64-bits apps vanaf februari 2015 verplicht

Door: Raymon Mens - 14 reacties

In het huidige product­aanbod zijn alleen de iPhone 5c en eerste iPad Mini nog voorzien van een 32-bits chip. Apple ziet een toekomst waarin alles 64-bits is en schroeft de eisen aan apps op. Vanaf 1 februari 2015 moeten apps ondersteuning voor 64-bits hebben.

Ook moeten ontwikkelaars vanaf dat moment gebruik maken van de iOS 8 SDK. Dit wil overigens niet zeggen dat nieuwe iOS-apps vanaf februari 2015 niet meer op iOS 7 zullen werken. De meeste apps zullen nog steeds backward compatibel zijn en zowel 32- als 64-bits ondersteunen.

Apple maakte de nieuwe regel na het uitkomen van iOS 8.1 bekend via de iOS Developer Portal. Bestaande apps blijven in de App Store staan, maar alle nieuwe apps en updates moeten ook in 64-bits uitgevoerd worden. Vorig jaar werd het ook verplicht om de SDK van iOS 7 te gebruiken voor nieuwe apps, maar het is voor het eerst dat 64-bits ondersteuning verplicht wordt.

Schermafbeelding 2014-10-21 om 12.31.40
De mededeling op de Apple Developer Portal.

Deze verandering zal in eerste instantie vooral impact op ontwikkelaars hebben. Eindgebruikers hebben er alleen maar profijt van. Apps zullen sneller reageren omdat deze optimaal gebruik maken van de 64-bits A7- en A8-chips die in de meest recente iPhones en iPads zitten.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    polansky

    Dit doet Apple dit nu puur om weer meer iPads en iPhones te kunnen verkopen?
    Het voordeel voor 64-bit applicaties is bijzonder gering.

    Ben benieuwd wanneer Apple de optie uitschakelt onder:
    Systeemvoorkeuren -> Beveiliging en Privacy | Algemeen

    Sta programma’s toe die zijn gedownload bij:
    ‘Elke willekeurige bron’.

    Ik schat nog één of twee versies en iedereen zit 100% vast aan de Mac App Store.

  • Profielfoto
    MartyMacy

    Ik denk niet dat ze 100% appstore gaan simpelweg omdat er applicaties zijn die niet in de appstore komen omdat ze €10.000 kosten. Denk hierbij aan licenties voor CAD toepassingen. Maar ook rekenprogramma’s voor universiteiten.

    Ook medische programma’s worden niet via de app store verspreid.

    Deze stap is gewoon om de eenheid te behouden binnen iOS zodat iedereen op de zelfde pagina zit.

  • Profielfoto
    Drs. P. Freubel

    @polansky

    Dat zal wel loslopen denk ik.

    Om de bovengenoemde reden alleen al.

    Er bestaat gewoon te veel software die niet aan de wissen van Apple voldoet om in de App store verkocht te mogen worden. Een criteria daarvan is de prijs. Alleen al op Animatie software gebied zijn er software pakketten die technisch aan alle eisen voldoen maar puur op prijs niet in de AppStore mogen.

    Plus, eenmaal iets gekocht in de AppStore is een ramp met platform onafhankelijke licenties. Mocht je ooit overstappen naar een ander platform waar die software beter opdraait of om wat voor andere reden dan ook dan zit je met je AppStore apps. Kan je alles opnieuw aanschaffen voor het nieuwe platform.

    Daarom ben ik juist blij dat Adobe en Autodesk dingen via een eigen abonnement service aanbieden los van de AppStore. Dat geeft je enorm de vrijheid en snellere updates mocht er iets schorten aan de software. De controlerende laag van Apple is er tussen uit.

    Je hebt altijd de keuze om niet mee te gaan met de laatste innovaties en eventuele vendor lock in En als je niet om vendor locking heen kan dan zou ik kiezen voor de meest vrije en compatibele variant. Dat die oplossing niet altijd een van Apple is neem ik dan voor lief

  • Profielfoto
    Buzz

    polansky: volgens mij begrijp je niet helemaal waar het hier over gaat. Voor bestaande apparaten en applicaties heeft het geen enkel gevolg.

  • Profielfoto
    Aerea

    Ik hoop vooral dat ze het vanaf morgen nog verplicht stellen om geen updates en/of nieuwe apps meer toe te staan die niet klaar zijn voor (de resoluties van de beeldschermen van) iPhone 6 en 6 Plus.

  • Profielfoto
    BRK

    Van mij hadden ze deze eis al bij de release van iOS 8 moeten stellen. Evenals dat updates verplicht de schermgrootte van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus moeten ondersteunen. Het is van de zotte dat apps die nu geüpdatet worden, nog steeds geen ondersteuning bieden voor deze grotere schermen, terwijl die iPhones al een maand uit zijn. Je zit als gebruiker nog steeds naar opgerekte zooi te kijken *kuch* WhatsApp *kuch*.

  • Profielfoto
    renssies

    De situatie zit wat anders dan hoe Raymon het verwoord. De app store staat straks niet alleen 64-bit apps toe. Apps moeten 64-bit ondersteunen maar mogen ook nog armv7 (iPhone 4S) en armv7s (iPhone 5,5c) ondersteunen.

    Sterker nog de standaard instelling van Xcode met iOS 8 is armv7 en arm64 (64-bit). Dus ook oudere devices mogen nog gewoon apps kopen en gebruiken.

    Alle apps die overigens een extensie hebben in iOS 8 (dus een widget, share optie, document picker or actie) moeten al 64-bit ondersteunen.

    Daarnaast betekend de requirement van de iOS 8 SDK weinig voor de gebruiker, het enige is dat een developer apps niet meer kan uitbreiden voor iOS 5 en eerder.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Ik hoop vooral dat ze het vanaf morgen nog verplicht stellen om geen updates en/of nieuwe apps meer toe te staan die niet klaar zijn voor (de resoluties van de beeldschermen van) iPhone 6 en 6 Plus.

    Misschien kun je dat maar beter niet hopen. Voor sommige apps is het vrij veel werk om die aan te passen voor de iPhone 6(+). Als het nu al verplicht zou zijn om die schermen te ondersteunen, kunnen die ontwikkelaars geen kritieke bugs fixen omdat ze daarvoor dan geen update zouden mogen uitbrengen.

    Liever een app die niet geoptimaliseerd is voor mijn iPhone 6+ dan een app die helemaal niet werkt.

  • Profielfoto
    Aerea

    @franklinvv – dat is allemaal leuk en aardig, maar als Apple telefoons verkoopt voor zulke bedragen, is het minste dat je kunt verwachten dat er apps beschikbaar zijn die fatsoenlijk werken. En dat is niet het geval met al die niet geoptimaliseerde apps. Een afschuwelijke en belabberde beleving, laat staan het toetsenbord dat gewoon uitgerekt wordt en bijna de helft van een 6 Plus-scherm in beslag neemt.:shock:

    En natuurlijk snap ik ook wel dat Apple mijn voorstel niet serieus nu al gaat invoeren, Apple moet vriendjes blijven met iedereen en alles. Maar dan moet Apple ook niet pretenderen dat het voorop loopt of pas uitkomt met een phablet als alles er klaar voor is, want op Android heb je tenminste voldoende apps die wel gebruikmaken van grote beeldschermen.

    Liever wel geoptimaliseerde apps die gewoon werken dan pronken met de honderdduizenden apps die er zijn waar je van moet kotsen als je ze opent op de enige fatsoenlijke telefoon die Apple aanbiedt.;!:grin:

  • Profielfoto
    Buzz

    Aerea: 1) Er zijn in zeer korte tijd ook al een hoop belangrijke apps wel aangepast aan de 6 en 6+ en 2) Iets langer dan een maandje geduld opbrengen voor die andere apps zou je sieren. Met de tijd komt het in orde. Zo is het op Android destijds ook gegaan.

  • Profielfoto
    csteelooper

    @Polansky: dit artikel belicht deze verplichting alleen voor iDevices. Waarom ga je dan de Mac erbij betrekken? Voor de Mac zal (mijns inziens) nóóit een ‘100% AppStore’ beleid komen en voor de iDevices is het er al vanaf het begin. Dus zie eerlijk gezegd het probleem niet zo. Het wordt pas echt een probleem als developers geen ondersteuning meer (hoeven te) bieden voor 32 bits apps of devices.

    Bovendien kan iedere iMac vanaf 2007 en iedere Apple Notebook (dus MacBook en MacBook Pro, en iBook) vanaf 2008 64bits applicaties draaien. Hoe het met de Mac Pro zit weet ik niet, maar ik vermoed dat daar zo’n zelfde soort maatstaf voor geldt…

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Draaien die apps nog wel op de 5C dan, die is 32-bit.

  • Profielfoto
    Aerea

    Buzz_D je maakt mij niet wijs dat het langer dan een maand hoeft te duren om een app te updaten. Luiheid noem ik dat.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Buzz_D je maakt mij niet wijs dat het langer dan een maand hoeft te duren om een app te updaten. Luiheid noem ik dat.

    Pardon? Luiheid? Jij denkt dat alle developers het hele jaar uit hun neus vreten, wachtend tot Apple iets doet waardoor ze ‘eindelijk’ weer aan de bak mogen? Nooit bij stilgestaan dat developers ook kinderen hebben om te voeden, en dus ook ander werk te doen hebben, en dat werk niet opeens kunnen laten vallen omdat een of andere gast op OMT zit te klagen dat apps nog niet geoptimaliseerd zijn? Dan heb jij een verdraaid beeld van de wereld.

    Ik raad je aan om de volgende keer gewoon geen iPhone direct na de release te kopen of je gewoon druk te maken om zaken die wél belangrijk zijn.