Apple aangeklaagd om GPU-problemen 2011 MacBook Pro

Door: Raymon Mens - 25 reacties

Begin dit jaar begon het klachten over de 15-inch MacBook Pro uit 2011 te regenen. De grafische chip (GPU) in deze MacBook begeeft het snel en zorgt voor strepen in beeld. Reparaties zijn duur, want het hele moederbord moet vervangen worden.

Oververhitting van de grafische chip zou de oorzaak zijn. Volgens boze klanten betreft het een productiefout van Apple. Een petitie waarin opgeroepen wordt tot een vervangingsregelingĀ is inmiddels 20.000 keer getekend. Vandaag is ook een collectieve rechtszaak tegen Apple gestart.

Advocatenkantoor Whitfield Bryson & Mason eist namens gedupeerden dat Apple het probleem als productiefout erkent en bezitters van getroffen Mac­Books op de hoogte stelt. Verder wordt geĆ«ist dat MacBooks met problemen gratis gerepareerd worden en gemaakte kosten voor reeds uitgevoerde reparaties terugbetaald worden.

Een voorbeeld van de GPU-problemen.
Een voorbeeld van de GPU-problemen.

In de aanklacht is te lezen dat de oorzaak van de problemen de op het moederbord gesoldeerde grafische chip is. Als deze warm wordt, ontstaan scheurtjes in het soldeer waardoor de GPU geen contact meer maakt. De enige oplossing is het vervangen van het complete moederbord. Dat is echter geen structurele oplossing, want de problemen kunnen na vervanging weer terugkeren omdat het soldeer weer kan gaan scheuren.

De rechtszaak is in California aangespannen. Hierdoor kunnen alleen consumenten uit de staten California en Florida deelnemen. De juristen zeggen zaken in andere staten niet uit te sluiten. In Nederland of Europa is nog geen vergelijkbaar initiatief gestart.

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    SunKeeper

    Als je zo’n MBP in bezit hebt is het makkelijk roepen, maar ik doe het toch: Apple moet een wereldwijde terugroepactie opzetten.
    Alle logic boards vervangen, (voor wie dat wil) van wat ik heb begrepen is er een alternatieve nieuwe manier van solderen waardoor het wel tegen de hitte kan en dus zonder problemen gemiddeld 5/6 jaar zou moeten kunnen werken.

    Als het voor de iPhone kan (lader, batterij, sluimerknop) kan het voor MBP’s ook.

  • Profielfoto
    Buzz

    Hopelijk zetten ze inderdaad een soepele regeling op, maar een terugroepactie geeft wellicht onnodig hoge kosten. De vraag is voor welke series het nodig is, en of het daadwerkelijk voor alle MBPs binnen zo’n serie nodig is om het logic board te vervangen, ook als er bij de gebruikers (nog) niks aan de hand is.

    De terugroepacties uit het verleden voor batterijen en laders hadden te maken met de (brand)veiligheid, en dan zit er niks anders op. In dit geval is het waarschijnlijk veel goedkoper om pas als de problemen zich daadwerkelijk voordoen de reparatie te vergoeden. Dat dit nog niet altijd gebeurt is kwalijk te noemen. Hopelijk kan zo’n zaak daar verandering in brengen.

  • Profielfoto
    LighScan

    Er is zelfs een website voor opgezet:
    http://action.mbp2011.com/

    En dit zijn de modellen die het vaakst getroffen worden:

  • Profielfoto
    ro_me

    Ik had er zo eentje. 2500 euro en na 3 jaar en 2 weken dit probleem. reparatie 700 a 800 euro? daar sta je dan als trouwe Apple klant! Een ding over Apple, de klant interesseert ze niets!
    Ze wegen gewoon de imago kosten af tegen de kosten die ze moeten maken om al deze macbook te vervangen.

  • Profielfoto
    nilmedia

    Heb ook een “late 2011” i7 met Radeon HD6750M videokaart.
    Regelmatig “blokjes” op het scherm die er uit zien als een “late 1983” video spelletje:-(

    Ben benieuwd wat Apple wel/niet gaat doen…

  • Profielfoto
    jordenhoogeveen

    Mijn mid-2012 macbook pro ligt op dit moment bij Apple ter reparatie. Deze had soortgelijke problemen.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Ik heb ook zo’n macbook pro, na 1,5 jaar viel hij uit.
    Heb half jaar op andere laptop gewerkt.
    Maar veelste duur (of zonde van geld) om dan te laten repareren.
    Daarbij ging mijn vorige mac ook maar (na 4 reperaties) 1,5 jaar mee.

    Oplossingen voorlopig :
    programma om van video kaart te switsen
    https://gfx.io

    Of een reflow door bedrijf in engeland maar dat gaat maar paar maanden mee heb ik vernomen.

  • Profielfoto
    juwlez

    Toevallig heb ik de 13” MBP late 2011 met een bovengenoemde videokaart. Vorige week heb ik het voor het eerst gehad. Ik haalde de laptop uit sluimermodus en het scherm was precies zoals de afbeelding. Even uit en aan zetten hielp maar hoop dat het niet erger wordt…

  • Profielfoto
    zakalwe

    Ik heb ook een Macbook Pro uit 2011, nog geen problemen maar ben tegenwoordig wel voorzichtiger in gebruik van de discrete grafische kaart…

  • Profielfoto
    apenstaartje

    Ik heb deze maand mijn GPU laten vervangen (kosten 170 euro) waarbij er dan ook een nieuwe GPU op gezet wordt. Macje draait nu weer als een zonnetje, maar het valt me toch erg tegen hoe weinig respons er vanuit Apple komt. Ik was wel gebeld na mijn e-mailtje naar Tim Cook, maar het enige dat ze me konden bieden was voorrang op de reparatie…

  • Profielfoto
    brinkey

    Bij de macbook 2007/2008 was een soortgelijk probleem met de Nvidia video kaart. Daar is geen terugroepactie voor gekomen, maar Apple heeft wel een extended repair programma opgezet. (die overigens nu verlopen is)

    Waarom ze dat nu niet doen blijft de vraag, wellicht dat ze in het eerdere geval Nvidia er op aan hebben kunnen spreken en dat dat met de 2011 niet het geval is.
    Of ze vinden het probleem niet groot genoeg?

  • Profielfoto
    mausklaus2002

    Had ook het zelfde probleem met een macbook pro uit 2007. Apple had toen inderdaad wel een extended repair programma, ze hebben het toen netjes opgelost. Hopelijk gaan ze dat nu ook voor de 2011 modellen hetzelfde doen.

  • Profielfoto
    MacKevin11

    Al zouden ze het nu oplossen, wel veel te laat als je t mij vraagt…
    Iedereen roept wel NVidea maar er zit helemaal geen NVidea in deze Macbooks? Wel verschillende AMD’s en steeds zo’nzelfde Intel HD 3000.
    Ik vraag me af of ik niet overgestapt was naar een ander merk (met Linux bijv.) als ik zo’n MacBook gehad had.

  • Profielfoto
    brinkey

    Wanneer je met iedereen mij bedoelt. Ik roep helemaal niet dat er Nvidia kaarten in de 2011 zitten. Die zaten in de 2007/2008 probleem gevallen, zoals ik al schreef….

  • Profielfoto
    alaska

    Ik had hetzelfde probleem met mijn 15″ MBP.
    Ik heb dan maar direct een nieuwe MBP gekocht (duur, maar je moet toch doorwerken), die ik anders pas over anderhalf jaar had gekocht.
    M’n oude MBP staat nu in de kast, hopende dat ik er ooit nog iets aan heb (onderdelen of zo).

  • Profielfoto
    stanko

    Zelfde probleem gehad 2500 euro betalen en 3 jaar later kapot. Voor werk uiteindelijk een nieuwe MB gekocht, de reparatie was namelijk niet heel betrouwbaar en aardig aan de dure kant. Een reparatieplan zou toch wel mooi zijn voor de oude.

  • Profielfoto
    aukem

    early 2011 :))

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Ik had hetzelfde probleem. Mijn theorie: de MacBook kan de grafische kaart in- en uitschakelen om energie te besparen, een functie die door Mavericks verder wordt benut. Door het voortdurende aan- en uitschakelen krijg je krimp en expansie, waarna de soldeerverbinding loslaat. Benieuwd of het na Mavericks erger is geworden.

    Ik had opzettelijk mijn MBP bij MyCom gekocht omdat die drie jaar onvoorwaardelijke garantie op MacBooks geven. Bij 28 maanden trad het probleem op. Na reparatie onder garantie (vervanging moederbord) trad het na twee dagen weer op. Na de tweede reparatie begon het na drie weken weer. Toen heb ik een vervangend apparaat gekregen, een retina MacBook Pro.

    Ik koop alleen nog maar bij MyCom nu.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    ro_me 20 uur geleden
    Ik had er zo eentje. 2500 euro en na 3 jaar en 2 weken dit probleem. reparatie 700 a 800 euro? daar sta je dan als trouwe Apple klant! Een ding over Apple, de klant interesseert ze niets!
    Ze wegen gewoon de imago kosten af tegen de kosten die ze moeten maken om al deze macbook te vervangen.

    In zo’n geval kun je altijd beroep doen op coulance en die krijg je dan ook, al is het soms na een beetje aandringen.

  • Profielfoto
    den elias

    Dit herinnert me van de YLOD op de PS3. Scheurtjes van de soldeerballetjes onder de GPU waardoor er geen meer contact wordt gemaakt met de GPU.

  • Profielfoto
    jurriaan007

    Ook hier in Nederland bij iPhoneAPK.nl kunnen ze een reflow uitvoeren.
    Alleen het nadeel van een reflow is dat het probleem naar een aantal weken/maanden terug kan komen.

  • Profielfoto
    gweilo

    Ook met de mid-2010 MBP was iets dergelijks aan de hand. Alweer geen terugroepactie. Wel een gratis repair service, maar het gros van de MacBooks met dit probleem kwam niet door de test van Apple heen, dus kosten voor eigen rekening.

    Hij is wel te gebruiken, maar na het booten moet je met de hand de GPU uitschakelen, niet alle software werkt, en je kunt geen OS versies hoger dan 10.6.8 installeren

    Apple producten zijn heel fijn, maar als je een van de velen met een ondeugdelijk exemplaar bent heb je gewoon pech. Heel veel pech.

  • Profielfoto
    Tom Knoflook

    Ik heb sinds augustus hetzelfde probleem met mijn MacBook Pro Late 2011 (versie 8,2).
    Begin september ben ik naar de Genius helpdesk in de Apple Store in Amsterdam geweest.
    Het probleem was niet te reproduceren en ze konden met een quick scan niks vinden.
    Ze wisten wel te vertellen dat het niet onder de garantie zou vallen omdat er geen ‘Program’ voor bestaat (dit bestaat wel voor early 2011 model).
    Daarna nog gechat met Apple helpdesk waarin ik e.e.a. probeerde te onderbouwen met diverse links op internet waarin hetzelfde probleem wordt beschreven.
    Zoals: https://www.change.org/p/timothy-d-cook-replace-or-fix-all-2011-macbook-pro-with-graphics-failure en https://discussions.apple.com/thread/5011311 en https://discussions.apple.com/message/21110132#21110132
    Toen ik aan het eind van de chat werd afgewimpeld en ik wat bozer werd beloofde de helpdeskmedewerker dat als ik het in Safe Mode kon reproduceren dat ze dan hun best voor me gingen doen.
    Aangezien het probleem soms maar 1x per dag optreedt was dit moeilijk. Het is me gedurende de afgelopen weken wel een aantal keer gelukt en ik heb daar videos van gemaakt.
    Als het de MacBook crashte tijdens normaal gebruik probeerde ik meteen te restarten in Safe Mode (in apart, nieuw user account) en filmde dit met mijn iPhone.
    Soms lukte het dan de MacBook te laten crashen (en vaak ook niet:-) ): https://www.youtube.com/watch?v=nv73AI2rj24&list=PL3yHXqTKLxMpLUnJEI24pF4OhtYLCMWuL
    Toen ik weer contact opnam met de Apple helpdesk en de video’s op youtube kon laten zien, hebben ze het probleem geescaleerd naar een supervisor.
    Deze zei dat ik kon proberen het onder het consumentenrecht gratis te laten repareren, maar dit geldt alleen voor consumenten.
    Ik heb de MacBook eind 2011 prive aangeschaft maar wilde hem ook als ZZP-er in 2012 gaan gebruiken. Heb daarom op de bon de bedrijfsnaam (in oprichting) gezet.
    Ik heb toch een afspraak gemaakt met de Apple Store in Amsterdam.
    Daar zeiden ze dat het consumentenrecht niet van toepassing kan zijn als er een bedrijfsnaam op de bon staat.
    Toen ik vervolgens wat bozer met de manager wilde spreken en hem een van de videos liet zien deed hij de toezegging om hem in te nemen en het vervolgens te escaleren naar de technici met het verzoek te kijken of het toch onder garantie gerepareerd kon worden.
    Werd vervolgens ’s middags gebeld dat het toch betaald (ruim 500 euro) moest worden omdat ik geen aanspraak kan maken op het consumentenrecht.
    Heb hier vanaf gezien omdat ik het niet waard vind zo’n bedrag uit te geven aan een laptop van 3 jaar oud en ik er uit principe niet voor voel om nog meer geld uit te geven aan een bedrijf dat een product verkoopt met een defect (en er vervolgens alles aan doet om geen garantie te geven).

  • Profielfoto
    katysherriff

    Mijn problemen begonnen een paar weken terug: strepen op het scherm, op een gegeven moment alleen nog maar een blank scherm, etc. Ik woon in Braziliƫ en dacht: einde oefening. Ik ben hier naar een Apple Service Center gegaan en dacht dat ik wel flink zou moeten gaan betalen voor reparatie (een nieuwe geen optie, want die zijn hier 2x zo duur als in NL wegens hoge importheffingen)- ik was niet op de hoogte van deze bekende problemen en de rechtszaak tegen Apple.

    Vandaag ging ik hem halen, met een nieuw moederbord erin gemonteerd, zonder maar iets te hoeven betalen, zelfs niet voor de service. Ik heb zelfs niet mijn aankoopbon uit NL getoond. Mijn 3,5 jaar oude laptop kan dus voorlopig weer even mee (en maar goed ook, want we gooien veel te snel dit soort apparatuur weg), helemaal voor niets! Indien dit in Braziliƫ inmiddels kan, misschien dan ook al in NL?

  • Profielfoto
    katysherriff

    Sinds februari 2015 repareert Apple wereldwijd deze laptops gratis, lees ik hier: https://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/

    Hier info in NL: http://tweakers.net/nieuws/101495/apple-start-reparatieprogramma-voor-macbooks-met-gpu-problemen.html

    Dus gooi dat beestje niet weg! De mijne gaat weer als een trein.