Review: Bioshock, een échte consolegame voor iOS?

6 reacties

Niet lang geleden werd bekend dat gamestudio 2K-China de schone taak had gekregen om het volledige, razendpopulaire Xbox-spel Bioshock uit 2007 over te zetten naar iOS. Dat kwam voor sommige gamers, die hoopten op een versie Sony’s PSP Vita, als een verrassing. iOS wordt immers nog lang niet door iedereen gezien als een volwassen platform voor console-games.

Bioshock is een horror-shooter en vertelt het verhaal van een overlevende van een vliegtuigramp, die middenin de chaos van het anarchistische Rapture belandt. Rapture is een beeldschone Art Deco-stad, gebouwd door wetenschappers op de bodem van de oceaan. Kort na uitkomst in 2007 werd Bioshock voor Xbox uitgeroepen tot een van de beste shooters ooit. Is het de Chinezen gelukt dit pareltje van de zee speelbaar te maken op iOS?

Bioshock1
Zelf behoorde ik ook tot de sceptici voor wie het overzetten van een first-person shooter naar een touch-platform geen goed idee leek. Veel iPad-games richten zich minder op actie en meer op puzzels. Bioshock zou een stap in de goede richting zijn voor de ontwikkeling van iOS als een serieus gaming-platform.

Grafisch
Bioshock op iOS heeft grafisch twee kanten. Soms spat de onderwaterwereld letterlijk van je beeldscherm af. Op andere momenten merk je echter dat 2K veel moeite had om de game zo klein mogelijk te maken. De geanimeerde texturen zijn bijvoorbeeld van veel te lage kwaliteit.
Bioshock onderwater
Opvallend is dat Bioshock is uitgebracht voordat iOS 8 beschikbaar is. Apple heeft namelijk aangekondigd dat het met METAL in iOS 8 mogelijk wordt om grafisch-intense apps te maken die er beter uitzien en sneller werken.

Gelukkig ziet de onderwaterwereld van Rapture er zelfs zonder METAL beeldschoon uit: water stroomt overal langs de muren naar beneden en de ruiten barsten om je heen terwijl je je door de stad beweegt. Een ding staat vast, 2K heeft grafisch een bijzondere prestatie neergezet.

Gameplay
Het spelen van actie-games op een touchscreen is altijd lastig, helemaal als het spel oorspronkelijk is ontworpen voor het gebruik van een volwaardige gamecontroller. Voor wie niet van knoppen af kan of wil stappen is er goed nieuws: Bioshock biedt ondersteuning voor iOS gamepads.

Toch zal de meerderheid het spel op het scherm van de iPad spelen en dat gaat boven verwachting goed. Ik was blij verrast dat de controls geen groot obstakel vormen. De game bestuurt met de virtual sticks op het scherm totaal anders dan op een console. Richten en schieten tegelijk kan daardoor iets lastiger zijn dan voorheen op de Xbox.
Bioshock wereld
De uitdagende bediening is waarschijnlijk de reden dat er in de iOS-versie van Bioshock een auto-richtfunctie is toegevoegd. Deze zorgt ervoor dat bewegende doelwitten niet meteen buiten schot raken. Schieten wordt hierdoor makkelijker, wat beter bij kortere “pick up and play” sessies past. Verder is het gedurende het hele spel mogelijk te wisselen van moeilijkheidsgraad. Dit maakt dat je de intensiteit van de actie zelf onder controle hebt.

Overig
Bioshock draait opvallend soepel op een iPad Air. De audio lijkt onveranderd ten opzichte van de Xbox-versie en met een koptelefoon op is het griezelen geheel compleet. De iPad Air verbruikt na 3 uur speeltijd, met helderheid op maximaal, zo’n 50% batterij. Je zou dus in principe 5 tot 6 uur onafgebroken in Bioshock kan duiken zonder bij te hoeven laden. De app neemt 1,5 gb in beslag maar heeft tijdens de installatie ongeveer 3 GB nodig.
Bioshock stats
Voor Xbox-spelers van het eerste uur zit er nog een aardigheidje in de iOS-versie van Bioshock. Het optionele collectors-book waar vroeger grif voor betaald moest worden is digitaal gratis meegeleverd. Andere extra toevoegingen zijn ondersteuning voor Game Center en een statistiekenoverzicht van je vorderingen.

Conclusie
Het moet gezegd: 2K is er overtuigend in geslaagd om de Xbox-versie van Bioshock naar de iPad over te brengen. Het verhaal is niet aangepast en er is geen verkorte versie gemaakt. Als nieuwe speler kun je dus gewoon meepraten met de mensen die de oorspronkelijke Xbox-versie hebben gespeeld.

Bioshock op iOS voelt voor een oude game nog steeds fris en modern aan en het is mooi dat een nieuwe generatie gamers hier ook van kunnen genieten. Bioshock is een aanrader voor fans van spanning en shooters!

Downloaden en spelen
Bioshock zowel op iPhone als iPad te spelen, maar let op: je hebt minimaal een iPhone 5, een iPad 4 of tweede generatie iPad mini met iOS 7.1 nodig.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    SunKeeper

    Wat zijn fans van shoppers?

    Shooters?
    Edit: gecorrigeerd.

  • Profielfoto
    knekkie

    het blijft kut spelen met touch.
    Geef mij maar een controller

  • Profielfoto
    ro_me

    Mijn vrouw is een echte ‘shopper’, shopt het liefs het hele weekend. Kijken wat ze hier van vindt!

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    Werkelijke conclusie: BioShock dat moest draaien op een machine uit 2005 met een opgefokte 7 core G5 processor (PS3). Nu, 10 jaar later, kunnen we de game met lagere kwaliteit eindelijk soepeltjes op een iPad spelen. Is dit niet hetzelfde als een gedowngraded GTA 1 kunnen spelen op de eerste iPhone? Het is leuk om te laten zien dat het gat tussen de consoles en iPad nog maar slechts 7 jaar is maar waarom een shooter? Ik kan me dan wel voorstellen dat spellen als Diablo III veel meer vraag naar is voor de iPad, maar de vereiste downscale zal wel te groot zijn om op huidige iPad te kunnen draaien.

  • Profielfoto
    demandiebakt

    Of diablo 2! Dat zou wel een knaller zijn op iOS

  • Profielfoto
    brambalk

    Interessante review, Ferry. Maar ik vond de grafische prestaties echt onder de maat… Het spel is vergeven van de kartelrandjes en lelijke textures. Het is de minst mooie versie van het spel.

    Dan vind ik het technisch allemaal veel minder knap dat Bioshock op iOS kan draaien. En het is echt killing voor de vibe die de game op de console had. Ik heb de game daarom een onvoldoende gegeven in de iCreate.