heel goed punt Ce.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Ik denk dat juist mctazman hier de spijker op de kop slaat.
    Zoals dat smartphones er al waren voor de iPhone, maar pas met de komst van de iPhone veranderde de wereld.

    (En nu wordt zo’n uitspraak hier gelijk als fanboyïsm gezien, maar dit is gewoon een simpele, feitelijke constatering. Hetzelfde geldt bv ook voor de tablets.)

  • Profielfoto
    computer space

    Betaaldingen blijven me verbazen. Waarom hebben de banken nog steeds geen goede universele betaaldienst à 5-10 ct/transactie? Steeds zijn er weer aasgieren die 2-3% van de transactie weten af te romen, waar uiteindelijk de consument de dupe van is. Betalen kan toch in de digitale wereld nagenoeg 0 kosten?
    Bij een creditcard heb je nog een bepaalde “verzekering”, paypals oplossing “de consument heeft altijd gelijk” kost al minder, en ideal “de consument zakt er maar in” benadering kan nagenoeg kosteloos.

    De bank gaat nu steeds meer heffen voor het überhaupt hebben van een rekening. Wij gaan dan maar van 2 naar 1 betaalpas en weer met cash werken omdat dat 30€/jaar scheelt, nog los van de indirecte besparing door budgetering die uit werken met cash volgt.

    Als de banken nu iets fatsoenlijks regelen voor universeel betalen, kunnen zij daar het geld weer mee verdienen ipv vage bankwannabehobbyclubs als Paypal, Apple, Google, Amazon, OVchipkaart e.d. Probleem voor de consument is dat je bij hun ook steeds meer geld geparkeerd hebt staan wat niet direct beschikbaar is.

    Probleem is dat banken net zo los zand zijn als zeg de EU. Niemand trekt de kar. De enige machtige speler die nog aan de zijlijn staat is Marky Mark Z. Dus gooi de knuppel in het hoenderhok Mark! Kom met FBPay voor 10 ct/transactie! En betaal de bank 5 ct voor de incasso ervan, en maak m direct werkend net als iDEAL. Kunnen meteen de advertenties weg uit onze tijdlijn.