ING zet Inge in voor mobiel betalen

9 reacties

Op de ochtend nadat Apple de toekomst van mobiel betalen de naam Apple Pay gaf, wil ING ons kennis laten maken met Inge. Geen NFC-betalingsdienst, geen beveiligde betalingen via Touch ID maar een nieuwe versie van de ING iPhone-app.

Inge is ING’s financiële nichtje van Siri. Je vindt haar door in de nieuwe versie van de ING-app links te swipen. Vervolgens kun je haar vragen je saldo te checken en betalingen uit te voeren. Nog belangrijker is echter dat Inge je stem ook gebruikt om betalingen te autoriseren. Volgens ING moet mobiel betalen hiermee sneller en vooral veiliger worden.

De stemtechnologie achter Inge is afkomstig van Nuance. In tegenstelling tot Siri spreekt Inge wél Nederlands én kan ze stemmen van elkaar onderscheiden. Zo kan de app horen of jij het wel bent die geld over wilt maken, zelfs als je bijvoorbeeld verkouden bent. ING zegt Inge uitgebreid hierop getest te hebben. Ook is ervoor gezorgd dat een opname van je stem niet werkt om betalingen te autoriseren.

Onze eerste test laat zien dat Inge redelijk snel werkt en je stem over het algemeen goed herkent. Toch lijkt het doorlopen van de verschillende stappen om geld over te maken met je stem vooralsnog meer tijd te kosten dan wanneer je de app op ‘traditionele’ wijze bedient. De echte toegevoegde waarde zit ‘m ook meer in het autoriseren van betalingen. Door naast je pincode ook je stem als barrière op te werpen probeert ING mobiel betalen nog iets veiliger te maken.

Op een persbijeenkomst van ING werd Inge vandaag geïntroduceerd als een volgende stap in het makkelijker en veiliger maken van mobiel betalen. De bank geeft echter aan dat het hier niet bij blijft. Op dit moment wordt intern bij de bank al getest met betalingen met vingerafdruk-herkenning. Zelfs de Apple Watch werd genoemd als mogelijke toepassing in de toekomst, als ’t horloge van Apple ten minste populair genoeg is onder de klanten van ING.

Voor nu Inge is een aardige toevoeging die de ING-app eenvoudiger bedienbaar én veiliger maakt. Toch zal ze vroeg of laat plaats waarschijnlijk gaan maken voor Touch ID, Siri en/of Apple Pay.

Inge wordt toegevoegd aan de bestaande ING-apps voor iOS en Android en komt in twee stappen beschikbaar voor. Binnen twee weken wordt een update van de ING-app uitgebracht waarin de persoonlijke assistent toegevoegd is. Tegelijkertijd start de bank een test met 1000 klanten voor de stemautorisatie in Inge. Deze functie komt naar verwachting binnen drie maanden voor alle klanten beschikbaar.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    SvS

    Dit gaat hem niet worden voor doven en slechthorenden… die hebben vaker afwijkende spraakvermogen.

  • Profielfoto
    Needler

    Dit gaat hem niet worden voor doven en slechthorenden… die hebben vaker afwijkende spraakvermogen.

    Inderdaad. Ook honden en katten hebben weinig aan deze functie. Sterker nog, het negeert een grote groep mensen zonder ING rekening. Dat zou niet moeten kunnen.

  • Profielfoto
    Jeffry

    Maar is misschien weer handig voor mensen met een visuele beperking.

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Waarschijnlijk wilt de ING meer klanten trekken?

    Maar goed, wie zegt nou dat er geen twee dezelfde personen zijn die dezelfde stem hebben? Zit er soms een bepaalde klank in ieders stem waardoor het anders klinkt?

    Ik had eigenlijk echt gehoopt dat zij een soortgelijke Apple Pay systeem uit zouden brengen. Maar dan met/via iBeacons! En natuurlijk in combinatie met Touch ID.
    Maar ik denk niet dat de pinautomaten van nu Bluetooth hebben. Maar ja, ’t was leuk geweest.

  • Profielfoto
    MacRay

    De hyves van de betaal apps.
    Het zal nooit iets worden wat groots kan worden uitgerold.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Weinig positieve reacties, terwijl het juist een goed idee is vind ik. Natuurlijk wil ING hiermee meer klanten trekken, dat wil elk bedrijf. Maar zo lang ze dat doen met een betere en meer veilige service lijkt het me prima.

    Ik vind het een prima idee! De ING betaalapp werkt al uitstekend op de iPhone. Ik doe er al een paar jaar al mijn betalingen mee. Ze zijn ook erg innovatief. Je kunt kritiek of nieuwe ideeën direct vanuit de app doorgeven. Ik heb verschillende keren nieuwe wensen en ideeën of kritiek doorgegeven. Vaak was er dan al binnen een week iets aan veranderd. Zoals bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om vanuit een binnengekomen email met een IDEAL link vanuit die link direct te kunnen kiezen voor betaling via de ING App. Deze stemherkenning vind ik een nieuwe verbetering, in elk geval vergroot het de veiligheid.

    Het lijkt me onzin dat mensen met een spraakgebrek er niets aan zouden hebben: ook een spraakgebrek wordt natuurlijk (juist) goed herkend. En mensen zonder ING rekening worden niet genegeerd. Die kunnen altijd overstappen;-)
    En er zijn geen mensen met dezelfde stem. Goede apparatuur moet een stem altijd kunnen onderscheiden van andere stemmen. Stemmen kunnen op elkaar lijken, maar de frequenties verschillen altijd en ook de manier van praten.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Leuk dat jan en alleman het initiatief telkens weer neemt om met een nieuwe betaaldienst te komen, maar zo krijgen we natuurlijk nooit een universele manier. Wat is dan het benefiet boven contanten of plastic?

  • Profielfoto
    IsSidha

    Of het nu een goed of slecht idee op zich is zal me eigenlijk niet zoveel uitmaken.

    Hier is gewoon weer een duidelijk gebrek aan samenwerking, iedereen gaat het nu weer op z’n eigen manier doen en daar heb ik als klant van 4 verschillende banken alleen maar last van.

    Het is al zo’n 10 jaar dat je met je telefoon en nfc chip kan betalen in Japan. Het is al jaren standaard dat je in de VS met 1 pas je debet, credit en savings account kan gebruiken. Hier in NL kijken ze je aan of ze water zien branden.

    De banken laten goede ideeen en ontwikkelingen zien maar gaan er gewoon aan voorbij dat het mogelijk is dat er ergens zo’n domme klant is die bij meerdere banken tuiniert.. en na 5 lijsten met tan-codes en 7 random readers en andere code calculators wil ik gewoon iets simpels..

    iets dat gewoon werkt, maar nee.. nu moet je voor de ene app gaan praten, voor een tweede je oogbal in de camera proppen en voor een derde je tong over het scherm halen waarna de vierde niet meer werkt omdat die je teen afdruk niet meer kan lezen..

    :x

  • Profielfoto
    Tee Loo

    In de militaire wereld is de spraaktechnologie al 20+ jaar onderzocht en blijkt het niet succesvol: de mens praat niet graag met technische applicaties. Spraak is tijdrovend, kost meer energie en is uiteindelijk inefficiënt als communicatiemiddel.
    Ik snap niet dat hiermee geschermd wordt. Als ‘accessibility’ is het uitstekend. Maar doorgaans is het typen, toetsen en of selecteren sneller, prettiger en economischer.