Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 27 oktober 2014
Leestijd: 2 minuten

Retailers dwarsbomen Apple Pay, pushen eigen initiatief

Apple Pay kon vorige week op een warm onthaal rekenen. Meteen nadat iOS 8.1 uit­kwam, werkte de betaaldienst bij een aantal retailers en restaurants in de VS. Betalen was nog nooit zo leuk voor de consument. Niet alle winkeliers zitten op Apple Pay te wachten.

Dit weekend werd bekend dat een grote groep retailers, waaronder Walmart, NFC-betalingen en dus Apple Pay geblokkeerd heeft. Waarom? Omdat ze graag hun eigen (onhandige) mobiele betaalsysteem willen pushen. Met flink wat grote ketens die Apple Pay weigeren gaat dit een flinke hobbel worden.

Bij een groot aantal retailers werkt Apple Pay al ‘per ongeluk’. Dit komt omdat er al terminals met ondersteuning voor NFC-betalingen staan. Ook Google Pay werkt daarmee. Die NFC-betalingen zijn echter snel uitgeschakeld bij een aantal winkelketens. Waardoor Apple Pay niet meer werkt.

Transactiekosten zijn de boosdoener
Apple Pay werkt momenteel als vervanger van de plastic credit card. Bij betaling zijn winkeliers een paar procent transactiekosten kwijt aan de creditcardmaatschappij. Om hun winst te maximaliseren, willen retailers af van deze kosten. Daarom hebben ze hun eigen systeem ontwikkeld wat buiten creditcardmaatschappijen om werkt.

CurrentC: Onveiliger, onhandiger, weinig privacy
Om transactiekosten te ontwijken, heeft een grote groep retailers CurrentC ontwikkeld. Een mobiel betaalsysteem dat direct aan een bankrekening en niet aan een credit card gekoppeld wordt. In tegenstelling tot Apple Pay werkt CurrentC met QR-code’s en een viercijferige pincode in plaats van Touch ID.

Apple heeft meerdere malen gezegd niet geïnteresseerd te zijn in persoonlijke- of betaalgegevens en deze niet op te slaan. CurrentC doet dat wel en flink ook. Aankoophistorie, financiele info, GPS-tracking en medische gegevens worden opgeslagen en in ruil voor kortingsbonnen gedeeld met derde partijen als advertentienetwerken en de overheid.
Veel partners; hard tegen hard
CurrentC wordt pas volgend jaar uitgerold, maar heeft al een indrukwekkend lijstje aan partners. Grote ketens als Walmart, Target, Best Buy, Shell en Dunkin’ Donuts zijn aan boord bij CurrentC. Deze retailers hebben een exclusieve overeenkomst met MCX, de ontwikkelaar van CurrentC die nauwe banden met Walmart heeft. Die exclusieve overeenkomst is waarschijnlijk de reden dat NFC-betalingen geblokkeerd worden.

Bij Apple Pay zijn ook een aantal grote ketens als McDonalds, Texaco, Disney Stores, Subway en Macy’s aangesloten. Het lijkt erop dat de mobiele betaalmarkt de komende jaren gedomineerd gaat worden door CurrentC en Apple Pay. Waarbij CurrentC duidelijk gunstig is voor de winkeliers en bij Apple Pay de consument centraal staat.

Via: TechCrunch

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Retailers dwarsbomen Apple Pay, pushen eigen initiatief
Sluiten