Levering iPhone 6 aan retailers stokt

Door: Raymon - 33 reacties

Heb jij een iPhone 6 (Plus) weten te bemach­tigen? Dan heb je geluk. Leveringen aan retailers zijn tot november compleet gestopt. Nederlandse webshops en winkel­ketens zitten met de handen in het haar. Alleen via telecom­providers zijn nog nieuwe iPhones te krijgen.

Dit bevestigen insiders bij twee grote Nederlandse winkelketens aan de redactie. Apple zou gisteren hebben laten weten alle leveringen tot november op te schorten. De reden is onduidelijk. Waarschijnlijk zijn de nieuwe toestellen in Apple’s eigen winkels nodig.

Het gaat om iPhones voor de losse verkoop. Telecomproviders zouden nog wel mondjesmaat iPhones om bij abonnementen te verkopen geleverd krijgen. Retailers proberen nu toestellen voor losse verkoop van die voorraad af te romen, maar het ziet er niet al te rooskleurig uit.

Voor Apple Premium Resellers lijkt een uitzondering gemaakt, zij krijgen de iPhone 6 en iPhone 6 Plus voorlopig uitsluitend in 16 GB geleverd.
iphone6-applestore
In de Nederlandse Online Apple Store is de levertijd voor de iPhone 6 momenteel 7 tot 10 werkdagen, de iPhone 6 Plus heeft een levertijd van 3 tot 4 weken. Ondanks deze beperkte voorraad start de verkoop van de nieuwe iPhones deze maand nog in 36 nieuwe landen en regio’s. In China wachten naar schatting zo’n 20 miljoen consumenten op hun pre-order.

De snelste manier om een iPhone 6 of 6 Plus te krijgen is momenteel de fysieke Apple Store, daar verschilt de voorraad per dag. Via het Twitter-account @ReserverenNL wordt de voorraad bij Apple Stores iedere minuut gecheckt. Na online reserveren kan je je iPhone dezelfde dag nog ophalen bij de Apple Store in Den Haag, Haarlem of Amsterdam.

Reacties

33 reacties
  • Profielfoto
    polansky

    Ik zag deze bui vorige week al hangen en heb mijn order bij Xando ingetrokken en hem rechtstreeks online bij Apple besteld. Krijg hem nu eind volgende week geleverd.

    De meerwaarde van een APR ontgaat mij eigenlijk steeds meer. Het is totaal waardeloos (van Apple) dat je premium resellers hebt en deze je gewoon in de kou laten staan.

  • Profielfoto
    Lexis

    Dit is toch gewoon oneerlijke concurrentie? Marges voor retailers zijn al ontzettend klein, en als je nee moet verkopen jaag je klanten alleen maar teleurgesteld weg terwijl je er zelf niets aan kan doen.

    Inderdaad waardeloos van Apple hoe resellers behandeld worden.

  • Profielfoto
    Sjiggle

    @polansky

    Eventjes voor de duidelijkheid de Premium Resellers worden niet door Apple zelf opgericht he. Deze kan jij of ik ook beginnen, dus eigenlijk zijn deze winkels helemaal niks van Apple en is het logisch dat ze hun eigen winkels voortrekken. Premium Resellers zijn eigenlijk gewoon concurrentie.

  • Profielfoto
    essiw

    Het zijn maar 2 weken, ja vervelend voor de winkels, maar verder?

  • Profielfoto
    dushi

    @Sjiggle Volkomen gelijk!

  • Profielfoto
    ro_me

    @polansky

    Eventjes voor de duidelijkheid de Premium Resellers worden niet door Apple zelf opgericht he. Deze kan jij of ik ook beginnen, dus eigenlijk zijn deze winkels helemaal niks van Apple en is het logisch dat ze hun eigen winkels voortrekken. Premium Resellers zijn eigenlijk gewoon concurrentie.

    Het is niks van Apple? Concurrentie?
    Er worden Apple producten daar verkocht hoor! Zowat het hele assortiment. Apple vang de centen (buiten de kleine winstmarge van de winkelier). Het is een afzetpunt voor Apple’s producten. Apple heeft deze plekken nodig om zijn producten op de markt te zetten.

  • Profielfoto
    McGiorgio

    7-10 werkdagen bij Apple zelf is eveneens twee weken. Scheelt niet heel veel hé met de APR’s.

  • Profielfoto
    Bremel

    @ McGiorgio

    Wel als je telefoon al een maand in bestelling is!

  • Profielfoto
    petjez

    Maandag een Plus bij Amac besteld, en nu?

  • Profielfoto
    Chrissser

    Ben ik blij dat ik 2 weken geleden mijn iPhone 6 had afgehaald in de  Store =D

  • Profielfoto
    iPadminiRemco

    Hoe zit het in België want ik hoor iedereen maar klagen hoe schandalig het is maar in België is er geen Store:( het is toch waanzin dat 100de km zou moeten reizen voor een 6 + ?!

  • Profielfoto
    Bremel

    @

    iPadminiRemco

    Ik heb net een mail gestuurd naar Lab9 (apple retailer voor Oost- en West-Vlaanderen). Antwoord gekregen dat ze nog geen nieuws hadden ontvangen.
    Dus hopelijk is dit niet het geval voor België.

    Hier nog steeds aan het wachten op mijn iphone 6 128GB Space Grey.

    Hiervan hebben ze nog geen enkele binnen gekregen. Ook de iphone 6 64GB Space Grey kwam nog niet binnen. Ik weet trouwens geen enkele fysieke winkel in België waar je een eender welke iphone met 64GB kan kopen.

    Zou het wel belachelijk vinden van apple als ze al stoppen met leveren terwijl ze van bepaalde modellen nog geen enkele geleverd hebben.

  • Profielfoto
    Chorro

    Premium Resellers zijn eigenlijk gewoon concurrentie.

    Tot een aantal jaren geleden, was dit naast eigen import en T-Mobile de enige manier om aan een iPhone te komen in NL. Zo onbelangrijk is het voor Apple niet.

    Heden ten dage is het nog steeds dé manier, aangezien je met drie stores niet een heel land kunt voorzien van offline-shoppend iPhone publiek.

  • Profielfoto
    Mr. Dragon

    Is er niet bij elke nieuwe iPhone en iPad schaarste?
    Ik ging ervan uit dat ik weken moest wachten op mijn iPhone 6 en was dan ook stomverbaasd dat hij zaterdag 27 september (een dag na de lancering) bezorgd zou worden. Helaas ging het mis bij PostNL waardoor ik hem pas woensdag had.

  • Profielfoto
    THX-1138

    Misschien omdat er simpelweg te veel terugkomen met mankementen.

  • Profielfoto
    Buzz

    Apple online geeft 10 werkdagen aan voor de iPhone 6, vier weken voor de iPhone 6+.

    Over 12 werkdagen / 2.5 week is het November. Van een gigantisch verschil in levertijd tussen resellers en Apple online hoeft dus helemaal geen sprake te zijn. De ophef die er in en onder dit artikel over wordt gemaakt vind ik dan ook een beetje raar.

    De iPhone 6 is gewoon nu nog een schaars product, net als de vorige iPhones in de eerste weken na de introductie ook altijd waren. Over een maand of wat zal de eerste behoefte zijn vervuld en is er niks meer aan de hand.

  • Profielfoto
    Noest

    Apple reserveert nu wellicht een groot deel van de productie voor China en de andere landen waarin de iPhone binnenkort verkocht gaat worden.

    Volgens mij is het niet eerder zo’n schaarste geweest bij een introductie, maar ze zijn de eerste maanden wel gewoon minder goed verkrijgbaar. Het zijn ook wel veel telefoontjes om in elkaar te schroeven;)

  • Profielfoto
    Bremel

    Apple online geeft 10 werkdagen aan voor de iPhone 6, vier weken voor de iPhone 6+.

    Over 12 werkdagen / 2.5 week is het November. Van een gigantisch verschil in levertijd tussen resellers en Apple online hoeft dus helemaal geen sprake te zijn.

    Mijn telefoon is reeds van de dag na de keynote in bestelling.
    En die heb ik nog steeds niet ontvangen. En nu komen er blijkbaar nog minstens 2 weken bij.
    Iedereen die online bestelde de 26ste september heeft ondertussen zijn iPhone wel al ontvangen of zal die heel binnenkort ontvangen.

    Wanneer ik zaterdag in de winkel stond vroeg iemand om een zwarte iPhone 6 (64GB). De verkoper wist hem te vertellen dat ze nog steeds geen binnengekregen hadden en dat er ondertussen al een 60tal wachtende voor hem waren.

    Dus zal er wel een behoorlijk verschil zitten in levertijd. Want ze zullen wel de 3de november waarschijnlijk wel geen honderden iPhones in een keer krijgen.

    Beter de launch wat meer spreiden IMHO. Zodat ze op launchdate ook echt kunnen starten met uitleveren.

  • Profielfoto
    Son-of-Jobs

    @ Bremel:

    Ik heb 2 weken terug een iPhone 6 64GB Space Gray gekocht in Diepenbeek, ze zijn er dus wel. Ik geloof dat ik toen wel 15 winkels heb afgebeld. De Apple resellers zoals Switch en Easy-M hadden helemaal niks, maar de meeste winkels van de Selexion keten hadden altijd wel een aantal modellen op voorraad. Het was alleen even zoeken naar Space Gray (Gold kon je bijvoorbeeld overal vinden). Maar dat was 2 weken terug…

  • Profielfoto
    Son-of-Jobs

    Je ziet ze natuurlijk wel bij bosjes op websites voor tweedehands spullen aan woekerprijzen. En afgelopen weekend zag ik op zo’n Micro Mega Market beursje een beunhaas iPhone 6 128GB verkopen aan 1199 €.

  • Profielfoto
    Son-of-Jobs

    Sjiggle 2 uur geleden
    @polansky

    Eventjes voor de duidelijkheid de Premium Resellers worden niet door Apple zelf opgericht he. Deze kan jij of ik ook beginnen, dus eigenlijk zijn deze winkels helemaal niks van Apple en is het logisch dat ze hun eigen winkels voortrekken. Premium Resellers zijn eigenlijk gewoon concurrentie.

    Tja, wanneer jij morgen een Premium Reseller wil worden bij Apple, dan zal je dat mooi moeten vragen aan Apple. Apple zal het toestaan wanneer je je winkeltje wil gaan openen in een regio waar er nog (bijna) geen zijn. Daarna mag je oeverloos met Apple aan tafel gaan zitten om het pand te bespreken, de plannen voor te leggen en de facturen te betalen voor de meubels die je bij Apple of één van haar partners moet gaan afnemen.
    Jij en ik kunnen dus niet zomaar beginnen en bovendien is het te kort door te bocht om te verkondigen dat Apple helemaal niks met die winkels te maken heeft.
    Het blijft dus stiefmoederlijk behandelen, wat Apple in dit geval doet.

  • Profielfoto
    Bremel

    @ Son-of-Jobs

    Bedankt voor de info.
    Het vervelende is dat het een telefoon is voor het werk en dus via onze vaste retailer moet gebeuren. Zoals hier al eerder opgemerkt vind ik het ook raar dat de officiële Apple resellers minder krijgen dan andere winkels. Zeker omdat we in België geen apple store hebben.

  • Profielfoto
    Akoni

    Niet echt nieuw, retailers verkopen al jaren nee gedwongen door Apple beleid.
    Als je kunt opdreunen” Nee dat hebben we niet” en “nee ik weet niet wanneer het komt” dan kun kun je al bij zo’n zaak werken :razz:

  • Profielfoto
    Noest

    Och, wat ben ik toch blij met mijn 5S met iOS7:) Deze kan momenteel precies evenveel als een 6 in NL, en draait al maanden heerlijk!

    De 5S voelt echt als een toestel dat mooi nog meegaat tot de 7 of de 7S uitkomt en Apple ook weer een iets kleinere variant gaat maken naast de grotere modellen:)

    Ondertussen erg ontspannen genietend van een heerlijk systeem. In het nieuwe jaar ga ik wel eens kijken bij iOS8 in combinatie met OSX 10.10

  • Profielfoto
    Thomas@flat52

    Mijn telefoon is reeds van de dag na de keynote in bestelling.
    En die heb ik nog steeds niet ontvangen. En nu komen er blijkbaar nog minstens 2 weken bij.
    Iedereen die online bestelde de 26ste september heeft ondertussen zijn iPhone wel al ontvangen of zal die heel binnenkort ontvangen.

    Wanneer ik zaterdag in de winkel stond vroeg iemand om een zwarte iPhone 6 (64GB). De verkoper wist hem te vertellen dat ze nog steeds geen binnengekregen hadden en dat er ondertussen al een 60tal wachtende voor hem waren.

    Dus zal er wel een behoorlijk verschil zitten in levertijd. Want ze zullen wel de 3de november waarschijnlijk wel geen honderden iPhones in een keer krijgen.

    Beter de launch wat meer spreiden IMHO. Zodat ze op launchdate ook echt kunnen starten met uitleveren.

    @Bremel: Ik heb mijn Iphone besteld via pre-order bij Switch, maar toch ook nog maar bitter weinig reactie gekregen van hun kant. Verleden week toch maar eens geïnformeerd, wachttijd voor de grey 64 gig was toen toch nog 3-4 weken.. daar is nu wel een weekje vanaf maar toch… Geduld is een mooie zaak…

  • Profielfoto
    thomas999

    Ik heb 22 september een iPhone 6 16 gb van t-mobile besteld bij GSM-wijzer. Ik heb hem nog steeds niet binnen, weet iemand als apple ook niet meer naar gsmwijzer levert?

  • Profielfoto
    Ce

    Ik vind het wel vreemd dat in de Apple online stores van bijv. de VS, GB, Fr, Dld en Nederland de levertijd overal 3 tot 4 weken is.
    Is het een kwestie van ALLES naar China? Is er sprake van een modificatie? Ik geloof er helemaal niets van dat Apple de vraag zou hebben onderschat.

  • Profielfoto
    anoniem

    Ik heb sowieso stinkende mazzel gehad door daags na de introductie ’s ochtends vroeg zonder rij of reservering de door mij begeerde iPhone 6 op te pikken bij iCentre:grin:

  • Profielfoto
    Jeroen

    Over mazzel gesproken..
    Ik zag de bui vanochtend al hangen na het lezen van dit bericht. Toch werd ik vandaag gebeld dat er 2 stuks binnen waren gekomen (na een aantal weken wachten) en ik stond als eerste op de lijst! Gelijk maar even opgehaald:D
    iPhone 5 net verkocht aan een kennis dus dat scheelt ook al!

  • Profielfoto
    polansky

    @Sjiggie

    Nederland is groter dan Amsterdam, Haarlem en Den Haag.

    Niet iedereen wil of is in staat om een hele dag uit te trekken om een iPhone te kopen in één van de genoemde steden.

  • Profielfoto
    Noest

    Apple online store….

  • Profielfoto
    rschwidder

    Ik heb een 64GB iPhone 6 (Zilver) besteld bij Coolblue. Nog steeds geen toestel mogen ontvangen. Overigens ook geen info met een verwachte leverdatum. Daar word een mens, ik in elk geval, niet vrolijk van.

  • Profielfoto
    Sabinka

    Heb die van mij (6+ 64GB) op 26 september besteld… Wachten word ik stilaan beu..