Vernieuwde Mac Mini krijgt Haswell, lagere prijs en een beetje 4K

Raymon op 17 oktober 2014 44 reacties Laatste door Outragemac

De Mac Mini was het product waarvan we konden zeggen dat een vernieuwing écht way too long was. Maar na twee jaar heeft Apple weer nieuwe modellen van de kleinste Mac aangekondigd. De nieuwe mini bevat de nieuwste Intel Haswell V2-chips.

Het uiterlijk van de Mac Mini is ongewijzigd, het gaat om hardwarematige vernieuwingen aan de binnenkant. De nieuwe Mini krijgt meer grafische- en processorkracht, maar kost een beetje minder. De prijs is 100 euro verlaagd, voor 519 euro koop je nu een Mac Mini in de Online Apple Store.

De nieuwe Mac Mini heeft Haswell dualcore-processors. Het goedkoopste model bevat dualcore Intel i5 processor met HD 5000-gpu, 4GB geheugen en een 500 GB harddisk. Daarmee is het in essentie de hardware van een Macbook Air in broodtrommelformaat. De mini kan geüpgraded worden naar maximaal 3.0GHz dual-core Intel Core i7, 16GB RAM en Intel Iris Graphics. Voor het eerst is naast een fusion drive ook flashopslag beschikbaar.
Schermafbeelding 2014-10-17 om 13.35.34

Er zijn nu twee Thunderbolt 2-poorten op de Mini te vinden. Ook is de kleine Mac voorzien van Wi-Fi 802.11AC, beter bekend als Gigabit Wi-Fi. Dat maakt bij gebruik van bijvoorbeeld een Airport Extreme tot drie keer snellere verbindingen mogelijk. Verder zijn er vier usb-poorten en gigabit ethernet. Mac mini is de meest energiezuinige desktop ter wereld met een stroomverbruik van slechts 6 watt in idle modus.

Klein beetje 4K
Op de aanwezige Thunderbolt-poorten kunnen twee schermen met een resolutie van maximaal 2560×1600 pixels aangesloten worden. Er is ook een HDMI-uitgang aanwezig waarbij de resolutie zelfs naar 4K gaat. De compacte Mac kan een scherm met een resolutie van 3840×2160 op 30Hz en 4096×2160 op 24Hz aansturen. Prima voor aan een 4K-televisie, maar voor computergebruik kijkt alles onder de 60Hz eigenlijk onprettig.
mac mini 4k tv

Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe Mac Mini is direct te koop in de Nederlandse Online Apple Store. Het instapmodel kost 519 euro, voorheen was dat 619 euro. Hiermee gaat Apple terug naar de prijs die de allereerste Mac Mini kreeg. Deze werd in de markt gezet voor 499 dollar, maar de prijs werd door de jaren heen verhoogd.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

44 reacties

Profielfoto

Dutch_Muscle op 17 oktober 2014

Eureka! Eindelijk een nieuwe mini. Ga er denk ik snel een halen !

Profielfoto

jelledevleeschouwer op 17 oktober 2014

De Apple Online Store is terug down.

Profielfoto

appleflappen op 17 oktober 2014

Ik ga hem gebruiken als een soort Apple TV!

Profielfoto

pschaik26 op 17 oktober 2014

Dat ben ik ook van plan. Welke kun je dan het beste nemen?

Profielfoto

donut op 17 oktober 2014

Beetje 4K… ja 30hz is niet alles – leuk voor je TV .
Maar het is me niet duidelijk geworden of die iMac retina wel 60HZ haalt..
Ik neem aan van wel.. anyone?

Profielfoto

Vilscon op 17 oktober 2014

Ik ben geen MacMini gebruiker, maar waarom geen halve powerhouse ervan maken?

Alsof een quad-cpu zoveel meer ruimte in neemt dan een dual-core.. Dus biedt die optie aan. Maar de 4GB vind ik echt gestoord voor woorden. Komop, dat mag toch best 8GB standaard?

En kan er niet een tenminste wat meer degelijke GPU in? IrisPro is best tof, maar er mag toch wel een echte AMD of nVidia kaart in? Zeker gezien ie maar 24hz 4K kan doen, beetje teleurstellend.

Een halve MacPro voor (in Apple’s stijl te blijven..) iets meer dan de helft van de prijs zou denk ik echt nog wel klanten trekken. Heb je een dikkere powerhouse dan de iMac, minder dan de MbP pro 15″, eigen scherm- en upgrade mogelijkheden en tegen een degelijke prijs.

Of is de MacMini alleen bedoeld voor instappers met een klein budget? Opgevolgd door een iMac/Macbook en daarna een Mac Pro? Beetje raar eerlijk gezegd.

Profielfoto

tisorayamo op 17 oktober 2014

Alsof een quad-cpu zoveel meer ruimte in neemt dan een dual-core.. Dus biedt die optie aan. Maar de 4GB vind ik echt gestoord voor woorden. Komop, dat mag toch best 8GB standaard?

En kan er niet een tenminste wat meer degelijke GPU in? IrisPro is best tof, maar er mag toch wel een echte AMD of nVidia kaart in? Zeker gezien ie maar 24hz 4K kan doen, beetje teleurstellend.

Een halve MacPro voor (in Apple’s stijl te blijven..) iets meer dan de helft van de prijs zou denk ik echt nog wel klanten trekken. Heb je een dikkere powerhouse dan de iMac, minder dan de MbP pro 15″, eigen scherm- en upgrade mogelijkheden en tegen een degelijke prijs.

Of is de MacMini alleen bedoeld voor instappers met een klein budget? Opgevolgd door een iMac/Macbook en daarna een Mac Pro? Beetje raar eerlijk gezegd.

Het gaat hem niet om de grootte of het volume van de objecten die je noemt, dit zou er inderdaad zeker inpassen, kijk maar naar de MBPr 15 inch. Wat wel het grote probleem is is de koeling van al deze componenten, mocht je een quad core i7 samen plaatsten met een Nvidia GeForce GTX 850M bijvoorbeeld zou plaatsen in een case die maar zo groot is als de mac mini… Tja dat is gewoon vragen voor oververhittingsproblemen

Profielfoto

evkruining op 17 oktober 2014

Merkwaardig dat Apple alleen nog dualcore mini’s verkoopt.

Mijn “late 2012” mini heeft een quadcore i7. Betekend dit dat deze nieuwe mini qua specs is gedegradeerd?

Profielfoto

appleflappen op 17 oktober 2014

@pschaik26 Gewoon de standaard model.

Profielfoto

Henk_R op 17 oktober 2014

Wat ik bij de mini altijd zoeken vindt, is het videogeheugen dat deze meekrijgt. Het laatste model had max. 1024 Mb videogeheugen. En deze? Weet iemand dat?

Profielfoto

Outragemac op 17 oktober 2014

MacWorld.co.uk suggereert (by hearsay) dat het geheugen mogelijk is vastgesoldeerd en je dus alleen bij aanschaf de mogelijkheid hebt om te upgraden (tegen het bekende over-de-kop Apple tarief)…

http://www.macworld.co.uk/review/mac-desktops/mac-mini-2014-review-new-features-spec-3474809/

Profielfoto

Soulshaker op 17 oktober 2014

Merkwaardig dat Apple alleen nog dualcore mini’s verkoopt.

Mijn “late 2012” mini heeft een quadcore i7. Betekend dit dat deze nieuwe mini qua specs is gedegradeerd?

hangt er vanaf of hoe je de mac mini gebruikt.
grafisch gezien is de mac mini mooi vooruit gegaan.
en als je applicaties gebruikt die maar 2 cores kunnen benutten , is deze i5 beter

Profielfoto

goulashkanone op 17 oktober 2014

Ik ben geen MacMini gebruiker, maar waarom geen halve powerhouse ervan maken?

Alsof een quad-cpu zoveel meer ruimte in neemt dan een dual-core.. Dus biedt die optie aan. Maar de 4GB vind ik echt gestoord voor woorden. Komop, dat mag toch best 8GB standaard?

En kan er niet een tenminste wat meer degelijke GPU in? IrisPro is best tof, maar er mag toch wel een echte AMD of nVidia kaart in? Zeker gezien ie maar 24hz 4K kan doen, beetje teleurstellend.

Een halve MacPro voor (in Apple’s stijl te blijven..) iets meer dan de helft van de prijs zou denk ik echt nog wel klanten trekken. Heb je een dikkere powerhouse dan de iMac, minder dan de MbP pro 15″, eigen scherm- en upgrade mogelijkheden en tegen een degelijke prijs.

Of is de MacMini alleen bedoeld voor instappers met een klein budget? Opgevolgd door een iMac/Macbook en daarna een Mac Pro? Beetje raar eerlijk gezegd.

Apple beschermt de Mac Pro.
Ze kunnen van de mini een bommetje maken met super specs, maar dan gaat die veel marktaandeel afsnoepen van de instap Pro.
Dus is deze bescheiden “update” wel logisch.

Profielfoto

Raymon [moderator] op 17 oktober 2014

Merkwaardig dat Apple alleen nog dualcore mini’s verkoopt.

Mijn “late 2012” mini heeft een quadcore i7. Betekend dit dat deze nieuwe mini qua specs is gedegradeerd?

Zouden we een keer moeten benchmarken met Geekbench, maar we hebben nog geen nieuwe Mac Mini om te testen natuurlijk.. soon;-)

Profielfoto

MartyMacy op 17 oktober 2014

Ik word een beetje moe van apple. Een update zonder dedicated GPU, een iPad mini zonder upgrade naar A8 of A8X. Doe het gewoon in een keer goed en niet steeds dit halve gedoe net als met de iPhone 6+ deze wordt eerst gerenderd naar 1242 x 2208 en dan een downsample van 1/1.15 naar 1080 x 1920.
(http://www.paintcodeapp.com/news/iphone-6-screens-demystified)

Een beetje meer focus mag echt wel. De producten zijn heel mooi maar de manier waarop ze nu bezig zijn mag echt beter!

Meer consistentie en minder dwaling ik ben benieuwd hoe dit gaat worden met de apple watch maar ik verwacht een matig product. Maar de tijd zal het leren.

Profielfoto

HJR op 17 oktober 2014

klik de core i7 upgrade aan, 16gb geheugen en bam 1200 euro!

jezus apple…. wat doe je! de prijs van de imac retina is ook al extreem hoog…. het gaat verkeerd met dit bedrijf.

als apple gebruiker sinds 2004 en alles vervangen te hebben naar mac spul (huidig:imac 27″ sandy bridge, 2x mac mini (1x sandy en 1x ivy), macbook air 11″ haswell) denk ik dat als het vervangen moet worden, geen apple meer wordt.

dan zal het wel een hackintosh worden denk ik….

Profielfoto

computer space op 17 oktober 2014

Waarom durft iedere ‘journalist’ dit toch een upgrade te noemen. Het is een downgrade!
Instapper is goedkoper, maar slomer. En wil je 16GB of SSD wordt ie duurder dan eerst.
Middelman is ongeveer even snel als oude instapper, en een sloot langzamer dan de oude quad 2.3. Upgrades wederom Apple only en duur.
Topmodel is complete bullocks. 500 euro meer voor een i7 dualcore. En dan ben je marginaal beter af dan met de oude 2.7 radeon mini uit 2011, voor het dubbele geld.

Profielfoto

vishaakje op 17 oktober 2014

Heb al jaren niet meer gekeken naar US – NL prijzen, maar zie nu de wonderbaarlijke ‘instapprijs’ van €519 en 1 cent. In de US is hij $499 (huidige koers omgerekend €391 euro en 9 cent ;-)) . Zelfs als je de BTW terug kan halen is het niet interessant.

Profielfoto

anoniem op 17 oktober 2014

klik de core i7 upgrade aan, 16gb geheugen en bam 1200 euro!

jezus apple…. wat doe je! de prijs van de imac retina is ook al extreem hoog…. het gaat verkeerd met dit bedrijf.

Zeker weten: Apple-producten waren de afgelopen twee decennia echt goedkoop, terwijl de kwaliteit uitmuntend was.:nerd:

En verkeerd gaat het zeker: zijn voor 2020 failliet… echt waar:confused:

Profielfoto

Vilscon op 17 oktober 2014

Heb al jaren niet meer gekeken naar US – NL prijzen, maar zie nu de wonderbaarlijke ‘instapprijs’ van €519 en 1 cent. In de US is hij $499 (huidige koers omgerekend €391 euro en 9 cent ;-)) . Zelfs als je de BTW terug kan halen is het niet interessant.

Alle producten op de Apple USA site (en vele andere USA sites) zijn ex-btw.
Dus correct omgerekend zou de MacMini € 429 kosten, exclusief transport (ka-ching).

Particulier gezien zou dat interessant zijn (alhoewel.. je hebt geen garantie binnen Europa)

Voor ondernemers echter komt de MacMini uit op €412 ex. btw en op te halen in Nederland dan. Dus particulier misschien USA, ondernemers sowieso NL.

Profielfoto

alpaca op 17 oktober 2014

Euhm…wat ik het belangrijkste vind.

Waar is het server model naartoe?:roll:

Servermodel met 2 Schijfjes van 1TB. Kan ik blijkbaar ook van mijn lijstje schrappen.:oops:

Profielfoto

F0nsie op 17 oktober 2014

jezus apple…. wat doe je! de prijs van de imac retina is ook al extreem hoog…. het gaat verkeerd met dit bedrijf.

Duur? een 5K scherm met een state-of-the-art computer voor €2600. Een 4K scherm alleen al kost meer.

Profielfoto

vishaakje op 18 oktober 2014

Alle producten op de Apple USA site (en vele andere USA sites) zijn ex-btw.
Dus correct omgerekend zou de MacMini € 429 kosten, exclusief transport (ka-ching).

Particulier gezien zou dat interessant zijn (alhoewel.. je hebt geen garantie binnen Europa)

Voor ondernemers echter komt de MacMini uit op €412 ex. btw en op te halen in Nederland dan. Dus particulier misschien USA, ondernemers sowieso NL.

Helder, Illinois zou omgerekend €415 zijn, zo goed als geen verschil met nl ex btw dus.

Profielfoto

Hydræ op 18 oktober 2014

Het is bevestigd dat het RAM geheugen van de nieuwe Mac mini is vastgesoldeerd. De harde schijf kan wel zelf worden vervangen, maar dan vervalt de garantie.

http://blog.macminicolo.net/post/100240431773/a-look-at-the-2014-mac-mini

Profielfoto

KR1275 op 18 oktober 2014

Inderdaad! Niks goedkoper. Dat basismodel mag je direct vergeten, specs uit het jaar 0. Wil je een i7 met wat specs, dan betaal je direct de hoofdprijs: meer dan 1000EUR! Dus een stuk duurder dan het vorige model. Dat deze moderne specs heeft, mag geen reden zijn voor een hogere prijs (nieuwe modellen zijn in computerland immers altijd beter tegen dezelfde prijs (of lager), al zolang de computer bestaat…). Tegenvaller. Mijn 2012 i7 2.3 gaat nog wel even mee…

Profielfoto

Outragemac op 18 oktober 2014

Heb kennelijk (te) lang gewacht met de aanschaf van de Mini 2012.
Zou achterhaald en overpriced zijn omdat er al lange tijd een 2014 model er aan zat te komen.
Het langverwachte kindje blijkt een gedrocht te zijn.
Vastgesoldeerd geheugen is een kwalijke zaak. Afgezien van de hogere prijs die men via Apple betaalt.. Stel dat het geheugen buiten de garantietijd defect raakt. Normaal gesproken geen probleem. Nieuw reepje plaatsen. Kun je nu dus wel vergeten. Dat wordt dan dus weer een nieuwe Mini aanschaffen. Heb je tevens bij aanschaf gekozen voor de duurste flash drive? Dan kan deze dus ook niet worden overgezet omdat dan de garantie vervalt.
Iets zegt me dat er nu een run komt op de 2012 i7….

Profielfoto

floris4970 op 18 oktober 2014

Met een beetje pielen krijg ik uit mijn mini 2011 ook wel 4k op 40Hz, is prima, voelt niet schokkerig zoals 30Hz en ziet er prachtig uit :), deze nieuwe mini kan ook prima 60Hz aan via Displayport/thunderbolt

Profielfoto

Noest op 18 oktober 2014

Inderdaad! Niks goedkoper. Dat basismodel mag je direct vergeten, specs uit het jaar 0. Wil je een i7 met wat specs, dan betaal je direct de hoofdprijs: meer dan 1000EUR! Dus een stuk duurder dan het vorige model. Dat deze moderne specs heeft, mag geen reden zijn voor een hogere prijs (nieuwe modellen zijn in computerland immers altijd beter tegen dezelfde prijs (of lager), al zolang de computer bestaat…). Tegenvaller. Mijn 2012 i7 2.3 gaat nog wel even mee…

Hoezo? Dan hebben de MB Airs ook specs uit het jaar 0….. En dat is toch niet helemaal waar toch?

@outragemac Werkgeheugen is zo ongeveer het onderdeel van een computer dat bijna nooit kapot gaat. Vandaar ook de vaak levenslange garantie die je krijgt bij de losse modules.

Tot voor kort verviel de garantie niet wanneer je zelf een ssd plaatste in een mini. Waar staat dat dit bij dit model anders is?

Profielfoto

Outragemac op 18 oktober 2014

Geheugenmodules kunnen wel degelijk defecten krijgen.
Levenslange garantie op RAM geldt voor lang niet alle fabrikanten. En zeker niet via Apple.

Mbt HDD:

http://blog.macminicolo.net/post/100240431773/a-look-at-the-2014-mac-mini

4) Since the Mac mini still offers HDD drives, I’m hopeful that we’ll still be able to upgrade the storage. (If it was just SSD then I’d think not.) As was before, replacing the hard drive is not covered under warranty, though it was not too difficult to do.

Profielfoto

Noest op 18 oktober 2014

Wellicht ben ik dan in de war met MBs, daar kon toch wel de hdd zelf vervangen zonder dat dit gevolgen had voor de garantie?

Profielfoto

Outragemac op 18 oktober 2014

Dunno.

Ben overigens benieuwd naar de eerste (CPU) benchmarks. Hoe bijv. de 3 Ghz i7 Dual Core zich verhoudt tot de vorige Quadcore i7.

Profielfoto

computer space op 18 oktober 2014

Hier mag je de hd ook vervangen. US regels zijn strikter dan hier.

Profielfoto

Shmoo op 18 oktober 2014

.

Dunno.

Ben overigens benieuwd naar de eerste (CPU) benchmarks. Hoe bijv. de 3 Ghz i7 Dual Core zich verhoudt tot de vorige Quadcore i7.

.
Precies dat… zoiets wil ik ook graag zien.
.
Ik heb deze Dual Core Mac mini op het oog maar op dit moment heb ik ook nog een splinter nieuwe i7 Quad Core thuis liggen die ik nog kan retourneren wanneer de Dual Core goede prestaties heeft.

.
De nieuwe Dual Core is dan ongeveer 100,- goedkoper dan de i7 (oud) model maar die 100,- kan ik dan weer investeren in een mogelijke SSD.
.
We wachten dus nog even af op de nieuwe nerds-porno.:)

Profielfoto

computer space op 18 oktober 2014

Die dual heeft ongeveer 60% van de snelheid van je i7. En omdat het een lagere TDP processor is gaat ie veel sneller uit de turbo boost, ook als de GPU vol aan de bak moet. Nog een voordeel: i7 quad werkt vanaf 10.8, de nieuwe alleen op candy crush josimity. Oh, en als je toch de nieuwe neemt, verpats de oude op marktplats, krijg je meer dan bij terugsturen naar apple.

Profielfoto

Shmoo op 18 oktober 2014

Upgraden naar Yosemite gaat sowieso toch wel gebeuren mensen willen gewoon graag up to date zijn met hun OS. Ik heb ook een hekel aan al die fancy iOS dingen in OS X die er niets te zoeken hebben zoals Launchpad en al dat soort onzin maar dat kan geen reden zijn om niet te upgraden. Als je je daar aan stoort moet je gewoon switchen naar een ander OS.

Verder heb ik een tijdje geleden Dropbox van mijn computer gegooid omdat het gewoon drama software is. iCloud Drive is dan de perfecte vervanger dat ook nog eens ingebouwd zit in het OS zelf. Wat wil je nog meer en voor 1,- p/maand heb je alle vrijheid die je maar wilt qua ruimte.

En op die manier geld verdienen vind ik gewoon niet oké..

Profielfoto

Noest op 18 oktober 2014

@Shmoo Moet dat niet zijn: En op die manier geld verdienen vind ik gewoon oké….

Ik vind het persoonlijk geen probleem om voor de iCloud te betalen, ook wanneer andere het wellicht gratis aanbieden.

Ik betaal graag voor iets dat goed werkt.

Profielfoto

Shmoo op 19 oktober 2014

Helemaal mee eens, gebruikersgemak en kwaliteit dat mag denk ik bij iedereen wel wat kosten!
.
Die laatste regel van mij was meer een reactie op dit..
.

Oh, en als je toch de nieuwe neemt, verpats de oude op marktplats, krijg je meer dan bij terugsturen naar apple.

.
De oude is in dit geval gewoon een oud model dat 3 dagen oud is en nog in de verpakking zit.

Profielfoto

Noest op 19 oktober 2014

Ah, juist. Ja, helemaal mee eens:) Is idd niet fijn om oneigenlijk te verdienen aan de “nood” van een ander.

Ben benieuwd wat je gaat kiezen;) Even de geekbenches afwachten. Had ze eigenlijk al wel verwacht….

De eerste i5 dual-core is de 2.8 13″ MBPr van rond de 7000. De quad-core mini’s zaten rond de 11000 en 13000. Maar dan moet je wel ook gebruik maken van de 4 kernen. Doet jouw software dit ook?

Maar in hoeverre een benchmarktest ook de grafische mogelijkheden meeneemt is natuurlijk ook van belang;)

En de nieuwe generatie poorten in de nieuwe mini moet je ook niet uit het oog verliezen. Ingewikkelde keuze hoor:)

Je kan natuurlijk ook de mini houden en van het bovenstaande model een exemplaar bestellen. Dan laat je ze naast elkaar draaien thuis. Dan kan ie zien welke in gebruik nu echt sneller is. Is het de,oude, dan stuur je de nieuwe binnen twee weken terug. Is het de nieuwe, dan kan je de oude nog voor zijn originele verkoopprijs verkopen via internet wellicht. Een ander met ander gebruik is er wellicht wel heel blij mee.

Profielfoto

computer space op 19 oktober 2014

Maar dan moet je wel ook gebruik maken van de 4 kernen. Doet jouw software dit ook?

Maar in hoeverre een benchmarktest ook de grafische mogelijkheden meeneemt is natuurlijk ook van belang;)

Succes met het vinden van software die nog geen 4 cores gebruikt.
Videocard benchmarks: Hd4000 scoorde zo’n 450, de radeon 6630m 540 en de iris van nu zo’n 740 punten. Verbetering maar niet schokkend en nog lang niet op niveau van imacs van een paar jaar terug. Voor videokaart koop je geen mini.

Thunderbolt 1 of 2 maakt niet voor veel mensen uit, 2e poort wellicht wel, maar usb 3 is voor de bulk prima.
Grote nadelen nieuwe: gesoldeerd ram, max 16gb itt 32 in de oude (mits er ooit 16gb modules komen, maar bij oude minis duurde het soms ook jaren voor max ram beschikbaar was), moeilijkere toegang tot hd en dus minder opties voor bijhouden opslag. 2x sata 600 bay is toch wat flexibeler en veel goedkoper om bijv een raid 2x1tb ssd te maken.

De nieuwe mini lijkt ‘actueler’ maar er is geen technologiewijziging die de nieuwe in de toekomst voorsprong geeft op oude, terwijl er een reele kans is dat ie eerder het loodje legt en dan niet zo goed bij te houden is als de oude. De oude blijft de betere langere termijn investering.

Profielfoto

Noest op 19 oktober 2014

Ja, het is blijkbaar zo dat Apple de mini terug heeft gefloten uit haar sprint naar de top. Te dicht bij de zon vliegen;)

Dit is blijkbaar wat Apple wil, en helaas is het hun product en hebben wij hier heel weinig over te zeggen. En ja, dat geeft een machteloos gevoel en dat is niet fijn. Het enige dat echter rest is een 2012 te kopen/houden, een ander merk te kiezen of een andere Mac te kiezen.

Apple heeft gesproken, in de Apple-wereld, en daar heeft Apple het nu eenmaal voor het zeggen. Ik ben nog steeds tevreden binnen die wereld. En zolang dit zo is vind ik het prima. Dat het gras bij de buren wellicht groener is of een andere kleur heeft, ook goed, maar ik voel me nu hier fijn. Meer vraag ik niet.

Profielfoto

Shmoo op 19 oktober 2014

@computer space..

Maar hoe belangrijk is zo’n grafische kaart eigenlijk en wat doet hij precies?

Ik bedoel, zorgt deze ook voor betere/helderen kwaliteit op het beeldscherm of is dat meer de performance van programma’s. Ik weet dat er grafische kaarten zijn met 3D mogelijkheden die een must zijn voor elke pro gamer maar hoe belangrijk is een grafische kaart eigenlijk voor een web designer?

Ik heb geen Adobe software, Pixelmator, Affinity Designer, Sketch 3, Coda 2 zijn eigenlijk de Apps die ik het meest gebruik – ik game totaal niet dus dacht ik dat een Mac mini wel een super keuze voor mij zou zijn want mijn huidige iMac heeft maar een 256MB grafische kaart en dat werkte altijd prima.

Het is ook niet dat ik extreme fotobewerking doe met Pixelmator, het is vooral een beetje afbeeldingen croppen en wat kleine aanpassingen doen, pixelmator-filtertje hier en daar op de foto leggen en klaar.

Qua design ontwerp ik zeg maar vooral websites en app layouts. Geen extreem zware dingen in mijn ogen. 60MB opmaakbestanden zijn dan ook zeer zeldzaam en een complete website in Sketch opgemaakt is ongeveer 20 – 40MB zwaar en dan zit de complete style-guide er ook nog in verwerkt.

Profielfoto

MacMartino op 19 oktober 2014

Ik hoorde laatst van een reclamebureau die alle Macs (al 15 jaar altijd Nac) de deur uit hadden gedaan en over zijn, zonder spijt, op pc’s… Kennelijk begint t wat minder vanzelfsprekend te worden dat je voor t grafische met Macs werkt …;(

Profielfoto

computer space op 20 oktober 2014

De 2e macpro, niet de eerste brakke versie, had een 7300gt en kon daarmee uitstekend grafische programma’s op 2 stuks 30 inch cinemadisplays tonen…. De HD4000 is 4x zo krachtig.

Profielfoto

Outragemac op 20 oktober 2014

De “brakke” MacPro 1.1 uit 2006 had eveneens een nVidia GT7300…

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?