Tim Cook spreekt: over TV, Jobs en Beats [UPDATE]

Door: Koen van Tongeren - 19 reacties

Je kunt nog zo belangrijk zijn, nog zoveel geld verdienen en een nog zo succesvolle CEO zijn, je telt in Amerika pas mee als je aan de grote ronde tafel van Charlie Rose hebt gezeten. Deze journalist en presentator van zijn eigen talkshow op het Amerikaanse PBS heeft iedereen geïnterviewd die er toe doet. Hoog tijd dus dat Apple’s CEO Tim Cook eens aan zou schuiven, en zo geschiedde.

Na de onthulling van nieuwe iPhones, een eigen betaalsysteem en de Apple Watch schoof Tim Cook aan bij Rose voor een lang en openhartig interview. Een opvallend energieke Cook vertelt daarin onder andere over de erfenis van Steve Jobs, hoe hij zelf van een Beats Music-scepticus in een fan veranderde en hoe de televisiemarkt  de afgelopen 40 jaar stil heeft gestaan.

UPDATE
Lees verder voor het 54 minuten durende eerste deel van het interview met Tim Cook. Maandag wordt deel twee uitgezonden.

De eerste helft van het interview van Rose met Cook is gisterenavond uitgezonden. Maandag volgt deel twee. Een aantal fragmenten uit het eerste deel zijn terug te vinden op YouTube.

Over Beats
Voor Apple was de overname van Beats een van de grootste gebeurtenissen van 2014. Waar het bedrijf doorgaans kleine onbekende bedrijfjes aankoopt werd hier een groot en razendpopulair merk gekocht voor een monsterbedrag. Tim Cook legt bij Charlie Rose uit wat hij zag in Beats en de mensen er achter.

Allereerst ging het Apple om de talenten binnen het bedrijf. Jimmy Iovene brengt veel kennis en contacten binnen platenmaatschappijen mee en Dr. Dre zit als artiest diep in de muziekindustrie. Cook benadrukt echter ook dat de teams binnen Beats die onder deze zwaargewichten werkten van groot belang zijn voor Apple.

Daarnaast zegt Cook dat het koptelefoonmerk zelf waardevol is. Het is uitermate winstgevend, maar had volgens Cook een partner met een wereldwijd netwerk nodig om écht door te breken.

Over één aspect van Beats was Cook sceptisch totdat hij het zelf ging gebruiken, namelijk Beats Music. Volgens Apple’s CEO moet je het gaan gebruiken voordat je ‘voelt’ hoe anders het is dan alle andere streamingdiensten. Dit komt door de manier waarop muziek gesuggereerd wordt aan de hand van de tracks waar je eerder naar luisterde. Daarbij wordt niet alleen naar artiest en genre gekeken, maar ook naar het gevoel in de muziek zelf.

Wat Apple precies gaat doen met de koptelefoons en de muziekdienst van Beats zegt Cook niet in het interview, maar uit de passie waarmee hij spreekt over Beats Music valt op dat het in de toekomst veel nauwer geïntegreerd zal gaan worden in iTunes.

Over televisie
De afgelopen jaren wordt Tim Cook concequent gevraagd naar Apple’s plannen op de televisiemarkt, zo ook nu. Cook begint met het antwoord dat hij altijd geef namelijk; Apple volgt geïnteresseerd de gebeurtenissen in de markt. Tegelijkertijd geeft hij aan dat de ervaring van het kijken in de afgelopen 40 jaar nauwelijks verbetert is; slechte interfaces en ouderwetse principes waarbij je op bepaalde tijden moet kijken of zelf actie ondernemen om iets op te nemen.

Rose stelt Cook vervolgens de vraag die zovelen hadden willen stellen: waarom gaat Apple er dan niets aan doen? Helaas is het antwoord minder verhullend dan we zouden hopen. Cook zegt dat er met Apple TV al stappen genomen zijn en dat hij niet kan zeggen wat Apple in de toekomst van plan is.

Over Steve Jobs
Net als Apple’s plannen op de televisiemarkt krijgt Tim Cook in elk interview een vraag voor zijn kiezen over zijn voorganger, Steve Jobs. Charlie Rose vraagt hem in hoeverre Steve Jobs nog te herkennen is in het bedrijf en de producten van Apple. Daarop antwoordt Cook dat hij nog altijd in zijn hart is en dat hij zelf nog elke dag aan Jobs denkt. Ook onthult hij dat Steve’s kantoor op de vierde verdieping van Apple’s hoofdkantoor in Cupertino nog helemaal intact is, inclusief zijn naam op de deur.

Tegelijkertijd benadrukt Cook dat de waarden van Apple die voor Jobs zo belangrijk waren nog steeds aan de basis staan van elke beslissing die er in het bedrijf genomen wordt. Het belang van innovatie, het simpel maken van complexe zaken en een streven naar perfectie. Ook geeft Cook aan dat focus nu nog net zo belangrijk is als in de tijd van Jobs. Apple stort zich alleen op producten waar het de benodigde technologie helemaal zelf in handen heeft.

Dat focus nog steeds centraal staat bij Apple illustreert Cook vervolgens door Charlie Rose te wijzen op de tafel waar het interview gehouden wordt. Ondanks het feit dat Apple een van de meest waardevolle en winstgevende bedrijven ter wereld is, past de volledige lijn aan producten op die ene tafel. Dat kunnen maar weinige andere bedrijven zeggen, aldus Cook.

 

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    gielk

    Kunnen we het niet ergens allemaal zien ?

  • Profielfoto
    uhuburu

    Wat dacht je van: http://www.charlierose.com

    Het interview met Tim Cook zal er in elk geval binnenkort op staan.

  • Profielfoto
    Noest

    Leuke samenvatting! Dank daarvoor!

    Doen jullie hetzelfde met het tweede deel van het interiew?

    PS: zoek de verschrijving:)

    ” Rose stelt Cook vervolgens de vraag die zovelen hadden willen stellen: waarom gaat Apple er dan niets aan doen? Helaas is het antwoord minder verhullend dan we zouden hopen. “

  • Profielfoto
    gielk

    uhuburu

    Wat dacht je van: http://www.charlierose.com

    Het interview met Tim Cook zal er in elk geval binnenkort op staan.

    Grappig heb je zelf ook gekeken op de website ? NIET DUS.

  • Profielfoto
    flyinghigh

    Tegelijkertijd geeft hij aan dat de ervaring van het kijken in de afgelopen 40 jaar nauwelijks verbetert is;

    verbeterd is.

    In deze zinsconstructie gaat het om een voltooid deelwoord. Even aanpassen!;-)

  • Profielfoto
    gielk
  • Profielfoto
    gielk
  • Profielfoto
    Macwerk

    TV kijken is ook erg ouderwets. Ik heb dan een platte, waar ik de september event op gekeken heb. Waarom mensen nog TV kijken begrijp ik niet.
    Altijd op bepaalde tijdstippen kijken wat omroepen dicteren, het kost de belasting betaler potten vol geld (publieke omroepen).
    De enige TV waar ik naar kijk is Apple TV, you tube ook goed.

  • Profielfoto
    uhuburu

    @gielk Dat het interview er nog niet op stond had ik natuurlijk ook gezien. Daarom zei ik dat het er “in elk geval binnenkort op zal staan”. En dat zei ik omdat (vrijwel) alle interviews na een paar dagen op de site van Rose worden geplaatst.
    Geen grapje dus. Wel een poging om te helpen.
    Maar ik zie dat je inmiddels op PBS hebt gevonden wat je zocht. Goed gedaan!

  • Profielfoto
    Di May

    ” Helaas is het antwoord minder /ver/ onthullend dan we zouden hopen. “

  • Profielfoto
    Macnido

    Ik begin Tim Cook steeds meer te zien als de juiste opvolger van Steve. Zeker met Jony Ive en de rest van het team aan zijn zijde. Het kijken van de keynotes wordt ook echt iets om naar uit te kijken. Mooi ook om te horen hoe Steve in ere gehouden wordt binnen Apple en hoe vaak Tim nog aan hem denkt.

  • Profielfoto
    maconly

    Nietszeggend persoon

  • Profielfoto
    polansky

    @MacWerk
    Alhoewel ik deels met je eens ben, ben ik het niet eens met het gegeven dat de Publieke Omroep veel geld kost.

    Dat wil zeggen wanneer de spelshows en entertainment programma’s niet meer uitgezonden zouden mogen worden op de publieke omroepen zou je een uitstekend aanbod aan kwalitatieve documentaires en achtergrond informatie kunnen krijgen.

    Juist achtergrond informatie en kwalitatief goede documentaires zijn ver te zoeken bij commerciële zenders als RTL en SBS. Hebben we het nog niet over de diverse onderbrekingen in de programma’s voor iedere keer 7 minuten reclame.

    Commerciele omroepen als SBS en RTL kennen alleen puur plat vermaak, pulp TV en onderbroekenlol. Misschien leuk voor het gros van het publiek of het dommere volk, maar niet iedereen zit te wachten op een avondje Gordon, de zoveelste talentenjacht, love is in the air of redt mijn vakantie.

    Ow en er bestaat ook nog zoiets als uitzending gemist door de publieke omroep, kun je gratis! die programma’s terugkijken die jou interesseren op het moment dat het jou uitkomt.

  • Profielfoto
    formulefan

    Het hele interview (1e deel dat is uitgezonden tot nu toe!) kun je hier terugkijken!

  • Profielfoto
    JWB

    Mooi interview dat duidelijk maakt waarom Steve Jobs, Tim Cook koos om hem op te volgen.

    Voor Steve was het duidelijk dat er geen tweede Steve rondliep. En dat een copycat (Scott Forstall?) het bedrijf kapot zou maken. Dan kies je iemand die een goed team kan leiden, het DNA van het bedrijf tot uitvoering kan brengen, maar wel keuzes durft te maken.

  • Profielfoto
    iMachia

    @Polansky
    En je vindt dat de overheid dan maar moet zorgen voor ‘verhevener’ informatie op TV? Een overheid die altijd een (politiek) belang heeft bij de juiste inkleuring van die informatie?

    En Uitzending Gemist is natuurlijk niet gratis. Is gewoon een onderdeel van de met veel belastinggeld gefinancierde NPO.

  • Profielfoto
    eezacque

    En Uitzending Gemist is natuurlijk niet gratis. Is gewoon een onderdeel van de met veel belastinggeld gefinancierde NPO.

    Er zijn genoeg faciliteiten waarvoor we belasting betalen, en dan nog ‘ns extra om ze te gebruiken: Uitzending Gemist mag best gratis heten.

  • Profielfoto
    Macteach

    De dt-fout er nog steeds in, oftewel is nog niet verbeterD…

  • Profielfoto
    polansky

    @Imachia

    Ik denk dat jij een vertekend beeld hebt van de wereld.
    Altijd ‘politiek’ gewin? Door wie is je die onzin ingegeven? Meneer Wilders toch, of denk je dat hij jou wel puur de waarheid verteld en het beste met je voor heeft…

    Ja ik denk dat de publieke omroep een rol te vervullen heeft om domme mensen iets meer verstand bij te brengen dan de grapjes van Gerard Joling of de misinformatie die Albert Stegeman je wil doen laten geloven.

    Overigens over inkleuring. Een commerciele omroep kan per definitie niet (te) kritisch zijn omdat deze leeft van de adverteerders.

    Wie als commerciele omroep dus (zware) kritiek levert op een adverteerder omdat deze bijvoorbeeld zijn producten laat produceren door gebruik te maken van kinderhandjes, of giftige stoffen kan een commercial dus wel op zijn buik schrijven en loopt daardoor inkomsten mis.

    Om die reden zul je dus ook nooit een kritisch consumentenprogramma, of documentaire terugvinden op een commerciële zender. Hoe je het ook went of keert ook een commerciële omroep is dus gekleurd in haar informatievoorziening.

    Overigens ter informatie PBS staat voor Public Broadcasting Service en is vergelijkbaar met onze publieke omroep. Alle Amerikanen betalen dus ook mee aan deze zender.
    Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Public_Broadcasting_Service