Taxidienst Uber verboden in Duitsland

12 reacties

Met een app de taxiwereld op zijn kop zetten, het lukt Uber aardig. De meest iPhone-vriendelijke taxidienst van dit moment heeft ook vele tegen­slagen te verwerken, zo heeft de rechtbank in Frankfurt de dienst vandaag per direct verboden in heel Duitsland.

Uber zou de wet voor passagiersvervoer overtreden, het Amerikaanse bedrijf heeft geen licentie om als taxibedrijf in Duitsland te opereren. Uber riskeert hiermee tevens een boete van 250.000 euro. Het (tijdelijke) verbod komt op een ongelukkig moment, Uber was juist van plan uit te breiden in Duitsland.

Het is in Duitsland toegestaan om zonder vergunning voor passagiersvervoer als ‘taxi’ te opereren, dan mag echter niet meer voor een rit gevraagd worden dan de werkelijke kostprijs. De zaak was aangespannen door Taxi Deutschland, een consortium van traditionele Duitse vervoerders. De rechtbank gaf hen gelijk en legde Uber een tijdelijk operationeel verbod op.

uber-driver-16x9
Uber biedt een eenvoudige app waarmee een taxi te bestellen is.

Hoewel het bedrijf te maken heeft met protesten en juridische barrières die worden opgeworpen door de traditionele taxiwereld, is Uber geenszins van plan op te geven. Inmiddels zijn 205 steden voorzien van Uber, in Nederland is de taxidienst in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag beschikbaar. Ontwikkelaars kunnen Uber sinds kort ook in eigen apps integreren door middel van een API.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Wyodor

    Ik had al eens gereageerd op en dergelijk bericht.

    http://www.onemorething.nl/2014/08/uber-wordt-ook-onderdeel-van-andere-apps/

    Hier de herhaling :

    “En dan te bedenken dat er al een paar jaar Wincab zou moeten zijn die iets vergelijkbaars doet :

    https://www.google.nl/search?q=wincab+taxi

    Tot op de dag van vandaag rept men erover op websites als je de links volgt.

    Maar in de app store komt wincab niet voor.

    En als je bedenkt dat de taxibedrijven een goed werkend systeem hebben om chauffeurs te volgen, ritten over te dragen aan andere taxibedrijven en een chauffeur naar een klant te dirigeren, dan vraag je je af waar het wachten op is.”

    Wellicht kan de OMT redactie ’s navraag doen bij de makers :

    http://www.wintax.nl/synergy/docs/index.asp?category=wintax-internet&topic=wintax-wincab

  • Profielfoto
    Imade

    Logisch ook… echte taxi chauffeurs moeten zich aan diverse wetten/regels houden.
    Mijn moeder werkt zelf in de Taxi branche en moet zeggen dat het verbieden van Uber een logische zet is.
    Het is oneerlijk om haar wel dwingen lessen te volgen, strenge wetten te laten houden etc. en deze mensen niet.

  • Profielfoto
    Arthur345

    Doet me ietwat denken aan de planeconomie. Maar als het tegen de wet ingaat is het logisch.

  • Profielfoto
    Needler

    Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat met services als AirBNB of Thuis Afgehaald. Deze hoeven net als Uber zich nergens aan te houden. Het is oneerlijke concurrentie.

  • Profielfoto
    polansky

    Met de komst van GPS en TomToms is taxichauffeur niet echt een ‘beroep’ meer dat beschermd hoeft te worden. Je mag er vanuit gaan dat ieder weldenkend mens met een rijbewijs en TomTom in staat moet zijn om een passagier veilig van A naar B te kunnen brengen.

    Er zijn voor zoveel beroepen (terecht) al geen beschermende maatregelen meer nodig dat het een beetje vreemd is dat de taxibranche hierop maar blijft terugvallen. Het heeft dan ook niet met oneerlijke concurrentie van doen.

    Ik zie het verschil niet tussen De thuisklusser, of hobbyfotograaf en de AirBnB houder of Uber rijder. De Timmer/klusjesman en de beroepsfotograaf heeft hetzelfde lot al ondergaan. Nu valt het de beurt aan de taxi- en hotelbranche.
    Het is als taxi en hotelbranche daarom gewoon nog even wennen aan de ‘nieuwe economie’.

  • Profielfoto
    Needler

    @Polansky: Wat AirBNB betreft ben ik het helemaal niet met je eens. Het is gewoon wachten op de eerste AirBNB waar doden vallen omdat het pand niet brandveilig was. Hotels moeten aan allerlei scherpe eisen voldoen. Een AirBNB hoeft niet eens een vluchtplan te hebben. Dat is niet eerlijk.

  • Profielfoto
    csteelooper

    @Polansky: Een taxichauffeur moet wel meer weten dan alleen de weg. Kennis van het wegennet is één van de factoren, en ook een hele belangrijke. Maar bij de scholing van taxichauffeurs wordt ook aandacht gegeven aan andere belangrijke facetten van het vak. Zo zijn er de sociale vaardigheden, waarvan helaas bij vooral Straattaxi erg weinig te merken valt, maar ook de belangrijke extra vaardigheden voor Doelgroepvervoer.

    Denk bij Doelgroepvervoer aan (Zittend) Ziekenvervoer, of het vervoer van gehandicapten (DeelTaxi/RegioTaxi/Valys), maar bijvoorbeeld ook aan Schoolvervoer. bij vervoer binnen deze categorieën zijn de juiste vaardigheden erg belangrijk. En dan hebben we het nog niet eens voer de eisen waaraan de gebruikte voertuigen dienen te voldoen en over de te gebruiken materialen voor het zekeren van bijvoorbeeld een rolstoel.
    Sinds de jaren 80 moet een rolstoel verplicht gezekerd vervoerd worden in de taxi. In de jaren 90 zijn er nog een heleboel regels bijgekomen die tot doel hebben het vervoer in de rolstoel veiliger te maken. En in 2005 is er het verplichte gebruik van een driepuntsgordel bijgekomen. De rolstoelgebruiker moet sindsdien niet alleen vervoerd worden in een gezekerde rolstoel, maar moet bovendien vervoerd worden met een driepuntsgordel. Dit mag in geen geval de gordel ín de rolstoel zijn.

    Dit is nog maar een zeer kleine greep uit het totaal aan regels dat is opgesteld voor (doelgroep)vervoer per taxi We hebben het dan nog niet eens gehad over regels met betrekking tot het bijhouden van de diverse rit- en kilometeradministraties, alsook het zich houden aan de rijtijdenwet en andere geldende wetgeving.
    Voor Über is het niet te realiseren om dergelijke stringente eisen aan haar chauffeurs te stellen; simpelweg omdat bijna iedereen zich als chauffeur mag ‘aanbieden’.

    Wees er dus niet te zeker van dat de bescherming van het beroep taxichauffeur onterecht is. Elk vak kent zijn regel- en wetgeving en dat geldt ook voor taxichauffeurs.

    Dan is er naast dit alles nog een minstens even belangrijke reden waarom ik voorlopig toch heel blij ben dat er (nog) gewone taxi’s bestaan: in de Über-app kan bij boeking nog niet aangegeven worden dat de klant rolstoelgebonden is, waardoor mensen voor wie dat geldt er in feite nog geen gebruik van kunnen maken…

  • Profielfoto
    polansky

    @csteelooper

    Wen er maar aan!
    Een vakfotograaf moet ook meer kunnen dan op een knopje drukken….
    Een goede timmerman weet ook beter hoe hij met zijn apparatuur moet omgaan….

    Voor de taxibranche is dit misschien iets nieuws, maar in andere branches is het ondertussen al heel gebruikelijk dat ‘amateurs’ hetzelfde werk goedkoper doen. Niets mis mee.

    Er blijft altijd ruimte bestaan voor de echte vakman of vakvrouw dat is in de fotografie en in de bouw ook gebleken. De slechte chauffeurs zullen vanzelf afvallen.

  • Profielfoto
    Noest

    En wat dan betreffende werkuren? Een amateur kan weet ik veel wat voor een uren draaien, daar wordt niets qua veiligheid gegarandeerd. Idem mbt de auto, alleen het jaartal, etc. Ik vind het nog wel wat anders dan een fotograaf.

    En wat dan mbt de gas installateur, die ook maar een doe het zelf mannetje?

    Of die fijne klusbaas die ooit een huurwoning van mij kwam verbouwen en een spijker dwars door de gasleiding heeft geslagen. Daar kwamen we per toeval een dik jaar later achter, beetje hoog verbruik….. Heel de tent had wel kunnen exploderen en moest per direct ontruimd worden. En de klusser, die is dan nergens te vinden, weet van niets, etc.

    Nee hoor, beetje professionaliteit vind ik erg prettig. Ik kies dan ook niet voor die uber-pup of pop maar blijf gewoon lekker TCA gebruiken, welke de afgelopen 5 jaar echt heel goed zijn geworden weer, zoals vanouds:)

  • Profielfoto
    defores

    @polansky, niet als de chauffeur een crimineel blijkt te zijn:idea:

    Ik kan me wel wat indenken bij een verbod, want er is geen toezicht meer, wat ongeveer gelijk staat aan liften van punt A naar B. Daarbij hoe weet je of ze verzekerd zijn? niet in een gestolen auto rijden? Zijn ze wel in geschreven bij KvK?
    Om maar enkele punten aan te halen.

  • Profielfoto
    flyinghigh

    @ Polanski Met de komst van GPS en TomToms is taxichauffeur niet echt een ‘beroep’ meer dat beschermd hoeft te worden. Je mag er vanuit gaan dat ieder weldenkend mens met een rijbewijs en TomTom in staat moet zijn om een passagier veilig van A naar B te kunnen brengen.

    Als ik zo om me heen kijk op de openbare weg, valt me dat vies tegen! Hoe vaak ik niet moet anticiperen op verkeershufters… En we zijn allemaal weldenkende mensen toch! Waarom gebeuren er überhaupt nog ongelukken dan die voorkomen hadden kunnen worden?

    Sorry maar van A naar B is wel erg simpel geredeneerd. Volgens mij moet het VEILIG van A naar B zijn. En daar komt dan de professionaliteit van de chauffeur om de hoek kijken.

  • Profielfoto
    OMTMG

    Even lezen:

    http://ow.ly/B04it

    “You’re not fooling us, Uber! 8 reasons why the “sharing economy” is all about corporate greed”.